"Tsekkaa moottori"-valo syttyi tuossa ajellessa, ja käynti huononi entisestään. Rupesin siinä, kun kotiin päästiin, katselemaan ja kuulostelemaan käyntiä, tyhjäkäynti oli koholla ja pihinää kuului läppäkotelon seudulta. Se öljykorkin ympärillä oleva muovilärpykkä pois, niin löytyi tämä takaiskuventtiili, siitä oli toinen liitos (ei-läppäkotelon puoleinen) poikki. Kun laitoin sormen venttiilin liittimen tynkään, se imaisi aika voimakkaasti ja tyhjäkäynti tippui normaalille tasolle. Tilapäiskorjasin venttiilin siten että otin M8 pultin, siihen 4mm reikä läpi, kanta pois ja ruuvaten se ensin letkuun jääneeseen tynkään, sitten venttiili pultin toiseen päähän. Välissä pikaliimaa varmistuksena. M8 kierretapilla tein kierteen alut ensin molempiin puolikkaisiin. Maanantaina koitan löytää uuden venttiilin biltsusta tms.
Koeajolla moottorivalo paloi edelleen, mutta sekä moottorin että myös vaihteiston toiminta parani huomattavasti. Auto on jälleen oma sivistynyt itsensä. Ilmeisesti tuo venttiili on ollut melkein poikki jo jonkun aikaa, koska tyhjäkäynti on ollut koholla ja myös kierrosten lasku on ollut vaihtelevaa jo jonkin aikaa. Tämä on ilmeisesti vaikuttanut myös vaihteiston toimintaan.
Mutta tosiaan, uteliaisuus heräsi että missä on tuon linjan toinen pää? Kyseinen venttiili ei pitänyt kunnolla pitosuuntaansakaan, sisällä oli nokea, joten onkohan se joku huohotinsysteemin osa? Nyt se pitää aika hyvin, mutta puhaltamalla saa menemään hieman ilmaa läpi vastasuuntaankin. Päästösuuntaan se ei juuri vastusta.
Jos jollakulla on kaavio tämän moottorin paine/alipaineletkustoista ja huohotinsysteemeistä, niin mielelläni vastaanottaisin kopion
