mAir jää mReq:sta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja pmj » Su Elo 21, 2011 14:38

Tuli huvikseen etittyä nuo mReq ja mAir näytölle motarille kiihdytettäessä kolmosella melkein kaasu pohjassa. Pyyntö oli reilu 1100 mutta toteuma reilu 800. Onko jotain vialla, en muista miten tämä ennen on käyttäytynyt? Pinl taisi olla noin 1400.

Garret ja 2001 (?) aeron softa.
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jeippo » Su Elo 21, 2011 15:04

Testaa mahd imuvuodot. Etsi toiminnalla löytyy ohjeita. Peruspaine liian pieni? Evapit (vai mikkä lie ne takaisku venttiilit) rikki. Neki saa testattua ottamalla mankulta....ööö..R vai W letku irti ja tulppaamalla se. Siittäkin löytyy tietoa etsi toiminnolla :)

Edit: Niin ja saattaahan siellä olla softassakin vikaa / joku rajottamassa.

Avatar
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja michael » Su Elo 21, 2011 19:25

Eikös tuo liian iso ahtopaine ja liian pieni ilmamassa tarkoita että joko massamittari on rikki mitaten liian pientä lukemaa tai sitten on reilu vuoto imupuolella. Mulla kun oli huohottimen takaisku rikki niin ahtopaine jäi vajaaksi (0,7-0,8 bar) mutta ilmamäärä nousi melkein normaaliksi.
9-5 wagon 2.3t A 2005

jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jeippo » Su Elo 21, 2011 19:44

Ja eikös tuo pinl 1400 ole periaatteessa 0,4bar ahtoja?? Omastani ainakin seuratessa aika hyvin seuras. Vai oliko se tuo pinl arvo?(muistaakseni oli) itellä kun ahdot oli jossain 1bar paikkeilla niin pinl oli jotain 2000-2100. Eli jossei tuo nosta ahtoja 0,4 enempään, niin eihän mairikaan voi täyttyä. Ilmamassa mittarinhan voi koittaa "pestä", eli jollain liuottimella. Ite päästelin viimeks jotain elektroniikka sprayta joka kuivui lähes samantien. Paskaa irtos mutta vika ei kuitenkaan ollut siinä. Ite ainaki aina testannut juuri imuvuodot (ei pitäis suhista ku öljyntäyttö korkin alta), putsannut immun, tarkistanu peruspaineen, viimeks tarkistettiin myös että turbo tuottaa painetta eli otettiinkohan sieltä nyt se kellon letku irti (en muista ku ite en irrottanu), ja sit nuiden nopeiden toimenpiteiden jälkeen softaa koittaan uusiks.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2887
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Elo 21, 2011 19:45

Liian iso ahtopaine 8O :?: .
Eikö tuo mainittu lukema 1400 ole 1400 mbar absoluuttista painetta. Ilmanpaineen arvoksi voi olettaa n. 1000 mbar, joten ahtopaineeksi tulee 400 mbar eli 0,4 bar. Taitaa olla siis alakanttiin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja michael » Ma Elo 22, 2011 08:30

No niin tietysti onkin 0,4 bar, luin liian kiirellä. Sitten vika voisi tosiaan juuri noissa kohteissa mitä jeippo kirjoittikin.

Tässä on aika hyvä vianetsintäkaavio:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 01#p330301
9-5 wagon 2.3t A 2005

pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja pmj » Su Maalis 18, 2012 18:39

Eli auto edelleen 2,3t, softalla 230 hv & 370 Nm. Ja lukemat oli seuraavat ennen kuin otin R-letkun irti ilmamassamittarin vieressä olevasta kolmen liittimen mötikästä (magneettiventtiili?) ja tulppasin letkun ja magneettiventtiilin liittimen jätin avonaiseksi:
Pinl 1480
Mreg 1180
Mair 850

Ja seuraavat tulppauksen jälkeen:
pinl 1785
mair 980
mreg 1100

Kysymys; onko ne nyt sillä hehtaarilla missä pitääkin? Ja voinko ajella tulppauksen kanssa, onko mitään haittaa?
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4179
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Su Maalis 18, 2012 18:59

manuaali vai automaatti ?

Ilmamassa korreloi ahtopaineen kanssa ok ja jos toteuma ei tuosta nouse pariin päivään lähemäs pyyntiä niin voi epäillä että peruspaine olis alle
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja pmj » Su Maalis 18, 2012 19:10

Manuaali. Nuo lukemat on 80-150 vedoista nelosella. Nämä piti jotenkin kalibroida trionicin oppimiskyvyn takia 80-160 kmh vedoin (nelosella) muutamaan otteeseen? Muuttuukohan lukemat sen jälkeen?
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja pmj » Ma Maalis 19, 2012 12:22

Aikani käytin hakua täällä, mutta en löytänyt vastausta, että onko mitään haittaa ajella r-letku tulpattuna siihen asti kunnes uusi takaisku on paikoillaan?
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4179
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ma Maalis 19, 2012 12:23

Itse olen ajellut viikkotolkulla ilman mitään vikavaloa tai oiretta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja pmj » Ma Maalis 19, 2012 13:49

Ok, hyvä. Tänks.
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

jlatomaa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 08:41
Paikkakunta: Tampere

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jlatomaa » La Maalis 24, 2012 14:29

Mulla on vähän samaa ongelmaa (2,3t, aerosoftalla 230 hv & 370 Nm)

Pinl 1480
Mreg 1180
Mair 850

W tulpattuna ahtaa iloisesti toista baria

PWM ohjaus on 100%, mankulle menee siis ohjaus kuten pitääkin. Toista mankkua kokeiltu eikä vaikutusta. Onko siellä joku sulake kuten oli T5 systeemissä tonnarissa?

Johto mankulle näyttää ehjältä
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson » La Maalis 24, 2012 14:36

PWM = 980? Se on maksimiarvo eli 98%.

Ota R-letku irti ja tulppaa se, saattaa olla se EVAP vuoto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

jlatomaa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 08:41
Paikkakunta: Tampere

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jlatomaa » La Maalis 24, 2012 16:05

juu näin olikin PWM=980... pitää kokeilla tuota konstia!
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)

Vastaa Viestiin