mAir jää mReq:sta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab_Suomesta
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 15:31
Paikkakunta: PMK

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Saab_Suomesta » Ti Elo 07, 2018 09:07

Kuuluisiko mAir:n seurata mReq:ia punarajalle asti? Softa pyytää 1300, joka toteutuu hienosti n. 4500 rpm asti. Tämän jälkeen mAir laskee tasaisesti ja on punarajalla enää 1100 luokkaa.

Softa J.Carlsonin tekemä. Rautapuolella 3-tuumainen kokoputki, 550 cc suuttimet ja 320 lph pa-pumppu. IMM vuoden vanha ja ahtimella ajettu 70 tkm. EVAP tulpattu ja alipaineletkut uusittu. Ad85 tapittaa etanolilla 850 ja päälle amulia n. 200, joten olisiko jossain vielä ilmavuoto vai yritänkö taas korjata ehjää autoa? :?
9-5 Aero Wagon -01
#5009
ex. 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ti Elo 07, 2018 09:41

On normaalia että yläkierroksilla ei ahdin enää pysty toteuttamaan kaikkea mitä pyydetään. 1100mg/C luokka rajoittimella on 15T mitsulle ihan normaalitulos, tehot siellä 290-300hv etanolilla kuten tuolla raudalla kuuluukin. Kunnossa on eli kovaa ajoa vain. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Saab_Suomesta
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 15:31
Paikkakunta: PMK

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Saab_Suomesta » Ke Elo 08, 2018 08:13

No niin, hyvä homma että toimii kuten kuuluukin. Persdyno tottuu vaan tehoihin liian nopeasti. Softauksen jälkeen auto tuntui viikon verran riittävän nopealta, mutta nyt kaipaisi taas tehoa lisää.
9-5 Aero Wagon -01
#5009
ex. 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » La Joulu 08, 2018 20:01

Laitetaahan seuraava potilas korjausjonoon. Eli autona aero 9-5 -01 at4 198tkm.
Autossa on juuri laitettu JC:n viinasofta isommilla suuttimilla ja 3" putkella, mutta vakioputki vielä paikallaan. Huohotinpäivitystä ei ole tehty kyseiseen autoon ja se on työn alla. Bensapumppu on vakio. Juuri laitettu uusi IMM (tippui heti uutena lattialle) ja oikeat tulpat. Tyhjäkäynti ehkä hieman epätasaista. Tällä setupilla ilmeisesti pitäisi riittää 280hp paikkeille ja 3" downpipen kans lähemmäs 300, mutta vedot eivät ole ihan sitä luokkaa. Etanolia ajettu alle neljäsosatankki.

Mreq 1124 arvo pysähtyy monesti tasan tuohon lukemaan
Mair 1030-1080
Pinj n. 1800 Jos muistelen oikein, niin ahdot ja mair nousevat em. tasoille vasta, kun kierroksia on rajusti, mutta ero ei ole suuri.
Amul -150 0 välille
ad85 näytti 840 vaikka pohjalla oli 20litraa 98sia, joten todellisen lukeman pitäisi olla noin 62% luokkaa.
Lambda arvo liikkui -200 ja +400 välillä, mutta alle puolesta kaasusta täyskaasuun arvo näyttää nollaa?
Vikakoodeja ja nakuja ei ole.

Magneettiventtiilin ylin letku (eli r-letku??) tulpattuna arvot eivät muutu eli evapit lienee toimivat.

Kuvassa näkyvä letku läppäkotelolta imuputkeen oli tulpattu putken liittimestä, mutta tulppaus oli mennyt rikki. Letku imee voimakkaasti mikäli aukinaisena. Testasin autoa myös letku irrallaan, mutta vaikutti ainoastaan lambda-arvoon, joka jo tyhjäkäynnillä näytti 2500, mutta ajossa muuta. Ja letkussa oleva venttiili päästi läpi kumpaankin suuntaan jo suulla puhaltamalla/imemällä vaikka nuoli osoittaa kotelon suuntaan. Kuuluuko tämä olla mitenkä tulpattu/sijoitettu/toiminnassa?


https://drive.google.com/open?id=1SfNoL ... 3EU5HM21qz

Imuvuoto? Lambda? vakioputken downpipe/kätti tukossa? IMMu rikki kun pudonnut? bensapumppu? bensasuodatin?
Tosiaan muista poikkeavia tietoja on softa kolmelle tuumalle, mutta vakio putki paikoillaan.
Offtopic kyssärinä mielipidettä, että mitä mieltä tämän verran ajetusta koneesta alkuperäisellä huohotinsarjalla, että kuinka haitallista?
Ketju hieman ääntää, mutta sen käyn selvittämässä ensi viikolla.

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4200
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » La Joulu 08, 2018 20:25

Kysyppä ensin softan laittajalta onko tuo 1124 mg/c etanolilla tavoiteltu ilmamassa vai onko siellä rajoittava bugi. 4v automaatille kyllä karvan verran vois vielä enemmän vääntöä laittaa, eikä se vakio dp vielä tuolla lukemalla ainakaan ehjänä vielä rajoita.
Immu vaikuttais olevan kunnossa jos muistelet oikein.
Imuvuodot pitää nyt poistaa aina ensimmäisenä oli softa sitten mitä vaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » La Joulu 08, 2018 21:12

Kävin äsken vielä testaamassa uudestaan, niin nyt mreq jäi tasan 1117 jokaisella viidellä vedolla.
Kiitos vesa vastauksesta, minäpä kysäisen.

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Juho80 » La Joulu 08, 2018 22:47

Kuvan (huohotus)letkun kuuluisi liittyä venttiilikopasta lähtevän paksumman letkun juureen, muoviseen haaraan. Venttiilin tulee päästää ilmaa vain nuolen suuntaan. Imuputken tulppa on ihan tehtaan tekosia automaatissa. Manuaalivaihteisessa menee jarrutehostimen alipaineputki ko. liittimeen.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Su Joulu 09, 2018 01:33

Jep, nämä selkenivät. Oli näköjään se t-haara mennyt rikki ja entinen omistaja jättäny asian hoitamatta. uusi laitettu.
Nyt alkaa olemaan jo sen verta liukasta tuolla moottoritiellä, että arvojenkokeilu on vaikeaa, mutta toista DI-kasettia käytetty kiinni --> ei vaikutusta arvoihin.

Nyt Mreq vakiintui arvoon 1127 useammalla vedolla. Eikö noiden arvojen pitäisi seilata jonkin verran, eikä "tarttua" tiettyyn lukuun kiinni?
Seuraava steppi on paineistus ja vuotojen selvittäminen.

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Su Joulu 09, 2018 01:39

Jarrutehostin testi testattu eli sammutuksen kestää pari kolme nopeaa painallusta ennen kuin kovettuu poljin eli pitäisi olla ok? Eikä kuulu suhinoita.
Jos vielä haluaisi varmistua, niin oliko alipaineistajalta vaan letku irti ja tulppaus vai miten se meni?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Su Joulu 09, 2018 13:54

4v automaatille E85:lla on tuossa kyseisessä softassa pyynti 1150mg. Hieman konservatiiviseksi voi toki mieltää, mutta makuasioita. Voisihan sen nostaa vaikka 1200-1230 paikkeille jos haluaa enemmän keskialueen vääntöä ja laatikko vielä sen kestänee kun on suht vähän ajettukin ikäisekseen, sitä tosin ei tuo loota luonteeltaan juurikaan hyödynnä vaan vedot kierroksilla ratkaisee.
Kun ahtosäädin on kalibroitu 3":lle putkelle piikkauksia välttämään niin vakioputkella voi ilmamassat jäädä hieman alhaisiksi, imuvuodoilla on toki sama vaikutus. Mutta kunhan rauta vastaa softaa putken osalta niin pitäisi toteuttaa kutakuinkin se mitä pyydetään. mReq kuuluu olla kutakuinkin stabiili riippuen siitä millainen massapyyntikäyrä on, ainakin E85:lla kun ei nakuta. mAir sitten tyypillisesti hieman vaihtelee ahtosäätimen pid-loopin säätämänä.
Se että nyt näyttää pyynti jäävän hieman alle sen mitä pitäisi selvinnee kun kaivaa SID:stä esille parametrit Lmtr ja Mlow. Joskus on hieman löysällä oleva kaasuvaijeri aiheuttanut tuota.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Su Joulu 09, 2018 17:00

Nyt vaihettu alipaineletkut ja ne vaikuttivat jonkin verran arvoihin. Immun jälkeen painetesti tehty itse puhaltamalla ja suurempia ääniä ei ainakaan kuullut, toki ei ihan täysin hiljainen ympäristö ollut. (parhaat vinkit otetaan vastaan)

mreq 1152
mair seuraa nyt hieman paremmin 1050-1152, mutta vain harvoilla vedoilla käy 1152 tai kovin lähelle. yleensä jää 1080 tuntumaan.
pinl 1800-1950, harvoilla vedoilla 1950, todellisempi 1850.
AD85 on seilannut 791 ja 808 väliä eli parempaan päin, mutta reilusti liikaa siltikin.
Amul +-150


Kaasuvaijeri kiristetty --> ei vaikutusta.
Lmtr oli 12 tyhjäkäynnillä, 10 kevyellä ajolla, 20 tai 21 kaasupohjassa ja 41 korkeilla kierroksilla moottorijarruttaessa.
Mlow jarrulla 200, tyhjäkäynnillä 295 ja hiuksen hienolla kaasulla 295-340 ja 1/4 kaasusta ylöspäin 340, moottorijarruttaessa reilu 2Ksta alaspäin 340-->295
Kuuluuko mlow olla 340?

Vieläkin joku imuvuoto, lambda, putken tukkoisuus/3 tuuman poissaolo?

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ma Joulu 10, 2018 00:21

Uusia havaintoja tankkauksen jälkeen, kun laskujen mukaan nyt pitäisi olla puhdasta etanolia tankissa n.71% (laskettu, että pistoolista tuleva aine on 80%). Onko tietoa, että kuinka paljon alaspäin ne prosentit poikkeaa pistoolista ja onko "merkkien" kesken eroa?
Tulokset eivät tarkkoja, sillä otanta jäi melko pieneksi kelin takia.

Mreq 1180 - Miten voi olla enempi kuin 1150, joka piti olla ohjelman "maksimi"?
Mair 1100-1200, paremmin seurasi kuin ennen ja ajoittan kävi jopa mreqin ylitse.
pinl 1850-2000, nousi taas hieman.
ad85 850

Eli vieläkin adaptaatio näyttää liikaa, mutta mair ja ahtopaine toimii paremmin kuin aiemmin.
Mitä enemmän etanolia, sen paremmat arvot?? Uskaltaakohan tuonne enää bensaa laittaakkaan tankkiin :lol:

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ma Joulu 10, 2018 23:00

Hmmh taas uusi löytö entisen omistajan jäljiltä. Eli jarrutehostimen ja alipaineistajan välisestä liitoksesta puuttui punanen tiivistinholkki ja liitos oli tiivistetty teipillä. Otin letkun irti, niin lambda pomppasi 2000 paikkeille ja peukalolla tiivistämällä välillä pyöri 0 ympärillä. Eli sieltä mitä ilmeisemmin valskaa ilmaa ja laittaa lambda-arvot (jotka välillä heitelly) ja täten vaikuttaa ad85seen. Oonkohan haisulla? Pitää huomenna hommata jostain kyseiset nipat mitkälieovatkaan.

Tänään lambda näyttäny tyhjäkäynnillä 200 ja 1100 väliä ja mreq ja pinl alakanttiin. Mair kyllä nyttemmin seuraa aika hyvin.

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ma Joulu 10, 2018 23:09

1150mg on E85:lla, bensalla sallitaan 1230mg luokkaa (vääntö sama mutta E85:lla riittää pienempi ilmamäärä samaan vääntöön) eli ihan normaalia että interpoloi pyyntiä E85 adaptaation perusteella.

Mlow 340 on kohdallaan E85:lla ko. softassa, 20 on vääntörajoitus kuten kuuluu ja 21 on luistonesto eli tuossa tapauksessa on TCS hieman tiputtanut pyyntiä. Tyhjäkäynillä ja moottorijarruttaessa ei ole tässä kohtaa merkitystä sillä mikä toiminto siellä on aktiivisimpana rajoittamassa, vain kaasu pohjassa merkkaa.

Eli E85 adaptaation ailahtelu ja siitä johtuva mreq epätasaisuus johtunee imuvuodoista. Niiden tilkitsemisen ja mahdollinen boost adaptaatio on varmaan auttanut pääsemään pyynteihin.
Mutta 3" putki siellä kuuluu olla, boostisäätö on sille kalibroitu joten vaatii adaptaatiota että alkaa vakioputkella saavuttamaan pyyntejä paremmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ma Joulu 10, 2018 23:44

Tämä selvä. Kiitos vastauksista!

Vastaa Viestiin