automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Eli kun vaihde on D-asennossa ja painaa jarrun pohjaan, niin käynti on heijaavaa ja auto meinaa hyökätä liikkeelle. Rauhoittuu, kun laittaa vaihteen vaikka P-asentoon.. Ainakin hyökkäily. En nyt muista miten käynnille käy.
Mikähän mahtaa olla?
Mikähän mahtaa olla?
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Jos jarrun painallus vaikuttaa (tyhjä)käyntiin, niin vahva veikkaus on porsinut jarrutehostimen tiiviste. Korjaantuu vaihtamalla tehostin ehjällä tiivisteellä olevaan käytettyyn tehostimeen.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/porsinut_tiivari.jpg
http://www.elisanet.fi/stormbacka/porsinut_tiivari.jpg
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Myös vaihtamalla uuden tehostimen tuo vuoto korjaantuu. Esim. tuolta -> http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=5390844
Toki kannattaa testata ensin esim. ottamalla letkun tehostimelta irti ja tulppaamalla sen.
-Sami
Toki kannattaa testata ensin esim. ottamalla letkun tehostimelta irti ja tulppaamalla sen.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Ok. Pitääkin tutkia tuo.
Kiitoksia!
Kiitoksia!
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Olisikin outoa jos hyökkäilisi eteenpäin kun vaihde P-asennossa. Miten tasasisesti käy P-asennossa. Entä D-asennossa, kun pidät autoa käsijarrulla paikallaan? Vaihtoehtoja lienee kuitenkin aika paljon muitakin kuin jarrutehostimen vuoto. Itsellä kun rupesi jarrutehostin vuotamaan niin aiheutti vähän väliä vikakoodin, jonka takana niin monta vikamahdollisuutta, että oli hankalaa ja aikaa vievää selvittää todellista syyytä. Mitään kuvantunlaista ajossa ei kuitenkaan vielä huomannut. Ilmeisesti CE-valo ei kuitenkaan ole syttynyt?Butterfly kirjoitti:Rauhoittuu, kun laittaa vaihteen vaikka P-asentoon.. Ainakin hyökkäily.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
^Mitään häiriövaloa ei ole palanut tai tullut häiriöilmoitusta näyttöön. Pahoittelen hieman epäselvää häiriön kuvausta. En oikein muista, kun en itse autolla päivittäin aja..
Tämä on myös ensimmäinen automaatti, niin ei sekään ole niin tuttu.
Eli esimerkiksi liikennevaloihin tullessa tyhjäkäynti alkaa heijaamaan todella paljon ja samalla saa painaa jarrua tosissaan, ettei auto karkaa edessä olevan perseeseen. Yleensä heitänkin tässä vaiheessa vaihteen parkille, mutta en muista miten kierroksille silloin käy... muistaakseni jatkaa heijaamista. Vika ei ilmene aina, mutta kesäisin (?) mielestäni enemmän? Tuo on yleensä pahinta auton ollessa kylmä, mutta heijaaminen jatkuu aika pitkään vaikka moottorin lämmöt olisivat jo nousseetkin.
Tämä on myös ensimmäinen automaatti, niin ei sekään ole niin tuttu.
Eli esimerkiksi liikennevaloihin tullessa tyhjäkäynti alkaa heijaamaan todella paljon ja samalla saa painaa jarrua tosissaan, ettei auto karkaa edessä olevan perseeseen. Yleensä heitänkin tässä vaiheessa vaihteen parkille, mutta en muista miten kierroksille silloin käy... muistaakseni jatkaa heijaamista. Vika ei ilmene aina, mutta kesäisin (?) mielestäni enemmän? Tuo on yleensä pahinta auton ollessa kylmä, mutta heijaaminen jatkuu aika pitkään vaikka moottorin lämmöt olisivat jo nousseetkin.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Mulla oli sama ongelma. Poistui kun vaihdoin uuden kampiakselinasentoanturin
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Jos vaihteiston asennosta (P, R, N, D, L, 1, 2, 3, 4, 5) ja tyypistä (manuaali tai automaatti) riippumatta on jarrupolkimen painalluksella selvä vaikutus TYHJÄkäyntiin, on syypää n. 95% varmuudella jarrutehostimen alipainevuoto (=porsinut tiiviste, kalvot noista kait harvemmin hajoaa). Jos oireet on taas jotain muuta, on syypääkin jossain muualla. Todennäköisesti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Kaasuläppäkotelo voi oireilla myös samalla tavalla. Puhdistaminen auttaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Auto kävi vikakoodien luvussa ja niinkuin itsekin jo arvelin muiden kertomuksien perusteella, niin kaasuläppäkotelolta löytyi vikakoodi. Olivat kuitenkin sitä mieltä, ettei asialle vielä kannata mitään tehdä, kun ei taas tällä hetkellä vaivaa. Kotelo oli myös puhdas. Oli kuulemma kolmas kaasuläppäkotelon takia huollossa käynyt vähällä aikaa...
Eli, epäilen että talvi mennään taas ihan hyvin, mutta ensi kesänä helteiden aikaan ongelmat taas palaavat. No nyt ainakin tietää mistä tuo johtuu ja voi sitten arvioida uudestaan pitääkö tuolle mitä tehdä.
Eli, epäilen että talvi mennään taas ihan hyvin, mutta ensi kesänä helteiden aikaan ongelmat taas palaavat. No nyt ainakin tietää mistä tuo johtuu ja voi sitten arvioida uudestaan pitääkö tuolle mitä tehdä.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Itsellä teki hiljattain tuo sigun Aero samaa. Vaihdoin kaasuläppäkoteloon menevän takaiskuventtiilin, joka oli siis rikki. Hinta 6,5e. Mulla vika oli kylläkin jatkuva.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
^No tuo ei olisi pahan hintainen vaikka vaihtaakin. Pitääkin käydä liikkeellä kyselemässä moista.. Aika jatkuvaa tyhjäkäynnin heijaaminen on kyllä viime aikoinakin ollut. Jotain tuolle on tehtävä..
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Juu, kävin kyselemässä merkkiliikkeessä, mutta eivät saaneet päihinsä mitä mahdan takaiskuventtiilillä tarkoittaa... Osaisiko joku vielä tarkentaa tai antaa jopa osanumeron?9000T&95SE kirjoitti:Itsellä teki hiljattain tuo sigun Aero samaa. Vaihdoin kaasuläppäkoteloon menevän takaiskuventtiilin, joka oli siis rikki. Hinta 6,5e. Mulla vika oli kylläkin jatkuva.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Tuntuu olevan yleistä nykyisin , että joutuu itse tekemään . Mulle laitettiin merkkihuollossa 1 litra öljyä , vaikka lisäys tarvetta ei olis ollu ?Butterfly kirjoitti:Juu, kävin kyselemässä merkkiliikkeessä, mutta eivät saaneet päihinsä mitä mahdan takaiskuventtiilillä tarkoittaa... Osaisiko joku vielä tarkentaa tai antaa jopa osanumeron?9000T&95SE kirjoitti:Itsellä teki hiljattain tuo sigun Aero samaa. Vaihdoin kaasuläppäkoteloon menevän takaiskuventtiilin, joka oli siis rikki. Hinta 6,5e. Mulla vika oli kylläkin jatkuva.
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: automaatti 9-5:n hyökkäily/nykiminen jarru pohjassa
Tässä sen verran kehitystä, että autosta laukesi vesipumppu viimeisimmäksi. En tiedä oliko tuolla sitten ollut mitä vaikutusta tyhjäkäynnin heijaamiseen, josta hyökkäily johtui. Lisäksi kaasuvaijeri oli hangannut johtosarjaan, joten senkin kiinnityksiä nyt fiksattiin.
Tällä hetkellä tyhjäkäynti on tasaista ja auto toimii muutenkin moitteetta... kop kop.
Tällä hetkellä tyhjäkäynti on tasaista ja auto toimii muutenkin moitteetta... kop kop.
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower