-02 aero, öljypohjan irroitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jakke7x
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Touko 11, 2006 09:59
Paikkakunta: Oulu

-02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jakke7x »

Öljyä kuluu aivan prkl:sti ja koko tienoo on aamulla sinisenä. Vuosi sitten tehty "kiitos forumilaisten vinkkien" moottorin puhdistus ja öljyrenkaiden liotus tulpan reikien kautta auttoi, noin 10tkm... nyt uusittuani reseptin vaikutus oli tasan hyövytön. Joten turbon kunnon tarkistamisen jälkeen huomio kiinnittyy öljyrenkaisiin. Kansi on irti ja päätä raavituttaa öljypohjan irroitus

Yritin kiikaroida viestejä kuinka em. mallissa saadaan öljypohja irti. Jos oikein ymmärsin hakujen perusteella, niin jossain laatikon päässä on piilossa pari pulttia?? Hyvin ovat piilossa kun en parin tunnin haeskelun jälkeen niitä löytäny. Mulla on vanhempi WIS, jossa ei ole mainintaa näiden "uudempien" koneiden öljypohjamuutoksista. Oisko kellään kuvia/selkokielisiä ohjeita kuinka homma käytännössä tehdään. Tässä ketjussa puhuttiin joistaki syvennyksistä, jotka pitäisi puhkaista??

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljypohjan
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil ... p?nsteps=4

Fix my saab sivustoilla on myös öp:n tiputusohje.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jkotka »

joo aeron öljypohjassa on se ylimääränen lippa siellä toisessa reunassa laatikkoa vasten. siinä on muistaakseni semmoset kolon paikat mitkä pitää napauttaa auki että pääsee käsiksi niihin pultteihin laatikon ollessa kiinni koneessa tms.

http://zonediscgolf.fi/media/baas/oljypohja_liimat.jpg

käytännössä ton kuvan oikeanpuolimmaiset pultit jää sen taakse laatikon ollessa kiinni.
-
Janne #2769 stcf #40
jakke7x
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Touko 11, 2006 09:59
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jakke7x »

Kiitokset "jkotka":lle kuvasta, jonka avulla pääsin jyvälle "lommeista". Öljypohjan sain irti, piti vain tuota jakopään puolta nostaa kohtuu paljon, että sai öljypohjan mahtumaan pois.

Männät on nyt irti ja skoopin alla. Pikadiagnoosi:

Öljypohja kohtuu siisti, sihtiä en ole vielä käyttänyt irti. Männänrenkaat ja öljyrenkaat kuten kuvittelin. Öljyrenkaat täysin kuoleentuneet ja makaavat urissa, ei minkäänlaista puristusvoimaa. Männänrenkaat näyttäis olevan vielä iskussa. Sylintereissä hoonausjäljet "voimakkaasti" näkyvissä. Kiertokangen laakerit aika normaalin näköiset, mutta vaihdetaan kuitenkin.

Taitaa selvitä pelkillä öljyrenkaiden vaihdoilla, vai mitä viisaammat ovat mieltä?

Päivitän ketjua rojektin edistyessä
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja V-M »

No ei todellakaan pelkkiä öljyrenkaita kannata alkaa vaihtaan. 80e kustantella saa koko settin renkaita. Kun ovat jo käyneet sylinteristä ulkona niin niitä renkaita ei enään saa samoille paikoille kuitenkaan. Ohjeita männänrenkaiden asennoille löytyy haulla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jakke7x
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Touko 11, 2006 09:59
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jakke7x »

Pikainen tiedustelu Oulun Aineelle;
Rengas-sarja/mäntä n.40€ eli yhteensä 160€, sis kaikki renkaat (yksittäin ei saa). Saatavuus voi pitkittyä, ruotsin tilanteen takia.

Kiertokangen laakerit n.7€/kipale eli 56€ sarja. Saatavuus voi pitkittyä, ruotsin tilanteen takia.

Paikalliseen tarvikeliikkeeseen (tarviketori) kilautus;
männänrenkaita/öljyrenkaita ei saatavilla ollenkaan, kiertokangen laakerit lähes saman hintaiset kuin aineella.

Oisko vinkkejä mistä kannattais osat hankkia? (partsforsaabs?)
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja V-M »

Motonetistä hain omani ja oli ihan hyllytavaraa. Laakerit ostin tarviketorilta mutta motonetistä saa samat laakerit.

Niin hokasin just että haet niihin orkkis mäntiin renkaita... :P Olikohan ne eri mitoilla kuin nuo vanhemman renkaat?

Edit: On näköjään... uudemmassa 1,5mm 1,5mm ja 2,5mm, no laakerit on samat kuin 9000 -94 ->

partsforsaabs sivuilla ainakin on tilattavissa noita renkaita... saatavuus selviää kysymällä

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kilautappa tuonne: http://www.pro-carservice.com

Viime vuonna kun ostin:

-männänrengassarja 95€ (tosin oli T5 männille)
-kiertokangen laakerisarja 42€

- miinus klubialet 8)

Tais olla ihan hyllytavaraa. Ja kannattaa harkita tuota T5 mäntien livauttamista koneeseen, foorumilta löytyy etsillä lisää.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sillä mäkin aattelin ettei noita horoja enään kukaan laittais sisään...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Minkälainen operaatio tuo alapuolelta mäntien vaihto jne on ? Vähän samanlaisia ajatuksia käynyt mielessä.

Tietysti mieluummin käyttäs koko konneen pois jos ois tilat iltahommina tehdä tuollaista..
XC70 D5 -11
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja Wege »

Tähän väliin semmoinen että paikallinen moottorikoneistaja meinasi ettei nuo sylinterit juurikaan kulu eli mulla 200 tkm ajettuun moottoriin voi huoletta laittaa vaikkapa uudet std. kokoiset Wössnerit. Esimerkkinä 320tkm ajetussa tonnarissa näkyi hoonausjäljet komeasti.
Aero juhlii öljyn suurkulutuksella täälläkin eli tod.näk. vaihdan uudet männät lähitulevaisuudessa. Venttiilinvarren kumien vaihto ei auttanut yhtään ja mitsukin on vasta muutaman kympin ajettu.
Viimeksi muokannut Wege, To Huhti 28, 2011 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Paljonko kilsoja takana?

Mulla oli 220 tkm, kun vaihdettiin laakerit ja männän renkaat. Oli fiksua tehdä samalla, kun oli motti "lattialla" jakopäärempan takia. Yhtään ei tosin ennen sitä savuttanut ja laakerit oli priimakunnossa samoin kuin sylinterit. Renkaita en tutkinut sen tarkemmin.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse purin mäntärikon takia myöskin hieman reilut 200tkm ajetun '00 9-5 Aeron koneen.
Sylinterit mittasin käytännössä tehtaan speksistä kulumattomiksi mikrometrillä, männissä saattoi muistaakseni olla ehkä yhden sadasosan verran kulumaa, jos sitäkään.
Öljyrenkaat olivat melko jumissa, puristusrenkaat olivat löysähköt mutta kohtalaisen löysät ne ovat jo uutenakin matalakitkamoottoreissa.
Laakerit olivat keskimäärin OK, muistaakseni yksi runkolaakeri oli saanut kipeää mutta vaikea sanoa oliko mäntärikon mukana kuljettamaa purua vai mitä. Jotakin sieltä oli kuitenkin kulkenut läpi ja aiheuttanut vaurioita. Kampiakselin kaulat olivat moitteettomat.
Tilalle tuli yli 300tkm ajettu T5 tonnarin alakerta, jossa oli n. 1-2 satkua kulumaa pytyissä eli hyvin vähän edelleen. Tässä alakerrassa myös kampiakseli oli moitteettomassa kunnossa.

Jo B202 koneista kokemus on, etteivät ne pahemmin kulu poislukien Hepoliten valmistamat B202 männät jotka kuluvat nopeasti. Mahlen männät parempia, joskin kuluneempia nekin on olleet kuin T5 tai T7 männät, todennäköisesti aikoinaan käytettyjen huonompien öljyjen vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jakke7x
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Touko 11, 2006 09:59
Paikkakunta: Oulu

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja jakke7x »

Kiitokset "j8":lle vinkistä jyväskylän suuntaan. Kaikki vermeet löyty hyllystä ja toivottavasti huomenna oulun matkahuollossa lunastettavina. Kyytiin tarttu rengas-sarja, kiertokangen laakerisarja ja täydellinen jakopää kilkkeineen. Hinnat oli kohdillaan, jos vertaa paikalliseen marmoriin.

Venttiilivarrenkumet tuli vaihettua 30tkm sitten, joten oisko vielä jotain mitä kannattais vaihtaa kun nyt kroppa on auki?

Viggenisti kyseli työn vaativuudesta: Digitaali näyttää 235000km kojetaulussa. Rojektin aikataulusta voi sanoa, että kohtuu työläs operaatio, 3 iltaa purettu osia(suurin osa ihmettelyä...). Onneksi löytyy WIS ja neppi, josta löytyy kaikki tarvittava. Suuri kiitos täytyy myös antaa tälle foorumille ja sen aktiivisille käyttäjille. :D
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -02 aero, öljypohjan irroitus

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Viggenisti kirjoitti:Minkälainen operaatio tuo alapuolelta mäntien vaihto jne on ? Vähän samanlaisia ajatuksia käynyt mielessä.

Tietysti mieluummin käyttäs koko konneen pois jos ois tilat iltahommina tehdä tuollaista..
Tähän jatkokysymys, että minkäslainen lopputulos yleensäkään on, kun sylintereitä ei hoonata?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Vastaa Viestiin