Jakopään kaklatukset
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Jakopään kaklatukset
Terve,
Huoltokuittia tutkiessa huomasin siinä maininnan, että "jakopäässä on alkavaa sivuääntä, mahdollisesti laakeriääntä, voimistuu moottorin lämmetessä". Ja kun konepellin aukaiseen, niin kuuluuhan sieltä tosiaan pientä epämääräistä kaklatusta taikka räplätystä. En vaan ollut pannut asiaa itse merkille. Saappiini (9-5, 2,3 -99)vaihdettiin jakopään kaikki romppeet 45 tkm sitten, joten eipä noiden luulisi vielä olevan vanhuudenheikkoja. Osaakos joku guru kertoa, kuinka nopeasti tuollaisten epämääräisten sivuäänien takia kannattaa jakopään korjautuksiin ryhtyä? Kehittyvätkö jakopään viat yleensä hitaasti muutaman kymppitonnin matkalla, vai tapaavatko nuo jakopään osat levitä kerralla kahta puolta korpisuoraa?
Huoltokuittia tutkiessa huomasin siinä maininnan, että "jakopäässä on alkavaa sivuääntä, mahdollisesti laakeriääntä, voimistuu moottorin lämmetessä". Ja kun konepellin aukaiseen, niin kuuluuhan sieltä tosiaan pientä epämääräistä kaklatusta taikka räplätystä. En vaan ollut pannut asiaa itse merkille. Saappiini (9-5, 2,3 -99)vaihdettiin jakopään kaikki romppeet 45 tkm sitten, joten eipä noiden luulisi vielä olevan vanhuudenheikkoja. Osaakos joku guru kertoa, kuinka nopeasti tuollaisten epämääräisten sivuäänien takia kannattaa jakopään korjautuksiin ryhtyä? Kehittyvätkö jakopään viat yleensä hitaasti muutaman kymppitonnin matkalla, vai tapaavatko nuo jakopään osat levitä kerralla kahta puolta korpisuoraa?
Re: Jakopään kaklatukset
Mun mielestä korjaamolle menoa ei todellakaan kannata pitkittää, ei ääni ainakaan ajan kuluessa hiljene...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Re: Jakopään kaklatukset
Kannattaa varmaan diagnosoida äänet varmasti johonkin tiettyyn asiaan. Varsinkin, kun noin pieni matka on kulunut edellisestä jakopään remontista ei kannata suin päin alkaa uuteen remonttiin sen osalta. Voi se ketju venyä kiristimen maksimimittaan vaikka alle 200 tkm matkassa, mutta kyllä lähtisin syytä etsimään muualta. Vaihdettiinko tasapainoketju myös?
Re: Jakopään kaklatukset
halpa varmistus:
hihna pois ja pyörittelee hihnapyörät läpi, erit. vesipumpun..itsellä oli samaa kaklatusrohina ääntä ja PCS:lle soittelin ja jo kyselin jakopääsettiä...pajaukko kuitenkin sano että ei kuulosta jakopään ääneltä..otettiin hihna pois ja vesipumpun hihnapyörä heilu 5km/suunta...
hihna pois ja pyörittelee hihnapyörät läpi, erit. vesipumpun..itsellä oli samaa kaklatusrohina ääntä ja PCS:lle soittelin ja jo kyselin jakopääsettiä...pajaukko kuitenkin sano että ei kuulosta jakopään ääneltä..otettiin hihna pois ja vesipumpun hihnapyörä heilu 5km/suunta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jakopään kaklatukset
Ensi viikolla Saapikas pääsee pajalle tutkittavaksi. On se vaan aina niin huomionkipee. Kiitokset vastanneille evästyksistä.
Re: Jakopään kaklatukset
Käytin omaani jakopään kuntotarkistuksessa. Lausunto oli, että kiristinlautasen ja kiristimen rungon väli 15,7 mm, saa olla 15 mm.
Tiskillä eivät suoralta kädeltä osanneet sanoa, että onko se hyvä vai paha, ja onko hyvässä yli vai alle 15 mm. No kaippa tuo nyt kuitenkin ylitetty on, mutta varmistetaanpa täältäkin kun ei päässyt itse huoltajan kanssa höpisemään. Täydellinen remontti kuitenkin jo varattiin.
Tiskillä eivät suoralta kädeltä osanneet sanoa, että onko se hyvä vai paha, ja onko hyvässä yli vai alle 15 mm. No kaippa tuo nyt kuitenkin ylitetty on, mutta varmistetaanpa täältäkin kun ei päässyt itse huoltajan kanssa höpisemään. Täydellinen remontti kuitenkin jo varattiin.
Re: Jakopään kaklatukset
Missäs puljussa meinaat käyttää?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jakopään kaklatukset
Terve,
No nyt oli Saapikkaan kaklatukset Saappipajalla kuulosteltavana. Olivat sitä mieltä, että asialle ei kannata tehdä vielä mitään - että tuollaista pientä ääntä pitävät melkein kaikki enemmän tai vähemmän ajetut ysivitoset, ja että voi kestää meikäläisen ajomäärillä vuosia ennenkuin todellista huoltotarvetta ilmenee. Eli kunhan seurailen ja palaan asiaan, jos ääntelyt voimistuvat....Noh, ihan hyvä kumminkin, että olivat määräaikaishuoltopajalla tarkkoina.
No nyt oli Saapikkaan kaklatukset Saappipajalla kuulosteltavana. Olivat sitä mieltä, että asialle ei kannata tehdä vielä mitään - että tuollaista pientä ääntä pitävät melkein kaikki enemmän tai vähemmän ajetut ysivitoset, ja että voi kestää meikäläisen ajomäärillä vuosia ennenkuin todellista huoltotarvetta ilmenee. Eli kunhan seurailen ja palaan asiaan, jos ääntelyt voimistuvat....Noh, ihan hyvä kumminkin, että olivat määräaikaishuoltopajalla tarkkoina.
Re: Jakopään kaklatukset
Omalta kohdalta tähän surullinen tarina. Eilen ajelin Tampereelta Kirkkonummelle ja yhtäkkiä syttyi latauksen merkkivalo ja sitten alkoi lämmöt nousta. Auto kehä kolmosella tien sivuun ja kurkistus pellin alle. Hihna poikki. Tilasin hinausauton ja se vei saabin koskelon metro-autoon.mienkoiv kirjoitti:halpa varmistus:
hihna pois ja pyörittelee hihnapyörät läpi, erit. vesipumpun..itsellä oli samaa kaklatusrohina ääntä ja PCS:lle soittelin ja jo kyselin jakopääsettiä...pajaukko kuitenkin sano että ei kuulosta jakopään ääneltä..otettiin hihna pois ja vesipumpun hihnapyörä heilu 5km/suunta...
Tänään soittivat ja diagnoosina oli väljä vesipumppu, eli hihnapyörä on heilunut niin paljon että hihna ei ole kulkenut suoraan vaan hinkannut jakopään koteloon sillä seurauksella että on mennyt poikki. Tämä nyt ei vielä olis niin paha juttu, mutta hihna on syönyt koteloon reiän, josta tietysti tulee öljyä ulos.
Noo, pitää uusia vesipumppu, hihna ja jakopään koppa. Koppaa ei voi vaihtaa ellei ota moottoria irti ja öljypohjaa myös. Kustannusarvio kolmatta tonnia.
Yritän viikonlopun aikana hakea Saabin kotiin Tampereelle ja tutkia kuinka paha reikä siellä on ja pystyykö sitä paikkaamaan ja vielä niin ettei tarvisi moottoria irrottaa. Jos ei pysty, niin sitten pitää löytää joku edullisempi paja joka ottaa moottorin irti ja vaihtaa kotelon.
Joten tarkistakaa vesipumppu!
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Jakopään kaklatukset
Voi helevetti. Omalla ajettu 230 000, pitänee ruveta kattelemaan.
9-5 Aero - 00
Re: Jakopään kaklatukset
itellä aikoinaan tosiaan vesipumppu äänteli silleen että ite olisin ollu varma että ketju rohisee...vielä edes silmällä ei nähny vesipumpun hihnapyörän välystä mutta kokeiltaessa selvästi tuntui...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Jakopään kaklatukset
Ettäkä mitäkä, kone irti tuon takia?mikan kirjoitti: Noo, pitää uusia vesipumppu, hihna ja jakopään koppa. Koppaa ei voi vaihtaa ellei ota moottoria irti ja öljypohjaa myös. Kustannusarvio kolmatta tonnia.
t. Mika
Kuinka eksoottinen voimanlähde siellä keulalla hyrskyttää, ei mahda olla 9-5 Saabin bensiinikäyttöinen rivinelonen ainakaan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Jakopään kaklatukset
Kyllä tää meikäläisen pirssi on ihan tavallinen 2.3 Aero. Kuulemma koppaa ei saa irti ilman öljypohjan irrotusta ja koko homma ei onnistu, jos moottori on paikoillaan. En tiedä sen paremmin, enkä ole asiaa tutkinut.Termos kirjoitti:Ettäkä mitäkä, kone irti tuon takia?mikan kirjoitti: Noo, pitää uusia vesipumppu, hihna ja jakopään koppa. Koppaa ei voi vaihtaa ellei ota moottoria irti ja öljypohjaa myös. Kustannusarvio kolmatta tonnia.
t. Mika
Kuinka eksoottinen voimanlähde siellä keulalla hyrskyttää, ei mahda olla 9-5 Saabin bensiinikäyttöinen rivinelonen ainakaan
Huomenna tarkoitus hakea auto kotiin ja katsoa millainen reikä siellä on, että saisko tigillä umpeen.
t. Mika
ps. Ei paljon
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Jakopään kaklatukset
Asiantuntevassa korjaamossa sigun auton täydellinen jakopääremontti, sisältäen öljysihdin tarkistuksen/puhdistuksen abaut 1100 euroa osineen, eikä konetta nostettu keulalta.mikan kirjoitti: Kyllä tää meikäläisen pirssi on ihan tavallinen 2.3 Aero. Kuulemma koppaa ei saa irti ilman öljypohjan irrotusta ja koko homma ei onnistu, jos moottori on paikoillaan.
Että siihen voi verrata pelkän jakopäänkopan vaihtohintaa
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Edit: Täydellisessä jakopääremontissa joudutaan kone irroittamaan kiinnikkeistään, että sitä voidaan siirtää kuskinpuolelle asennustilan saamiseksi.
En tiedä, että tarviiko tuota tehdä pelkän kopan vaihdossa.
Jos pitää, niin onhan siinä jonkin verran purkamista, mutta en yli 500 euroa pelkän kopan vaihdosta suostuisi maksamaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Jakopään kaklatukset
Juu, tuon vuoksi Saab ei jääkään Koskelon Metro-Autoon. Pelkästä vian selvityksestä ottivat 120 euroa.Termos kirjoitti: Asiantuntevassa korjaamossa sigun auton täydellinen jakopääremontti, sisältäen öljysihdin tarkistuksen/puhdistuksen abaut 1100 euroa osineen, eikä konetta nostettu keulalta.
Edit: Täydellisessä jakopääremontissa joudutaan kone irroittamaan kiinnikkeistään, että sitä voidaan siirtää kuskinpuolelle asennustilan saamiseksi.
En tiedä, että tarviiko tuota tehdä pelkän kopan vaihdossa.
Jos pitää, niin onhan siinä jonkin verran purkamista, mutta en yli 500 euroa pelkän kopan vaihdosta suostuisi maksamaan.
Jos koppa pitää vaihtaa, niin eiköhän Tampereelta tai lähistöltä löydy hieman edullisempikin vaihtoehto jossa työstä ei tarvi maksaa 2000 euroa. Koppa maksaa 219 ja vesipumppu 165. Hihnan hintaa en saanut.
Privana sainkin jo vinkin, että Vantaalla homma hoituisi edullisemmin.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero