2.0t moottori "kolkattaa"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Auto on 9-5 2.0t -03 (180tkm). Kolkatus kuuluu kun polkaisee
reilun 2500 kierrosta koneeseen. Tyhjäkäynti kierroksilla - <2500 kierrosta
tuota kolkatusta ei esiinny tai ei ainakaan lähellekään niin voimakkaana kuin
kierrosten noustessa yli tuon 2500. Venttiilin painajat tarkistettu ja kaksi huonointa vaihdettu, tosin niidenkään kunto ei ollut niin huono että olisi voinut noin kovan äänen antaa. Sen verran olen yrittänyt paikallistaa ääntä, että mielestäni kuuluu voimakkaampana koneen kuskin puoleisesta päästä, eli nelossylinterin luota.

Seuraavana toimenpiteenä ajattelin öljypohjan irroitusta ja kiertokankien laakereiden
tarkistusta.

Olisiko muita ideoita/tietoa mistä tuo kolkatus voisi olla peräisin?

t: Ap
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja arto »

Oletko mitannut sylintereiden puristuspaineita? Kannattaa mitata paineet ennen alakerran purkua. On ainakin helppo tapa tarkastaa mäntien kunto.
Näissä kun aina toisinaan tuppaa mäntiä halkeamaan.

Jos mäntä on halki, yleensä alkaa myös smetanaa muodostua öljyntäyttökorkin alle huohotuksen lisääntyessä.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jos sieltä mäntä halkeaa, niin eipä taida smetanaksi jäädä :?: Kyllä ylensä siinä vaiheessa on tullut öljyt korkista pihalle, ainakin og satku näin teki. tulee sen verta huohotusta jo kampipuolelle.

Laakerit katsoo, öljypohjan kuiteskin saa irti ilman että konetta otta ylös.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja 9airo5 »

No,omasta kokemuksesta sanoisin että kiertokangen laakerit. Oireet oli itellä täysin samat ja kone auki niin 3 ja 4 sylinteristä laakerit paskana..(täysremontti tulikin tehtyä sitten)
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Oma ääni kiertokangen laakerille. Kuullostaa oireet juuri samoilta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mulla kun hajosi kone viime kesänä, se kolkatti. Mutta kiertokangen laakerit olivat täysin ehjät. Konetta ei koskaan avattu joten vika jäi selvittämättä. Veikattiin jonkun männän menneen rikki
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja arto »

Nooh, ite ainakin tykkään mitata paineet aina ennen koneen purkua. Antaa kuitenkin osviittaa vian laadusta. Mutta tietty ei oo pakko mitata. Alkaa purkaamaan vaan.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

päivittelenpä tietoa potilaasta.

Elikkä öljypohja irti ja homma selvesi heti. 2. ja 3. pytyn kiertokangenlaakerit huonolla hapella. Ja kampura sinistynyt jokaisen rikkoutuneen laakerin kohdalta :cry: Keskimmäisen runkolaakerin ympäriltäkin tuo kampura oli sinistynyt, mutta laakerikantta en vielä irroittanut. Pikaisella päättelyllä tuon keskimmäisen runkolaakerin öljykanava tukkeutunut karstasta ja aiheuttanut moisen tuhon.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Otan osaa
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

aapee73 kirjoitti:päivittelenpä tietoa potilaasta.

Elikkä öljypohja irti ja homma selvesi heti. 2. ja 3. pytyn kiertokangenlaakerit huonolla hapella. Ja kampura sinistynyt jokaisen rikkoutuneen laakerin kohdalta :cry: Keskimmäisen runkolaakerin ympäriltäkin tuo kampura oli sinistynyt, mutta laakerikantta en vielä irroittanut. Pikaisella päättelyllä tuon keskimmäisen runkolaakerin öljykanava tukkeutunut karstasta ja aiheuttanut moisen tuhon.
Tuttu juttu. :( T. nimim. "Saman läpikäynyt"
Oma tarinani: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=97356
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyvin tyypillinen huohotuskarstan aiheuttama vika..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

2.0t nostetaan pois keulalta ja tilalle tulee 2.3t. Pientä modifointi tiedossa, eli tarkoituksena laittaa kestävemmät männät. Kävisiköhän nämä tuohon http://shop.speedparts.se/en/prod/clear ... 90-93.html ?
Sen verran palstaa lukenut että ilmeisesti joudun vaihtamaan myös kiertokanget (T5 2.3), onko vuosimallilla väliä? vai pitääkö tässä tapauksessa ottaa kanget noiden mäntien mukaan eli 90-93?
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t moottori "kolkattaa"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2,3 turbon kanget on samat 90-98 eli ei väliä onko T5 vai pitkälohko.
Noi pitkälohkon männät käy kyllä, voi joutua vähän muokkaamaan mutta ei paljoa. Puristukset laskee kohtalaisen mataliksi tosin etenkin T5 kansipahvilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin