laturista asiaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Palju » Ti Syys 20, 2011 17:50

Olen vaihtanut 2 kertaa laturin femmaan. Omaani ja kaverin emännän 1,9 diisseliin, molemmissa laturi mahtuu tulemaan yläkautta pois vaikkakin WIS:n ohjeiden mukaan se vaihdetaan alakautta.

Eli lyhyesti moniurahihnan kiristimestä hihna löysään ja hihna pois tieltä. Sitten itse kiristin irti kokonaan. Nyt laturi irti ja sopivasti "pyörittämällä" se nousee yläkautta pois ja eikun uutta osaa tilalle tai laakerin ja säätimen vaihto. Itse vaihdoin Boschin vaihto-osa laturin ovh. n. 350 euroa. Jotain rabattia tuosta sain.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)

Avatar
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 » Ti Syys 20, 2011 20:34

diisselistä en tiedä kun en ole joutunut vaihtamaan, mutta bensanelosessa ei mahdu yläkautta. vaikka kiristin on irti.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.

Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Palju » Ti Syys 20, 2011 20:46

scorpio_88 kirjoitti:diisselistä en tiedä kun en ole joutunut vaihtamaan, mutta bensanelosessa ei mahdu yläkautta. vaikka kiristin on irti.
Omaan femmaan -98 2,0T olen vaihtanut laturin ja mahtuu yläkautta. Mahtuu myös siinä 1,9 diisselissä. Vaatii ehkä hieman "pyörittelyä" ekalla kerralla mutta sieltä se vaan tulee ylös. Takaisin on helpompi laittaa kun jo muistaa miten mahtuu siitä menemään.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Loka 01, 2011 21:22

Serkun kanssa purettiin tommonen 140A laturi. Läjäyksen, eli laakereiden vaihdon ja liukurenkaiden kunnostuksen hoiti serkkupoika kaverinsa kanssa ja toimivahan siitä tuli.

Hihnapyörän puolen laakeri oli järkyttävän tiukassa. Siinä ennen laakeria on prikka, joka piti houkutella ulos kaasupillin avulla. Itse laakerikaan ei tullut perinteiseen tyyliin laturin kuorta apuvälineenä käyttäen vaan staattori piti ottaa pois laturin kuoresta ja tuohon piti tehdä ulosvetäjä, joka vetää siitä laakerin takana olevasta peltilevystä neljällä ruuvilla (näillä se on kiinni laturi kuoressa). Ulosvetäjää pyörittäessä piti kokoajan pitää laakeria kuumana kaasupillillä. Heti kun lämmittämisen lopetti, liikkuminen loppui siihen.

No, nyt kun tuo homma on harjoiteltu, niin pitää joku päivä ottaa tuokin oman 9-5:n laturi pöydälle ja vaihtaa siihen laakerit. Toivottavasti tuolle 140amppeeriselle tehty ulosvetäjä käy myös 130A-malliin (tämä pienempi on omassa). Laakerit maksoivat noin 15 euroa. Hihnapyörän puoleisen laakerin numerot olivat niin oudot, että laakeri piti etsiä luettelosta mittojen perusteella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Helmi 25, 2012 21:13

Tänään taistelin laturin kanssa ja sain sen vaihdettua. Piti kutsua isäukko vänkäriksi ja panna sille sorkkarauta työkaluksi. Sieltä alakautta wis:n ohjeen mukaan vaan survottiin se laturi. Aikaa tärväytyi 5 tuntia, mutta toisaalta vaihdoin vaihteiston tuetkin samalla. Wis ei muuten neuvonut hihnankiristimen irroitusta.

On ehdottomasti yksi vaikeimpia laturin vaihtoja mitä on tullut eteen. Sinne meni paikalleen purkaamosta 70eurolla ostettu hollantilaisten kolaroimasta 9-3:sta tullut generaattori. Vanhan kunnostan sitten varaosaksi jos tarve vaatii.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Palju » Ma Helmi 27, 2012 12:26

Mertmi kirjoitti:Wis ei muuten neuvonut hihnankiristimen irroitusta.
Tutkin tuota WIS:ä, niin "Generaattotin vaihto, LHD, 4-syl." kohta 5. "Poista hihnankiristimen kuormitus ja irrota se. Käytä erikoistyökalua 83 95 254"
Mertmi kirjoitti:On ehdottomasti yksi vaikeimpia laturin vaihtoja mitä on tullut eteen. Sinne meni paikalleen purkaamosta 70eurolla ostettu hollantilaisten kolaroimasta 9-3:sta tullut generaattori. Vanhan kunnostan sitten varaosaksi jos tarve vaatii.
Iso työ tuntuu olevan WIS:n ohjeiden mukaan tehtynä, mutta se laturi mahtuu paljon vähemmällä vaivalla sieltä yläkautta pois. Ehkä n. 1-1,5h työ kokonaisuudessaan 8)
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Maalis 03, 2012 23:14

Joo. Olisi ollut kahta kauheampi homma, ellei pakoputkea olisi herkistelty niin moneen kertaan irti viimevuosina. Silloin kun ensimmäisen kerran irroitin turbon ja katin välisen putken, jouduin rälläköimään ja poraamaan katin kiinnityslaipan pultit pois ja nyt tilalla on pultti+mutteriliitos...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka » Su Maalis 04, 2012 07:32

Terve,
Kuinkas paljon aikaa ja kilometrejä nuo laturit yleensä kestävät? Onko kestävyydessä suurikin hajonta?

sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja sairas » Su Maalis 04, 2012 11:18

Omaani vaihdoin pelkät hiilet n 280000 km:n kohdalla. Olisi mennyt tuonne n 300000 tuhanteen alkuperäisillä. Laakereissa ei tuntunut välyksiä eikä ääntä.
Pystyy vaihtamaan laturia irroittamatta. Hihna pois, öljyloukko pois. imusarjan tukirauta pois ja muistaakseni laturin yläpultti irti. Laturia saa kallistettua sen verran että päätykoppa irtoaa ja säätimen saa irroitettua. Hiilet 7€. 9-5 2,3 A 1999.
Saapilla 1987.........

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Maalis 04, 2012 13:46

294tkm mittarissa. Luultavasti alkuperäinen. Laakerit tuosta on ainakin menny...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

RR69
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 08:39

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja RR69 » La Helmi 23, 2013 21:30

Laturi on aika kätevä vaihtaa yläkautta verrattuna wissin ohjeeseen alakautta. Työtä helpottaa,kun sahaa imusarjasta ulommaisen kierrekorvakkeen pois, siis sen mihin ei tule mitään kiinni,ainakan 2.0 vm-99 (4.syl moottori) ja takaisin menee todella helposti.

Avatar
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re:

Viesti Kirjoittaja ysifemma » Ke Joulu 17, 2014 16:45

scorpio_88 kirjoitti:Tänään aukaisin töissä -06 femman laturin (oli remmin paloja päässyt laturin sisään.) ja voin sanoa että on aika paskamainen vaihdettava! siis se laturin irroitus autosta.. mutta mutta asiaan siis: laturiin voi vaihtaa laakerit ja on todella nätti homma. otin tietoja laturista, laakereista, säätimestä jne.

eli:
Laturi: BOSCH 140A 0 124 525 016
Säädin: BOSCH BR14-T3 F 00M 145 366
Pienempi laakeri: SKF BB1 0603A
Isompi laakeri: NTK 6303LV

toivottavasti tästä oli apua jollekkin!

Oisko jollakin antaa laakerien tiedot (mitat) 130 A laturista?

Ja liukurenkaan varaosanumero olis kyllä hieno bonus.
Saab 9-5 2.0t 1998

Avatar
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Juxu » To Joulu 18, 2014 08:46

pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Kuinkas paljon aikaa ja kilometrejä nuo laturit yleensä kestävät? Onko kestävyydessä suurikin hajonta?
Elokuussa 2014 antautui oman auton laturi, mittarissa 109tkm ja auto on vuosimallia 2009 (käyttöönotto maaliskuu -09), kone 1.9TiD. Diesel-ketjusta löytyy aika paljon noita laturi-aiheisia juttuja ja aika monella on laturi antautunut jo alle 100tkm:n.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10

Avatar
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja ysifemma » Pe Joulu 19, 2014 07:35

130 A:n laturilla lähestyy 370 000 km ja 16 vuotta täyteen eikä vielä ole oireillut.

Mutta hyvä on varautua huoltoon. Huollon tarpeen todennäköisyys kuitenkin kasvaa koko ajan ...

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998

Avatar
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1623
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: laturista asiaa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri » Su Tammi 25, 2015 21:12

http://www.avaruosad.ee/varuosad/info/l ... l/LRA02343

Ei oo laturi hinnankiroissa, toki Lucas :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

Vastaa Viestiin