mAir jää mReq:sta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
009baas
"Aero"
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja 009baas » Su Joulu 16, 2018 11:28

En lukenut koko ketjua mutta kesähelteillä ei ollut toivoakaan päästä pyyntöihin.Jäi aina 100-200.Heti kun kelit viileni niin toteutuu ihan nätisti.Vakio IC vakiputkiston kanssa nyt ei vaan ole mikään hyvä kombo varsinkaan jos on yli 20astetta lämmintä.
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)

Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Mulpery » La Huhti 20, 2019 02:27

Pinl Max 1800
Mreqir~ 1050
Mair ~ 950
Pdif ~ 750

Amul -1700 ja -1900 ja ennen lamda korjasi laihemmalle seosta -20% , mutta nyt heittelee sallitun rajoissa. Eli 500+-

Tankkasin 98 ysivitosen päälle ja tulppasin r letkun. Mutta silti tuo iso miinus amuli mietityttää.. puhallus testi tehty ilmamassamittarin jälkeen ja tiiviiltä vaikuttaa. Niin ja siis oireena tuo tehon puute. En huomaa kauheesti eroa matalapaine softaa tällä hetkellä, hieman kyllä. Mutta uskon että jos kaikki kunnossa 260hp pitäisi liikahtaa vähän rajummin kuin nyt :?

Uunituore IMM
Alle 5000km uusi alkuperäinen kasetti
Bensapumppu n. 10000km vaihdettu
Juuri vaihdetut uudet biopower tulpat 06-10?

Asioita mitä en ole vielä tarkastanut syystä jos toisesta ja kun en kaikkea ymmärrä/osaa.

-Välijäähyn tiiveys, miten testata..?
-bensasuodatin (menossa seuraavaksi vaihtoon)
-pensapumppu (letkut, paineiden tarkastus)
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02

Avatar
009baas
"Aero"
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja 009baas » Ke Touko 15, 2019 17:37

Mitä arvoja Antaa kone lämpimänä tyhjäkäynnillä

Mair
Mreg

Jos sulla on max mair 950 vedossa niin se on liian vähän.
Sulla on siis noin 220hp suunnilleen.(Joku voi laskeskella laskimella jos paljon heittää)

Pinl on suht normaali-.

Pieni mahdollisuus ilmavuodon lisäksi on esim tukossa oleva katalysaattori..
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)

Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Mulpery » La Touko 18, 2019 12:55

Moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä olivat:

Mreq 135
Mair 138

Kummallisesti nyt on tuo amuli tippunut +125-148 välille. Ad85 nököttää 86, vaikka tankissa alkaa olla pelkkää 98.

Aijemmin tuli kyllä moottoritiellä fcod4864, kun nyki voimakkaasti kiihdytyksessä. Katselin arvoja ja nyt pinl näytti 1900, mair oli 1100 tuntumassa. Voisko tuon katin kunnon todeta jollain niksillä? Itse epäilen suuresti bensapumppua. Se on jo kertaalleen vaihdettu,mutta ei minun toimesta. Sen verran raotin takapenkkejä nähdäkseni pumppua päältä, niin se paine liitin oli sössittty jotenkin ihmeellisesti kiinni, (eli murtunut se keltanen haka ja siihe värkätty joku viritelmä että kestää.) Ja huomasin että koko bensaämpäri oli vanhan oloinen, niin olisikohan tuohon nyt vaihdettu pelkkä uusi pumppu vanhan tilalle..? :roll: Jos näin on, niin bensaletkutkin varmasti jo vuodesta 02?

Edit: Nii ja bensasuodatin on vaihdettu.
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02

Mulpery
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Touko 17, 2018 08:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Mulpery » Ma Touko 20, 2019 19:46

Voisiko se bensansyöttö (valkoinen) liitin aiheuttaa nykimis ongelmia täyskiihdytyksessä, jos siinä olisi sitten vikaa? Jos ymmärsin oikein kyseisessä liittimessä on takaisku. Tänää nimittäin auto lähti empien käyntii aamulla. Ihan kuin bensaa ei tulisi riittävästi.
Saab 9-5 2.3t (Aero konversio) -02

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ti Heinä 09, 2019 20:32

Jatketaas samalla vaivalla josko löytyisi ratkaisua... Edellisellä sivulla pohjatietoa.
Koneremontti tehty ja samat vaivat vaivaa eli mair jää mreqsta sekä ahtopaine alakanttiin. Mairin ja pinl suhde kuitenkin ok.

- Uusi magneettiventtiili auttoi ehkä hieman, mene ja tiedä.
- R-letkun tulppaiksella ei vaikutusta (voi ilmeisesti kuitenkin vuotaa tulpan ja läppäkotelon väliltä?).
- W-letku irrallaan ahdot nousivat jo puolella kaasulla yli baariin eli ahdin pitäisi tuottaa kuitenkin ok.
- Cobralta laitettu ylipainetta kompressorilla eikä suhinoita kuulu enään ja alipaineletkut vaihdettu.
- Lambda uusittu.
- 3" dp kiinni
- koneremontin yhteydessä madallettu kantta 1mm ja lohkoa 1mm (kuinhan paljon uskaltaa laittaa bensaa etanolin sekaan ilman nakuvaaraa?)

Mreq on melkeempä aina täydellä kaasulla 1128 ja mair pyörii siellä 950-1128 välillä. Keskiarvo kaasu pohjassa noin 1030
Tänään testin vuoksi tankkasin 12 litraa 98sia ja loput etanolia, ja tuntui että hieman mair nousi helpommin kiinni/lähelle 1128sia.
Toki adaptaatiota ei ehtinyt tulla, mutta lambda arvo näytti selvästi pienempää kuin etanolilla amulin ollessa 0.


Viittaisiko tuo polttoaineen puutteeseen pelkällä etanolilla kun ahtaa paremmin silauksen bensan kanssa?
Ei viihtisi sitä bensapumppua oman arvauksen perusteella alkaa vaihtamaan. Toki suodatinhan on helppo kokeilla.
Tässä nyt ajatuksia tällä kertaa... :)

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ti Heinä 09, 2019 20:45

On muuten rohkee veto höylätä 2mm pois puristuskorkeudesta. Paljealue kutistuu merkittävästi vaikka etanolilla purkat sietäisikin. Kannatais käydä rullilla haarukoimassa sietääkö kokonaisuus nykyisen softan ennakot.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ti Heinä 09, 2019 20:59

Kyseinen henkilö joka moottoriremontin teki, sanoi sen olevan täysin ok, kunhan ei täydellä bensaseoksella ajelelessa kaasuttele.
Sääti myös ajoitusta 4 astetta.
Moottorirempassa siis vaihdettiin 9000 lohko tilalle (oli koneistettuna valmiina ja saatiin parempi tonnarin ö-pumppu).

Minkälaisia testejä tarkoittanet?

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ti Heinä 09, 2019 21:48

Nyt tulee julkaisematonta tietoa sen verran että taitaa olla parempi että suosittelen että koneremontin ja softan muokkaamisen tehnyt taho laittaa kokonaisuuden toimimaan. 2mm T7 puristuskorkeudesta pois on paljon mutta tuntematta ko. kokoonpanoa on tarpeetonta kommentoida enempää. On parempi että tekijä perustelee.
Haarukoinnilla tarkoitin sytytysennakon testausta vähintään jos softa olisi ollut vanha vakiopuristuksille tarkoitettu. Epäsopiva sytkä näkyy vääntö/tehokäyrässä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ke Heinä 10, 2019 07:04

Kiitos vastauksesta.

Kokoonpanossa ei muuta normi T7sta poikkeavaa ole kuin 9000 lohko, 2mm madallus ja neljän asteen ajoitusmuutos, nokka-akselille siis.
Kampiakseli normaalikorkeudella ja kiertokanget vakiot. Männissä pienet kevennykset venttiilien kohdille.

Softaan ei ole koskettu. Pitääpä tuo sytytysennakko selvittää/selvityttää

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ke Heinä 10, 2019 12:51

Ole hyvä. Ymmärsin väärin siis asteiden kohteen.
Nokka-akselien ajoitusmuutos saattaa liittyä jo siihen että 2 mm laskulla ketjuun tulee 4mm lisää löysää joka tietty kerääntyy kiristimen puolelle. Mutta 4 astetta nokissa ei tunnu missään, isompi ero tulee jo t7 keppien vaihdossa t5 keppeihin.
Sytytysennakko on softasta riippuen todnäk liian kireä nyt mutta testaamalla se selviää.

Öljypumppuhan on jakopään kotelossa ja tonnarin rattaat ei sovi t7 jakopään koteloon. Onko tonnarin koteloa muokattu siten että se sopii t7 kotelon tilalle ? Se olisi aika hieno modaus jota voisin itsekin käyttää jos onnistuu.

Niin ja onko paikallaan siis tonnarin männät ja veivit vai t7 joihin tehty venttilien kohdalle väistöä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » Ke Heinä 10, 2019 21:32

En tarkkaan muista, mutta eikö tonnarin kotelo mene suoraan tonnarin lohkoon kiinni vai onko siellä yläosassa jotain yhteensopivuusongelmia t7 kannen kanssa? Jos on, niin sitten se kotelo on modattu sopivaksi, varmistan vielä korjaajalta.
Tosiaan öljynpaineet tyhjäkäynnillä kuumallakin kelillä yli baarin esteriöljyillä. Isomman suodattimen ansiosta öljytilavuuskin kuutisen litraa.

Männät ja kanget on T7:sta ja niihin tehty ne kaiverrukset.

Mutta itse asiaan: tankissa pitäisi olla nyt pikaisten laskujen mukaan noin 71% etanolia ja ad näyttää 850 sekä amulikin vielä 500.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin isommilla suuttimilla (tässä ev14) voi se amul olla hieman korkeampi (ja kait kans ad kun eikö ne ole sidoksissa toisiinsa?), mutta tuntuu nuo luvut liian isoilta ja ehkäpä se mairin/mreq/ahtopaineen vajaavuus voisi vahvistaa tätä ajatusta, että adaptaatio on hieman metsässä.

Eikait koneremontissa vaihdettujen kokoonpanojen tulisi vaikuttaa tähän asiaan vai olenko ihan hakoteillä? Sama ongelma ollut siis pitkän aikaa jo ennen koneremonttia, mutta aina jotain tiivistämällä/vaihtamalla saanut hieman paremmaksi/placebovaikutusta.

Pointtina minulla on tässä kysyä, että mitähän kokeilemisen arvoista en ole vielä testannut/vaihtanut? Pumppu, pa-suodatin, katalysaattori, jokin muu ilmavuoto mistä?

testattua/laitettua siis:
-kompuralla cobralta painestus - tiivis
-magneettiventtiili uusittu
-evapit tulpattu - ei vaikutusta
-ahtimen tuotto testattu w-letku irrallaan - ahtaa reilusti
-jarrutehostintesti tehty - toimii
-lambda uusittu
-3" dp
-pwm lukema menee sinne 980 vasta ihan loppukierroksilla, 3.5k paikkeilla jotain 400-500 jos muistan oikein ja siitä hitaasti nousee

Ehkäpä turhaa mietiskelyä osa, mutta mahtuuhan sitä tekstiä maailmaan :)

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ke Heinä 10, 2019 22:26

Tonnarin jakopääkotelon apulaitekiiitykset on hyvin erilaiset.
Ad85 ja amul pitää saada aloilleen vaikka suuttimet olis minkälaiset. Siitä on hyvä aloittaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: mAir jää mReq:sta

Viesti Kirjoittaja Nayb » To Heinä 18, 2019 18:19

Selvisi tuo öljynpumpun tarina, eli siellä on ng900:n öljypumppu, jossa on 9000:n pesä. Ilmeisesti tällä setupilla menee T7 jakopääkoppaan kiinni, mikäli oikein ymmärsin.
Nokka-akseli olikin normaaliasetuksilla.

Vastaa Viestiin