laturista asiaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Liukurenkaat on saksaksi Schleifringe: https://www.old-germany.de/ecommerce/pr ... ts_id=1451
Liukurenkaat on suomeksi liukurengas: https://verkkokauppa.adita.fi/verkkokau ... 001-3702/1

130A-laturin kunnostuskuvia: http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 130A/story
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kiitos kuvista ja osanumeroista. Boschin liikkeessä ei tosiaankaan osattu myydä liukupintoja erikseen, mutta Oulun Sähködieselistä ne löytyivät.

Ja on muutenkin laturirempalla melkoinen hintahaitari:
- vaihtolaturi 260:-
- jännitteensäädin Saabilta (Auto Åström) yli kolmesataa, Boschin alkuperäinen 106:- ja tarvike 30:-.
- hiilet 3:-
- liukurenkaat 8:-
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Tosi kätevä on tupakan sytytin pistokkkeeseen laitettava digitaalinen volttimittari. Sillä sain helposti selville miksei eber syty. Ei syty enää 11.5 v. Jännitteellä , vaikka auto lähtee sillä käyntiin. Lataus jännitettä se näyttää 14- 14.7 v.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisiko mahdollista postata ne Bosch numerot niistä oikeista osista tänne foorumille?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tästä kataloogista kyseinen laturi löytyy numerolla 0 123 510 096
ja sitä kautta laakerit 1 120 905 525 ja F 00M 990 434
sekä jännitteen säädin 1 197 311 548
Liukupintoja siellä ei ole, mutta jus:n viestissä olevasta saksankielisestä linkistä löytyy numero 1 124 303 007.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

scorpio_88 kirjoitti:
Ti Syys 20, 2011 17:02
Tänään aukaisin töissä -06 femman laturin (oli remmin paloja päässyt laturin sisään.) ja voin sanoa että on aika paskamainen vaihdettava! siis se laturin irroitus autosta.. mutta mutta asiaan siis: laturiin voi vaihtaa laakerit ja on todella nätti homma. otin tietoja laturista, laakereista, säätimestä jne.

eli:
Laturi: BOSCH 140A 0 124 525 016
Säädin: BOSCH BR14-T3 F 00M 145 366
Pienempi laakeri: SKF BB1 0603A
Isompi laakeri: NTK 6303LV



toivottavasti tästä oli apua jollekkin!
Kiitos selvityksestä!

Mulla on tuo sama Bosch 140A nyt kunnostuksen alla. Oliko tähän vielä hiilille ja liu-uille jollain osanumerot? Tai tietoa mistä noita vois kysellä Satakunnasta?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Scorpio on tainnut käydä sivuilla viimeksi 2015 :roll: toki joku muukin voi avittaa.
9-5 Aero - 00
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Julle kirjoitti:
Ke Elo 14, 2019 16:53
Scorpio on tainnut käydä sivuilla viimeksi 2015 :roll: toki joku muukin voi avittaa.
Joo, oli tiedossa. Nostimpa vaan aihetta ylös kun on tässä just ittellä työn alla...😌
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

No niin, nyt on vihdoin saatu osat ja asennettua ne laturiin paikalleen. Tänään menee vielä laturi autoon kiinni, toivottavasti toimii 😁

Osat tulivat maksamaan n. 90€ kun motonetistä olis saanu kunnostetun 300€ (+150€ pantti)
Joten pientä säästöä tuli.

Ainoa asia mikä jännittää on se että pitävätkö mun juotokset liukurenkaissa. Ihan tavallisella kovilla tuli ne laitettua eikä millään kauhean kovalla lämmöllä. Alkuperäiset oli tosi lujaa kiinni jollain lakalla ja millä lie.

Jos joku alkaa hommaan, niin ainakin täältä sai tarvittavat osat asiantuntemuksella:

http://www.hata-autosahko.fi/?gclid=EAI ... gIqIvD_BwE

YouTubesta löytyy paljon videoita , kuinka näitä puretaan. Esimerkiksi tämä oli hyödyllinen:

https://youtu.be/sTTfemu_gcY

Lisäksi joku oli tehnyt hyvät ohjeet kuinka tämän tyyppiset liukurenkaat vaihdetaan:

http://www.skg.fi/tile002/w638/07092005.html
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kannattaa kysellä muualtakin kuin Motonetistä niitä palikoita. Keväällä meni laturista laakerit ja ostin kunnostetun 130A Bosch laturin 250€ Lappi Osat-liikkestä. Ei sielläkään hyllyssä ollut mutta seuraavana päivänä oli noudettavissa eikä tarvinnut maksaa panttia. Toki vein vanhan vaihdossa ku sain sen rimpuiltua irti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Joo, kannattaa ilman muuta. Motonetissäkin oli tilaistavarana.

Rauman varaosahallista kysäsin ja tarjosivat kunnostettuina seuraavia:

Joku tarvike merkki: 240€

Aito Bosch: 300€

Ja tietenkin näillä hinnoilla vanha vaihdossa.
Ja nämäkin tilauksella seuraavaksi päiväksi

Päätin kuitenkin kokeilla kunnostaa itse.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Minä tilasin aikanaan tämän laturin. Maksoi karvan yli 150€. Hyvin tuo on tähän asti toiminut. Yritys on erikoistunut latureiden ja starttien valmistukseen. Muuta en osaa sanoa.
https://www.autodoc.fi/as-pl/10574209
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Ainakin jossain vaiheessa autosähkökorjaamot pystyivät kunnostamaan latureita, kait ne vieläkin osaa?

Tästä on jo aikaa, mutta purin laturin ja vein akselin autosähköpajalle. Siellä vaihdettiin laakerit sekä liukurenkaat. Kun noi liukurenkaat vaihdetaan ne pitäisi sorvissa kevyesti sorvata, eli poistaa epäkeskoisuus. Epäkeskoisuus nääs syö hiiliä, sekä niitä renkaita.

Eli tuollainen manooveri voi olla myös optio. Tuolloin tuo laakereiden ja renkaiden vaihto ei maksanut paljoa. Kait sen laturin voi viedä sinne kokonaisenakin, mulla se vaan sattui olemaan räjäytetty valmiiksi.

Laturissa ei ole muita kuluvia osia kuin laakerit, liukurenkaat ja hiilet - hiilet tosin nykyään vaihdetaan pakettina jänniteensäätimen kanssa - voi nekin kolvata jos haluaa...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Näytti toi oman säädin+hiilipaketti senmoiselta ettei siitä saa hiiliä vaihdettua. Oli aikalailla yhtä puuta kaikki.

Jossain sanoivat että " tuo laturien tee se itse korjaaminen on jäänyt 90-luvulle" kun kyselin noita osia laturiini :P

Mä pyöräyttelin porakoneella laturia ja samalla viilalla vähän siipasin noita liukurenkaita. Viimeisteli hiekkapaperilla. Voin tulla tänne kertomaan kauanko ne sitte kesti :lol:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei sitä säädintä ole tarkoitettukaan purettavaksi.. Tuo Autodocin laturi on kyllä varteenotettava vaihtoehto. Laatuosilla kasattu. 140 posteineen.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin