Täristää kiihdytettäessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Oireet: Auto alkaa täristää kaasua painettaessa kovemmissa ( lue: yli 80) nopeuksissa. Tärinä lakkaa kun kaasua hellittää. Tasakaasulla tärinää ei ilmene moottoritienopeuksissakaan eikä pienemmistä nopeuksista kovemmallakaan kiihdytyksellä.
Vakionopeussäätimen ollessa päällä tärinä alkaa aina ylämäissä kun automatiikka lisää vähänkin kaasua.
Auto 95 2.3t automaatti. Ajettu 180tKm. Laatikon öljyt vaihdettu 140:n kohdalla.

ps. yritin etsiä vanhoista ketjuista, mutta en löytänyt mitään vastaavaa.
Etukäteen vinkeistä kiittäen.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

moottorin tuki saattaa olla hajalla, mutta eniten epäilen vetonivelen sisempää/sisempiä niveliä väljiksi.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Pystyykö noiden nivelten kuntoa todentamaan millään, vai pitääkö vain vaihtaa ja toivoa parasta.
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Itse vastaten, eli aukaisemalla ja kokeilemalla onko kuoppia.
Kovolan Laakkoselta sanoivat ettei ole tullut yhtään 95:sta vastaan jossa sisempi
vetonivel olisi olliut vaihtokunnossa. Onko kellään ulompi aiheuttanut ko. oireita.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja arto »

Mun auto rauhottui vasta vetarilinjan vaihdolla. Sisemmät maljat olivat myös kuopilla. Kilometrejä oli takana 145tkm. Auto -04 2.0t Stage1 Autom.

AVK:lta löyty sopivasti vähän ajettu paketti.
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Kiitoksia vastauksesta.
Ovatko sisemmät vetonivelet samanlaisia, eli onnistuisiko niiden vaihtaminen keskenään jos ostaisi vain uudet ulommat. Harvemmin kai peruuttaa yli 80 vauhtia.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Minulla hieman taristaa kylla auto ja tasapainotuskin on ok. Enemmankin pohdin, etta voisko johtua vetarista myos sellainen oire kun tulee risteykseen niin tuntuu etta auto hyppis hieman eteen pain, eli toksahtelee. Kytkimen kun laittaa pohjaan niin sit lahtee rullaa normaalisti. Yleensa alkaa 30-20km/h vauhdissa tekemaan tuollaista.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Busse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 04:19
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Busse »

Tafter kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.
Ovatko sisemmät vetonivelet samanlaisia, eli onnistuisiko niiden vaihtaminen keskenään jos ostaisi vain uudet ulommat. Harvemmin kai peruuttaa yli 80 vauhtia.
Niin, selviskö se.. onko ne samanlaiset.. joskus aikoinaan tein 99 saabiin noiden sisempien "kuppien" vaihdoin ja tärinä hävisi kiihdytyksissä.. miten siis mahtaa vaihtua keskenään 9-5 mallissa?!?
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Vaihdoin toisen vetonivelen ja tärinä hävisi sillä, ruotsista sai ihan kohtuuhintaan käytetyn paketin.
En selvitellyt enempää onko samanlaiset, ainakin ostaessa piti valita puoli.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Täristää kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No niin, kontattu on auton alla ja todettu, että oikean puoleinen sisänivel naksuu selvästi sekä pituus että poikittaissuunnassa. Liike lienee milli tai alle, mutta eihän se isoja tarvitse. Toinen puoli oli tiukka eikä välystä ollut kumpaankaan suuntaan. Oikean puolen pyöränlaakeri on mielestäni myös äännellyt jo jonkin aikaa, liekö nuo millään tavoin yhteydessä toisiinsa, mutta taitaa olla viisain pistää uusiksi oikean puolen tsydeemit.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin