Saab 9-5 Check engine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab 9-5 AERO -05
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2009 22:12

Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Saab 9-5 AERO -05 »

Moi ! Voisko joku kertoo , onko autossa vikaa ?? Oranssi check engine merkkivalo syttyy välillä ja sitten taas sammuu ? Ei mennyt katsastuksesta läpi , koska oli vikakoodi tietokoneessa . On nyt nollattu Laakkosella ja todistus kelpasi katsastusasemalla . Esimerkiksi tänään , kun on ollut tosi kuumaa , niin aluksi merkkivalo paloi ja sitten taas meni pois . Laakkoselta tuli todistus , että sytytyskatkos 1-2 sylinterissä . Pitääkö olla huolissaan ?? Autossa minusta kaikki pelaa . Auto Saab 9-5 AERO vm.2005 , km 130000. Kiitos vastauksista .
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja melberi »

Vaihda tulpat (= NGK BCPR7ES-11) ja jos ei auta, niin vaihda sytytyskasetti.
Saab 9-5 AERO -05
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2009 22:12

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Saab 9-5 AERO -05 »

Kiitos ! Epäilen itsekin sytytyskasettia . Meni aikoinaan 9000 -tonnarista .
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Eilen ajelin tyytyväisenä allekirjoituksen Hirschillä ja kaikki toimi normaalisti. Katsastusmieskin antoi terveen paperit. Auto seisoi katsastuksen ja kaupunkikurvailun päätteeksi noin neljä tuntia parkkiksella. Kun piti lähteä uudestaan liikkeelle, niin startin jälkeen check engine -valo jäi palamaan. Tyhjäkäynti oli normaalia eikä starttaustilannekaan tuntunut epänormaalilta. Auto sammutus, hetken odottelu ja uusi käynnistys ei muuttanut tilannetta. Piti sitten jättää auto ruutuun.

Tänään kävin kokeilemassa uudestaan ja nyt vikavalo ei enää palanut. Ei tullut takaisin kaupunkilenkin ja muutaman startin jälkeenkään. Viime vuonna loppukesästä auto teki saman eli sytytti vikavalon, mutta seuraavana aamuna vikavalo oli poissa. Vikakoodeja yritettiin lukea PCS:llä, mutta muistissa ei ollut mitään. Nyt tämä mystinen tilanne siis taisi toistua.

Pitäisikö tästä huolestua? Viime kesänä tankki oli ihan täynnä ja nyt bensavalo paloi. Viime kesänä oli edellisen omistajan laittamat platinatulpat paikallaan tai sitten olin juuri vaihtanut NGK BCPR7ES-11 -tulpat. Jos oli viime kesänä vielä platinatulpat, niin iästä ei ole tietoa. Näillä nykyisillä on nyt näköjään jo melkein 30000 km takana eli ilmeisesti pitäisi vaihtaa.

Vanhat tulpatko tässä pätkii satunnaisesti? Tulppia ja sytytyskasettiahan tuossa edellä ehdotettiin vian lähteeksi. Onko normaalia, että vikavalo syttyminen ei jätä muistiin mitään vikakoodia? Tulppien vaihto ei paljoa maksa, mutta kasettia ei viitsisi turhaan vaihtaa. Odottelenko vain, että alkaa pukata vikaa ihan oikeasti?
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja melberi »

30tkm noilla kuparitulpilla on kyllä liikaa. Tehtaan vaihtoväli noilla taitaa olla 20tkm ja viritetyssä koneessa ei ole pahitteeksi vaihtaa 10-15 tkm välein.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

CE-valon palaminen ei yleensä ole vielä vaarallista, mutta jos se esim. vilkkuu, niin auto välittömästi parkkiin. Kuulostelemalla käyntiä, koittamalla cruisea yms. voi sitten rajata vikapaikkoja pois ja harkinnan mukaan jatkaa ajamista lähimpään diagnostiikka-/huoltopisteeseen. Jos taas punainen kolmio tai öljykannun merkki syttyy, niin autolla ei ajeta senttiäkään.

Vikalukuun on mun mielestä fiksuin hommata obd-pulikka ja softatkin alkaa löytymään jo kaikkiin älyluureihin. Jos ei moiseen halua sijoittaa paria kymppiä, niin sitten käy luetuttamassa vikakoodit muilla. Ja bensavehkeisiinhän saa tuon sid infonkin, jossa näkyy yksi vikakoodi kerrallaan, sillä ei tosin vikakoodeja saa nollattua.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Tobbanalle kiitos mielenrauhasta. Hieman kuitenkin ihmetyttää miksi vikakoodia ei ainakaan viimeksi jäänyt muistiin. Varmaan nyt sama juttu, kun valo sammui.

Pitääpä katsoa, jos jostain löytyisi tuommoinen OBD-pulikka. Tietysti SID-infokin olisi kiva, mutta vaatiko se koko softan päivityksen? En haluaisi luopua Hirschin softasta.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Osa vikakoodeista poistuu muistista, jos eivät ole kriittisiä ja vika on ollut hetkellinen.

Softa menee uusiksi, mutta hirschin softat ovat tietämäni mukaan suht mietoja ja mm. jcarlsonilta uskon löytyvän paremmin rautaa vastaava softa tilalle.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Näin vähän epäilinkin, että softa menee uusiksi. Pyrin pitämään Hirschin Hirschinä eli katsellaan jostain noita OBD-pulikoita.

Reilu 300 heppaa on ihan riittävästi.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Juspu kirjoitti:Reilu 300 heppaa on ihan riittävästi.
Hirschin softaa kun katselee t7suitella, niin näkee, että hirschin dynot ovat vähintäänkin optimistisia. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja NoNI »

tollasen ostin:

http://www.ebay.co.uk/itm/Android-Torqu ... 19c9ec554f

ja tollasen softaks noksuun, androidiin löytyy sitten muita:
http://www.obdscope.com/

Itse hommaisin kokeeks toisen ecun ja softaks esim. aeron 2008 muokattuna raudalle, veikkaan että ainakin esp toimii paremmin ja muuten vähintäänkin yhtä hyvin. Sais infon auki samalla. Toki eiköhän Hirshilläkin pärjää. :D
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Hieman päivitystä tähän Check Engine -valo päällä ja pois juttuun.

Viikonloppuna katsoimme kaverin OBD-lukijalla (Bluetooth-pulikka ja kännykkä) löytyykö Saabin vikamuistista jotain. Valo oli pysynyt poissa. Lukija löysi koodin P1312 eli sytytyskatkos sylinterissä 1 ja/tai 2. Tämähän taitaa viitata huonoihin tulppiin tai sytytyskasettiin. Tarkistin kirjanpidostani, että vaihdon tulpat 20000 km sitten enkä 30000 km sitten kuten aiemmin muistelin.

Eilen vikavalo syttyi uudestaan. Taas käynnistyksen jälkeen. Ajossa huomasin pienen nykäyksen, kun lähdin ohittamaan. Ajelin sitten suoraan PCS:een ja ostin Rikun suosituksesta tulpat ja kasetin. Tech löysi koodit P1312 ja P1234. Koko rivistö tällä kertaa. Koodit nollattiin.

En ehtinyt vaihtaa tulppia ja kasettia eilen. Tietysti tänään aamulla valo syttyi taas käynnistyksen yhteydessä, mutta sammui sitten seuraavassa startissa. Edelleen käynti oli normaalia. Nyt on uudet tulpat ja kasetti paikallaan. Toivottavasti valo pysyy poissa tällä kertaa poissa.

Jotkut ovat maininneet, että rikkinäisessä sytytyskasetissa on näkynyt pieniä halkeamia. Missä kohtaa näitä on näkynyt? Palaneen tuoksua kasetissa ei ollut.

Tulpat olivat mielestäni normaalin väriset (http://www.densoiridium.com/howtoreadusedplugs.php). Kärkiväli oli kuitenkin selvästi enemmän kuin 1 mm. Voipi olla, että vika oli vain tulpissa, mutta ompahan kasettikin nyt sitten vaihdettu.

Kasetti maksoi 270 euroa ja NGK BCPR7ES-11 -tulpat vajaa pari kymppiä.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Mites tänä aamuna , vilkkuiko valo?
Itselläni samanlaista oiretta ja aina käynnistettäessä.Tulpat vaihdoin vasta.
Koodi taisi olla 1334.
Nyt taas ei valo ole syttynyt viikkoon. Eikä muitakaan oireita
Otettava kannettava katsastuksen mukaan jos sattuu juur sinä päivänä kikkailemaan :lol:
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Toistaiseksi on Check Engine -valo loistanut poissaolollaan. Hyvä niin. Toivottavasti pysyy poissa jatkossakin. Olihan valo nimittäin aikaisemminkin viikon poissa.

Vielä en ole saanut katsottua jäikö vikakoodia muistiin tuosta viime tiistaista. jos jäi, niin todennäköisesti P1312 ja/tai P1334.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Saab 9-5 Check engine

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Itellä syttyi aina n. 1000km:n jälkeen edellisestä.
Tuohon hintaan soisi pikku valon pysyvän poissa.
Vastaa Viestiin