mAir jää mReq:sta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko nyt tankissa mitä polttoainetta, jos biopower-softa niin mitä E85 adaptaatio näyttää (Ad85)?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ATLS
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2011 12:01

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja ATLS »

Mulla ei ole SID:ssä näkyvissä Ad85. Muistelisin, että kun softaa rakennettiin, niin etanolikarttoja ei kopioitu ollenkaan. Ongelma oli meillä nimittäin siinä, että originelli Biopower alkoi herjata TC:n puuttumisesta (minulla ei sitä nimittäin välimallin 2001 Saabissa ole), jolloin kopioimme kaikki tarvittavat kartat alkuperäisen datan päälle, että saatiin auto toimimaan ilman vikakoodeja. Alkuperäinen ohjelmisto on myös tallessa.
Softa ei ole myöskään tehnyt ajon aikana adaptaatioita, toisin kuin ensin kokeiltu koskematon Biopower, joka aina näytti sidissä adaptaatiot. Ja aiemmin mylly on kyllä pelittänyt, mutta sen aiemmin mainitun öljynporauslauttaoperaation jälkeen mikään ei ole ollut ennallaan.

Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen: tällä hetkellä tankissa on 98E5. Etanoli tosin kiinnostaisi kovasti, jos vain jostain saisi tämän non-TC Biopowerin...
**********************************
Saab 9-5 2.3t A Biopower 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahaa, kuulostaa kyllä sellaiselta softalta että voisi olla paras vaihtaa sinne varmasti toimiva tilalle, ja muutenkin että saisi ajaa E85:lla.
Non-TCS Biopower löytyy kyllä, myös multa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Pola »

Paljos pitäis olla 2.0t koneessa ahtoa etanolilla jos on pyynnit siinä 1050 hujakoilla? Mulla asettuu ahdot about 1.2-1.3 bar jolloin pyydetty tuo pyydetty ilmamäärä toteutuu. Samoin Ad85 ei nouse yli 750 vaikka koko kesä tankattu pelkkää etanolia. IMM-vika?
#3272
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

IMM-vika. Pitäisi olla 1-1,1 bar.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Pola kirjoitti:Paljos pitäis olla 2.0t koneessa ahtoa etanolilla jos on pyynnit siinä 1050 hujakoilla? Mulla asettuu ahdot about 1.2-1.3 bar jolloin pyydetty tuo pyydetty ilmamäärä toteutuu. Samoin Ad85 ei nouse yli 750 vaikka koko kesä tankattu pelkkää etanolia. IMM-vika?
Imucobran o-renkaan vaihto auttoi omaan Ad85 arvoon parantavasti.
ennen vaihtoa 650-750 nyt 750-810. Jossain on kait vielä vuoto kun ei asetu aina tuonne 800-850 välimaastoon. Saattaisi myös olla yksi syy tuohon ongelmaasi.
Itsellä pyynnit ja ahtopaine seuraa toisiaan. Immu vialta vaikuttaa, jos imuvuodot läppäkotelolle asti varmistettu ja Evap toimii tai tukittu.
Viisaammat jatkakoon.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jcarlson kirjoitti:IMM-vika. Pitäisi olla 1-1,1 bar.
itsellä jos mreq 1050 pinl on max 19xx ei millään tuonne 2000 puolelle..ad85 muistaakseni 830?
korjasin vähän evap tulppauksia niin sen jälkeen sain mairin ekaa kertaa 1000 luvulle mutta sillon mreq jäi karvan alle 1000
ei ymmärrä...

bensapumppu sirisee kuin sirkkaparvi...oisko siinä se?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole bensapumpulla mitään tekemistä sen kanssa nouseeko mAir samaksi kuin mReq. Ilmavuoto etenkin evapissa R-letkuun, hukkaportin kello, ahdin, tai liian löysä boostcal softassa on mahdolliset syyt miksei ahdot nouse tarpeeksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jcarlson kirjoitti:Ei ole bensapumpulla mitään tekemistä sen kanssa nouseeko mAir samaksi kuin mReq. Ilmavuoto etenkin evapissa R-letkuun, hukkaportin kello, ahdin, tai liian löysä boostcal softassa on mahdolliset syyt miksei ahdot nouse tarpeeksi.
jees,pitäs tässä nuo peruspaineet tsekata ja vääntää kolmekiekkaa kireemmälle jollei oo hyvät...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Morjens,

Omassa saapissa (2.3t) samaa vikaan, eli mair näyttää täyskaasulla n.850 ja mreq n.1100 ja ahdot jää noin 0.5 paikkeille. Juuri kun kaasun löysää kiihdyttäessä niin ahtopaine käy vain hetken 0.6-0.8 baarissa. Auto oli seisonnassa puolisen vuotta.
Uusin huohotinpäivitys on kiinni.
Monet puhuu noista evapin tulppauksista, niin mitkä letkut ne kannattaa tulpata jos sitä haluaa kokeilla? Kun en oikein ole saanut selvää mikä on paras keino.
Tiedän missä takaiskuventtiilit on ja magneettiventtiili, sekä t-haaran.
Monet sanoo että magneettiventtiilin ylempi letku tulpataan, niin tarkoittaako se sitä magneettiventtiilistä lähtevää haarasta lähtevää ylempää letkua joka menee läppäkotelolle?

Edit. Läppäkotelolta lähtee siitä kannen puolelta yksi pieni letkun pätkä jonka päässä ei ole mitään ja se imee ilmaa kun auto on käynnissä. Sekä siitä jostain läheltä tulee vastaava letku, joka ei ime eikä puhalla ilmaa, pitäisikö siinä välissä olla kiinni joku suodatin tms?`

Pitäsi neuvoa apinatasolla että ymmärrän.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nayb kirjoitti: Edit. Läppäkotelolta lähtee siitä kannen puolelta yksi pieni letkun pätkä jonka päässä ei ole mitään ja se imee ilmaa kun auto on käynnissä. Sekä siitä jostain läheltä tulee vastaava letku, joka ei ime eikä puhalla ilmaa, pitäisikö siinä välissä olla kiinni joku suodatin tms?`

Pitäsi neuvoa apinatasolla että ymmärrän.
Ei suodatin, vaan takaiskuventtiili:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb »

On siinä tuo takaiskuventtiili tuossa, mutta tarkoitin tuota letkua joka näkyy tuossa kuvassa ihan oikeassa reunassa, n.5-7cm oikeasta ylänurkasta alaspäin. Sitä letkua näkyy tuossa kuvassa noin sentti. Tuosta 10mm kannasta 2cm oikealle. Niin se letku on vapaana siellä ja imee ilmaa, sekä jostain sieltä lähettyvilta tulee toinen tyhjä letkun pää joka ei ime eikä puhalla.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja 3J »

En nyt ihan saa kiinni mitä letkua tarkoitat, mutta tässä on alkuperäinen alipaineletkujen reititys kuvana:
https://youtu.be/-lxAJb-Flik?t=1m11s

Jos joku noista niin laita tuon kuvan mukaiseen kuntoon.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
mkn
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Elo 16, 2014 17:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja mkn »

Nayb kirjoitti:On siinä tuo takaiskuventtiili tuossa, mutta tarkoitin tuota letkua joka näkyy tuossa kuvassa ihan oikeassa reunassa, n.5-7cm oikeasta ylänurkasta alaspäin. Sitä letkua näkyy tuossa kuvassa noin sentti. Tuosta 10mm kannasta 2cm oikealle. Niin se letku on vapaana siellä ja imee ilmaa, sekä jostain sieltä lähettyvilta tulee toinen tyhjä letkun pää joka ei ime eikä puhalla.
Tuon letkun mitä tarkoitat toinen pää kuuluisi mennä rintapellissä olevaan by-passin ohjausventtiiliin (vai mikä se nyt suomeksi onkaan). Mutta jos sun autoon tehty sen ohitus, niin letkun päähän kuuluisi tulppa. Modia epäilisin, jos vastaan tulee toinen samanmoinen letku vailla paikkaa. Sen toinen pää kuuluu sinne venttiiliin ja toinen t-haaraan. (Siis alkuperäisesti) modissa tämä toinen on kokonaan ylimääräinen)
Mutta tämä letku mitä tarkoitat ei liity evappiin, eikä mankkuun.
Keskustelua siitä löytyy by-pass modification otsakkeella. En kännykällä jaksa linkata.
9-5 2.0t biopower '00
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Noniin nyt pitkästä aikaa tuli taas tutkailtua tuota autoa ku tuo 2 pyöränen sutsuki vieny vähän mielenkiinnon sivummalle, mutta hyvä ois enne lumia saada kuntoon ettei tartte nastarenkaita mopediin ostaa...

Auto siis 9-5 vm.98 2.3t jcarlssonin ohjelmalla.

Elikkä elikkä nyt tännää huomattua:
Mreq 1150
Mair 700-850
Pinj w letku irti 1350, w letku normaalisti 1400-1600 riippuen "vedosta"
pber elikkä vissiin ahtopaine? 1450-1600 mutta kaasun löysätessä käy hetkellisesti 1600-1900.
Nämä arvot on vaan viitteellisiä koska kokeiltu vain 2-3 vaihteella kun auto on seisonnassa niin ei kehdannut ihan moottoritielle asti lähtiä, mutta kait noi suuntaa antaa?

Ihan pientä nykimistä oli havaittavissa kiihdyttäessä, toki autolla ajettu 370tkm niin voi johtua miljoonasta muustakin asiasta, mutta luulen että sitä ei ollut ennen kun auto toimi.


Tosiaan oli noi bypassin letkut miten sattuu, liekkö joskus ohitettu?
Nyt ne letkut pitäisi olla oikein paitsi että se letku joka tulee sinne bypass ohjauksen venttiilille (siihen päähän vänkärin puolelle, ei kylkeen), niin sitä letkua en löytänyt sieltä läppäkotelon mailta? Toki oli aika kuuma kone niin ei hirveästi voinut sorkkiakaan. Mistähän se löytyy?

Entä mikä tämä letku on joka lähtee tuosta sormen päältäni t-haarasta tuohon läppäkotelon viereiseen nippaan(oli tyhjillään ilman tulppaa), joka nyt on virheellisesti (laitoin vain kuvan ajaksi siihen että näätte) tuossa t-haarassa johon pitäisi tulla se löytymätön letku?
täältä löytyy kuva
http://prntscr.com/85axkp

Elikkä tästä kuvasta läppäkotelolta lähtevä alempi letku
http://prntscr.com/85axwx

Ja vielä semmosta arvelin että saattaisko olla vika semmosessa jutussa kun eikö näissä jcarlssonin ohjelmissa ole 1 vaihde "rajoitettu" sillain ettei anna kaikkea tehoa ulos, jotta ei rasita paikkoja turhaan. Kun keväällä käytin semmosta halpaa testeriä obd kautta niin antoi semmoisen vikakoodin joka viittas vaihdelaatikkoon (en nyt tarkkaan muista mutta oisko ollut joku P0737 tai P0373 tms.) niin että onko mahdollista, että auto luulee että on koko ajan 1.vaihde silmässä ja ohjelman takia ns. rajoittaa tehoja??

Sitten vielä yks arvaus olisi kun luin jostai suoli24 tai vastaavalta, että jos vakkari olisi ns jäänyt päälle niin se rajoittaa ahtopainetta? Miten tämän voisi testata helposti? Ei kuitenkaan kojetaulussa näy että on päällä.

Oon näitten autojen kanssa vähän käsi ilman peukaloa, niin jos jotain neuvoo niin mahdollisimman yksinkertaisesti ja mielellään jos jostain sattuu kuvia vielä löytymään.

Kiitoksia jos joku tietävämpi viitsi vähän nähdä vaivaa.

Ps. Mitattiin magneetti venttiilille tuleva voltti niin oli jotain 8V luokkaa mutta akku tosin oli seisonnan takia tosi tyhjä, piti kaapeleilla laittaa käyntiin. Otettiin se liitin siitä mankku venasta pois niin sehän kansi siitä lähti irti ja kaikki sisältö lens läskenee pihalle. Onko se semmosessa järjestyksessä kuin prikka alimpana, sitten se magneetti alaspäin(kolo ylöspäin?), jousi ja sitten kansi? Tässähän tätä nyt oli ainakin kerraksi arvottavaa :D
Vastaa Viestiin