Taipaleelle jäänyt 9-5: Nyt jälleen kunnossa!!
Taipaleelle jäänyt 9-5: Nyt jälleen kunnossa!!
Otinpa ja ostin taipaleelle jääneen 9-5:n kolmelitraisella GM:n koneella ja automaattilaatikolla. Motoorilla on ennen sen hyytymistä ajettu n. 250000 km. Se on nyt pintapuolisesti tutkittu ja todettu seuraavaa:
1) Öljyä on koneessa ollut. Sitä on runsaasti sisässä, mutta myös hyvin paljon ulkopuolella, varsinkin siinä turbon alapuolella ja pohjassa. Täyttökorkkikin on huohottanut välillä melko raikkaasti… Sen sijaan siinä koneelle ilmaa ohjaavassa putkistossa sitä oli hämmentävän vähän. Näyttää pitävän edelleen paikkansa vanha tarina tuoreöljyvoidellusta Opelin konetilasta. Gm:n myötä tuo tehokas suojausmuoto on siis siirtynyt Saabiinkin : )
2) Jakohihna ja venttiilikoneisto näyttäisi olevan kunnossa. Nythän ei osaa vannoa, olisiko hihna pompannut ja jako siirtynyt, mutta ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä ei koneistosta startatessa kuulu ja lähes kulumattomat nokka-akselit pyörivät kauniisti.
3) Etummaisessa sylinteriryhmässä olevat sylinterit joita nimitän toistaiseksi paremman tiedon puutteessa jakopäästä katsoen sylintereiksi nro 1, 2 ja 3 olivat sotkeneet tulppansa ikävän mustiksi. Sen sijaan vastaavat tulpat 4-6 olivat kauniin kahvipavun ruskeita.
4) Puristukset sylintereissä 1-3 ovat nimelliset. Oikeastaan vasta öljyn lisääminen sylinteriin toi jotain eloa mittariin ykkösen ja kakkosen kohdalla, mutta kolmonen ei herätä eloa viisariin sittenkään. Nyt oma konepajajärkeni siis kilkuttaa kelloja männänrenkaiden kohdalla. Voisivatko ne olla poikki kertalaakista kolmesta männästä? Entinen omistaja kertoi, että autosta oli hävinnyt veto pikkuhiljaa, mutta siis kuitenkin samalla matkalla muutaman kilometrin kuluessa.
5) Öljyssä ei ollut vettä eikä jäähdytysnesteissä öljyä. Molemmat olivat itse asiassa hyvin kauniin värisiä.
Edellä kerrotun johdosta allekirjoittanut on ajatellut seuraavaa: Otan koneen autosta ja lähestyn ongelmaa alakautta. Mitä sitä suotta kansia avaamaan jos sillä puolella asiat ovat kunnossa. Jos taas männänrenkaat eivät odotuksistani huolimatta olekaan poikki tai venttiilikoneisto näyttää sieltä päin katsottuna vikaantuneelta niin tutkitaan noita kansia sitten irtonaisina. Nyt pyytäisinkin pari vinkkiä kokeneemmilta:
a) Kuulostaako päättelyni vikakohteesta uskottavalta?
b) kannattaako mainittu kone nostaa laatikon kanssa vai ilman? Tomaatissa ei (kuulemma) ole mitään vikaa ja vetoakselitkin näyttäisivät olevan kunnossa.
c) Aukeaako siivapyörän pultti perinteisesti startilla vai onko jokin muu tapa oikeampi? Pulttipyssyni on lähinnä vain renkaanvaihtoon kelpaava lelu…
d) Tuleeko jotain muuta vinkkiä mieleen?
Kaikista vastineista kiitollinen jälleensaabisti. Tästä tulee harrasteautoni!
1) Öljyä on koneessa ollut. Sitä on runsaasti sisässä, mutta myös hyvin paljon ulkopuolella, varsinkin siinä turbon alapuolella ja pohjassa. Täyttökorkkikin on huohottanut välillä melko raikkaasti… Sen sijaan siinä koneelle ilmaa ohjaavassa putkistossa sitä oli hämmentävän vähän. Näyttää pitävän edelleen paikkansa vanha tarina tuoreöljyvoidellusta Opelin konetilasta. Gm:n myötä tuo tehokas suojausmuoto on siis siirtynyt Saabiinkin : )
2) Jakohihna ja venttiilikoneisto näyttäisi olevan kunnossa. Nythän ei osaa vannoa, olisiko hihna pompannut ja jako siirtynyt, mutta ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä ei koneistosta startatessa kuulu ja lähes kulumattomat nokka-akselit pyörivät kauniisti.
3) Etummaisessa sylinteriryhmässä olevat sylinterit joita nimitän toistaiseksi paremman tiedon puutteessa jakopäästä katsoen sylintereiksi nro 1, 2 ja 3 olivat sotkeneet tulppansa ikävän mustiksi. Sen sijaan vastaavat tulpat 4-6 olivat kauniin kahvipavun ruskeita.
4) Puristukset sylintereissä 1-3 ovat nimelliset. Oikeastaan vasta öljyn lisääminen sylinteriin toi jotain eloa mittariin ykkösen ja kakkosen kohdalla, mutta kolmonen ei herätä eloa viisariin sittenkään. Nyt oma konepajajärkeni siis kilkuttaa kelloja männänrenkaiden kohdalla. Voisivatko ne olla poikki kertalaakista kolmesta männästä? Entinen omistaja kertoi, että autosta oli hävinnyt veto pikkuhiljaa, mutta siis kuitenkin samalla matkalla muutaman kilometrin kuluessa.
5) Öljyssä ei ollut vettä eikä jäähdytysnesteissä öljyä. Molemmat olivat itse asiassa hyvin kauniin värisiä.
Edellä kerrotun johdosta allekirjoittanut on ajatellut seuraavaa: Otan koneen autosta ja lähestyn ongelmaa alakautta. Mitä sitä suotta kansia avaamaan jos sillä puolella asiat ovat kunnossa. Jos taas männänrenkaat eivät odotuksistani huolimatta olekaan poikki tai venttiilikoneisto näyttää sieltä päin katsottuna vikaantuneelta niin tutkitaan noita kansia sitten irtonaisina. Nyt pyytäisinkin pari vinkkiä kokeneemmilta:
a) Kuulostaako päättelyni vikakohteesta uskottavalta?
b) kannattaako mainittu kone nostaa laatikon kanssa vai ilman? Tomaatissa ei (kuulemma) ole mitään vikaa ja vetoakselitkin näyttäisivät olevan kunnossa.
c) Aukeaako siivapyörän pultti perinteisesti startilla vai onko jokin muu tapa oikeampi? Pulttipyssyni on lähinnä vain renkaanvaihtoon kelpaava lelu…
d) Tuleeko jotain muuta vinkkiä mieleen?
Kaikista vastineista kiitollinen jälleensaabisti. Tästä tulee harrasteautoni!
Viimeksi muokannut ylepola, Ti Loka 16, 2012 17:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Ai niin. Unohtui vielä kertoa, että minulla on OBD-lukija mutta siltä puolelta ei löytynyt mitään. Ei kerrassaan mitään muistiinsullottua tietoa mistään viasta...
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
veikkaampa että on tullut huohotuksen takia reilumpi mäntäpistiäinen koneeseen
eli 1-3 mäntää on sanonut työsuhteen irti
tämä on nyt sitten vaan veikkaus
korkin kautta tullut öljy viittaa siihen että alakertaan on tullut aika raakasti painetta ja näin ollen räkässyt öljyä ulos sieltä mistä on päässyt helpoiten.
eli 1-3 mäntää on sanonut työsuhteen irti
tämä on nyt sitten vaan veikkaus
korkin kautta tullut öljy viittaa siihen että alakertaan on tullut aika raakasti painetta ja näin ollen räkässyt öljyä ulos sieltä mistä on päässyt helpoiten.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Hei kiitos vinkistä! Tämä motoori on kyllä tosiaankin huohottanut enemmän kuin laki sallii normaalissa katsastuksessa
Tarkentava kysymys: Oon muualtakin lukenut, että huohotin on 9-5:n akilleen kantapää. Saisko tähän asiaan hiukan lisävalaistusta eli tarkkaan ottaen mikä osuus ja missä on se heikoin lenkki?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Eipä koske sun tapausta ne huohotinongelmat. Bensa rivi-4 koneet ennen -04 valmistetut on niitä eniten ongelmallisia. Joku muu saa kertoa mikä tuossa sun tapauksessa vois olla pielessä.
Ahdonvoimaa
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
del
Viimeksi muokannut arto, Ma Elo 15, 2011 10:08. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
arto kirjoitti:Näissä koneissa tuppaa sylinteriputket vajoamaan.
Juttua löytyy hakemalla.
ai nyt ne vajoaa jo bensakoneissakin
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Niin, tiedoksi alkuperäiselle kysyjälle, että kolmilitraisen sylinteriputkien vajoaminen on vaivannut diesel koneita, ei bensavehkeitä...arto kirjoitti:Näissä koneissa tuppaa sylinteriputket vajoamaan.
Kuten joku jo aiemmin totesi, 95:n huohotin ongelma on nimenomaan nelimukisten murhe tietyn ikäisissä koneissa, ei kutoskoneiden murhe. Ainakaan niin isossa mittakaavassa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Kiitos tähänastisista. Palaan asiaan kun tiedän lisää... kohtapuoliin toivottavasti!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Sori, hiukan aamu-unisuutta
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
No nytpä on lisää tietoa. Teen nyt uuden otsikon "Taipaleelle jäänyt 9-5: Purku aloitettu" jos kiinnostaa seurata niin tässä genressä tulee työn edetessä lisäotsikoita foorumin sivuille
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Taipaleelle jäänyt 9-5: Purku aloitettu
Tuossa aikaisemmassa viestissä kuvasin ongelman ja arvailin ja haastoin muitakin arvailemaan mikä vika tuli 9-5 SE:n 3.0 v6 -moottoriin, joka oli jättänyt edellisen omistajansa taipaleelle "pikkuhiljaa hiipuen" hänen sanojensa mukaan. No nyt on lisätarinaa osa 1:
ALUKSI kerron, että en ikinä enää, en koskaan kuuna kullan valkeana nosta ainakaan v6 moottoria erikseen. Nouseeko 2.3l kone helposti? Kutoskoneen lasken jatkossa kelkan kanssa auton alle. Mutta puolivälin yli päästyäni päätin, että ken leikkiin ryhtyy jne... Ja nyt tiedän että moottorin kyllä saa irti ja nousemaan. Muutama (lue n. 5-10 pulttia) ovat vain hyvin hyvin hankalasti tavoitettavia.
Moottorin noston jälkeen alkoi purkuvaihe. Moottorin kuivapyöritys oli likipitäen mahdotonta ja onnistui vain metrisen jatkovarren avulla. Jakopää kunnossa. Alakerran laakerit ihanaisen kauniita vailla pienintäkään silminnähtävää naarmua. Kaikkinainen irtometalli suorastaan loisti poissaolollaan! Kansipahvi ehjä, mutta etummaisen sylinteriryhmän palotilassa sekä irtonaista että kiinteää karstaa oikein julman paljon. Ja siirryttäessä mäntien irrotukseen se oli todella työn takana, syy: öljyrenkaat ja kaikki muutkin renkaat möhnääntyneet kiinni uriinsa tatinalla, jolla liimaisi vaikka Titanicin nostossa tarvittavat vaijerit! Toistaiseksi en osaa vielä sanoa miksi. Sylinteriputket ovat kauniin näköiset ja jopa hoonausjäljet ovat näkyvissä
Veikkaan siis venttiilinohjurin kumeja... Purku etenee.
Ps. Onko kukaan tilannut Saabin männänrenkaita ulkomailta? Olisko nettisivuvinkkejä?
ALUKSI kerron, että en ikinä enää, en koskaan kuuna kullan valkeana nosta ainakaan v6 moottoria erikseen. Nouseeko 2.3l kone helposti? Kutoskoneen lasken jatkossa kelkan kanssa auton alle. Mutta puolivälin yli päästyäni päätin, että ken leikkiin ryhtyy jne... Ja nyt tiedän että moottorin kyllä saa irti ja nousemaan. Muutama (lue n. 5-10 pulttia) ovat vain hyvin hyvin hankalasti tavoitettavia.
Moottorin noston jälkeen alkoi purkuvaihe. Moottorin kuivapyöritys oli likipitäen mahdotonta ja onnistui vain metrisen jatkovarren avulla. Jakopää kunnossa. Alakerran laakerit ihanaisen kauniita vailla pienintäkään silminnähtävää naarmua. Kaikkinainen irtometalli suorastaan loisti poissaolollaan! Kansipahvi ehjä, mutta etummaisen sylinteriryhmän palotilassa sekä irtonaista että kiinteää karstaa oikein julman paljon. Ja siirryttäessä mäntien irrotukseen se oli todella työn takana, syy: öljyrenkaat ja kaikki muutkin renkaat möhnääntyneet kiinni uriinsa tatinalla, jolla liimaisi vaikka Titanicin nostossa tarvittavat vaijerit! Toistaiseksi en osaa vielä sanoa miksi. Sylinteriputket ovat kauniin näköiset ja jopa hoonausjäljet ovat näkyvissä
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Ps. Onko kukaan tilannut Saabin männänrenkaita ulkomailta? Olisko nettisivuvinkkejä?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Taipaleelle jääneen 9-5:n vinkkipyyntö
Jatketaan täällä samassa aiheessa. Aiheen aloittaja voi muokata ensimmäisestä viestistään aiheen otsikkoa jos haluaa.
-Tommi
-Tommi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti
Jatkan tätä 9-5 E308B -koneen tarinaa, muutin hiukan otsikkoa moderaattorin vinkistä.
No nyt on koko kone purettu osiksi ja on aika tehdä analyysiä:
HYVÄÄ:
1. Männät vaikuttavat ehjiltä, vain 2, 4 ja 6 ovat ARMOTTOMAN likaiset
2. Sylinterit mitattu, mitoissaan, ei naarmuja
3. Kampiakselin kaulat mitattu, mitoissaan
4. Venttiilikoneisto silmämääräisesti tarkasteltuna kuin uudessa koneessa
5. Venttiilit mitattu, imuventtiilien seetit puhtaat ja hyvät mutta kaulat alimittaiset
HUONOA:
1. Männänrenkaat todellakin liimaantuneet uriinsa varsinkin 2,4 ja erityisesti 6. Viikon liotuksen jälkeen kuutosen männänrenkaat suostuivat lähtemään uransa pohjasta irti vain pieninä palasina
2. Pakokanavat (2-4-6) todella karstaiset varsinkin 6 on ihan uskomaton
3. yhdestä kiertokangen laakerista mennyt "jotain" läpi, syvä ura. Onneksi vain laakerissa.
4. Pakoventtiilien seetit on karseet... vaatii ehdottomasti koneistuksen ja uudet venat
5. Mikä on Turbon kunto? Jo silmämääräisesti näkee, että siitä on mennyt paljon öljyä läpi. Onko se peräti alkuperäinen vuotopaikka? Olisko jollakin antaa tähän turbovinkkejä?
No nyt on koko kone purettu osiksi ja on aika tehdä analyysiä:
HYVÄÄ:
1. Männät vaikuttavat ehjiltä, vain 2, 4 ja 6 ovat ARMOTTOMAN likaiset
2. Sylinterit mitattu, mitoissaan, ei naarmuja
3. Kampiakselin kaulat mitattu, mitoissaan
4. Venttiilikoneisto silmämääräisesti tarkasteltuna kuin uudessa koneessa
5. Venttiilit mitattu, imuventtiilien seetit puhtaat ja hyvät mutta kaulat alimittaiset
HUONOA:
1. Männänrenkaat todellakin liimaantuneet uriinsa varsinkin 2,4 ja erityisesti 6. Viikon liotuksen jälkeen kuutosen männänrenkaat suostuivat lähtemään uransa pohjasta irti vain pieninä palasina
2. Pakokanavat (2-4-6) todella karstaiset varsinkin 6 on ihan uskomaton
3. yhdestä kiertokangen laakerista mennyt "jotain" läpi, syvä ura. Onneksi vain laakerissa.
4. Pakoventtiilien seetit on karseet... vaatii ehdottomasti koneistuksen ja uudet venat
5. Mikä on Turbon kunto? Jo silmämääräisesti näkee, että siitä on mennyt paljon öljyä läpi. Onko se peräti alkuperäinen vuotopaikka? Olisko jollakin antaa tähän turbovinkkejä?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Re: Taipaleelle jäänyt 9-5: Väliraportti
Eli Garretti hajonnut. Öljyt koneeseen ja ajoa vaan jatkettu "hyytymiseen saakka". Loppputuloksen oletkin viestin alkupäässä kertonut. Kutosen koneessa turbo on asymmetrinen eli ei toimi kun toiselle puolelle. Tästä syystä vain 3 pyttyä niin kuin kerrot ovat romuna ja pakokanavat tukossa. Garretit ei kauaa tunnetusti kestä, tosin V6:ssa turboa kuormitetaan vähemmän, joten kestää paremmin. Eli uusi turbo koneeseen 3 pyttyä kuntoon ja ajoa. Veikkaan että edellinen omistaja on kyllä ajellut jokin tovin hajonnella turbolla, sillä eipä tuo Turbo mitään merkittävää potkua tuohon koneeseen tuo. Nelosen koneessa vian olisi huomannut selkeämmin. On mahtanut kone syödä öljyä ihan kiitettävästi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96