T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Onko mahdollista ja jos on niin minkälaisia muutoksia tuo vaatii?
-Ap
-Ap
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
sopiihan tuo, mutta imusarjan puolella on suurimmat erot:
- t7 kannessa on isot vesitulpat siinä kohtaa missä t5 kannessa lämpöanturi ja läppäkotelon vesikierron nippa t5 imusarjassa.
- t7 imarissa suuttimet on korkeammalla ja mikäli asennat t7 imarin t5 kanteen niin suutimet ampuu suurelta osiin päin alumiiniseinää.
Hifi ratkaisu on hitsata t7 imariin viimeiset sentit t5 imarista niin asennusmitoituksetkin toimii
Lisäksi ahtoputken telineeltä puuttuu pultinpaikat t5 kannesta mutta sen voi hoitaa lisäämällä siirtävä apurunko
Muutoinhan tuo on kätevä päivitys kun venttiilit on paksummilla varsilla ja kireemmät jousetkin löytyy järkevästi volvon valikoimista
- t7 kannessa on isot vesitulpat siinä kohtaa missä t5 kannessa lämpöanturi ja läppäkotelon vesikierron nippa t5 imusarjassa.
- t7 imarissa suuttimet on korkeammalla ja mikäli asennat t7 imarin t5 kanteen niin suutimet ampuu suurelta osiin päin alumiiniseinää.
Hifi ratkaisu on hitsata t7 imariin viimeiset sentit t5 imarista niin asennusmitoituksetkin toimii
Lisäksi ahtoputken telineeltä puuttuu pultinpaikat t5 kannesta mutta sen voi hoitaa lisäämällä siirtävä apurunko
Muutoinhan tuo on kätevä päivitys kun venttiilit on paksummilla varsilla ja kireemmät jousetkin löytyy järkevästi volvon valikoimista
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Onko muuten T5 kannesta mitään hyötyä T7 koneeseen, T7 kanteen verrattuna?
Kanavat virtaavammat tai jotain.
Kanavat virtaavammat tai jotain.
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Arvaatko mitä hyötyä noista ominaisuuksista on ?vesa67 kirjoitti: Muutoinhan tuo on kätevä päivitys kun venttiilit on paksummilla varsilla ja kireemmät jousetkin löytyy järkevästi volvon valikoimista
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Lisäksi tässä tapauksessa eräs tärkeimmistä "ominaisuuksista" on se, että T5 kannessa on paremmin työstö varaa, joten kanavista saa paremmin haluamansa malliset, kun taas T7 koneessa tuota kanavien muuntelu mahdollisuutta ei oikein ole, johtuen kanavien seinämien vahvuudesta. Maksimaalisia tehoja haettaessa on myös tuo Artonkin mainitsema venttiilin varsien ohuus T7 kannessa ongelma.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Juu Catcamssin jäykempiä jousia on laitettu täälläkin päin T7 kanteen.
Paksumpia venan varsia ei ole kaivattu. Onko T7 venoja antanu periks isommilla kierroksilla/ jäykemmillä jousilla?
Tosiaan jos T5 kannessa on paremmin varaa muotoilla kanavia niin sehän on ihan jees.
Paksumpia venan varsia ei ole kaivattu. Onko T7 venoja antanu periks isommilla kierroksilla/ jäykemmillä jousilla?
Tosiaan jos T5 kannessa on paremmin varaa muotoilla kanavia niin sehän on ihan jees.
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi paksummat venttiilin varret jos kumminkin tavotteena avarammat kanavat? Eikö noihin T7 kansiin saa ohuilla varsilla kestävämpiä venttiileitä? Vai olisko sit T5 kansi avarrettuna, mutta ohuilla venttiilin varsilla virtauksiltaan paras vaihtoehto?
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Kullähän ohuempi vena antaa vähemmän virtaus vastusta ja en ole kyllä kuullut että koneita olis sen takia tuhoutunut. Ja onhan se tarve jäykemmälle jousellekkin pienempi kun venan massa on pienempi ku T5 venoissa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=115037
Tuolta voi käydä linkkien takaa katsomassa kuvat. Juuri koneistettu T7 kansi vakiojousilla ja logittamaton riittävä asteluku pakolämpöä ja kierroksia johtivat ufoksi muuttuneeseen venttiililautaseen. Liika on liikaa.
1000 km aikaisemmin samassa kannessa eri sylinterissä otti venttiili mittaa männän kanssa mutta vain taipui katkeamatta.
Venttiilit jäähtyvä kuulemma kahta kautta, seetipinnasta ja vartta pitkin. Jos T5 varsi on 7mm paksu ja t7 varsi 5 mm paksu, on varren poikkipinta-alassa melkoinen ero.
Seetipinnat olivat ko. kannessa juuri koneistetut.
T7 venajouset on aivan onnettoman lötköjä jo vakio T5 jousiin verrattuna, tietenkin normikäyttöön riittävät kun venttiilitkin on kevyemmät.
Trionictuningilta löytyi projekti jossa on vaihdettu Nissan Pulsar VZR venajouset T7 kanteen, http://www.trionictuning.com/forum/view ... 57cc97990d
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Brian-Cr ... ccessories
Kuka tilaa ja uskaltaa kokeilla noita jousia ?
Lisäkysymys T5 kantta sahanneille: voiko imusarjan imuaukon yläreunaa kasvattaa jotta T7 imusarja suuttimineen sopisi sellaisenaan "portattuun" T5 kanteen ? Tuleeko onteloja vastaan alumiinisssa ?
Otan kuvat jos mittaero ei aukea noiden imarien laippojen eri muodoista.
Tuolta voi käydä linkkien takaa katsomassa kuvat. Juuri koneistettu T7 kansi vakiojousilla ja logittamaton riittävä asteluku pakolämpöä ja kierroksia johtivat ufoksi muuttuneeseen venttiililautaseen. Liika on liikaa.
1000 km aikaisemmin samassa kannessa eri sylinterissä otti venttiili mittaa männän kanssa mutta vain taipui katkeamatta.
Venttiilit jäähtyvä kuulemma kahta kautta, seetipinnasta ja vartta pitkin. Jos T5 varsi on 7mm paksu ja t7 varsi 5 mm paksu, on varren poikkipinta-alassa melkoinen ero.
Seetipinnat olivat ko. kannessa juuri koneistetut.
T7 venajouset on aivan onnettoman lötköjä jo vakio T5 jousiin verrattuna, tietenkin normikäyttöön riittävät kun venttiilitkin on kevyemmät.
Trionictuningilta löytyi projekti jossa on vaihdettu Nissan Pulsar VZR venajouset T7 kanteen, http://www.trionictuning.com/forum/view ... 57cc97990d
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Brian-Cr ... ccessories
Kuka tilaa ja uskaltaa kokeilla noita jousia ?
Lisäkysymys T5 kantta sahanneille: voiko imusarjan imuaukon yläreunaa kasvattaa jotta T7 imusarja suuttimineen sopisi sellaisenaan "portattuun" T5 kanteen ? Tuleeko onteloja vastaan alumiinisssa ?
Otan kuvat jos mittaero ei aukea noiden imarien laippojen eri muodoista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Oliko vaihdetut venttiilit jotka meni poikki?
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Noup. olivat vanhoja. Eli ekalla kerralla ykköspytyssä yksi pakoventtiili vinoon -> molemmat pakoventtiilit ykköseen vaihdettiin ja läpättiin ammattilaisen tekemänä.
Tokahaverissa nelosesta irtos se imuventtiili (!?). Näkisittepä männän laen.
Päädyttiin vaihtamaan koneeseen T5 kansi nokkineen ja hybridi-T5/7 imari ja pakolämmöt putos tavallisissa ramppikiihdytyksissä about 50 astetta. Nokien ajoitukset varmaan teki eniten eroa lämpöihin ?
Tokahaverissa nelosesta irtos se imuventtiili (!?). Näkisittepä männän laen.
Päädyttiin vaihtamaan koneeseen T5 kansi nokkineen ja hybridi-T5/7 imari ja pakolämmöt putos tavallisissa ramppikiihdytyksissä about 50 astetta. Nokien ajoitukset varmaan teki eniten eroa lämpöihin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Siis mitä vesa vaihtoi?
T5 kannen, nokat ja säädettävät nokkapyörät t7 koneeseen?
T5 kannen, nokat ja säädettävät nokkapyörät t7 koneeseen?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
lueppas tarkemmin, ei säädettävistä nokkapyöristä ole sanaakaan mainittu.
T5 kansi T5 keppeineen T7 lohkon päälle jossa wösnerit sisällä ja imusarja mallia 'runnerit T5 ja loput T7 imarista'
T5 kansi T5 keppeineen T7 lohkon päälle jossa wösnerit sisällä ja imusarja mallia 'runnerit T5 ja loput T7 imarista'
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Silmä otettu käteen
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: T5 koneen kansi -> T7 koneeseen
Vesa: Miten tuo kannen vaihto vaikutti puristussuhteeseen ja kummalleko koneelle tarkoitettua kannentiivistettä käytät? Wössnerit on ilmeisesti T7 koneelle tarkoitetut?
Saman tyylinen moottori konstruktio olisi tarkoitus rakennella kuin mitä sinulla ilmeisesti on tällä hetkellä käytössä, joten kaikki tieto otetaan mielihyvin vastaan, jos siis haluat jakaa osaamistasi tässä asiassa
-Ap
Saman tyylinen moottori konstruktio olisi tarkoitus rakennella kuin mitä sinulla ilmeisesti on tällä hetkellä käytössä, joten kaikki tieto otetaan mielihyvin vastaan, jos siis haluat jakaa osaamistasi tässä asiassa
-Ap
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX