Tuore Saabisti kyselee..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

Tuore Saabisti kyselee..

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

Nonnih, tuli sitten hankittua vm99 9-5 2.3t SE Automaatti. ajettu on 120tkm.

Pari seikkaa askarruttaa:
- Mitkä on ensioireet mahdollisesta kannentiivisteen vuotamisesta? Öljy/vesi sekaisin? (toistaiseksi en ole havainnut oireita, vastaisuuden varalle kyselen..)

- Onko Mobil 1 5w-50 asiallinen öljy ko. koneeseen?

- Ajattelin vaihtaa öljyt 10tkm välein, onko järkeä vai rahan haaskausta? (edellinen omistaja vaihtanut 5-10tkm välein)

SID-näytön sainkin jo kuntoon tältä foorumilta löytyneillä ohjeilla, joten kiitos vaan ohjeista asiantuntijoille!

p.s. Saab-tartunta tuli jo vuosia sitten omistaessani vm. 1990 tonnarin, välillä ehdin omistaa monta muunkin merkkistä kulkinetta oireiden voimistumista odotellessa :)

-Mikko-
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

kannentiivisteen vuodon ensimerkkien paljastamiseen kaikkein paras vekotin on se millä katotaan onko häkää jäähdytinnesteen seassa. kerkee vaihtaan tiivisteen ennenkuin puurot ja vellit menee sekaisin :wink:

Öljynä toi mobil on sinne ihan yhtä hyvä kun mikä muu "laatumerkki" tahansa. Itsekin vaihdatan öljyt n. kymppitonnin välein omiin kulkineisiin. Olkoot öljy- ja suodatinteknologia mennyt minkälaisin harppauksin tahansa eteenpäin niin olosuhteet täällä on sellaiset että öljyt on kovilla. Sitten kun autonmoottoreihin tulee päävirtaussuodattimen lisäksi sivuvirtaussuodatin niin rupean vaihtamaan harvemmin. Täsätä öljynvaihtovälistä saadaan taas varmaan keskustelua aikaiseksi mutta kustannus/100km omasta mielenrauhasta tiheämmällä öljynvaihtovälillä on aika pieni :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

Lisäkysymys vaihteiston öljystä

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

Niin, eihän sitä kaikkea voinut muistaa samaan viestiin laittaa..

Eli mites tuon automaattilaatikon _kaikki_ öljyt saisi vaihdettua? Käsittääkseni propusta tulee ulos vain n. puolet öljymäärästä (turbiini jää tyhjentymättä?).

Onnistuuko esim öljynjäähdyttimelle menevästä letkusta tyylillä "litra ulos, litra uutta sisään" kunnes ulos tuleva öljy näyttää uudelta? Vai onko helpompaa ottaa öljypohja irti?

p.s. koneen öljyt meinaan tosiaan vaihtaa 10tkm välein, oli sitten apua tai ei..

-Mikko-
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites toi sivuvirtaus suodatin sitten parantaa tuota moottoriöljyn laatua..?
En nimittäin usko moiseen suodatukseen polttomoottori käytössä.

Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.

Tärkeimmät lisäaineet ovat:

Hapettumisenestolisäaineet Hapettuminen on ketjureaktio, jossa sekä aiemmat hapettumistulokset että öljyissä olevat epäpuhtaudet kiihdyttävät reaktiota. Hapettumisenestolisäaineet katkaisevat hapettumisreaktion ja estävät metallipintojen katalyyttisen vaikutuksen.

Puhtaana pitävät lisäaineet (detergentit ja dispersantit) pitävät moottorin puhtaana.

Ruosteenestolisäaineet muodostavat metallipinnoille ruostumista estävän kalvon.


Kulumisenestolisäaineet muodostavat voideltaville pinnoille kalvon, joka estää metalliset kosketukset.

Paineenkesto- eli EP -lisäaineet muodostavat voideltavien metallipintojen kanssa kemiallisen kalvon, joka tehokkaasti estää kiinnileikkautumista.


Vaahtoamisenestolisäaineet estävät öljyn vaahtoamista pienentämällä pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helposti.


Jähmepisteen alentajalisäaineet estävät öljyssä syntyvien vahakiteiden yhtymistä toisiinsa, jolloin kiteytynyt vaha ei pääse estämään öljyn liikkumista.


VI:n (viskositeetti-indeksi) parantajalisäaineet ovat suurimolekyylisiä polymeerejä, jotka estävät öljyn ohenemista lämpötilan noustessa.

Eli ongelmana ei ole se että öljy likaantuu vaan ongelma on se että lisäaineet kuluvat pois, ja tätä asiaa ei suodatus ratkaise.


Automaatin öljynvaihdon olen tehnyt nyt kuusi kertaa, luulenpa että vanha öljy on jo lantraantunut melko uudeksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Noo...lähinnä tarkoitin näitä nykyvehkeitten 30-50 tkm öljynvaihtovälejä erityisesti dieseleissä. Ilmeisestikin longlife-öljyjen lisäaineistus kestää noi vaihtovälit mutta "mutu"-tuntumalla 50 tkm ajettu öljy dieselkoneessa jonka ahtopaineet max. 1.3 bar on aikas kakkasta ja siihen auttaisi sivuvirtaussuodatin vai?

Mutta tälläpä ei o minulle mitään merkitystä kun vaihdatan 10 tkm välein öljyt :D

Automaattiin voi vaihtaa kaikki öljyt "kierrättämällä". Ainaskin ovlov-takseihin kyseisellä tavalla vaihdetaan tomaatin öljyt jolloin vanhaa öljyä ei pitäisi hirveästi jäädä vaihteistoon. Vaimon passattiin mietin öljynvaihtoa kyseisellä tyylillä tomaattiin mutta kun vaihteiston tilavuus on 5,3l ja em. tekniikalla öljynmenekki vaihdettaessa on 8-9 l/vrt normaalityylin 3 litraa niin piheys iski kun rakkine menee kohta vaihtoon ja mobilin synteettinen SHC-tomaattiöljy maksaa miltei 20euroa/litra.

Tosin vanhat öljyt oli ihan hyvän väriset vielä mutta silti uusilla öljyillä vaihtaa paljon pehmeämmin. Jos tarkoitus olisi ollu pitää autoa vielä pitkään niin koko öljyjen vaihto ei olis ollu ollenkaan huono idea kun autolla on ajettu jo 187 tkm ja 096-laatikolla ei ole mikään kestävimmän laatikon maine.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo mäkin vaihdan kympin jälkeen koneeseen laatua 5W-50 ja tomaattiin pitäis tehdä se kierrättämällä, mutta 3,5 litraa, ehkä vajaa tulee ulos propun kautta. Vaihtoväli riippuu vähän miten autoa käyttää, eli rasittaako laatikkoa vai ei, viritettyyn tomaattiin niitähän saa vaihtaa "vähän" useammin.
Ja kuten aiemmin kerrottiin öljyt"seos" vain yksinkertaisesti kuluvat.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mimmi kirjoitti:Tomaatista ei käytännössä saa kaikkia öljyjä vaihdettua kuin avaamalla laatikko ja tyhjentämällä turbiini. Vaihtoehtona on tuo Maikin kertoma "kierrätys". Laatikosta tulee muuten vain noin 1/3 öljyä pois pohjaropun kautta.
Mulla taitaa olla eri loota kun propun kautta tuli n.3 litraa
9-3.1972
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä sain tulemaan n 3.5L, mittasin mitta kannulla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mikko M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 20:21
Paikkakunta: Tampere

Summa summarum

Viesti Kirjoittaja Mikko M. »

Jospa koittasin vaan vaihtaa laatikon öljyt propun kautta, vaihtaa vaikka 10tkm päästä uudestaan, jos siltä tuntuu. Eiköhän ne aika hyvin uusiudu jos pari-kolme kertaa lyhyen ajan sisällä vaihtelee.

Ja koneen öljyistä oon samaa mieltä, suomen oloissa 10tkm vaihtoväli sanoi valmistajan ohjeet mitä sanoo..

-Mikko-
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Oli niin hyvä otsikko, että päätin uuden viestiketjun sijasta nostaa vanhan 8)

Nyt on sitten talouteen hankittu -98 9-5 2,3t manuaali, suomiauto karvalakkivarustein. Autolla on ajettu 155tkm, viimeisin huolto on tehty 143 tuhannen kohdalla viime keväänä.
Nyt kun tuo Saabin huohotusjärjestelmä on ollut tapetilla, niin heräsi kysymys, että tarviikohan tuo meidän biili päivitystä huohotinsysteemiin?
Veloitetaanko siitä ylimääräistä normaalin huollon yhteydessä?

Toinen kysymys koskee noita ratin nappuloita, joilla ohjataan stereoita. Edellisestä autosta jää kottikärrykuorma hifihärveleitä tarpeettomaksi, muunmuassa ihan kelpo Pioneerin soitin [DEH-P4300R), jonka asentamista AS2-paketin paikalle suunnittelen. Pioneerin sivulta löytyi 2 erilaista adapteria, joilla nuo ratin napit ilmeisesti saisi toimimaan kys. soittimen kanssa. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta hommasta?

Johdotettava malli(?), pdf-taulukossa: http://www.kalogeropoulos.gr/LH1Uploads ... 5229_1.pdf

Infrapuna-adapteri: http://www.bennis.no/audio/show.asp?pag ... A301SA.htm

Testaan tässä vielä foorumin muokkaus-toimintoa ja lisään:
Pari vanhempaa 99-Saabia olen omistanut tuossa 80-90 - luvun taitteessa, että olenkos nyt kuitenkaan ihan tuore Saabisti :roll:
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:
Nyt kun tuo Saabin huohotusjärjestelmä on ollut tapetilla, niin heräsi kysymys, että tarviikohan tuo meidän biili päivitystä huohotinsysteemiin?
Veloitetaanko siitä ylimääräistä normaalin huollon yhteydessä?
Kävin ihan itse asiaa tiedustelemassa paikallisessa Saab-huollossa. Huoltohemmo tuumasi, että seuraavassa huollossa (170tkm) ei ole syytä sorkkia huohotusjärjestelmää. Suositteli tiheämpää öljynvaihtoväliä, näin oli tarkoitus menetellä ilman eri kehoitustakin.
Seuraavan huollon hinnaksi kertoi ~250 euroa.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

moottori öljyt.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

moottori öljyt kannattaa vaihtaa 10tkm välein.kokemuksella voin sanoa että esim.nesteen öljyt talvella tukkeuttaa huohotin järjestelmän ja öljyä alkaa kulua.tasapainoakselin ketjupyörien ym.takia suosittelen vain castrolia tai valvolainia, mobili himppa ohutta ei jää öljykalvoa esim.kuumassa koneessa nokkaakseliin.mobilia käytin ennen,mutta kilpamoottoreita tehdessä huomasin että castrollilla laakerit kestivät ihan eri lailla.mobili valuu kuumana öljypohjaan eikä jätä kalvoa esim.nokka akseliin.(tässä pientä pohdittavaa mikä hyvää öljyä).
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: moottori öljyt.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

veini siekkinen kirjoitti:moottori öljyt kannattaa vaihtaa 10tkm välein.kokemuksella voin sanoa että esim.nesteen öljyt talvella tukkeuttaa huohotin järjestelmän ja öljyä alkaa kulua.tasapainoakselin ketjupyörien ym.takia suosittelen vain castrolia tai valvolainia, mobili himppa ohutta ei jää öljykalvoa esim.kuumassa koneessa nokkaakseliin.mobilia käytin ennen,mutta kilpamoottoreita tehdessä huomasin että castrollilla laakerit kestivät ihan eri lailla.mobili valuu kuumana öljypohjaan eikä jätä kalvoa esim.nokka akseliin.(tässä pientä pohdittavaa mikä hyvää öljyä).
Mikä on provikka 8) kyllä kaikilla ns."laatu" öljyillä voi huoletta ajaa ainakin sen 10000 km.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Hmm. Nyt kun pitää tuohon "uuteen" kulkineeseen tehdä DIY - välihuolto, niin aikaisempien huonojen kokemusten perusteella öljyiksi ei laiteta ainakaan Mobil Rally Formula 5W-50 - voiteluainetta. Voin perustella, mutta se on pitkä juttu :wink:

Laitan kokeeksi koneeseen (2,3t) Teboil Diamond 5W-40 - synteettiset, katotaan miten äijän käy :D
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

moottori öljyt.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

vastaus.ei provikkaa tietoa se vain on.se öljyn kulutuskin lakaa paremilla öljyillä eikä ala nostimet naputtaa.(mielipiteistä ei kannata kiistellä mutta kokemus kantapään kautta ei aina viisasta).
Vastaa Viestiin