-02 aero, öljypohjan irroitus
-02 aero, öljypohjan irroitus
Öljyä kuluu aivan prkl:sti ja koko tienoo on aamulla sinisenä. Vuosi sitten tehty "kiitos forumilaisten vinkkien" moottorin puhdistus ja öljyrenkaiden liotus tulpan reikien kautta auttoi, noin 10tkm... nyt uusittuani reseptin vaikutus oli tasan hyövytön. Joten turbon kunnon tarkistamisen jälkeen huomio kiinnittyy öljyrenkaisiin. Kansi on irti ja päätä raavituttaa öljypohjan irroitus
Yritin kiikaroida viestejä kuinka em. mallissa saadaan öljypohja irti. Jos oikein ymmärsin hakujen perusteella, niin jossain laatikon päässä on piilossa pari pulttia?? Hyvin ovat piilossa kun en parin tunnin haeskelun jälkeen niitä löytäny. Mulla on vanhempi WIS, jossa ei ole mainintaa näiden "uudempien" koneiden öljypohjamuutoksista. Oisko kellään kuvia/selkokielisiä ohjeita kuinka homma käytännössä tehdään. Tässä ketjussa puhuttiin joistaki syvennyksistä, jotka pitäisi puhkaista??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljypohjan
Yritin kiikaroida viestejä kuinka em. mallissa saadaan öljypohja irti. Jos oikein ymmärsin hakujen perusteella, niin jossain laatikon päässä on piilossa pari pulttia?? Hyvin ovat piilossa kun en parin tunnin haeskelun jälkeen niitä löytäny. Mulla on vanhempi WIS, jossa ei ole mainintaa näiden "uudempien" koneiden öljypohjamuutoksista. Oisko kellään kuvia/selkokielisiä ohjeita kuinka homma käytännössä tehdään. Tässä ketjussa puhuttiin joistaki syvennyksistä, jotka pitäisi puhkaista??
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6ljypohjan
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil ... p?nsteps=4
Fix my saab sivustoilla on myös öp:n tiputusohje.
Fix my saab sivustoilla on myös öp:n tiputusohje.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
joo aeron öljypohjassa on se ylimääränen lippa siellä toisessa reunassa laatikkoa vasten. siinä on muistaakseni semmoset kolon paikat mitkä pitää napauttaa auki että pääsee käsiksi niihin pultteihin laatikon ollessa kiinni koneessa tms.
http://zonediscgolf.fi/media/baas/oljypohja_liimat.jpg
käytännössä ton kuvan oikeanpuolimmaiset pultit jää sen taakse laatikon ollessa kiinni.
http://zonediscgolf.fi/media/baas/oljypohja_liimat.jpg
käytännössä ton kuvan oikeanpuolimmaiset pultit jää sen taakse laatikon ollessa kiinni.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Kiitokset "jkotka":lle kuvasta, jonka avulla pääsin jyvälle "lommeista". Öljypohjan sain irti, piti vain tuota jakopään puolta nostaa kohtuu paljon, että sai öljypohjan mahtumaan pois.
Männät on nyt irti ja skoopin alla. Pikadiagnoosi:
Öljypohja kohtuu siisti, sihtiä en ole vielä käyttänyt irti. Männänrenkaat ja öljyrenkaat kuten kuvittelin. Öljyrenkaat täysin kuoleentuneet ja makaavat urissa, ei minkäänlaista puristusvoimaa. Männänrenkaat näyttäis olevan vielä iskussa. Sylintereissä hoonausjäljet "voimakkaasti" näkyvissä. Kiertokangen laakerit aika normaalin näköiset, mutta vaihdetaan kuitenkin.
Taitaa selvitä pelkillä öljyrenkaiden vaihdoilla, vai mitä viisaammat ovat mieltä?
Päivitän ketjua rojektin edistyessä
Männät on nyt irti ja skoopin alla. Pikadiagnoosi:
Öljypohja kohtuu siisti, sihtiä en ole vielä käyttänyt irti. Männänrenkaat ja öljyrenkaat kuten kuvittelin. Öljyrenkaat täysin kuoleentuneet ja makaavat urissa, ei minkäänlaista puristusvoimaa. Männänrenkaat näyttäis olevan vielä iskussa. Sylintereissä hoonausjäljet "voimakkaasti" näkyvissä. Kiertokangen laakerit aika normaalin näköiset, mutta vaihdetaan kuitenkin.
Taitaa selvitä pelkillä öljyrenkaiden vaihdoilla, vai mitä viisaammat ovat mieltä?
Päivitän ketjua rojektin edistyessä
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
No ei todellakaan pelkkiä öljyrenkaita kannata alkaa vaihtaan. 80e kustantella saa koko settin renkaita. Kun ovat jo käyneet sylinteristä ulkona niin niitä renkaita ei enään saa samoille paikoille kuitenkaan. Ohjeita männänrenkaiden asennoille löytyy haulla.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Pikainen tiedustelu Oulun Aineelle;
Rengas-sarja/mäntä n.40€ eli yhteensä 160€, sis kaikki renkaat (yksittäin ei saa). Saatavuus voi pitkittyä, ruotsin tilanteen takia.
Kiertokangen laakerit n.7€/kipale eli 56€ sarja. Saatavuus voi pitkittyä, ruotsin tilanteen takia.
Paikalliseen tarvikeliikkeeseen (tarviketori) kilautus;
männänrenkaita/öljyrenkaita ei saatavilla ollenkaan, kiertokangen laakerit lähes saman hintaiset kuin aineella.
Oisko vinkkejä mistä kannattais osat hankkia? (partsforsaabs?)
Rengas-sarja/mäntä n.40€ eli yhteensä 160€, sis kaikki renkaat (yksittäin ei saa). Saatavuus voi pitkittyä, ruotsin tilanteen takia.
Kiertokangen laakerit n.7€/kipale eli 56€ sarja. Saatavuus voi pitkittyä, ruotsin tilanteen takia.
Paikalliseen tarvikeliikkeeseen (tarviketori) kilautus;
männänrenkaita/öljyrenkaita ei saatavilla ollenkaan, kiertokangen laakerit lähes saman hintaiset kuin aineella.
Oisko vinkkejä mistä kannattais osat hankkia? (partsforsaabs?)
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Motonetistä hain omani ja oli ihan hyllytavaraa. Laakerit ostin tarviketorilta mutta motonetistä saa samat laakerit.
Niin hokasin just että haet niihin orkkis mäntiin renkaita... Olikohan ne eri mitoilla kuin nuo vanhemman renkaat?
Edit: On näköjään... uudemmassa 1,5mm 1,5mm ja 2,5mm, no laakerit on samat kuin 9000 -94 ->
partsforsaabs sivuilla ainakin on tilattavissa noita renkaita... saatavuus selviää kysymällä
V-M
Niin hokasin just että haet niihin orkkis mäntiin renkaita... Olikohan ne eri mitoilla kuin nuo vanhemman renkaat?
Edit: On näköjään... uudemmassa 1,5mm 1,5mm ja 2,5mm, no laakerit on samat kuin 9000 -94 ->
partsforsaabs sivuilla ainakin on tilattavissa noita renkaita... saatavuus selviää kysymällä
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Kilautappa tuonne: http://www.pro-carservice.com
Viime vuonna kun ostin:
-männänrengassarja 95€ (tosin oli T5 männille)
-kiertokangen laakerisarja 42€
- miinus klubialet
Tais olla ihan hyllytavaraa. Ja kannattaa harkita tuota T5 mäntien livauttamista koneeseen, foorumilta löytyy etsillä lisää.
Viime vuonna kun ostin:
-männänrengassarja 95€ (tosin oli T5 männille)
-kiertokangen laakerisarja 42€
- miinus klubialet
Tais olla ihan hyllytavaraa. Ja kannattaa harkita tuota T5 mäntien livauttamista koneeseen, foorumilta löytyy etsillä lisää.
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Sillä mäkin aattelin ettei noita horoja enään kukaan laittais sisään...
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Minkälainen operaatio tuo alapuolelta mäntien vaihto jne on ? Vähän samanlaisia ajatuksia käynyt mielessä.
Tietysti mieluummin käyttäs koko konneen pois jos ois tilat iltahommina tehdä tuollaista..
Tietysti mieluummin käyttäs koko konneen pois jos ois tilat iltahommina tehdä tuollaista..
XC70 D5 -11
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Tähän väliin semmoinen että paikallinen moottorikoneistaja meinasi ettei nuo sylinterit juurikaan kulu eli mulla 200 tkm ajettuun moottoriin voi huoletta laittaa vaikkapa uudet std. kokoiset Wössnerit. Esimerkkinä 320tkm ajetussa tonnarissa näkyi hoonausjäljet komeasti.
Aero juhlii öljyn suurkulutuksella täälläkin eli tod.näk. vaihdan uudet männät lähitulevaisuudessa. Venttiilinvarren kumien vaihto ei auttanut yhtään ja mitsukin on vasta muutaman kympin ajettu.
Aero juhlii öljyn suurkulutuksella täälläkin eli tod.näk. vaihdan uudet männät lähitulevaisuudessa. Venttiilinvarren kumien vaihto ei auttanut yhtään ja mitsukin on vasta muutaman kympin ajettu.
Viimeksi muokannut Wege, To Huhti 28, 2011 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Paljonko kilsoja takana?
Mulla oli 220 tkm, kun vaihdettiin laakerit ja männän renkaat. Oli fiksua tehdä samalla, kun oli motti "lattialla" jakopäärempan takia. Yhtään ei tosin ennen sitä savuttanut ja laakerit oli priimakunnossa samoin kuin sylinterit. Renkaita en tutkinut sen tarkemmin.
t. Mika
Mulla oli 220 tkm, kun vaihdettiin laakerit ja männän renkaat. Oli fiksua tehdä samalla, kun oli motti "lattialla" jakopäärempan takia. Yhtään ei tosin ennen sitä savuttanut ja laakerit oli priimakunnossa samoin kuin sylinterit. Renkaita en tutkinut sen tarkemmin.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Itse purin mäntärikon takia myöskin hieman reilut 200tkm ajetun '00 9-5 Aeron koneen.
Sylinterit mittasin käytännössä tehtaan speksistä kulumattomiksi mikrometrillä, männissä saattoi muistaakseni olla ehkä yhden sadasosan verran kulumaa, jos sitäkään.
Öljyrenkaat olivat melko jumissa, puristusrenkaat olivat löysähköt mutta kohtalaisen löysät ne ovat jo uutenakin matalakitkamoottoreissa.
Laakerit olivat keskimäärin OK, muistaakseni yksi runkolaakeri oli saanut kipeää mutta vaikea sanoa oliko mäntärikon mukana kuljettamaa purua vai mitä. Jotakin sieltä oli kuitenkin kulkenut läpi ja aiheuttanut vaurioita. Kampiakselin kaulat olivat moitteettomat.
Tilalle tuli yli 300tkm ajettu T5 tonnarin alakerta, jossa oli n. 1-2 satkua kulumaa pytyissä eli hyvin vähän edelleen. Tässä alakerrassa myös kampiakseli oli moitteettomassa kunnossa.
Jo B202 koneista kokemus on, etteivät ne pahemmin kulu poislukien Hepoliten valmistamat B202 männät jotka kuluvat nopeasti. Mahlen männät parempia, joskin kuluneempia nekin on olleet kuin T5 tai T7 männät, todennäköisesti aikoinaan käytettyjen huonompien öljyjen vuoksi.
Sylinterit mittasin käytännössä tehtaan speksistä kulumattomiksi mikrometrillä, männissä saattoi muistaakseni olla ehkä yhden sadasosan verran kulumaa, jos sitäkään.
Öljyrenkaat olivat melko jumissa, puristusrenkaat olivat löysähköt mutta kohtalaisen löysät ne ovat jo uutenakin matalakitkamoottoreissa.
Laakerit olivat keskimäärin OK, muistaakseni yksi runkolaakeri oli saanut kipeää mutta vaikea sanoa oliko mäntärikon mukana kuljettamaa purua vai mitä. Jotakin sieltä oli kuitenkin kulkenut läpi ja aiheuttanut vaurioita. Kampiakselin kaulat olivat moitteettomat.
Tilalle tuli yli 300tkm ajettu T5 tonnarin alakerta, jossa oli n. 1-2 satkua kulumaa pytyissä eli hyvin vähän edelleen. Tässä alakerrassa myös kampiakseli oli moitteettomassa kunnossa.
Jo B202 koneista kokemus on, etteivät ne pahemmin kulu poislukien Hepoliten valmistamat B202 männät jotka kuluvat nopeasti. Mahlen männät parempia, joskin kuluneempia nekin on olleet kuin T5 tai T7 männät, todennäköisesti aikoinaan käytettyjen huonompien öljyjen vuoksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Kiitokset "j8":lle vinkistä jyväskylän suuntaan. Kaikki vermeet löyty hyllystä ja toivottavasti huomenna oulun matkahuollossa lunastettavina. Kyytiin tarttu rengas-sarja, kiertokangen laakerisarja ja täydellinen jakopää kilkkeineen. Hinnat oli kohdillaan, jos vertaa paikalliseen marmoriin.
Venttiilivarrenkumet tuli vaihettua 30tkm sitten, joten oisko vielä jotain mitä kannattais vaihtaa kun nyt kroppa on auki?
Viggenisti kyseli työn vaativuudesta: Digitaali näyttää 235000km kojetaulussa. Rojektin aikataulusta voi sanoa, että kohtuu työläs operaatio, 3 iltaa purettu osia(suurin osa ihmettelyä...). Onneksi löytyy WIS ja neppi, josta löytyy kaikki tarvittava. Suuri kiitos täytyy myös antaa tälle foorumille ja sen aktiivisille käyttäjille.
Venttiilivarrenkumet tuli vaihettua 30tkm sitten, joten oisko vielä jotain mitä kannattais vaihtaa kun nyt kroppa on auki?
Viggenisti kyseli työn vaativuudesta: Digitaali näyttää 235000km kojetaulussa. Rojektin aikataulusta voi sanoa, että kohtuu työläs operaatio, 3 iltaa purettu osia(suurin osa ihmettelyä...). Onneksi löytyy WIS ja neppi, josta löytyy kaikki tarvittava. Suuri kiitos täytyy myös antaa tälle foorumille ja sen aktiivisille käyttäjille.
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: -02 aero, öljypohjan irroitus
Tähän jatkokysymys, että minkäslainen lopputulos yleensäkään on, kun sylintereitä ei hoonata?Viggenisti kirjoitti:Minkälainen operaatio tuo alapuolelta mäntien vaihto jne on ? Vähän samanlaisia ajatuksia käynyt mielessä.
Tietysti mieluummin käyttäs koko konneen pois jos ois tilat iltahommina tehdä tuollaista..
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01