Harmillinen takaisku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Auto onpi 9-5 2.3t vm 2005, automaattivaihteisto. Mikäs merkillinen alipainelinja on se mikä tulee läppäkoteloon, läpän imusarjan puoleiselle puolelle?

"Tsekkaa moottori"-valo syttyi tuossa ajellessa, ja käynti huononi entisestään. Rupesin siinä, kun kotiin päästiin, katselemaan ja kuulostelemaan käyntiä, tyhjäkäynti oli koholla ja pihinää kuului läppäkotelon seudulta. Se öljykorkin ympärillä oleva muovilärpykkä pois, niin löytyi tämä takaiskuventtiili, siitä oli toinen liitos (ei-läppäkotelon puoleinen) poikki. Kun laitoin sormen venttiilin liittimen tynkään, se imaisi aika voimakkaasti ja tyhjäkäynti tippui normaalille tasolle. Tilapäiskorjasin venttiilin siten että otin M8 pultin, siihen 4mm reikä läpi, kanta pois ja ruuvaten se ensin letkuun jääneeseen tynkään, sitten venttiili pultin toiseen päähän. Välissä pikaliimaa varmistuksena. M8 kierretapilla tein kierteen alut ensin molempiin puolikkaisiin. Maanantaina koitan löytää uuden venttiilin biltsusta tms.

Koeajolla moottorivalo paloi edelleen, mutta sekä moottorin että myös vaihteiston toiminta parani huomattavasti. Auto on jälleen oma sivistynyt itsensä. Ilmeisesti tuo venttiili on ollut melkein poikki jo jonkun aikaa, koska tyhjäkäynti on ollut koholla ja myös kierrosten lasku on ollut vaihtelevaa jo jonkin aikaa. Tämä on ilmeisesti vaikuttanut myös vaihteiston toimintaan.

Mutta tosiaan, uteliaisuus heräsi että missä on tuon linjan toinen pää? Kyseinen venttiili ei pitänyt kunnolla pitosuuntaansakaan, sisällä oli nokea, joten onkohan se joku huohotinsysteemin osa? Nyt se pitää aika hyvin, mutta puhaltamalla saa menemään hieman ilmaa läpi vastasuuntaankin. Päästösuuntaan se ei juuri vastusta.

Jos jollakulla on kaavio tämän moottorin paine/alipaineletkustoista ja huohotinsysteemeistä, niin mielelläni vastaanottaisin kopion :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

en nyt muista putken nimeä tai varaosanumeroa, mutta tuttu vika. itsellä jopa löytyy sellainen koko putki/takaisku härpäke kotoa :) ja tosiaan, liittyy huohotukseen. ja siksi vikavalokin palaa ja vaatii kuittauksen.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kuittaantuuko jos irroittaa akunkengän hetkeksi? Tai no, piankos sen näen, hethuomenna kun menen katsomaan, kenkä meinaan on jo irti :wink:

Käykö siihen joku tarvikemallin ventiili vai pitääkö poiketa merkkiliikkeessä?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Motonetista ostin Opelin 13 mm takaiskun siihen kun en sopivampaa löytänyt. Lisäksi letkuklemmari ja pätkä letkua, jotta sai sen toisen pään kiinni siihen kovamuoviseen putkeen. En nyt muista Motonetin varaosanumeroa. Hinta oli venalle 6,5e. Käyntiongelmat poistui.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

OK, kiitoksia. Biltsun katalookista ei löytynytkään näköjään mitään tuon suuntaista. Pitää kurvata motonetin kautta sitten.

Tuota venttiiliä kun katselin, oli tosiaan nokinen sisältä ja kuumudessa haurastunut, niin tulipa mieleen, että mitähän kaikkia putkia, letkuja ja pikku nippeleitä kannattaisi uusia ihan vaan ennaltaehkäisevinä toimina? Ei nuo kalliita olisi, varmaan alle satasella saisi kaikki tarvikkeet ja jos siinä iltapäivän askartelisi, niin voisi moni mystinen pikkuyskäisy jäädä tulematta.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja Passi »

Motonetista:
19-0305 Takaiskuväliventt Diesel ø6mm 5.90 €

Mulla moinen, tuossa siis yhtä herkkä toiminta kuin vakiossa.
99T-museopeli
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Passi kirjoitti:Motonetista:
19-0305 Takaiskuväliventt Diesel ø6mm 5.90 €

Mulla moinen, tuossa siis yhtä herkkä toiminta kuin vakiossa.
Motonet 23-8010 on se Opelin takaisku joka sopii uudempiin femmoihin mutta letkunpätkän ja klemmarin se vaatii pysyäkseen kiinni kovamuovisessa putkessa. Vanhassa 98 mallin femmassani käytin tuota ohuempaa mutta en siis saanut sitä pysymään paikallaan 2007 Aerossa, koska letkun halkaisija on kasvanut.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja HEV »

scorpio_88 kirjoitti:en nyt muista putken nimeä tai varaosanumeroa, mutta tuttu vika. itsellä jopa löytyy sellainen koko putki/takaisku härpäke kotoa :) ja tosiaan, liittyy huohotukseen. ja siksi vikavalokin palaa ja vaatii kuittauksen.
Sama täällä. Huomasin kun oli se muovikansi öljytikun ympäriltä pois. Oli lohjennut öljyloukon puoleinen nysä kokonaan irti venttiilistä, mutta oli paikoillaan ja ilmeisesti alipaine piteli sitä aika hyvin, koska vikavalo ei koskaan syttynyt. Korjasin ensin epoksilla ja ajelin jonkun kuukauden kunnes lopulta sain öljyloukossa kiinni olevan pikaliittimen puristettua auki (onkohan tähän mitään työkalua?) ja marmorilta (43€) haetun uuden kokonaisuuden paikalleen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
ylita
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 19:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja ylita »

Moro,
Sama juttu mulla, liimasin aamulla liittimen pikaliimalla...
Hain äsken länsiautosta uuden letkun ja takaiskun mutta ei kyllä mun käsi taivu irroittamaan sitä vanhaa...
Onko joku vaihtanut alakautta? Olisiko helpompaa nosturilla?
Saab 9-5 Aero Wagon -04
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja HEV »

ylita kirjoitti:Moro,
Sama juttu mulla, liimasin aamulla liittimen pikaliimalla...
Hain äsken länsiautosta uuden letkun ja takaiskun mutta ei kyllä mun käsi taivu irroittamaan sitä vanhaa...
Onko joku vaihtanut alakautta? Olisiko helpompaa nosturilla?
Painoin muistaakseni pitkällä ruuvarilla sitä yläpuolen liparetta ja sormella alapuolelta - lähti lopulta. Uusi loksahtaa helposti paikalleen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja jameli »

__________________
Harrastus tauolla.
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Harmillinen takaisku

Viesti Kirjoittaja arilar »

Tunnenpa itsekin taas tämän uuden tyyppivian. Check Engine syttyi, kone kävi huonosti tyhjäkäynnillä. Tuo sama katkennut takaisku tuli korvattua tuolla Motonetin metallisella diesel takaiskulla. Ei toivottavasti enää mene poikki tuo :)
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Vastaa Viestiin