Jakopään kaklatukset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Huoltokuittia tutkiessa huomasin siinä maininnan, että "jakopäässä on alkavaa sivuääntä, mahdollisesti laakeriääntä, voimistuu moottorin lämmetessä". Ja kun konepellin aukaiseen, niin kuuluuhan sieltä tosiaan pientä epämääräistä kaklatusta taikka räplätystä. En vaan ollut pannut asiaa itse merkille. Saappiini (9-5, 2,3 -99)vaihdettiin jakopään kaikki romppeet 45 tkm sitten, joten eipä noiden luulisi vielä olevan vanhuudenheikkoja. Osaakos joku guru kertoa, kuinka nopeasti tuollaisten epämääräisten sivuäänien takia kannattaa jakopään korjautuksiin ryhtyä? Kehittyvätkö jakopään viat yleensä hitaasti muutaman kymppitonnin matkalla, vai tapaavatko nuo jakopään osat levitä kerralla kahta puolta korpisuoraa?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja LR »

Mun mielestä korjaamolle menoa ei todellakaan kannata pitkittää, ei ääni ainakaan ajan kuluessa hiljene... :evil: :evil:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kannattaa varmaan diagnosoida äänet varmasti johonkin tiettyyn asiaan. Varsinkin, kun noin pieni matka on kulunut edellisestä jakopään remontista ei kannata suin päin alkaa uuteen remonttiin sen osalta. Voi se ketju venyä kiristimen maksimimittaan vaikka alle 200 tkm matkassa, mutta kyllä lähtisin syytä etsimään muualta. Vaihdettiinko tasapainoketju myös?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

halpa varmistus:
hihna pois ja pyörittelee hihnapyörät läpi, erit. vesipumpun..itsellä oli samaa kaklatusrohina ääntä ja PCS:lle soittelin ja jo kyselin jakopääsettiä...pajaukko kuitenkin sano että ei kuulosta jakopään ääneltä..otettiin hihna pois ja vesipumpun hihnapyörä heilu 5km/suunta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Ensi viikolla Saapikas pääsee pajalle tutkittavaksi. On se vaan aina niin huomionkipee. Kiitokset vastanneille evästyksistä.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja pmj »

Käytin omaani jakopään kuntotarkistuksessa. Lausunto oli, että kiristinlautasen ja kiristimen rungon väli 15,7 mm, saa olla 15 mm.

Tiskillä eivät suoralta kädeltä osanneet sanoa, että onko se hyvä vai paha, ja onko hyvässä yli vai alle 15 mm. No kaippa tuo nyt kuitenkin ylitetty on, mutta varmistetaanpa täältäkin kun ei päässyt itse huoltajan kanssa höpisemään. Täydellinen remontti kuitenkin jo varattiin.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Missäs puljussa meinaat käyttää?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

No nyt oli Saapikkaan kaklatukset Saappipajalla kuulosteltavana. Olivat sitä mieltä, että asialle ei kannata tehdä vielä mitään - että tuollaista pientä ääntä pitävät melkein kaikki enemmän tai vähemmän ajetut ysivitoset, ja että voi kestää meikäläisen ajomäärillä vuosia ennenkuin todellista huoltotarvetta ilmenee. Eli kunhan seurailen ja palaan asiaan, jos ääntelyt voimistuvat....Noh, ihan hyvä kumminkin, että olivat määräaikaishuoltopajalla tarkkoina.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja mikan »

mienkoiv kirjoitti:halpa varmistus:
hihna pois ja pyörittelee hihnapyörät läpi, erit. vesipumpun..itsellä oli samaa kaklatusrohina ääntä ja PCS:lle soittelin ja jo kyselin jakopääsettiä...pajaukko kuitenkin sano että ei kuulosta jakopään ääneltä..otettiin hihna pois ja vesipumpun hihnapyörä heilu 5km/suunta...
Omalta kohdalta tähän surullinen tarina. Eilen ajelin Tampereelta Kirkkonummelle ja yhtäkkiä syttyi latauksen merkkivalo ja sitten alkoi lämmöt nousta. Auto kehä kolmosella tien sivuun ja kurkistus pellin alle. Hihna poikki. Tilasin hinausauton ja se vei saabin koskelon metro-autoon.
Tänään soittivat ja diagnoosina oli väljä vesipumppu, eli hihnapyörä on heilunut niin paljon että hihna ei ole kulkenut suoraan vaan hinkannut jakopään koteloon sillä seurauksella että on mennyt poikki. Tämä nyt ei vielä olis niin paha juttu, mutta hihna on syönyt koteloon reiän, josta tietysti tulee öljyä ulos.
Noo, pitää uusia vesipumppu, hihna ja jakopään koppa. Koppaa ei voi vaihtaa ellei ota moottoria irti ja öljypohjaa myös. Kustannusarvio kolmatta tonnia.
Yritän viikonlopun aikana hakea Saabin kotiin Tampereelle ja tutkia kuinka paha reikä siellä on ja pystyykö sitä paikkaamaan ja vielä niin ettei tarvisi moottoria irrottaa. Jos ei pysty, niin sitten pitää löytää joku edullisempi paja joka ottaa moottorin irti ja vaihtaa kotelon.

Joten tarkistakaa vesipumppu!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja Julle »

Voi helevetti. Omalla ajettu 230 000, pitänee ruveta kattelemaan.
9-5 Aero - 00
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itellä aikoinaan tosiaan vesipumppu äänteli silleen että ite olisin ollu varma että ketju rohisee...vielä edes silmällä ei nähny vesipumpun hihnapyörän välystä mutta kokeiltaessa selvästi tuntui...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja Termos »

mikan kirjoitti: Noo, pitää uusia vesipumppu, hihna ja jakopään koppa. Koppaa ei voi vaihtaa ellei ota moottoria irti ja öljypohjaa myös. Kustannusarvio kolmatta tonnia.
t. Mika
Ettäkä mitäkä, kone irti tuon takia?
Kuinka eksoottinen voimanlähde siellä keulalla hyrskyttää, ei mahda olla 9-5 Saabin bensiinikäyttöinen rivinelonen ainakaan :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja mikan »

Termos kirjoitti:
mikan kirjoitti: Noo, pitää uusia vesipumppu, hihna ja jakopään koppa. Koppaa ei voi vaihtaa ellei ota moottoria irti ja öljypohjaa myös. Kustannusarvio kolmatta tonnia.
t. Mika
Ettäkä mitäkä, kone irti tuon takia?
Kuinka eksoottinen voimanlähde siellä keulalla hyrskyttää, ei mahda olla 9-5 Saabin bensiinikäyttöinen rivinelonen ainakaan :lol:
Kyllä tää meikäläisen pirssi on ihan tavallinen 2.3 Aero. Kuulemma koppaa ei saa irti ilman öljypohjan irrotusta ja koko homma ei onnistu, jos moottori on paikoillaan. En tiedä sen paremmin, enkä ole asiaa tutkinut.
Huomenna tarkoitus hakea auto kotiin ja katsoa millainen reikä siellä on, että saisko tigillä umpeen.

t. Mika

ps. Ei paljon :lol:
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja Termos »

mikan kirjoitti: Kyllä tää meikäläisen pirssi on ihan tavallinen 2.3 Aero. Kuulemma koppaa ei saa irti ilman öljypohjan irrotusta ja koko homma ei onnistu, jos moottori on paikoillaan.
Asiantuntevassa korjaamossa sigun auton täydellinen jakopääremontti, sisältäen öljysihdin tarkistuksen/puhdistuksen abaut 1100 euroa osineen, eikä konetta nostettu keulalta.

Että siihen voi verrata pelkän jakopäänkopan vaihtohintaa :mrgreen:

Edit: Täydellisessä jakopääremontissa joudutaan kone irroittamaan kiinnikkeistään, että sitä voidaan siirtää kuskinpuolelle asennustilan saamiseksi.
En tiedä, että tarviiko tuota tehdä pelkän kopan vaihdossa.

Jos pitää, niin onhan siinä jonkin verran purkamista, mutta en yli 500 euroa pelkän kopan vaihdosta suostuisi maksamaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakopään kaklatukset

Viesti Kirjoittaja mikan »

Termos kirjoitti: Asiantuntevassa korjaamossa sigun auton täydellinen jakopääremontti, sisältäen öljysihdin tarkistuksen/puhdistuksen abaut 1100 euroa osineen, eikä konetta nostettu keulalta.

Edit: Täydellisessä jakopääremontissa joudutaan kone irroittamaan kiinnikkeistään, että sitä voidaan siirtää kuskinpuolelle asennustilan saamiseksi.
En tiedä, että tarviiko tuota tehdä pelkän kopan vaihdossa.

Jos pitää, niin onhan siinä jonkin verran purkamista, mutta en yli 500 euroa pelkän kopan vaihdosta suostuisi maksamaan.
Juu, tuon vuoksi Saab ei jääkään Koskelon Metro-Autoon. Pelkästä vian selvityksestä ottivat 120 euroa.
Jos koppa pitää vaihtaa, niin eiköhän Tampereelta tai lähistöltä löydy hieman edullisempikin vaihtoehto jossa työstä ei tarvi maksaa 2000 euroa. Koppa maksaa 219 ja vesipumppu 165. Hihnan hintaa en saanut.

Privana sainkin jo vinkin, että Vantaalla homma hoituisi edullisemmin.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin