9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Balls_of_steel
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
Paikkakunta: Hellsinki

9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Balls_of_steel »

Moi. 150 heppainen ruotsinlaiva kaipaisi ihan vähän lisää voimaa, joten tuollainen perus lastutus voisi olla mielenkiintoinen kokeilu. Kertokaahan miten tuo "lastutus" oikein tapahtuu. Selailin Maptunin sivuja ja sieltä tarjosivat tilattavaksi tuollaista saippuarasiaa: http://www.maptun.com/webshop/pics_full ... ptuner.jpg
Kuva

Ymmärsin että tuo kooderi kirjoittaa auton tietokoneelle uuden softan, eli mistään lastun vaihdosta ei siis ole enää kysymys. Toisaalta kyseinen rasia tilattuna on kohtalaisen arvokas, joten tuli mieleen jos foorumilaisille on ohjelmoinnin jälkeen jäänyt tuollaisia komeroihin pyörimään niin saako niillä myös toisten autoja ohjelmoitua, vai onko näissäkin kopionninestoja?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ohjelmoidaan, eli mitään "lastuja" ei vaihdeta. On kopionesto siten, ettei samaa laitetta voi käyttää kuin vain siihen yhteen autoon.

Virisofta kyseiseen (Trionic) autoon onnistuu kyllä huomattavasti halvemmallakin alan harrastajan avulla. Olen noita tehnyt muiden muuassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Balls_of_steel
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Balls_of_steel »

Millainen tämä harrastajien oma virisofta on, onko se täysin kaupallisia vastaava ominaisuuksiltaan? Millaiset tehot? Voiko luottaa?

Tällaisia paketteja löytyi maailmalta:

http://www.partsforsaabs.com kauppaa seuraavaa vajan 900 hintaan (jos ymmärsin nuo hinnat oikein)
BSR Stage 1 PPC Upgrade
To fit: Saab 9-5 2.0t Trionic 7 (150bhp/240Nm) 1998 to 2000
Horsepower increase: From 150bhp to 215Bhp - Gain 65 bhp
Torque Increase: From 240Nm to 353Nm - Gain 113 NM
Euro/Int Delivery: 5-9 working days (Ship to Finland : 0.7 Kg) £12.97
EU €14.87
[select]
Sub-Total: £625.78
EU €717.38
Euro/Int Delivery: 5-9 working days (Ship to Finland : 0.7 Kg): £12.97
EU €14.87
Total amount due: £638.75
Total VAT included @20%: £106.46
EU €122.04
https://www.maptun.com vastaava:
205 bhp / 340 Nm
Stage 1 provides a major boost both in mid-range torque and top-end power.
Total: 721.67 EUR incl. VAT
plus ilmeisesti toimituskulut XX EUR
Mitä muita?
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Harrastajien tekeleet ovat luotettavia. Ottaisin mielummin sellaisen kun kaupallisen tekeleen, millä voi saada aikaan mäntäsulkeiset.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Ota yhteyttä esim. tuohon Vaasaan poikaan, softat parempia kuin esim. BSR:n männänhalkaisusoftat... :lol:

Kannattaa tietysti varautua Garretin vaihtoon, riippuen tietysti paljonko kilsoja turbolla jo takana.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Balls_of_steel
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Balls_of_steel »

Mitenhä tää nyt oikein toimii. Löysin tällaisen linkin: http://forum.ecuproject.com/showthread. ... 5f18a6b8a7,
jossa näyttää olevan listattuna kaikki Saabin omat ohjelmat eri moottoreille. Minua siis kiinnostaa tämä:
9-5 B205E 98-00 Green Inj 190HP EU EA1YZA9C.47B.bin
Eli kuvittelisin että tuo on valmistajan virisofta tuolle 150 heppaiselle perusmoottorille, ilman mitään tekniikkamuutoksia, kuten suuttimia.

Tässä linkissä:
http://forum.ecuproject.com/showthread. ... 9C.47B.bin
on lisätietoa juuri tuosta ohjelmasta, mutta sitten siellä joku kirjoittaa:
"Automatic maps are still stock. Transfer the manual limiters to auto and you should be ok"

Se siis haluaa sanoa, että tuo softa on manuaaleja varten ja automaattia varten pitää tehdä muutoksia. Tuossa viestiketjussa toisella sivulla onkin linkitetty binaari jonka väitetään olevan automaattiautolle. Latasin sen koneelleni Trionic Suiten kanssa ja lähdin tutustumaan ohjelmaan. Aika sekavalta näyttää eikä tuosta paljoa ota selvää, mutta valikoista ihan ekana klikkailin "Speed limiter" ja hämmästys oli suuri kun se näytti vaan 212 km/h! T7 Suite ohjeen mukaan vakionkin pitäisi olla 240 km/h, mitä tuuninkia se tuo on?
http://img710.imageshack.us/img710/8449/67791281.png
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakiosoftalla on voima loppunut ennen speed limiterin tarvetta. ;) Kyllä tuo on tehtaan jäljiltä, nosta ylemmäs jos tuntuu siltä.. Automaatin kohdalla manuaalista kopioitavat kartat on Airmass limiter ja Torque limiter, muuta ei tuon 190hp softan kohdalla muistaakseni tarvittu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Meidän ruotsinlaivas on tää bsr:n männänhalkaisijasofta ja alko vähä kiinnostaa, että kuinka paljon näitä surullisia tapauksia sitten on? Hyvin on ainakin itsellä toiminut, selkee muutos kulutuksen ja kulkemiseen. Ja uskon kyllä että osaavat porukat täällä osaavat viilata ecua, mutta aika erikoiselta kuulostaa jos nää maptunet ja bsr:t on tosiaan noin huonoja...hmnnn.

Jarmo
#6940
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan ot... nauratti eräs volvo edellä jossa bsr tarra takaluukussa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Balls_of_steel
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 22:31
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Balls_of_steel »

Nonii, tässä olen paljon opiskellut Trionicin ohjelmointia, siis teoriatasolla, ja Trionic Suite näyttää olevan täynnä mielenkiintoista säädettävää. Ainakin haluan moottorin tiedot SID näyttöön, eli se on myös syytä samalla aktivoida :o
Ecuprojekti-foorumilta löytyikin valmistajan softa valmiina binaaritiedostona, että sillä varmasti on turvallisinta kokeilla.

Vähän houkuttelisi ostaa oma piuha, halvin mitä pikaisella googlettamisella löytyi on 110 EUR toimituskuluineen http://www.antratek.nl
Mutta tuohan tarvii vielä jonkun mystisen adapterin, jolla tuo mokkula saadaan Saabin tietoliikenneväylään kiinni. Ja missähän se pistoke mahtaa sijaita :?:

Onko Jyväskylän lähellä avuliasta saabistia, jolla laitteet? Saa pistää privaattiviestiä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oman canusb:n ostin täältä http://www.lawicel-shop.se/shop/

P ja I-bussin kaivamiseen femmasta on infoa ecuproejectin sivuilla, ei vaikeaa mutta ei ole valmista liitintäkään roikkumassa valitettavasti.

Alussa kannattaa leikkiä varaeculla jos ohjelmointi auton omalla eculla menee ns. käteen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja NoNI »

jtvirtanen kirjoitti: Ja uskon kyllä että osaavat porukat täällä osaavat viilata ecua, mutta aika erikoiselta kuulostaa jos nää maptunet ja bsr:t on tosiaan noin huonoja...hmnnn.

Jarmo
Näin olen käsittänyt, että maptun on ok, bsr noup. Varsinkin jos ilmassamittari sekoilee..

Vaihtasin sinuna softan klubilaisen tekeleeseen.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

NoNI kirjoitti:
jtvirtanen kirjoitti: Ja uskon kyllä että osaavat porukat täällä osaavat viilata ecua, mutta aika erikoiselta kuulostaa jos nää maptunet ja bsr:t on tosiaan noin huonoja...hmnnn.

Jarmo
Näin olen käsittänyt, että maptun on ok, bsr noup. Varsinkin jos ilmassamittari sekoilee..

Vaihtasin sinuna softan klubilaisen tekeleeseen.
Jahas, kuulos vähän huolestuttavalta, mutta kun kerran tuli eurot pistettyä tähän BSR:n tuotteeseen, niin ei kyllä ihan heti tekisi mieli lähteä uudestään säätämään. No osaatteko te paremmin tietävät sanoa, että kannattaako minun seurata jotain tiettyjä "oireita" tms, vai pamahtaako mosa vain yhtäkkiä? Tällähetkellä siis n.15tkm huoletonta kilsaa takana. Öljyt vaihdattanut kympin välein jne.

Jarmo

Edit: se piti vielä kysymäni että kannattaako tulpat vaihtaa 10tkm välein?
#6940
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja NoNI »

No itsellä oli onneksi ahtopainemittari bsr softan kanssa, niin rupesin vain yht'äkkiä ihmettelemään suurempia paineita. Ilman ahtomittaria en olisi luultavasti huomannut mitään.

Ja sid info on ihan hyödyllinen myöskin.

Klubilaisella toi softan vaihto on sen verran huokeaa, että mielestäni kannattaa.

En nyt halua turhia pelotella, voihan olla että auto pelaa ok maailman tappiin, mutta voi olla myöskin ettei. Noissa bsr-softissa kun on nakurajojakin yleensä peukaloitu ja itsellä oli softakin aika ylioptimistinen rautaan nähden. (300hp/420Nm)
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t Automatic (vm. 2000) lastutus/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

NoNI kirjoitti:No itsellä oli onneksi ahtopainemittari bsr softan kanssa, niin rupesin vain yht'äkkiä ihmettelemään suurempia paineita. Ilman ahtomittaria en olisi luultavasti huomannut mitään.

Ja sid info on ihan hyödyllinen myöskin.

Klubilaisella toi softan vaihto on sen verran huokeaa, että mielestäni kannattaa.

En nyt halua turhia pelotella, voihan olla että auto pelaa ok maailman tappiin, mutta voi olla myöskin ettei. Noissa bsr-softissa kun on nakurajojakin yleensä peukaloitu ja itsellä oli softakin aika ylioptimistinen rautaan nähden. (300hp/420Nm)
Ok, no tässä on kyseessä automaagi 2002 vuosimallia ja 2.0t 150hv, ja muistaakseni luvatut tehot oli 220hp/340bm. Ahtopainemittaria oon funtsinu tässä, lähinnä vaan omaks iloks, mutta näemmä sille olisi tarvetta "oikeesti". Tarkoitatko siis että paineet pompsahtaa yhtäkkiä ihan pilviin?

Jarmo
#6940
Vastaa Viestiin