Epävakaata menoa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Onkohan kyseessä pusla, vetari tms. oireet:
jossain 60km/h vauhdissa kaivonkannen yli ajettaessa tuntuu että auto huojahtaa ja "muljahtaa" sivusuunnassa, perstuntuma kertoo että peräpää tosiaan huojahtaisi enemmänkin. kiihdyttäessä reippaammin kampeaa oikealle vähäsen ja jarruttaessa kunnon vauhdeista täristää.
mitä kannattaa alkaa tarkastelemaan/vaihdattamaaan.iskarit uusittu kesällä.
muutenkin auton meno on alkanut tuntumaan "ei niin junalta" mitä :saab: in pitäisi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Peräpään puslista lähtisin ensin tutkailemaan. Vetelyhän johtuu muuttuneista pyöränkulmista.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tobbana kirjoitti:Peräpään puslista lähtisin ensin tutkailemaan. Vetelyhän johtuu muuttuneista pyöränkulmista.

-Sami
OK, mites noita takapuslia oli sen seittemänsataa niin mitkä niistä oli ne mitkä aina menee...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Takapäästä pitkistäistuennan helat eli sellaiset isot möllikät tukivarsien päissä. Ne näkyy kun ryömii auton alle takapyörien etupuolella. Tapaavat joskus olla riekaleina.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lan+vaihto
tuolla on hyvä kuva. ja eiköhän se ole tuossa kuvassa nuo numero 3 osoittamat puslat mitkä irtoaa vulkanoinnista.
http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/
ja tuossa vaihto-ohje
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

OK, tuolla jossain oli puhetta pallonivelistä ja niiden vaihtoonmenosta puslien osalta...vaikuttaako ne miten em. vaivoihin ja ovatko helpot vaihtaa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Epävakaata menoa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

mienkoiv kirjoitti:OK, tuolla jossain oli puhetta pallonivelistä ja niiden vaihtoonmenosta puslien osalta...vaikuttaako ne miten em. vaivoihin ja ovatko helpot vaihtaa?
Kyllä osa muljahtelusta voi tulla/tulee myös niistä nivelpuslista (4 kpl poikittaistukivarsien ulkopäässä - siis tuossa aiemmassa viestissä linkitetyssä kuvassa nro 4). Myös sangen yleinen katsastuksen reputuskohde. Nuo on huonoimmillaan olleet autoissa sellaisessa kunnossa, että sormivoimin holkki muljuu millejä - kyllähän tuollainen tuntuu (ja kuuluukin) ajettassa...

Ne on suhteellisesti ottaen helpot vaihtaa, jos on oikeanlainen työkalu käytössä (periaatteessa kierretankoa ja oikeankokoisia holkkeja). Työkalun pitää vain olla mielellään juuri tähän tarkoitukseen, koska mitoitus on aika tarkka - varsinkin alempaan puslaan. Noita on sekä omavalmistesorvattuja että kaupallisia. Mulla on esimerkiksi Laser Toolsin ihan asiallisen oloinen kitti, jolla on muutamaan autoon tullut vaihdettua kaikki neljä kpl. Oikeilla työkaluilla kotioloissa rauhallisesti tehden menee parisen tuntia. Ilman oikeaa työkalua en kyllä lähtisi kokeilemaan (tai sitten pitää ottaa koko systeemi käteen ja mennä prässille).

E
Vastaa Viestiin