mienkoiv kirjoitti:OK, tuolla jossain oli puhetta pallonivelistä ja niiden vaihtoonmenosta puslien osalta...vaikuttaako ne miten em. vaivoihin ja ovatko helpot vaihtaa?
Kyllä osa muljahtelusta voi tulla/tulee myös niistä nivelpuslista (4 kpl poikittaistukivarsien ulkopäässä - siis tuossa aiemmassa viestissä linkitetyssä kuvassa nro 4). Myös sangen yleinen katsastuksen reputuskohde. Nuo on huonoimmillaan olleet autoissa sellaisessa kunnossa, että sormivoimin holkki muljuu millejä - kyllähän tuollainen tuntuu (ja kuuluukin) ajettassa...
Ne on suhteellisesti ottaen helpot vaihtaa, jos on oikeanlainen työkalu käytössä (periaatteessa kierretankoa ja oikeankokoisia holkkeja). Työkalun pitää vain olla mielellään juuri tähän tarkoitukseen, koska mitoitus on aika tarkka - varsinkin alempaan puslaan. Noita on sekä omavalmistesorvattuja että kaupallisia. Mulla on esimerkiksi Laser Toolsin ihan asiallisen oloinen kitti, jolla on muutamaan autoon tullut vaihdettua kaikki neljä kpl. Oikeilla työkaluilla kotioloissa rauhallisesti tehden menee parisen tuntia. Ilman oikeaa työkalua en kyllä lähtisi kokeilemaan (tai sitten pitää ottaa koko systeemi käteen ja mennä prässille).
E