Ääni ilmenee vain kun auto liikkuu, jarrua kovemmin painaessa ääni ensin vaimenee ja sitten häviää. Äänen taajuus/korkeus/sävy tms ominaisuudet eivät muutu ajonopeuden tai moottorin kierrosten mukaan. Käytettävällä vaihteella ei tunnu olevan merkitystä. Ääni kuuluu auton ulkopuolelle aika voimakkaasti, sisälle ei juurikaan. Olen kuulostellut sitä ajamalla ikkunat auki, tuntuisi tulevan voimakkaammin oikealta puolelta.
Tällaisia tilanteita olen testaillut:
1. Tyhjäkäynti paikallaan. Ei kuulu mitään, painoi jarrua tai ei. Sama tilanne oli R, N tai D-asennossa keppi tai moottori seis.
2. Jarru painettuna, D tai R päällä ja kaasua. Ei kuulu ääntä.
3. Tyhjäkäynnillä, R asennossa, pikkuhiljaa jarrua päästäessä auton lähtiessä liikkeelle, ääni alkaa kuulua yhtäkkiä. D:llä ei niin voimakkaasti.
4. Vauhdissa kun ääni kuuluu, heittää D:ltä N:lle, ei muutosta.
5. Vauhdissa kun ääni kuuluu, painaa kaasua ja jarrua yhtaikaa, ääni vaimenee hieman. Kovemmin kun painaa, tulee "ilmiöitä" näin talvikelissä

Äkkinäisempi ajattelisi varmaan että joku kikkare jarrulevyn ja sen taustapellin välissä mutta kun äänen "rytmi" tosiaan ei muutu ajonopeuden mukana. Tämä laittaisi eppäilemään jotain jarruun liittyvää alipaine- tai painelinjaa?
Jarrutehostin kyllä tuntuisi skulaavan, kevyt on petaalia painella, ja kones sammuksissa saa paineltua muutaman kerran kunnes poljin sitten jäykistyy. Ja kun toi ääni ei kuulu paikallaan ollessa... Onko vaihdeaskissa joku rikki menevä osa joka voisi tuollaisen äänen aiheuttaa? Ääni kyllä voisi tulla hydraulinesteestä joka menee pienen kuristimen läpi, tai jumissa raollaan olevasta venttiilistä...
Ilmastointilaitteen päällä- tai poissapäältäolo ei vaikuta mitään. Nestetasot ovat normaalit ainakin kun viimeksi katsoin (jarru, ohjaustehostin, looda).
Hirvittää jos se onkin joku tuhansien eurojen apsimysteeri tai vastaava
