laturista asiaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
goltzpe1
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 22:59
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja goltzpe1 » To Elo 25, 2011 17:38

paljonko pitää olla latausjännite kun laturi on kunnossa?
omassani tyhjäkäynnillä jännite vaeltelee 12,5 - 13,7 välillä aivan hysteerisesti.
pari kertaa on jättänyt lähtemättä käyntiin. Tarvikeliike tarjoaa kolmea eri vaihtoehtoa vaihtolaturista autoon, 90 - 140A. ovatkohan kaikki käypäsiä, vai pitäiskö etukäteen ronkkia selville mikä konepellin alla on?
T: 9-5 1998 2,0t

Avatar
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 » To Elo 25, 2011 18:15

otat taskulampun ja katsot ylhäältäpäin niin näet sen laturin ja amperi-määrän. lukee aika isolla siinä laturin päällä.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.

J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja J.V.A » To Elo 25, 2011 18:52

130 amp. alkuperäisenä.
Mitä tarvikeliike pyytää vaihtolaturista ja toivottavasti Bosch?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.

yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja yxipexi » To Elo 25, 2011 19:06

Pitäisi pysyä vakiona 14 V.
Palaako lataus valo kun käännät virran päälle, hehkuuko ihan himmeänä kun käy?
Melko varmaan hiilet loppu--->uusi säädin

goltzpe1
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 22:59
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja goltzpe1 » To Elo 25, 2011 20:09

niinpä tietty, kiitoksia. olisi varmaan pitänyt tutkia ensin. Oletin, kun laturi on niin pahasti vaihdettava, niin on myös pahasti nähtävä.
Pyytävät tarvikeliikkeessä 250- 340 egee riippuen ampeereista; siis lähtöhinta. taisi kyllä olla niitä apostolin tekemiä.

goltzpe1
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 22:59
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja goltzpe1 » To Elo 25, 2011 20:10

tyhjäkäynnillä vaeltaa, kun antaa vähän kierroksia pysyy aika tarkkaan 13,8 voltissa. Mutta mulla vaeltaa kyllä itse tyhjäkäyntikin. mikähän siinäkin lie...

arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja arilar » To Elo 25, 2011 20:35

Turun autosähkössä meni vaihtoon kokonaista neljä tuntia. Positiivista oli että itse laturi bosch maksoi 345 euroa, 130 amppeerinen. Kokonaisummaksi tuli 598 euroa :evil: Saabilla laturi oli tuolloin vähän yli 400 - vajaa 500 euroa, toimittavan liikkeen mukaan.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Syys 17, 2011 20:24

Käytänpä vanhaa topikkia. Onko kukaan kunnostanut tuota femman 130A laturia? Onko siinä mitään poikkeavaa vanhempien Saabien latureihin verrattuna? Omaan vaihdoin hihnan ja niinhän toi laturi jo kohisee. Laakerit alkaa olla kaput. Hyvin lataa vielä eikä melua vielä kuuluvasti koneen käydessä. Vanhempien vehkeiden latureita olen ite laakeroinut uudestaan ja liukurenkaita sorvannut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2426
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja CDTA » La Syys 17, 2011 20:46

Ole antanut kertoa itselleni :mrgreen:
No mutta kuitenkin, jos se on samantyyppinen kuin tonnarin sisätuuletettu, niin osat on kuulemma sen verran hintavia ettei kannata käsiään paljo liata :(

Avatar
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva » La Syys 17, 2011 21:58

Multa vaihtoivat aikanaan ihan pajalla määräaikaishuollon yhteydessä (ei tokikaan merkkihuolto vaan parempi...) laakerit laturiin ja ei muistaakseni montaa euroa maksanu osat. Vaihdosta velottivat puoliskan tunnin. Totuuttahan en ajasta tietenkään tiedä, kun tosiaan pajalla tekivät ja homma tehtiin hihnanvaihdon yhteydessä. Laakerit olivat ostaneet ihan laakerikaupasta. Laturi oli sen jälkeen paikallaan ~140tkm ja toiminee vieläkin, jos ei seuraava omistaja ole autoa petäjän ympärille rullannut.

Soittivat vielä huollosta ja säikäyttivät, että laturin laakerit paskana. Kysyin, mitäs tehtäis, sanoivat, ettei ohjeen mukaan voi vaihtaa. Kysyin, mitä maksaa laturi, sanoivat, että sen 300, johon vastasin, että voihan ...kele. Siihen vaan ukko, että ei ku että sillä vaan soittelin, että auton saa hakea, laakerit on veihdettu ja että kunhan vain säikytteli...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ma Syys 19, 2011 21:54

Jees jees. Taidan metsästää yhden harjoituskappaleen ostoilmoituksella. Siitähän se selviää, kun yhden räjäyttää. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja jeippo » Ma Syys 19, 2011 22:01

Itsellä ainakin lataus jännite aikalailla 13,91-13.97.. riippuen vähän kuinka hyvin saa kaikki sähköä vievät vempeleet sammutettua. Oli muuten helkkarin kätevä tuo jännitenäyttö joita joku halvalla kauppas täällä foorumilla. Akussa kun lukee Biiiilteeema, niin hiukan volumea kääntäessä, voltit tippuu 11,89 alhaimmillaan, elikkä ei tohdi edes musiikkia kuunnella tuolla akulla.

nittiniiu
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 15:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja nittiniiu » Ti Syys 20, 2011 14:04

Omassani jännite heilui myös aikalailla, mutta vika ei ollutkaan laturissa vaan viallisessa laturin / startin / akun välisessä kaapelissa. Homman pystyy toteamaan helpoiten siten, että laittaa kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle moottorin käydessä ja varovasti kokeilee laturin päässä olevaa paksun kaapelin rengasliitintä niin sormet pitäsi palaa...

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10497
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja jus » Ti Syys 20, 2011 15:23

nittiniiu kirjoitti:pystyy toteamaan helpoiten siten, että laittaa kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle moottorin käydessä ja varovasti kokeilee laturin päässä olevaa paksun kaapelin rengasliitintä niin sormet pitäsi palaa...
Kenties vähemmän epätieteellinen toteamistapa olisi kytkeä jännitemittari laturin ja akun plusnavan tai laturin ja startin välille. Ei pitäisi näkyä isoa jännitettä jos kaapelit ja liitokset on kunnossa.

Avatar
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 » Ti Syys 20, 2011 17:02

Tänään aukaisin töissä -06 femman laturin (oli remmin paloja päässyt laturin sisään.) ja voin sanoa että on aika paskamainen vaihdettava! siis se laturin irroitus autosta.. mutta mutta asiaan siis: laturiin voi vaihtaa laakerit ja on todella nätti homma. otin tietoja laturista, laakereista, säätimestä jne.

eli:
Laturi: BOSCH 140A 0 124 525 016
Säädin: BOSCH BR14-T3 F 00M 145 366
Pienempi laakeri: SKF BB1 0603A
Isompi laakeri: NTK 6303LV

toivottavasti tästä oli apua jollekkin!
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.

Vastaa Viestiin