9-5 aeron koneremontti.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
++make++
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 20:27

9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja ++make++ »

Kuukausi sitten alko aeron kone(1999 9-5) huohottaan vankasti öljyä öljynmittatikun aukosta konehuoneen puolelle.Kilometrejä autossa 233tkm
Kone auki ja selvis että 4pytyn mäntä halki.
Uudet wösnerin tacomännät sisälle ja lohkojen hoonaus, samalla tehtiin kannen huolto sekä vaihdettin uudet tiivisteet ja kiertokangenlaakerit.

Mäntä rikon aihettanut luultavasti vuotanut O-renkas nelospytyn suuttimessa.

Kun vika ja sen aiheuttaja oli korjattu niin tyytyväisenä sisäänajoa suorittaan.Vajaa parisataa kilsaa kerty mittariin niin eiköhän öljynpaine valo syttynyt tauluun, auto tienposkeen ja hinaus auton kyytiä takas korjaamolle ja tutkimaan mitä on rikki.

Pajalta soiteltiin että olis anturivika, 1/2h auto käynnissä mittari kiinni ja öljynpaineet pysyi kokoajan hyvänä, noh uusi anturi paikalle ja taas mentiin ainaki 30km kun taas se öljynpaine valo syttyi.kilautus korjaamolle mistä mies hätiin, oli startti moottorin takaa joku öljyputki irronut ilmeisesti anturin asennuksessa.
Auto taas käytiin ja ajo kotosalle n 10km ilman ongelmia, taas iltasella parin kilsan lenkin jälkeen öljynpainevalo tauluun kotipihassa, prkl..

Seuraavana päivänä pääsin ajaan auton pajalle, auto nosturille ja öljypohja auki niin selvis että oli kampiakselin runko laakeri lähtenyt pyöriin mukana mistä kautta öljyn paineet sitte karkaili.

Kestäisköhän jos akselin käyttäis irti ja koneistamolla, uudet laakerit? ja mitä mahtaa olla kustannukset rempalle?

Kävi vaihtoehtona mielessä vaihtokonekin ,olis tiedossa 05vm 40tkm 2.3ajettu kone Onko tietoa mitä eroa tuohon 1999vm aeron koneeseen?sopisko paikalle heittämällä ja mitä eroa tehoissa jos tuolla aeron turbolla kasais..
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jos tosiaan laakeri on päässyt pyörähtään mukana niin lohko on suurella todennäköisyydellä entinen myös (toki aarporaamalla saa kalun). Kampuran kunnosta paha sanoa näkemättä, mutta jos laakeri niin loppu että pääsee pyörähtään niin ei yleensä kovin kivaa jälkeä ole kauloillakaan sitten..
Mikäs runkolaakeri muutes oli kyseessä? Jos saan veikata niin kolmosta arvailisin. Mites, ootko kattonu kiertokangenlaakerien kunnon? Jos esmes 3 runkolakru hirttänyt niin suuri vaara, että kakkosen kiertokangenlaakeri o myös sökö.
Eli yhteenvetona tästä jos haluat tämän padan pitää:
-Motti levälleen
-Lohko tarkistuksiin runkolinjan osalta
-Kanavien huolellinen putsaus
-jnejnejnenjenje
-eli helpompi paalata

mut kuvat ois kivoja niin vois tarkemmin analysoida tilannetta.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Lähes kaiken Hanen kuvaileman olen yhteen koneeseen tehnyt ja se ei ole ilmaista. Jos vaihtokone on kohtuuhintainen, suosittelen suoraan sitä. Uudempi lohko(-04 ->) ei ole niin altis huohotusongelmalle, kuin tuo vanha. Turbon vaihdat vaan ja kovaa ajoa, koneet kun ovat teknisesti niin lähellä toisiaan, ettei eroja kannata alkaa luettelemaan. Vanhan koneen purat sitten ajan kanssa ja teet siitä soivan pelin tai myyt osina eteenpäin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
++make++
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 20:27

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja ++make++ »

Juu kyllä täsä sen vaihtokoneen puoleen alkaa kääntymään, harmi vaan kun ei huomannu sitä hommata jo ennen kallista mäntä/kansiremonttia.
Kun käyn pajalla niin vois siitä kuvia napsia niin saa vähän kuvaa mitä olis tehtävissä, tais olla nelos mukin laakeri huonoimman näkönen, kun taas kolmosen kampurassa ne naarmut jos oikeen muistan. :roll:

Marko
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Saabilla oli ainakin muutamaviikko sitten moottoreista aikas hyvä tarjous, n.4000.- sai uuden biopower koneen melkein kaikilla apulaitteilla, ei tainnu puuttua muuta kuin laturi ja startti. Eli mukana tuli pakosarja turboineen, imusarja kaasuläppäkoteloineen, DI-kasetti, asentoanturi, manuaaliin vauhtipyörä kytkimineen, automaattiin alipainepumppu ja olikohan vetolevykin, vesipumppu ja mitä lie muutakin vielä ollu, eli meleko täydellinen paketti :!:
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

CDTA kirjoitti:Saabilla oli ainakin muutamaviikko sitten moottoreista aikas hyvä tarjous, n.4000.- sai uuden biopower koneen melkein kaikilla apulaitteilla, ei tainnu puuttua muuta kuin laturi ja startti. Eli mukana tuli pakosarja turboineen, imusarja kaasuläppäkoteloineen, DI-kasetti, asentoanturi, manuaaliin vauhtipyörä kytkimineen, automaattiin alipainepumppu ja olikohan vetolevykin, vesipumppu ja mitä lie muutakin vielä ollu, eli meleko täydellinen paketti :!:
voi elämän kevät 8O

osta nyt 3000 autoon 4 tonnin kone :lol:
eikö nyt olisi syytä tarkastella älliä cdta :wink:

koneita saa huomattavasti halvemmalakin jos viittii ettiä ja kuulostella markkinoita :wink:
mikäli työkalut pysyy käsissä niin osinakin varmasti löytyy rikoutuneiden osien tilalle ehjiä hyviä vaihtoosia.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja jameli »

http://www.saabianti.ee/index.php?page=191&

Moottori 1200 eur ja vaihtokin alta 600eur...

Tai kuten mainittu, 4000eur saa ehjiä autoja, joista purkamalla omiin tarpeisiin moottorin ja myymällä muut osat pois tienaa vielä melkoisesti, että ihan nyt ensimmäisenä en uutta konetta ostaisi.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllähän se persaukista kiukuttaa, jos toisella on varaa laittaa 4ke vaihtokoneeseen. Itseäni tuollainen hinta houkuttaisi pirusti, jos tuosta airosta nyt kone kilahtaisi. Kaikki uutta ja koskematonta, tykkäisin. <3

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

ihanata...<3
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

jusa_71 kirjoitti: osta nyt 3000 autoon 4 tonnin kone :lol:
eikö nyt olisi syytä tarkastella älliä cdta :wink:
Se tässä vaan on että, ei ole minun eikä sinun arvioitavissa mitä kukin haluaa tai pystyy sijoittamaan autoonsa. Se että auton myyntiarvon on esim. mainitsemasi 3000.- ei ole mikään este etteikö siihen voisi laittaa 4000.- kone, jos vaikkapa haluaa pitää auton seuraavat 20v.
Ja jos vinkki ei just plussamakea hyödyttäisikään, niin jollekin toiselle se voi olla :idea:. Näitä juttuja kun lukee joskus jotkut muutkin kuin vain asianomaiset. Jos ymmärrät mitä tarkoitan :wink:

Ja jos oikein muistan niin tuo konepaketti maksaa normaalisti jotain 7000.- 8)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Muistaakseni Aeron mukana tuli noin 8500e kuitti vaihtomoottorista ja -turbosta, vuodelta '05 tjsp.. Takuuseen toki mennyt noiden poksahtaminen, mutta saa hieman suuntia hinnoista. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja jkotka »

mulla on tossa yks t7 lohko pyöriny ny jaloissa jo pitkään. 50e lähtee jos joku tulee hakee pois.
ei tarvi tonneja maksaa siitä koneenvaihdosta, käyttää pesulla lanauksessa ja hoonauksessa niin seo hyvä peli.
-
Janne #2769 stcf #40
++make++
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 20:27

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja ++make++ »

Joo varmasti loutettavin vaihtoehto tuo uus neljän tonnin kone mutta kyllä täsä olis tarkotus vähä halvemmalla saada saabi taas tulille :) kiitokset kuitenkin ilmoituksesta.
Tuosa olis tiedossa tosiaan 05vm 40tkm ajettu kone mikä siirtyis aeron keulalle n2000eur budjetilla, pitää vielä etsiä hetki käytettyä lohkoa/kampuraa ja käydä postanut kone tutkimassa jos siitä sais kalun :roll: , ei menis uudet wösnerit aivan hukkaan..

Ens viikon alusta käyn hakeen saabin pois ja roudaan toiselle korjaamolle jos sielä sais vielä varmistuksen että kannattaako vaihtokone, vai saiko tuosta kenties edullisemmin luotettavan myllyn.

Koneen vaihtojen hintoja kävin kyseleen merkkiliikkeestä sekä autoasi ketjun liikkeestä, merkkiliike 800eur ja autoasi liike 500eur..

Ens viikon alkupuolella vaihtuu tuo uus kone keulille.
Nyt olis jollekin kuka tarvii hyviä mäntiä/ varaosia koneeseen niin mulla olis yksi ylimääräinen kone jouten..
++make++
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 20:27

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja ++make++ »

Onko kellään tietoa kauanko tuollasessa koneen vaihdossa sais mennä aikaa :?:
Saabi on nyt ollu korjaamolla viikon koneen vaihdossa ja tuntu olis vielä ainaki päivän työ..Ihmettelen vain kun korjaamon kone näytti kokotyölle aikaa yhden päivän :roll:
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 aeron koneremontti.

Viesti Kirjoittaja jkotka »

++make++ kirjoitti:Onko kellään tietoa kauanko tuollasessa koneen vaihdossa sais mennä aikaa :?:
Saabi on nyt ollu korjaamolla viikon koneen vaihdossa ja tuntu olis vielä ainaki päivän työ..Ihmettelen vain kun korjaamon kone näytti kokotyölle aikaa yhden päivän :roll:
mulla meni 36h about hommaan suht rauhallisesti tehtynä. ei oikei viitti hutiloida tossa hommassa kuitenkaan, mielummi rauhassa tekee.
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin