Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Morjes,
Talossa on otsikon mukainen Saabi 95 (2001) 2.3t bensakoneella. Autolla on nyt ajettu karvan alla 200 000 km. Pohjustan nyt hieman lähihistoriikillä auton ongelmia.
Alkukeväästä tasaisessa, yleensä moottoritiellä ajettaessa, saattoi auto nytkähtää hieman. Tätä sattui todella harvoin. En kiinnittänyt asiaan isompaa huomiota kun isäukko kertoi, että auto on joskus aikaisemminkin tehnyt sitä kostealla säällä.
Alkukeväästä ajaessani Kehä III:lla, syttyi moottorin "Check engine" -valo ilman mitään muita oireita. Auto käynnistyi, kulki ja kukkui hienosti ennen ja jälkeen valon syttymisen. Vein auton paikalliselle korjaamolla(ei merkkihuolto) ja käskin samalla, että tekisivät siihen 190tkm huollon. Korjaamolta soitettiin muutaman päivän päästä ja he kertoivat, että auto on valmis. Paikanpäällä kyselin, että mitäs autolle on tehty. He olivat lukeneet vikakoodin, josta ilmeni suoritusarvo-ongelma absoluuttisen paineen anturissa imusarjassa. Olivat koeajaneet auton ilman, että saivat toistettua vikakoodia. Huoltamo katsoi, että vikakoodi oli aiheeton.
Tästä muutaman viikon päästä "Check engine" -valo syttyi taas normaalissa ajossa ilman havaittavia oireita. Ajaessani autoa kotiin koitin kiihdyttää hiukan rivakammin autolla ja huomasin, että ahtopaine ei nouse niin korkealle kuin se on yleensä noussut runsaammassa kiihdytyksessä.
Vein auton paikalliseen merkkihuoltoon, josta soittivat sitten minulle. Suoritusarvo-ongelma johtui puuttuvasta hukkaportista(!). Hukkaportti oli lähtenyt kokonaan irti ahtimesta. Huollon puolelta sanoivat, että ei auta muuta kuin tilata uusi ahdin(itse ahdin osana ei maksanut kuin reilun 1000e...). Hintaa huollolla oli reilusti, mutta auto tuntui pelittävän hienosti sekä tehoakin tuntui taas löytyvän runsaammalla kaasulla.
Mittariin kerkesi kertyä varmaan noin reilu tuhat kilometriä, kun nykimistä rupesi taas ilmenemään. Tämä oli kuitenkin vain satunnaista ja voimakkuus oli vaihetelevaa. Välillä yksittäinen nytkähdys ja välillä niitä tuli peräkkäin.
Muutama viikko sitten isäni ajoi autolla autopesulaan. Pesun jälkeen hän ajoi huoltoasemaan pihaan kuivailemaan tiivisteitä yms. jonka jälkeen yrittäessään käynnistää autoa, ei saabi luvannut edes. Starttimoottori pyöri nätisti mutta ei luvannut, ei yhtään käynnistyä. Hän otti avaimen pois kokonaan virtalukosta, pällisteli tilannetta ja koitti sitten uudestaan. Auto lähti ensimmäisestä yrityksestä käyntiin ilman minkäänlaisia ongelmia. Isäni ajoi hiukan ja sammutti sekä käynnisti auton moneen kertaan uudestaan ilman mitään ongelmia. Itselleni sattui sama ongelma, johon ratkaisu oli tämä, että monen käynnistysyrityksen jälkeen otin avaimen pois virtalukosta ja sitten auto lähti ensimmäisestä yrityksestä käyntiin. Molemmissa tapauksissa autolla oli juuri ajettu ja moottori oli lämmin.
Ajossa nykimistä rupesin ilmenemään entistä enemmän ja vain lämpimällä moottorilla. Auto käynnistyi hienosti, mutta nykimistä ilmeni jo missä tahansa tilanteessa (matka-ajossa, kiihdytyksessä yms), sekä satunnaista kierrosten putoamista tyhjäkäynnillä.
Päätimme viedä auton samaan liikkeeseen, jossa uusi ahdin vaihdettiin. He huomasivat, että autossa oli väärät sytytystulpat (platinatulpat), jotka oli vaihdettu paikallisen korjaamon puolesta. He vaihoivat uudet tulpat, katsoivat vikakoodit joita ei löytynyt ja koeajoivat auton ilman minkäänlaisia ongelmia. Käynnistysongelmaan kommentoivat kokemuksellaan, että saattaa johtua ajonestosta ja meidän tulisi käyttää vara-avainta. Huollon kommenttien lopussa lukee: "Läppäkotelo saattaa olla mekaanisesti viallinen mikä ei myöskään synnytä vikakoodeja."
Haettuani auton huollosta loppuviikosta, tuntui, että nykiminen lisääntyy koko ajan. Tänään isäni soitti, että auto ei suostu enää käynnistymään kaupan pihalla, vaikka hän käytti avainta ulkona lukkopesästä. Koitimme molemmilla avaimilla ilman tulosta.
Arvoisat foorumilaiset, onko teillä mietteitä tämän auton sielunelämästä ja sen lääkityksestä? Koitamme tänään myöhemmin käynnistää autoa kun se on jäähtynyt, jos se vielä käynnistyisi. Mikäli se käynnistyy, niin viemme sen paikalliseen merkkihuoltoon tai sitten hinautamme sen.
Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
Talossa on otsikon mukainen Saabi 95 (2001) 2.3t bensakoneella. Autolla on nyt ajettu karvan alla 200 000 km. Pohjustan nyt hieman lähihistoriikillä auton ongelmia.
Alkukeväästä tasaisessa, yleensä moottoritiellä ajettaessa, saattoi auto nytkähtää hieman. Tätä sattui todella harvoin. En kiinnittänyt asiaan isompaa huomiota kun isäukko kertoi, että auto on joskus aikaisemminkin tehnyt sitä kostealla säällä.
Alkukeväästä ajaessani Kehä III:lla, syttyi moottorin "Check engine" -valo ilman mitään muita oireita. Auto käynnistyi, kulki ja kukkui hienosti ennen ja jälkeen valon syttymisen. Vein auton paikalliselle korjaamolla(ei merkkihuolto) ja käskin samalla, että tekisivät siihen 190tkm huollon. Korjaamolta soitettiin muutaman päivän päästä ja he kertoivat, että auto on valmis. Paikanpäällä kyselin, että mitäs autolle on tehty. He olivat lukeneet vikakoodin, josta ilmeni suoritusarvo-ongelma absoluuttisen paineen anturissa imusarjassa. Olivat koeajaneet auton ilman, että saivat toistettua vikakoodia. Huoltamo katsoi, että vikakoodi oli aiheeton.
Tästä muutaman viikon päästä "Check engine" -valo syttyi taas normaalissa ajossa ilman havaittavia oireita. Ajaessani autoa kotiin koitin kiihdyttää hiukan rivakammin autolla ja huomasin, että ahtopaine ei nouse niin korkealle kuin se on yleensä noussut runsaammassa kiihdytyksessä.
Vein auton paikalliseen merkkihuoltoon, josta soittivat sitten minulle. Suoritusarvo-ongelma johtui puuttuvasta hukkaportista(!). Hukkaportti oli lähtenyt kokonaan irti ahtimesta. Huollon puolelta sanoivat, että ei auta muuta kuin tilata uusi ahdin(itse ahdin osana ei maksanut kuin reilun 1000e...). Hintaa huollolla oli reilusti, mutta auto tuntui pelittävän hienosti sekä tehoakin tuntui taas löytyvän runsaammalla kaasulla.
Mittariin kerkesi kertyä varmaan noin reilu tuhat kilometriä, kun nykimistä rupesi taas ilmenemään. Tämä oli kuitenkin vain satunnaista ja voimakkuus oli vaihetelevaa. Välillä yksittäinen nytkähdys ja välillä niitä tuli peräkkäin.
Muutama viikko sitten isäni ajoi autolla autopesulaan. Pesun jälkeen hän ajoi huoltoasemaan pihaan kuivailemaan tiivisteitä yms. jonka jälkeen yrittäessään käynnistää autoa, ei saabi luvannut edes. Starttimoottori pyöri nätisti mutta ei luvannut, ei yhtään käynnistyä. Hän otti avaimen pois kokonaan virtalukosta, pällisteli tilannetta ja koitti sitten uudestaan. Auto lähti ensimmäisestä yrityksestä käyntiin ilman minkäänlaisia ongelmia. Isäni ajoi hiukan ja sammutti sekä käynnisti auton moneen kertaan uudestaan ilman mitään ongelmia. Itselleni sattui sama ongelma, johon ratkaisu oli tämä, että monen käynnistysyrityksen jälkeen otin avaimen pois virtalukosta ja sitten auto lähti ensimmäisestä yrityksestä käyntiin. Molemmissa tapauksissa autolla oli juuri ajettu ja moottori oli lämmin.
Ajossa nykimistä rupesin ilmenemään entistä enemmän ja vain lämpimällä moottorilla. Auto käynnistyi hienosti, mutta nykimistä ilmeni jo missä tahansa tilanteessa (matka-ajossa, kiihdytyksessä yms), sekä satunnaista kierrosten putoamista tyhjäkäynnillä.
Päätimme viedä auton samaan liikkeeseen, jossa uusi ahdin vaihdettiin. He huomasivat, että autossa oli väärät sytytystulpat (platinatulpat), jotka oli vaihdettu paikallisen korjaamon puolesta. He vaihoivat uudet tulpat, katsoivat vikakoodit joita ei löytynyt ja koeajoivat auton ilman minkäänlaisia ongelmia. Käynnistysongelmaan kommentoivat kokemuksellaan, että saattaa johtua ajonestosta ja meidän tulisi käyttää vara-avainta. Huollon kommenttien lopussa lukee: "Läppäkotelo saattaa olla mekaanisesti viallinen mikä ei myöskään synnytä vikakoodeja."
Haettuani auton huollosta loppuviikosta, tuntui, että nykiminen lisääntyy koko ajan. Tänään isäni soitti, että auto ei suostu enää käynnistymään kaupan pihalla, vaikka hän käytti avainta ulkona lukkopesästä. Koitimme molemmilla avaimilla ilman tulosta.
Arvoisat foorumilaiset, onko teillä mietteitä tämän auton sielunelämästä ja sen lääkityksestä? Koitamme tänään myöhemmin käynnistää autoa kun se on jäähtynyt, jos se vielä käynnistyisi. Mikäli se käynnistyy, niin viemme sen paikalliseen merkkihuoltoon tai sitten hinautamme sen.
Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Muutama arvaus:
Kampiakselin asentotunnistin, DI-kasettiBablous kirjoitti: Starttimoottori pyöri nätisti mutta ei luvannut, ei yhtään käynnistyä.
Haettuani auton huollosta loppuviikosta, tuntui, että nykiminen lisääntyy koko ajan.
Höpöpuhetta, jos ajonesto on päällä, ei starttimoottori pyöriBablous kirjoitti: Käynnistysongelmaan kommentoivat kokemuksellaan, että saattaa johtua ajonestosta ja meidän tulisi käyttää vara-avainta.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Äsken kävimme koittamassa, että lähteekö auto käyntiin. Sehän lähti ensimmäisellä yrityksellä käyntiin. Ajoimme auton huoltoliikkeen pihaan ja huomenna menen selvittelemään asiaa.
Onko mitään arviota, mitä tällainen DI-kasetti/koko huolto maksaa?
Äsken kävimme koittamassa, että lähteekö auto käyntiin. Sehän lähti ensimmäisellä yrityksellä käyntiin. Ajoimme auton huoltoliikkeen pihaan ja huomenna menen selvittelemään asiaa.
Onko mitään arviota, mitä tällainen DI-kasetti/koko huolto maksaa?
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=203
Merkkiliikkeestä ostettuna kalliimpi.
Arvaus: Väärät tulpat rikkoneet DI-kassun. Eli jos merkkiliike laittoi väärät tulpat, vaadi uusi kasetti heidän piikkiinsä.
MUOKK: Lisätään vielä bensapumppu oireiden aiheuttajaksi.
Merkkiliikkeestä ostettuna kalliimpi.
Arvaus: Väärät tulpat rikkoneet DI-kassun. Eli jos merkkiliike laittoi väärät tulpat, vaadi uusi kasetti heidän piikkiinsä.
MUOKK: Lisätään vielä bensapumppu oireiden aiheuttajaksi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Kaksi sytytyskasettia kahdesta eri paikasta puolentoista vuoden sisällä ostelleena, niin merkkiliikkeen hintataso pk-seudulla on ollut tuossa 250-260 eypoa (hiukan laskeneet - oli jossain vaiheessa siellä 300 nurkilla), joten ainakaan partsforsaabin hinnalla ei tilaaminen maksa vaivaa.
(Omissa kokemuksissa kasetin hajoamismoodi on tosin ollut toimintasavu ulos ja vainaa ilman minkäänlaista ennakko-oirehtimista.)
Lisätään listaan (läppäkotelon, kampiakselin asentotunnistimen, bensapumpun, ilmamäärämittarin) vielä lambda-anturi.
E
(Omissa kokemuksissa kasetin hajoamismoodi on tosin ollut toimintasavu ulos ja vainaa ilman minkäänlaista ennakko-oirehtimista.)
Lisätään listaan (läppäkotelon, kampiakselin asentotunnistimen, bensapumpun, ilmamäärämittarin) vielä lambda-anturi.
E
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
DI-kasetin hinta on ollut järjestäin halvin merkkitiskillä, viimeksi reilu vuosi sitten musta kasetti 230e ja vieläkin olisi varmasti ollut pieni tinkivara, kun luovutti niin helposti. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Tattista vaan kaikille vastanneille.
Pitänee huomenna kysellä liikkeessä tuon vikalistan kanssa, että mistäs aloittavat debugaamisen. Viimeisimmän huollon jälkeen koeajoivat auton ja totesivat, että nykimistä ei esiintynyt, mutta nyt se on selvästi lisääntynyt. Tuntuivat olevan liikkeessä "ei ole vikakoodia niin ei se ole rikki" -fiiliksellä liikkeellä, joka on kyllä ymmärrettävää jos oireita ei koeajolla esiintynyt. Nyt jotain konkreettista kuitenkin täytyy tehdä, seuraillaan tilannetta.
Mites tuo bensapumppu? Voiko se olla rikki kun ennen käynnistämistä auton perästä kuitenkin kuuluu se ininä kun pumppu pistää painetta letkuihin.

Pitänee huomenna kysellä liikkeessä tuon vikalistan kanssa, että mistäs aloittavat debugaamisen. Viimeisimmän huollon jälkeen koeajoivat auton ja totesivat, että nykimistä ei esiintynyt, mutta nyt se on selvästi lisääntynyt. Tuntuivat olevan liikkeessä "ei ole vikakoodia niin ei se ole rikki" -fiiliksellä liikkeellä, joka on kyllä ymmärrettävää jos oireita ei koeajolla esiintynyt. Nyt jotain konkreettista kuitenkin täytyy tehdä, seuraillaan tilannetta.
Mites tuo bensapumppu? Voiko se olla rikki kun ennen käynnistämistä auton perästä kuitenkin kuuluu se ininä kun pumppu pistää painetta letkuihin.
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Bensapumppukin voi olla menossa rikki, vaikka nostaisikin painieta ennen käynnistystä. Meillä oireili täyskaasulla pienellä nykimisellä ja selkeällä havainnolla, ettei menohaluja oikein ole. Onneksi ei ollut laakista vainaa. Toisaalta tuo lämpimänä käynnistymättömyys viittaa kampiakselin asentoanturiin, jota tuossa jo ehdoteltiinkin. Ei varmaan kovin paljon metsään mentäisi, jos vaihdettaisi sekä anturi että pumppu. Kustannukset osien osalta jotakuinkin alle 200€ PCS:ltä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Saab 95 2.3t -01 ongelmia
Tänään hain auton huollosta. Olivat vaihtaneet sen kampiakselin asentoanturin ja koeajaneet asennuksen jälkeen moneen kertaan auton ilman minkäänlaisia ongelmia. Sovimme, että jos nykimistä alkaa taas ilmetä, niin ajan auton heti heidän pihaan ja lähden kokeneen mekaanikon kanssa koeajolle.
Ajelin huollon jälkeen vaihtelevaa ajoa noin 25km ilman nykimistä, paitsi kaksi kertaa havaitsin hiukan suuremman tehonasetusmuutoksen. Eli nykimistä ei enää esiintynyt. En tiedä vaikuttaako asiaan se, että auto oli seissyt viikon paikallaan ennen kuin huolto suoritettiin.
Nyt sitten vain seuraillaan tilannetta.
Ja niin tosiaan, kiitos kaikille avusta
Ajelin huollon jälkeen vaihtelevaa ajoa noin 25km ilman nykimistä, paitsi kaksi kertaa havaitsin hiukan suuremman tehonasetusmuutoksen. Eli nykimistä ei enää esiintynyt. En tiedä vaikuttaako asiaan se, että auto oli seissyt viikon paikallaan ennen kuin huolto suoritettiin.
Nyt sitten vain seuraillaan tilannetta.
Ja niin tosiaan, kiitos kaikille avusta
