mAir jää mReq:sta
Re: mAir jää mReq:sta
Eli W irti mankkuvenalta ja tulppaus samalla pulttisysteemillä kuin R:n kanssakin?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: mAir jää mReq:sta
No, tähän ei vastausta tullut. Mutta kokeilin nyt W irti (ei tulpattuna):
Pinl: 1600 paikkeilla
mAir: 750 paikkeilla
mReq siis se 1050.
Eilen ajelin R-letku tulpattuna:
Pinl: 1900 ja vähän ylikin piikkaili
mAir: 970 korkeimmillaan
Mitä tuosta nyt voi päätellä. Aiemmin tässä ketjussa lukee, että jos ei W irti ahda, niin ahdinvika todennäköisesti? Mutta olisko se nyt sitten pitänyt olla tulpattuna?
Lisäksi vielä R tulpattuna mAir jää mReqistä tasaisesti noin 200, mutta sitten yli satasen nopeudessa nelosella kiihdyttäessä jää enää tuon 100 tai jopa vähän allekin. Miksi näin?
Pinl: 1600 paikkeilla
mAir: 750 paikkeilla
mReq siis se 1050.
Eilen ajelin R-letku tulpattuna:
Pinl: 1900 ja vähän ylikin piikkaili
mAir: 970 korkeimmillaan
Mitä tuosta nyt voi päätellä. Aiemmin tässä ketjussa lukee, että jos ei W irti ahda, niin ahdinvika todennäköisesti? Mutta olisko se nyt sitten pitänyt olla tulpattuna?
Lisäksi vielä R tulpattuna mAir jää mReqistä tasaisesti noin 200, mutta sitten yli satasen nopeudessa nelosella kiihdyttäessä jää enää tuon 100 tai jopa vähän allekin. Miksi näin?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: mAir jää mReq:sta
W-letkun irrotus kertoo pystyykö systeemi tuottamaan ahtopainetta reilusti ja letkua ei saa tulpata.
Silloin hukkaportin läppää pitää kiinni jousivoima eikä painekellolle tule yhtään keventävää ohjauspainetta.
Lisäksi softa huomaa melko pian että ahtopaineen ohjaus ei toimi ja laittaa läpällä ilmamäärän rajoituksen päälle, riippuen softan säädöistä. Eli testi toimii varmasti yhdellä kiihdytyksellä muttei välttämättä sen jälkeen ellei ecun vikakoodeja nollaa välissä.
Luonnollisesti; onhan evap-takaiskujen vaikutukset eliminoitu joko yksinkertaisella tavalla eli R-letku irti mankkuvenasta ja siihen letkun päähän tulppa. Ei muuta. Joskus vaatii evapin linjan erottamisen läppäkotelin takaa mutta mulla ei ole kertaakaan vaatinut.
Tuollaiset lukemat kuin mAir 970 / Pinl 1900 on todella terveet 2-litraisen koneen lukemat immulle, lähes turhankin optimistiset kesäkelillä (oliko mittaustulos varmasti samalta ajanhetkeltä ?)
Jos opensidistä löytyy ECMS parametri niin sen arvoa voisi raportoida maksimitoteumatilanteessa. Se kertoo mikä ilmamassaa rajoittaa (mikäli rajoitus on trionicin haluama).
Sitten vielä peruspaineen voisi tarkistaa, suora letkuyhteys turbolta hukkaportille ja 3-4 vaihteella kiihdytys 2500-4000 rpm väliin ja Pinl tuijotukseen. Jälleen trionic lykkää rajoituksen nopeahkosti päälle kun säätö ei toimi sen mielestä.
Liian pienellä peruspaineella tavoitteita ei saavuteta ja säätö on helpostikin piikkailevaa.
Silloin hukkaportin läppää pitää kiinni jousivoima eikä painekellolle tule yhtään keventävää ohjauspainetta.
Lisäksi softa huomaa melko pian että ahtopaineen ohjaus ei toimi ja laittaa läpällä ilmamäärän rajoituksen päälle, riippuen softan säädöistä. Eli testi toimii varmasti yhdellä kiihdytyksellä muttei välttämättä sen jälkeen ellei ecun vikakoodeja nollaa välissä.
Luonnollisesti; onhan evap-takaiskujen vaikutukset eliminoitu joko yksinkertaisella tavalla eli R-letku irti mankkuvenasta ja siihen letkun päähän tulppa. Ei muuta. Joskus vaatii evapin linjan erottamisen läppäkotelin takaa mutta mulla ei ole kertaakaan vaatinut.
Tuollaiset lukemat kuin mAir 970 / Pinl 1900 on todella terveet 2-litraisen koneen lukemat immulle, lähes turhankin optimistiset kesäkelillä (oliko mittaustulos varmasti samalta ajanhetkeltä ?)
Jos opensidistä löytyy ECMS parametri niin sen arvoa voisi raportoida maksimitoteumatilanteessa. Se kertoo mikä ilmamassaa rajoittaa (mikäli rajoitus on trionicin haluama).
Sitten vielä peruspaineen voisi tarkistaa, suora letkuyhteys turbolta hukkaportille ja 3-4 vaihteella kiihdytys 2500-4000 rpm väliin ja Pinl tuijotukseen. Jälleen trionic lykkää rajoituksen nopeahkosti päälle kun säätö ei toimi sen mielestä.
Liian pienellä peruspaineella tavoitteita ei saavuteta ja säätö on helpostikin piikkailevaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: mAir jää mReq:sta
Kiilaan tähän väliin.
Itsellä tuossa Hirschissä sellaista alkanu olemaan, että ihan lappu lattiassa kiihdytyksessä ei turbon mittari kipua kuin juuri ja juuri punaisen rajalle, joskus ehkä millin pari yli.
tiedän että softalla voi laittaa kiipeemään vaikka tappiin, mutta persdynokin vähän kertoo, että jotain puuttuisi. Immu suht uusi ja alipaineletkut vaihdettu vuosi sitten kaikki.
tuon ikäisissä ei vissiin evappi vikoja enää ole?
pitäisikö siis itsekin kokeilla W-letku irti ja kattoo kiipeekö mittari tappiin punaiselle ja miltä tuntuu, että saisi selville onko mitsu jo löysä ilman että tartteis downpipeä irrotella.
onko muita ideoita mistä voisi johtua.
tätä samaa kyselin yli vuosi sitten ja sitten vaihdoinkin immun ja vähän parani ja nyt taas...
edit: niin venäjän bensoilla ajelen, en tiedä vaikuttaako mitenkään, sikäläistä 95 tankissa aina
Itsellä tuossa Hirschissä sellaista alkanu olemaan, että ihan lappu lattiassa kiihdytyksessä ei turbon mittari kipua kuin juuri ja juuri punaisen rajalle, joskus ehkä millin pari yli.
tiedän että softalla voi laittaa kiipeemään vaikka tappiin, mutta persdynokin vähän kertoo, että jotain puuttuisi. Immu suht uusi ja alipaineletkut vaihdettu vuosi sitten kaikki.
tuon ikäisissä ei vissiin evappi vikoja enää ole?
pitäisikö siis itsekin kokeilla W-letku irti ja kattoo kiipeekö mittari tappiin punaiselle ja miltä tuntuu, että saisi selville onko mitsu jo löysä ilman että tartteis downpipeä irrotella.
onko muita ideoita mistä voisi johtua.
tätä samaa kyselin yli vuosi sitten ja sitten vaihdoinkin immun ja vähän parani ja nyt taas...
edit: niin venäjän bensoilla ajelen, en tiedä vaikuttaako mitenkään, sikäläistä 95 tankissa aina
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: mAir jää mReq:sta
Olisko tossa syy?mienkoiv kirjoitti:edit: niin venäjän bensoilla ajelen, en tiedä vaikuttaako mitenkään, sikäläistä 95 tankissa aina
Sanat venäjä ja 95. Vireillä ja jo Aerolla suositus on 98 tai parempi. Taitaapi alkaa nakuttamaan kun polkee kunnolla tolla 95:lla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: mAir jää mReq:sta
Kiitos Vesalle kattavasta vastauksesta!vesa67 kirjoitti:Eli testi toimii varmasti yhdellä kiihdytyksellä muttei välttämättä sen jälkeen ellei ecun vikakoodeja nollaa välissä.
Tuollaiset lukemat kuin mAir 970 / Pinl 1900 on todella terveet 2-litraisen koneen lukemat immulle, lähes turhankin optimistiset kesäkelillä (oliko mittaustulos varmasti samalta ajanhetkeltä ?)
Jos opensidistä löytyy ECMS parametri niin sen arvoa voisi raportoida maksimitoteumatilanteessa. Se kertoo mikä ilmamassaa rajoittaa (mikäli rajoitus on trionicin haluama).
Miten niin se mAir 970 on terve lukema, eikö sen pitäisi nousta sinne samaan 1050 kuin mReq:kin? Vai onko se vain joku optimaalitilanne, joka ei todellisessa maailmassa toteudu ? Lukemat on samalta koeajokiekalta, ei tosin ihan siltä samaiselta kiihdytykseltä.
Mistä modesta tuo ECMS löytyisi?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: mAir jää mReq:sta
mAir 970 terveet lukemat 0.9bar ahdolle. ja pitäisi nousta pyydettyyn lukemaan, tosin isommalla paineella, jos kaikki kunnossa.
ECMS parametria ei ole SIDinfossa ns.vakiona, ellei softaaja ole sinne erikseen lisännyt.
ECMS parametria ei ole SIDinfossa ns.vakiona, ellei softaaja ole sinne erikseen lisännyt.
Saabatti kirjoitti:Kiitos Vesalle kattavasta vastauksesta!vesa67 kirjoitti:Eli testi toimii varmasti yhdellä kiihdytyksellä muttei välttämättä sen jälkeen ellei ecun vikakoodeja nollaa välissä.
Tuollaiset lukemat kuin mAir 970 / Pinl 1900 on todella terveet 2-litraisen koneen lukemat immulle, lähes turhankin optimistiset kesäkelillä (oliko mittaustulos varmasti samalta ajanhetkeltä ?)
Jos opensidistä löytyy ECMS parametri niin sen arvoa voisi raportoida maksimitoteumatilanteessa. Se kertoo mikä ilmamassaa rajoittaa (mikäli rajoitus on trionicin haluama).
Miten niin se mAir 970 on terve lukema, eikö sen pitäisi nousta sinne samaan 1050 kuin mReq:kin? Vai onko se vain joku optimaalitilanne, joka ei todellisessa maailmassa toteudu ? Lukemat on samalta koeajokiekalta, ei tosin ihan siltä samaiselta kiihdytykseltä.
Mistä modesta tuo ECMS löytyisi?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
T7 stage/biopower softaukset.
Re: mAir jää mReq:sta
305 heppaista hirssiä ei todellakaan poljeta 95-oktaanisella, saatikka sitten jollain itärajan takaa ostetulla litkulla. Ja viimeinen virhe olisi että otat w-letkun irti ja annat ahtopaineelle vallan ilman että trionic pystyy paineita rajoittamaan, tosin on siellä tuo läppäkuristuksen rajoitus jos se vaan softassa on vielä voimissaan.
Siten tuohon alkuperäiseen asiaan: vastaus kysymykseen immun kunnosta selviää vertaamalla mitatun ilmamassan ja ahtopaineen suhdetta. Se on sitten taas toinen asia verrata pyydettyä ja toteutunutta ilmamassaa. Immun kunto on tärkeintä ja nuo toteumat sitten vasta selvitettäviä asioita.
Vastaukset peruspaineeseen ja evapin takaiskumodauksiin on vielä kuulematta.
Siten tuohon alkuperäiseen asiaan: vastaus kysymykseen immun kunnosta selviää vertaamalla mitatun ilmamassan ja ahtopaineen suhdetta. Se on sitten taas toinen asia verrata pyydettyä ja toteutunutta ilmamassaa. Immun kunto on tärkeintä ja nuo toteumat sitten vasta selvitettäviä asioita.
Vastaukset peruspaineeseen ja evapin takaiskumodauksiin on vielä kuulematta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: mAir jää mReq:sta
Oisko tähän jotain kaavaa miten mairia ja pinliä vois verrata keskenään? Ei taida ihan 50% piisata? Ja onko eroa 2.0 ja 2.3 koneiden lukemissa?vesa67 kirjoitti: Siten tuohon alkuperäiseen asiaan: vastaus kysymykseen immun kunnosta selviää vertaamalla mitatun ilmamassan ja ahtopaineen suhdetta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: mAir jää mReq:sta
Kokemuspohjaisesti seuraavat korreloivat lukemat toimii:
2 litrainen - 1000 mAir vastaa 1900-2000 Pinl.
2,3 litrainen - 1000 mair vasta 1700-1800 Pinl.
Kylmällä imuilmalla ja mitsun ahtimella Pinl haarukan alarajalla, kuumalla imulla ja garretilla ylärajalla.
Mittausalue 2500-4000 rpm välillä. Vanha immu johtaa poikkeuksetta ylipaineeseen testissä.
2 litrainen - 1000 mAir vastaa 1900-2000 Pinl.
2,3 litrainen - 1000 mair vasta 1700-1800 Pinl.
Kylmällä imuilmalla ja mitsun ahtimella Pinl haarukan alarajalla, kuumalla imulla ja garretilla ylärajalla.
Mittausalue 2500-4000 rpm välillä. Vanha immu johtaa poikkeuksetta ylipaineeseen testissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: mAir jää mReq:sta
Aivan, eli se on hyvä uutinen, että IMM toimii. Ihan hyvä, kun ostettu 30.7. merkkiliikkeestä.vesa67 kirjoitti:Siten tuohon alkuperäiseen asiaan: vastaus kysymykseen immun kunnosta selviää vertaamalla mitatun ilmamassan ja ahtopaineen suhdetta. Se on sitten taas toinen asia verrata pyydettyä ja toteutunutta ilmamassaa. Immun kunto on tärkeintä ja nuo toteumat sitten vasta selvitettäviä asioita.
Vastaukset peruspaineeseen ja evapin takaiskumodauksiin on vielä kuulematta.
Miten tuo turbo-hukkaportti -letku siis oikein viritetään käytännössä? Eihän tästä olisi esim kuvaa olemassa...
Evapin takaiskumodauksesta en osaa sanoa. Rikkinäisen ylemmän takaiskun vaihdoin metalliseen. Ennen tätä mAir jumitti max 500-600 kieppeillä. Mutta tällä hetkellä R tulpattuna testaillessa sillä ei ole väliäkään, vuotaako sieltä puolen?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: mAir jää mReq:sta
Myös 98 saatavilla rajan takaa, ja sillä on hajottamatta ajettu softattuja Saabeja paljon tehokkaampiakin viripelejä. Sorry offtopic..vesa67 kirjoitti:305 heppaista hirssiä ei todellakaan poljeta 95-oktaanisella, saatikka sitten jollain itärajan takaa ostetulla litkulla.
Re: mAir jää mReq:sta
joo, ajattelin itsekin sitten siirtyä ostamaan tuota "kallista" 98raimsshi kirjoitti:Myös 98 saatavilla rajan takaa, ja sillä on hajottamatta ajettu softattuja Saabeja paljon tehokkaampiakin viripelejä. Sorry offtopic..vesa67 kirjoitti:305 heppaista hirssiä ei todellakaan poljeta 95-oktaanisella, saatikka sitten jollain itärajan takaa ostetulla litkulla.
jostain hevosmiehiltä olen vain saanut tiedon että sikäläinen 95 vastaisi suomen riistohintaista 98:a
mutta kokeillaan,katotaan mitä saapi tykkää!
kohta 2v mennyt tosin tolla "huonolla" 95 venäjän bensalla ilman konerikkoja,nykyjä,ongelmia paitsi nyt tämä tehonpuute joka saattaa johtua myös tottuneesta persdynosta ym...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: mAir jää mReq:sta
Tusen tack!vesa67 kirjoitti:Kokemuspohjaisesti seuraavat korreloivat lukemat toimii:
2 litrainen - 1000 mAir vastaa 1900-2000 Pinl.
2,3 litrainen - 1000 mair vasta 1700-1800 Pinl.
Kylmällä imuilmalla ja mitsun ahtimella Pinl haarukan alarajalla, kuumalla imulla ja garretilla ylärajalla.
Mittausalue 2500-4000 rpm välillä. Vanha immu johtaa poikkeuksetta ylipaineeseen testissä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: mAir jää mReq:sta
Aika hyvin pitää ylläoleva paikkaansa ainakin 2.0T kanssa.vesa67 kirjoitti:Kokemuspohjaisesti seuraavat korreloivat lukemat toimii:
2 litrainen - 1000 mAir vastaa 1900-2000 Pinl.
2,3 litrainen - 1000 mair vasta 1700-1800 Pinl.
Kylmällä imuilmalla ja mitsun ahtimella Pinl haarukan alarajalla, kuumalla imulla ja garretilla ylärajalla.
Mittausalue 2500-4000 rpm välillä. Vanha immu johtaa poikkeuksetta ylipaineeseen testissä.
Vanha IMM:
Uusi IMM:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00