sport

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nepsu
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 20:35

sport

Viesti Kirjoittaja nepsu »

Näin naisena ja uutena Saab kuskina kysyisin tuosta Sport toiminnosta?!
En löydä siitä mitään mistään.....mullahan on siis 9-5 2,3 t , farmari, vuosimallia 2002.
Nythän tuo automaattivaihteisto välillä nykii kovastikin, välillä vaihtaa nätisti....vaihteistoöljyn vaihto on ensi viikolla.
Autossa myös välillä se saatanan "sukellusvene" palaa välillä, jos kiihdyttelee kovampaa, se saattaa syttyä, nyt tosin sammuikin itsestään....

Muutenhan auto on loistava peli :) en vaihtaisi pois ! Sitten joskus kun seuraavaa autoa alkaa etsimään, saattaa olla vaikeaa enää isompaa löytää.....no se ei onneksi ole vielä ajankohtaista.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: sport

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Siinä vaihdekepissä on nappula jossa on kirjain S,(=sport) paina siitä niin mittaristoon pitäisi syttyä teksti sport jolloin tuo ohjelma menee päälle.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Eski »

Automaattilaatikon sport-toiminto muuttaa kaasupolkimen toimintaa herkemmäksi. Nappi löytyy tosiaan vaihdekepin päästä.

Jos tarkoitat saatanan sukellusveneellä check engine -valoa, niin kannattaa käydä lukemassa vikakoodit techillä (jollainen löytyy ainakin merkkihuollosta).

Eski
nepsu
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 20:35

Re: sport

Viesti Kirjoittaja nepsu »

Kyllähän mä sen S-napin löydän ja tekstikin tulee, mutta sitä hain että miten vaikuttaa ajoon tms...ja vastaushan on ilmeisesti tuo kaasupolkimeen liittyvä....ei siis muuta kuin testaamaan :)

Vikakoodia on luettu, ekan kerran tulos oli että ei mitään vikaa missään ja toisella kerralla vika olisi jossain ilmamassa-anturissa, mutta kun tuo valo nyt siis sammui itsestään, en tiedä tarviiko siitä olla huolissaan...?!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

nepsu kirjoitti:Kyllähän mä sen S-napin löydän ja tekstikin tulee, mutta sitä hain että miten vaikuttaa ajoon tms...ja vastaushan on ilmeisesti tuo kaasupolkimeen liittyvä....ei siis muuta kuin testaamaan :)
S-napin käyttö vaikuttaa ei ainoastaan kaasupolkimeen vaan muuttaa myös vaihde alueen, vaihdevälit pitenevät ja kickdown vaikutus muuttuu hieman. Niin ja sitä nappia käyttäessä saab kuskin hymy yleensä levenee.
:D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

nepsu kirjoitti:Kyllähän mä sen S-napin löydän ja tekstikin tulee, mutta sitä hain että miten vaikuttaa ajoon tms...ja vastaushan on ilmeisesti tuo kaasupolkimeen liittyvä....ei siis muuta kuin testaamaan :)

Vikakoodia on luettu, ekan kerran tulos oli että ei mitään vikaa missään ja toisella kerralla vika olisi jossain ilmamassa-anturissa, mutta kun tuo valo nyt siis sammui itsestään, en tiedä tarviiko siitä olla huolissaan...?!
Kannattaa puhdistaa ilmamäärämittarin vastuslangat ensiavuksi. Toki suosittelen vaihtamaan ko. mittarin uuteen.

Jos ei itse tuota osaa putsata/vaihtaa niin korjaamolla vartin homma.

Viallinen ilmamäärämittari vaikuttaa kyllä selvästi kulkupuoleen ja pahimmillaan rikkoo sulta moottorin.
XC70 D5 -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sport-nappi vaikuttaa vain polkimen herkkyyteen, eli vetää kickdownia pienemmällä nilkan liikkeellä. Jos haetaan ns. maximum attackia, niin sehän tapahtuu aina työntämällä kaasu pohjaan, jolloin homma toimii tasan samalla tavalla s-napin asennosta huolimatta.

Yleensä vikakoodit jää muistiin, vaikka valo sammuu. Rikkinäisellä ilmamassamittarilla on usein saatu mäntä halki ja muutaman kiloeuron koneremontti, joten riippuu tietenkin budjetista kuinka huolissaan noista varoitusvaloista tarvitsee olla :twisted:

Eski
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: sport

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Heh, ainaki omasta mielestä tuntuu kuin olisi ihan eri autolla liikenteessä kun laittaa sportin päälle :D Sen verran tehokkaammalta se silloin tuntuu
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

Eski kirjoitti:Sport-nappi vaikuttaa vain polkimen herkkyyteen, Eski
No jos se näin on niin sitten on saabin jengi väärässä kun sanovat, että vaihtamisen välit pitenevät, voi siis vedättää kauemmin ennen vaihtamista.

Ja näin myös toimii oma 2009 mallin A-lootakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja mm. tuo '02 ei muutu vaihtokohta mihinkää, tiukasti pysyy 2->3 vaihto 97kmh tuntumassa, olipa sport tai ei.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tobbana kirjoitti:Ja mm. tuo '02 ei muutu vaihtokohta mihinkää, tiukasti pysyy 2->3 vaihto 97kmh tuntumassa, olipa sport tai ei. -Sami
Oliskohan sit aika ottaa yhteyttä johonkin osaavaan saab asentajaan.
Mun -09:llä ainakin pystyy ottamaan enemmän kierroksia S-napilla ajaessa ennenkuin
vaihtaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: sport

Viesti Kirjoittaja tosu »

Itse en ole myöskään huomannut muuta kuin että kaasupoljin muuttuu herkemmäksi. Tuossa 2008 ysikolmosessa sport nappula muuttaa vaihtokohtia selvästi, pitää pikkuvaihteita päällä ja kierrokset ylhälllä vaikka kaasua ei pidä edes kovin syvällä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: sport

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tästä on muutamia kertoja kinattu. Osa on sitä mieltä että Sport nappi muuttaa läpän asentoa ja vaihtamista. Osa sanoo ettei tee mitään, vaan esim. kaasu pohjaan on ihan sama asia. Tässä kuva autoni manuaalista, jonka luulisi edustavan auton valmistajan kantaa asiaan. Täytynee Coren kanssa käydä korjaamolla.. :)

Kuva
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

eklunto1 kirjoitti:Täytynee Coren kanssa käydä korjaamolla.. :)
Mun pirssini -09 ei osaa kait lukea tuota suomenkielistä tekstiä, eikä asentajatkaan taida osata. :lol:

Edit: johan tekstissäkin mainitaan, että vaihtamiskohdat sopeutetaan auton suoritus kyvyn parantamiseksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: sport

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Ehkä se osaa lontoota? :)

The engine computer will adjust throttle angle to increase air flow as opposed to "normal" mode and the transmission computer will change the shift pattern for a more performance oriented shift. You may have noticed that if you are driving at a constant speed and you activate the "sport" mode, there doesn't seem to be any difference (feel). Only by changing the accelerator position will there be any difference in pull. If you are on the highway and engage sport mode, let off the accelerator completely and then put your foot into it. You'll feel the power difference immediately. If sport mode only changed the shift points then not much "feel" would be experienced other than a higher shift point. It's only by controlling throttle angle in conjunction with higher shift points that makes possible "spirited" driving.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin