Automaattivaihteiston öljynvaihto
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Millainen tuo solenoidiremppa on? Löytyykö solenoidille varaosanumeroa/ hintaa?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kirjoitin solenoidijumpasta tuonne: viewtopic.php?p=1311164#p1311164
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Tässä ketjussa ei ollut mainintaa, missä kohdassa vaihteistoa sijaitsee 5-vaihteisen laatikon öljyn täyttöproppu? Siis laatikon, jossa ei ole öljytikkua.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Täytetään kärsivällisesti siitä samasta aukosta mihin öljyntäyttö/mittatikkuputki aiemmissa vaihteistoversiossa oli työnnettynä, vaihteiston etualareunassa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
^ siellähän se, jotkut jopa hankkineet&asentanut sen perinteisen mittatikku&putken siihen aut. versioon joissa vain se tulppa siinä vaihteiston päädyssä. (ja hieman off topic, tästä jo valitin jossain postauksessa, miksi h.tossa tuokin helppo asia piti femmasta jättää pois )
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Jos se maksaa 5 euroa tehdä ja laittaa se autoon, niin miljoonaa autoa tehdessä se on 5 miljoonan säästö. Suunnittelukulutkin pysyy nollassa kun myydään vaan 13 vuotta samaa autoa.torque kirjoitti: ↑La Tammi 21, 2023 15:07^ siellähän se, jotkut jopa hankkineet&asentanut sen perinteisen mittatikku&putken siihen aut. versioon joissa vain se tulppa siinä vaihteiston päädyssä. (ja hieman off topic, tästä jo valitin jossain postauksessa, miksi h.tossa tuokin helppo asia piti femmasta jättää pois )
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Joskus muistan kuulleeni sellaisenkin selityksen, että niitä tikkuja on unohtunut laittaa takaisin paikoilleen ja sitä myötä kosteutta päässyt laatikkoon.
Konkurssin partaalla kieppuvan firman epätoivoinen säästötoimi vaikuttaa todennäköisemmältä syyltä.
Konkurssin partaalla kieppuvan firman epätoivoinen säästötoimi vaikuttaa todennäköisemmältä syyltä.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
^ ne valmistusmäärät ny en tiedä 13v ajalta, vaan yksi juttu oli silloin mielessä että jonkun kodin rane kaataa väärää öljyainetta väärään täyttöputkeen.
Ja olihan meillä hetken yksi Focus ZF aut.laatikolla, toimi hieman kulmikkaasti, maantieajossa tosin hyvin.
No vein sen biilin "vuosi"huoltoon, ja pyysin että aut.vaihteisto öljyä voi myös vaihtaa. höh, vastaus oli se että siinä "lifelong" juttu, ei tarvitse vaihtaa. No se varmaan mennyt paaliin jo.
Ja montako pulttia pitää olla hlö auton vanteissa, 3, 4, 5?niin miljoonaa autoa tehdessä se on 5 miljoonan säästö
Ja olihan meillä hetken yksi Focus ZF aut.laatikolla, toimi hieman kulmikkaasti, maantieajossa tosin hyvin.
No vein sen biilin "vuosi"huoltoon, ja pyysin että aut.vaihteisto öljyä voi myös vaihtaa. höh, vastaus oli se että siinä "lifelong" juttu, ei tarvitse vaihtaa. No se varmaan mennyt paaliin jo.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Saabin ohjeissa sanotaan, ettei tarvitse vaihtaa koskaan! Tänään tehtiin huuhteluvaihto 167 tkm ajettuun 9-5 MY2007:n 5-loviseen laatikkoon, ja öljy oli ihan mustaa kuraa. Portin Autohuollon osaajat sanoivat, että näissä italialaisissa laatikoissa sopiva huoltoväli olisi 60 tkm.
Mobil ATF 3309 on oikea aine 5-v automaattiin, löytyy esim. Motonetista. Huuhteluvaihdolla sitä meni 8 litraa, ja he suosittelivat tekemään uuden huuhteluvaihdon seuraavassa huollossa, jotta laatikko pysyy ehjänä pitkään.
Mobil ATF 3309 on oikea aine 5-v automaattiin, löytyy esim. Motonetista. Huuhteluvaihdolla sitä meni 8 litraa, ja he suosittelivat tekemään uuden huuhteluvaihdon seuraavassa huollossa, jotta laatikko pysyy ehjänä pitkään.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Eikös laatikko ole kuitenkin japanilainen?Jussi K. Mäkinen kirjoitti: ↑Pe Heinä 14, 2023 14:15Saabin ohjeissa sanotaan, ettei tarvitse vaihtaa koskaan! Tänään tehtiin huuhteluvaihto 167 tkm ajettuun 9-5 MY2007:n 5-loviseen laatikkoon, ja öljy oli ihan mustaa kuraa. Portin Autohuollon osaajat sanoivat, että näissä italialaisissa laatikoissa sopiva huoltoväli olisi 60 tkm.
Mobil ATF 3309 on oikea aine 5-v automaattiin, löytyy esim. Motonetista. Huuhteluvaihdolla sitä meni 8 litraa, ja he suosittelivat tekemään uuden huuhteluvaihdon seuraavassa huollossa, jotta laatikko pysyy ehjänä pitkään.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Aisin on Japanilainen. En tiedä mahtaako hän viitata johonkin muuhun laatikkoon vastauksessaan.99 GL kirjoitti: ↑Pe Heinä 14, 2023 16:03Eikös laatikko ole kuitenkin japanilainen?Jussi K. Mäkinen kirjoitti: ↑Pe Heinä 14, 2023 14:15Saabin ohjeissa sanotaan, ettei tarvitse vaihtaa koskaan! Tänään tehtiin huuhteluvaihto 167 tkm ajettuun 9-5 MY2007:n 5-loviseen laatikkoon, ja öljy oli ihan mustaa kuraa. Portin Autohuollon osaajat sanoivat, että näissä italialaisissa laatikoissa sopiva huoltoväli olisi 60 tkm.
Mobil ATF 3309 on oikea aine 5-v automaattiin, löytyy esim. Motonetista. Huuhteluvaihdolla sitä meni 8 litraa, ja he suosittelivat tekemään uuden huuhteluvaihdon seuraavassa huollossa, jotta laatikko pysyy ehjänä pitkään.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Kyllä se Wis:in huolto-ohjeissa sanotaan vaihdettavaksi.Jussi K. Mäkinen kirjoitti: ↑Pe Heinä 14, 2023 14:15Saabin ohjeissa sanotaan, ettei tarvitse vaihtaa koskaan!
Vanhemmissa 110tkm ja 220tkm
Uudemmissa 120tkm ja 240tkm
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Selasin tuossa omasta 2003:sta kaikki mukana kulkeutuneet laput läpi ja (Ruotsin) huolto-ohjelmassa automaatin öljynvaihto oli merkattu 150 000 km huoltoon. No sitähän ei tuohon löytynyt tehdyksi, kun 130 tonnin jälkeen oli siirrytty 3D-huoltoihin (joissa muuten lukee lootaöljynvaihtoväliksi 6v), eli se on varmaan ensviikolla laitettava ekat uudet öljyt tuohon laatikkoon sitten tehtaan...Pee kirjoitti: ↑Pe Heinä 14, 2023 20:45Kyllä se Wis:in huolto-ohjeissa sanotaan vaihdettavaksi.Jussi K. Mäkinen kirjoitti: ↑Pe Heinä 14, 2023 14:15Saabin ohjeissa sanotaan, ettei tarvitse vaihtaa koskaan!
Vanhemmissa 110tkm ja 220tkm
Uudemmissa 120tkm ja 240tkm
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
näissä 4 ja 5 lovisissa AW automaateissa jos edes tekee sen "puolivaihtelu" 120tkm väleillä niin kestävät melko pitkään (minulla mennyt sen jotain 80-100tkm vaihtoväli, toivossa ettei nyt sen lodjun takia matkanteko keskeydy). Ei tarvii siihen "huuhtelu" juttuun mennä(toki jos laatikko saanut kovastikin kuormaa voi olla eri asia). Yhä kyllä harmittaa tuo kun uudemmissa femmoissa insinöörit kadottivat sen mittatikun, ei yhtään mahdollisuutta kotioloissa katsoa että mikä tilanne laatikon voitelussa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Ei se Saabin WIS ohje ATF litkujen vaihtamiseksi ole kovinkaan kummoinen toteuttaa... Miksi siis vaihtaa osittain? (No joo ei kait se tuolla virallisella ohjeellakaan 100% vaihdu).torque kirjoitti: ↑Ti Elo 15, 2023 20:28näissä 4 ja 5 lovisissa AW automaateissa jos edes tekee sen "puolivaihtelu" 120tkm väleillä niin kestävät melko pitkään (minulla mennyt sen jotain 80-100tkm vaihtoväli, toivossa ettei nyt sen lodjun takia matkanteko keskeydy). Ei tarvii siihen "huuhtelu" juttuun mennä(toki jos laatikko saanut kovastikin kuormaa voi olla eri asia). Yhä kyllä harmittaa tuo kun uudemmissa femmoissa insinöörit kadottivat sen mittatikun, ei yhtään mahdollisuutta kotioloissa katsoa että mikä tilanne laatikon voitelussa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86