v6 nykii ja savuttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Elikkäs autona 9-5 kolmenlitran v6 saabi vuosimallia 1999. Aivan huippu tyytyväinen ollut autooni vuoden päivät jonka se mulla on ollut. Mutta nyt sit ongelmat alkoi...

CE-valo palaa ja auto ei ikäänkuin kävisi kaikilla pytyillä, pakoputkesta tupruaa mustaa savua ja jopa jonkinsortin mustia hiutaleita on putken päästä tullut. Kulutus tietokoneen mukaan matkassa n. 17 litraa. Jouduin ajamaan hampaita kiristellen kotiin asti yöllä kun ei ollut enää pitkäkään matka. Hmmm. ei taida kaikki bensa palaa siellä missä pitäisi???

Tänään sitten yritettiin lukea obd2-väylän kautta vikakoodeja muttei saatu niitä ulos. Autocomilla kuulemma pitäisi pystyä lukemaan saabbeihin erikoistuneen ja niitä töikseenkin korjaavan mekaanikon mukaan. Autocomia käyttänyt jamppa sanoi ettei portille tule edes virtaa? Pitääkö Tulla? Sekin lisää vikalistaan :cry: .

Kiitos jo etukäteen!!!
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse tarkistaisin alkuun:

- Lukisin vikakoodit Saabiin tarkoitetulla Tech:llä
- Tulpat irti ja puhtauden tarkistus
- Kokeilisin toisella Di kasetilla
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Korjaan parhaillaan samanlaista tapausta. 250 tkm ajettu 3 litran v6 vm -99. Tähän asti saatu selville seuraavaa:
- laulu loppunut lähes samoin kuin Sinullakin
- huolellisesti öljytty konetila ja varsinkin koneen alaosa
- etummaisen sylinteriryhmän tulpat nokiset ja karstaiset
- takimmaisen suht ok:t
- etummaisissa sylintereissä puristuspaineet hukassa
- obd ei kerro yhtikäs mitään
- kone pyörii uudella akulla vain vaivoin, ei käynnisty
- purettuani koneen kolme etummaista mäntää sellaisessa tatinassa, että vaivoin sai sylinteristä ulos, takimmaiset suht ok kunnossa
- männänrenkaat jämähtäneet uriinsa kuin liimattuina, 4 vrk liuotettu nyt ja yhden sain jo ehjänä irti...
Tutkimus jatkuu, seuraukset jo siis tiedän mutta alkusyy vielä hämärän peitossa. Epäilys on mutta siitä lisää myöhemmin.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Harmin paikka. Mullahan on 2001 V6:ssa 172.000 km. Pitääkö siis varautua isompaan
koneremppaan kun päästään 200.000 toiselle puolelle huolto-ohjelman mukaisesti
hoidetulla autolla.

Mulla vei öljyä joku aika sitten mutta lakkasi kun laitoin öljynvaihdon yhteydessä
STP:n konepesuainetta. Believe or not!
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Tulpat on tsekattu ja vaihdettu, takimmaisista yksi oli musta ja nokinen muut mielestäni ok.
Pitää kokeilla Di kasetin vaihtoa, ongelmana vaan kun marmoritiskille 100 km matkaa ja seuraava vapaa-aika vasta ensi torstaina.
Kone on rempattu 50 tkm sitten, en usko että siellä mitään sen vakavampaa...Toivotaan.

Ilmoittelen kunhan lisää selviää.
3.0 v6 -99
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Pääsisitkö koittamaan, mitä ovat tuon yhden sylinterin puristuspaineet? Ja tietysti verrattuna niihin muihin. Jos siellä on selvästi matalammat paineet (tai ei paineita ollenkaan) niin sitten olisin valmis miettimään, onko samaa tautia liikkeellä kuin tuossa autotallini lattialla levällään olevassa koneessa
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Yleis-OBDII skannereilla ei MY99 9-5:stä saa mitään järkevää ulos. Tech2 kehiin niin vikakoodi kertoo missä mättää, mutta ongelma haiskahtaa näin etädiagnosoituna porsineelta IMMulta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Eipä oo puristuspainemittaria. Kokeiltiin toisella di-kasetilla - ei vaikutusta.

Ylihuomenna saabille korjattavaksi, onneksi sai vakuutuksen piikkiin lavetti kyydityksen. Eiköhän ne löytäne mikä siellä on lauennut. Ei tuolla oikein uskalla ajaa kun käy niin rikkaalla, katalysaattori on jo niiiiiiiin kallis...
3.0 v6 -99
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Noniin nyt sitten on käyty saabilla korjauttamassa autoa mutta ei se onnistunut.

Obd2 portti oli kuin olikin pimeänä, joku oli asentanut johdot porttiin väärään järjestykseen. Nooh tämä vika löytyi ja korjautui vaivattomasti.

Tech2 kun päästiin lukemaan koneen saloja niin sieltä löytyi koodit: p0171 ja p1171. Eli kone luulee käyvänsä liian laihalla ja lisää polttoaineen syöttöä niin paljon että meinaa tukehtua koko vempele. Datassa näkyi joku 50% polttoaineen lisäsyöttö tai korjaussyöttö jossain valikossa.
Asentaja tutki ahto/alipaine järjestelmät ne oli ok. Sen kyllä jo arvasinkin. Bensanpainekin mitattiin - kunnossa. Sitten vika paikallistui tai siis asentaja arveli hiilikanisterin huohotosventtiiliä (näin kuitissa lukee) hajonneeksi. Päästää ilmaa ohi ilmamassamittarin ja sotkee sillä koko systeemin, näin arpailtiin ja venttiili vaihtoon - 175 euroa. Koeajo lenkin ja n.20km kotimatkasta se kesti ennenkuin alkoi taas nykimään ja syöttämään bensaa höpelönä. Seurasin tietokoneen näyttämää keskikulutusta ja se pysyi about 7,5 ltr, ennenkuin nykiminen alkoi ja kulutus nousi taas sinne 17 litran kieppeille.

Missä vika? Ei viitsisi antaa ihan randomilla merkkihuollon vaihdella (110euron tuntihintaan) kalliita palikoita saabiin.

Maanantaina uusi yritys.
3.0 v6 -99
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Harmi ettei tullut kuntoon.

Kaikki alipaineletkut läppäkotelolta olisi hyvä tarkistaa. Auton ikä huomioiden kumi haperoituu ja letkuissa saattaa olla murkutumia, varsinkin liitoskohdat ovat hankalia, sillä silmämääräisesti kuntoa on todella vaikea arvoida. Samalla tulee tarkistaa 2 takaisiniskuventtiiliä. Muistaakseni tuon polttoainehöytyjen takaisin kierrätys käynnistyy kun autolla on tovi ajettu. Jos nuo takaisiniskut ovat rikki, niin koko systeemi alkaa sekoilemaan. Kyseisen systeemin voi kiertää tulppaamalla. Haulla näistä parempiakin ohjeita.

Tuolla oli jo ehdoteltu ilmamassa mittarin kokeilua varmasti ehjällä, mikä on nopea tehdä ja todeta auttaakko.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

IMMu oli päällisin puolin sisältäkin kiiltävän puhdas ja kaikki langat ehjiä. Eihän se tietysti takaa ettei siinä vikaa voisi olla ennenkuin ehjällä pääsee koettamaan.

Nyt sitten sattui silmään irrallinen ilmaletku, näyttäisi tulevan jarru/kytkinneste säiliön pohjassa olevaan tötsään kiinni? Ainakin siellä tyhjä tötsä on ja en lähistöltä oikein muutakaan löytänyt. Kuvaa en valitettavasti tähän hätään saanut, mutta joku varmaankin tietänee mistä on kyse. Mikähän lienee? Onkohan tärkeäkin? Ei kai vain vois olla syyllinen koko jupakkaan?
3.0 v6 -99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos letku lähtee siitä vaihdelaatikon päältä, sen "yläpään" kuuluukin olla irti/avoimena.
Kyseessä on nimittäin vaihdelaatikon huohotusletku.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Joo sieltä se tulee. Eli enpä kiinnitä sitä sitten mihinkään..

Kuten viesteistä voi päätellä varsin noviisi oon autoja korjailemaan, mutta pakko jotain edes olevinaan yrittää kun autoa tarviisin kipeästi.

Kiitoksia kaikille vastauksista ja vinkeistä!

Eipähän tässä auta kun auto taas hinauttaa maanantaina korjattavaksi. :(
3.0 v6 -99
mastron
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 25, 2011 18:49

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja mastron »

Löytyihän se vika lopultakin, lambda-anturi oli tullut tiensä päähän. Vian paikallisti autocomin yleistesterillä huoltoaseman mekaanikko.

Usko meni merkkihuoltoon kertaheitolla, olis kai tuo pitänyt techilläkin löytyä tuntien etsinnällä.. Huoltiksella vika löyty puolessa tunnissa.

Pääasia tietysti että auto taas kunnossa.. Jees.
3.0 v6 -99
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: v6 nykii ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Hyvä jos sait kuntoon! Lambda-anturi hmmm..... miten Saab käyttää tuota tietoa? Eikö lambda-anturin vian pitäisi normaalisti Saabissakin sytyttää heti "check engine" -valo?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin