9-5 Automaattiaski!
9-5 Automaattiaski!
Pikku ongelma tuli aivan juuri kun kaupunkiin saavuin..liittymään noustessa musiikin alta kuului outo ääni ja hiljensin risteykseen..auto meinasi sammua mutta pääsin jatkamaan ja niin vain kiihdyttäessä ujeltaa kuin suihkukone eikä meinaa mennä eteenpäin? Öljyt vaihdoin 2000-3000km sitten..se mikä ihmetytti niin tikku mukamas kuiva kun sen esiin otin..laitoin käyntiin, käytin P:llä ja D:llä muutaman kerran ja katsoin öljyt uudelleen ja näytti ok..käyttäytyy kuin ei olisi öljyä ja kiihtyvyys on kuin vetäisi purkaa tukasta..eipä ole aiemmin edes herjannut millään tavalla? Nyt haen purkin öljyä varuilta ja täytyy miettiä missä mennään!?!
9-5 aut.(5-v) linear 2,0 2003
9-5 aut.(5-v) linear 2,0 2003
Re: 9-5 Automaattiaski!
Oli toi kysely tehty kiireessä ja suuressa vitutuksessa..tilanne on se että ahdin kämähtänyt..ei vetoja ja mukavat pöllätykset aika ajoin putkesta! Uutta katsottu ja varman hommattava hyvin pian tai ennemmin olla ajamatta kun toi katti taitaa ottaa siipeensä liiasta öljystä? Korjatkaa ja kommentoikaa jos tulee jotain mieleenne!
Re: 9-5 Automaattiaski!
Vitutuksesi määrän ymmärtää täällä varmaan jokainen. Mutta tuohon kertomaasi laatikko ongelmaan monikaan ei varmaan osannut yhdistää turbon porsimista.
Mutta nyt kun sekin selvisi niin tuttua kauraahan tämä on.
Ilmeisesti huohotinpäivitys on tekemättä, huolehdi nyt siitä että siellä on se tuorein
Öljypohja sekä imusihti EHDOTTOMASTI irti, ja ne on pestävä
Vähintäänkin tarkastusta vaativat myös cooleri ja pakoputki, eli miten paljon siellä on öljyä
Mutta nyt kun sekin selvisi niin tuttua kauraahan tämä on.
Ilmeisesti huohotinpäivitys on tekemättä, huolehdi nyt siitä että siellä on se tuorein
Öljypohja sekä imusihti EHDOTTOMASTI irti, ja ne on pestävä
Vähintäänkin tarkastusta vaativat myös cooleri ja pakoputki, eli miten paljon siellä on öljyä
Re: 9-5 Automaattiaski!
Imupuolen siivet katki poikki ja en tiedä missä ovat tällä hetkellä?Autolla ajettu pääasiassa pitkää siivua ja siksi ei ollut ongelmia huohotuksen kanssa..mielessä ollut päivittää, nyt kun auto on minulla ja ajot lähinnä näissä nurkissa! Kannen kiristin jokin aika sitten kun ahdot nousseet stage1:sen johdosta ja ventt.koppa siisti ja muutenkin virheetön venttiilikoneistö..ei mitään tervaa ollut ainakaan yläpäässä! Alakerta tarkastettava juu ja se ahdin on jo tilattu..kai tää tästä ja kiitos kommentista
Re: 9-5 Automaattiaski!
Nyt olen siistimässä konehuonetta ym. ja nappasin eilen irroittamastani ahtimesta kuvan jossa näkyy imupuolen siivet..selvä peli mutta missähän noi siiven kappaleet on..välijäähdyttimessä esim? ..täytyy mennä jatkamaan
ps. pitäiskö mulla olla kuvia jossain verkossa että voisin linkkinä kuvan laittaa..nyt ei oo aikaa miettiä mutta lisään kuvan kun aikaa on enemmän!?
jatkuu...
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille...letkuissa oli reippaasti öljyä ja ne pesin..nyt olis coolerin vuoro joutua pesuun..ompa aika lutraamista mutta eipähän tartee teettää ainakaan ulkopuolisella vaikka pihamaa remontti onkin joten siinä säästän mukavasti
ps. pitäiskö mulla olla kuvia jossain verkossa että voisin linkkinä kuvan laittaa..nyt ei oo aikaa miettiä mutta lisään kuvan kun aikaa on enemmän!?
jatkuu...
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille...letkuissa oli reippaasti öljyä ja ne pesin..nyt olis coolerin vuoro joutua pesuun..ompa aika lutraamista mutta eipähän tartee teettää ainakaan ulkopuolisella vaikka pihamaa remontti onkin joten siinä säästän mukavasti
Re: 9-5 Automaattiaski!
Tossaoli linkki kuviin jossa näkyy imusiipien kunto,heh!
https://picasaweb.google.com/kari.kuitunen/Imusiivet#
https://picasaweb.google.com/kari.kuitunen/Imusiivet#
kaku9-5 kirjoitti:Nyt olen siistimässä konehuonetta ym. ja nappasin eilen irroittamastani ahtimesta kuvan jossa näkyy imupuolen siivet..selvä peli mutta missähän noi siiven kappaleet on..välijäähdyttimessä esim? ..täytyy mennä jatkamaan
ps. pitäiskö mulla olla kuvia jossain verkossa että voisin linkkinä kuvan laittaa..nyt ei oo aikaa miettiä mutta lisään kuvan kun aikaa on enemmän!?
jatkuu...
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille...letkuissa oli reippaasti öljyä ja ne pesin..nyt olis coolerin vuoro joutua pesuun..ompa aika lutraamista mutta eipähän tartee teettää ainakaan ulkopuolisella vaikka pihamaa remontti onkin joten siinä säästän mukavasti
Re: 9-5 Automaattiaski!
Saitko selvitettyä auton huoltohistoriaa tarkemmin, kun oli asiasta tässä taannoin puhetta?
Oliko ahdin alkuperäinen?
Oliko ahdin alkuperäinen?
#3418
Re: 9-5 Automaattiaski!
No se on vaan jäänyt selvittämättä siten että ilmastoinnin huollon yhteydessä kysyin merkkiliikkeestä ja eivät antaneet tietoja ja edelliseen omistajaan en ole ottanut yhteyttä! Sen verran kertoivat että takapään puslat 160k vaihdettu mutta jäi kuva että on muutakin(6:s vaisto) ja mitä autoa olen laitellut tässä kevään ja kesän aikana autoani niin olen huomannut paljon asioita mitä on tehty, esim. joka nurkkaan jouset+iskarit jne.!!Garretissa leimat 04/03 eli saman ikäinen kuin autokin?Kyllä mun täytyy kattoo sinne alakertaankin ja varmistaa mitä siellä on..yläkerta oli siisti ikäisekseen vaikka huohotinpäivitystä ei ole tehty..kiitos maantieajon!?J.N kirjoitti:Saitko selvitettyä auton huoltohistoriaa tarkemmin, kun oli asiasta tässä taannoin puhetta?
Oliko ahdin alkuperäinen?
Re: 9-5 Automaattiaski!
kaku9-5 kirjoitti:Tossaoli linkki kuviin jossa näkyy imusiipien kunto,heh!
https://picasaweb.google.com/kari.kuitunen/Imusiivet#
kaku9-5 kirjoitti:Nyt olen siistimässä konehuonetta ym. ja nappasin eilen irroittamastani ahtimesta kuvan jossa näkyy imupuolen siivet..selvä peli mutta missähän noi siiven kappaleet on..välijäähdyttimessä esim? ..täytyy mennä jatkamaan
ps. pitäiskö mulla olla kuvia jossain verkossa että voisin linkkinä kuvan laittaa..nyt ei oo aikaa miettiä mutta lisään kuvan kun aikaa on enemmän!?
jatkuu...
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille...letkuissa oli reippaasti öljyä ja ne pesin..nyt olis coolerin vuoro joutua pesuun..ompa aika lutraamista mutta eipähän tartee teettää ainakaan ulkopuolisella vaikka pihamaa remontti onkin joten siinä säästän mukavasti
Taitaahan ne tosiaan olla entiset
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 9-5 Automaattiaski!
jatkuu...
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille....
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille....
Re: 9-5 Automaattiaski!
kaku9-5 kirjoitti:jatkuu...
Mitäs kautta olette ottaneet ton välijäähdyttimen esille....
1. Irrota Jäähdytysnestejäähdytin.
2. Nosta auto ylös.
3. Irrota ahtoilman jäähdyttimen kiinnike moottoriöljyn jäähdyttimestä.
4. Ripusta moottoriöljyn jäähdytin nippusiteellä ahtoilman jäähdyttimen kiinnikkeeseen.
5. Laske auto alas.
6. Löysää ahtoilman jäähdyttimen tulo- ja poistoaukon letkunkiristimiä. Irrota letkut. Irrota ahtoilman jäähdyttimen korikiinnikkeet.
7. Irrota etusäleikkö.
8. Irrota valonheittimet sekä vilkut ja siirrä ne sivuun.
9. Ripusta lauhdutin kirististysnauhalla, tuotenro 83 95 212.
10. Irrota ahtoilman jäähdyttimen lauhdutinkiinnike.
11. Nosta ahtoilman jäähdytin pois.
Asennus käänteisessä järjestyksessä. Suuntavalot, joissa ei ole lovea ruuvia varten, katso alla olevaa kiristysmomenttia. Tarkasta valojen säätö.
Kiristysmomentit:
Ahtoilman jäähdytin/lauhdutin 8 Nm (6 lbf ft)
Suuntavalon ruuvin kiinnitys reikään 1,5 Nm (1 lbf ft)
Eipä ole itellä kokemusta mutta näin Wis kertoili
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 9-5 Automaattiaski!
Sä sitten pistit mut ihan sekaisin onhan mullakin toi wissi mut vauhdista vaan kysäisin ja toi tieto riittää mainiosti! Nytkin olen tuolla konehuoneen puolella häärännyt ja imuputken otin irti, pesin senkinkun oli öljytöhnässä, läppäkoteloa puhdistin minkä päältä pystyin ja sisäreunasta. Laittaessa kyllä tulee toi tekniikka tutuksi ja noi ahtojen vuotokohdat selviää ja ymmärtää mistä kaikkialta ne voi karata! Esim. imuputken o-rengas läppäkotelon puolelta oli nurinniskoin yhdeltä kohtaa ja evapin vastaventtiilit tarkastin! Mikäs sensori on siinä imuputkessa..melko aran näköinen lanka siinä nokassa? Kyselen ja kirjoittelen tässä ihan sadepäivän ratoksi
Re: 9-5 Automaattiaski!
Ameriikan pölijät ei wissiin lue WIS:siä, kun ovat onnistuneet tumpeloimaan coolerin irti noinkin helposti :
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... ostcount=4
Minähän en asiasta mitään tiedä (vielä), mutta on tuo kaiketi käypä ohje.
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... ostcount=4
Minähän en asiasta mitään tiedä (vielä), mutta on tuo kaiketi käypä ohje.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 Automaattiaski!
Kuullostaa yksinkertaiselta ja näppärältä mutta kyllä nää euroopan mallit pitää juma..ta purkaa ..kaikki mahdolliset jäähdyttimet ängetty sinne nokkaa ja lopuksi luulee että ilmastoinnin kenno on helppo irroittaa välijäähdyttimestä mutta kun ei mitenkään päin eikä mistään suunnasta saa minkäälaista avainta ja uskottava että ajovalot on myös irroitettava kunnes pääsee pultteihin käsiksi mutta otimpahan välijäähdyttimen yläkautta pois kuitenkin ilman että autoa nostelin miltään kulmalta..aika projekti siinä mielessä että tein sein pihamaalla vesisateessa! Kaikki tämä purkuhomma siksi että saan kaikki tarvittavat osat pestyä varsinkin tuo ahtolinja kun oli öljyä täynnä! Nyt osat on pesty ja pääsen huomenna kasamaan siihen saakka kunnes turbo tulee englannista ja saan homman päätökseen..perjantaiksi pitäisi tulla..hmm?
Re: 9-5 Automaattiaski!
No jaa, onneksi mulla on tämä "Eskimo Edition Race" - versio, niin eipä ole ongelmia ilmastoinnin kompuran plus turhien kennojen kanssa keulalla
Toisaalta, kiinakuuleri siellä tallin ylisillä kerää pölyä jo kolmatta vuotta.
Kun ei oikein löydy viisasten kiveä, että kannattaako alle 300 hepan tehoille nähdä vaivaa coolerin vaihtoon, ilmastoimattomassa femmassa?
Apuva
Toisaalta, kiinakuuleri siellä tallin ylisillä kerää pölyä jo kolmatta vuotta.
Kun ei oikein löydy viisasten kiveä, että kannattaako alle 300 hepan tehoille nähdä vaivaa coolerin vaihtoon, ilmastoimattomassa femmassa?
Apuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen