Moottorin vikavalo välillä päällä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja phvk »

9-5 moottorin vikavalo on vuoden verran välillä ollut päällä ja välillä ei. Kun valo ekan kerran syttyi niin, vaikka minkäänlaisia käyntihäiriöitä tai muita oireita ei ollut, vein auton Vantaan Magneettiin. Siellä vaihdettiin joku alipaineletku reilun kahdensadan euron hintaan ja valo oli pari viikkoa pimeänä. Sen jälkeen valo on tosiaan ollut kuukausiakin poissa, mutta sitten taas välillä viikkoja/kuukauden päällä. Mitään oireita ei edelleenkään ole ja päästötkin on kohdallaan. Nyt kun käytin autoa muuten pikkukorjaamolla, niin pyysin lukemaan myös vikakoodit, vikavalo ei tällä kertaa ollut päällä.
Pitäisikö näiden perusteella kiikuttaa auto pikaisesti korjaamolle vai unohtaa koko juttu?

P0101 ilmavirran anturin A virtapiirin toiminta-alue/teho
P1312 valmistajalle ominainen
P1334 valmistajalle ominainen
P0171 järjestelmä liian laihalla (lohko 1)
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja melberi »

phvk kirjoitti:Siellä vaihdettiin joku alipaineletku reilun kahdensadan euron hintaan
Mitääh?! Liittyikö toimenpiteeseen joku kauan kestänyt vikadiagnoosi vai mistä moinen hinta yhdelle letkulle?
P0101 ilmavirran anturin A virtapiirin toiminta-alue/teho
P1312 valmistajalle ominainen
P1334 valmistajalle ominainen
P0171 järjestelmä liian laihalla (lohko 1)
P0101: "Vikakoodi osoittaa, että ilmamassamittarin arvo verrattuna laskettuun arvoon arvioidaan epäluotettavaksi. Tämä voi johtua ilmavuodosta tai viallisesta ilmamassamittarista."

P1312: Palosignaali syl. 1+2. Katkos / Oikosulku akkujännitteeseen (B+).
P1334: Palosignaali syl. 3+4. Katkos / Oikosulku akkujännitteeseen (B+).

P0171: Kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laihalla.

Tosiaan, koodien perusteella ilmavuoto/ilmamassamittarin vika. Keskimmäiset koodit saattavat johtua noista em. vioista.
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Ei kai nämä koodit voi mitenkään tulla jarrutehostimen toimintahäiriöstä? Jarruissa on ollut myös vuoden verran omituinen vika. Joskus parkkipaikalla heti liikkeellelähdön jälkeen (varsinkin pakilla?) jarrut ei oikein toimi. Sydän ehtii melkein hypätä kurkkuun jarrua painaessa, mutta hyvin pienen viiveen jälkeen jarrut toimii normaalisti. Pikkukorjaamolla jarruista ei löytynyt mitään mekaanista ongelmaa.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

p1312 ja p1334 viittaavat rikkinäiseen sytkäkasettiin, nuo kaksi muuta voisivat liittyä jarrutehostimen tai muuhun ilmavuotoon.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös juuri Tobbanalla joskus ollut jarrutehostimen ilmavuoto joka vaikutti IMMu vialta?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Allekirjoittanut vahvistaa edellisen viestin epäilyksen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Mulla oli tullut melkein reikä tehostimen putken kupeeseen imusarjassa kiinni olevan liittimen kanssa hankautumisesta.
Oiskohan toi http://saabworld.net/attachments/f29/11 ... 5_sump-gif kuva oikea.
2:llla merkattu liitin, siellä ilmaputken alla piilossa kuiteskin hinkkasivat sujuvasti toisiaan
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vikavalo välillä päällä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Sytytyskasetin vaihto sammutti vikavalon.
Vastaa Viestiin