Automaattivaihteiston öljynvaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja torque »

^ei pitäisi olla, vaan jos menty ns. ylikilsoilla, ja sitten jollain 8-10L "huuhtelumenetelmä" yhä pyrkiä laatikon toimivuutta pelastaan, hmm. Ei nää sentään maatalous traktoreita ole.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

torque kirjoitti:
Ti Elo 15, 2023 20:28
Yhä kyllä harmittaa tuo kun uudemmissa femmoissa insinöörit kadottivat sen mittatikun, ei yhtään mahdollisuutta kotioloissa katsoa että mikä tilanne laatikon voitelussa.
No ei se kummoinen temppu ole tehdä vaikka oma mittatikku noin 70 milliä pitkästä pultista/kierretangon pätkästä ja isosta prikasta + kahdesta mutterista.
Tästä ketjusta löytyi viralliset ala- ja ylärajat öljynpinnalle (kiitokset nimimerkille SuoTimo), täyttötulpan tiivistepinnasta mitattuna:

~50 mm alle tiivistepinnan on täynnä ja ~63 mm alle on alaraja.

Suurin ongema kait näissä on se, että tuo täyttötulppa on tehtaalla vedetty älyttömään momenttiin. Tulppa on kuitenkin lootan päällä, jos sen saa auki, niin ei kannata sitä uudelleen kiristää otsasuonet pullollaan :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja torque »

Suurin ongema kait näissä on se, että tuo täyttötulppa on tehtaalla vedetty älyttömään momenttiin. Tulppa on kuitenkin lootan päällä, jos sen saa auki, niin ei kannata sitä uudelleen kiristää otsasuonet pullollaan :lol:
^niin, pitää olla aika pitkät yläraajat ja notkea selkä että ylettyy :) (itsellä ns. soutajan raajat, ja selän kuntoa joutunut varomaan).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

torque kirjoitti:
Ke Elo 16, 2023 22:28
Suurin ongema kait näissä on se, että tuo täyttötulppa on tehtaalla vedetty älyttömään momenttiin. Tulppa on kuitenkin lootan päällä, jos sen saa auki, niin ei kannata sitä uudelleen kiristää otsasuonet pullollaan :lol:
^niin, pitää olla aika pitkät yläraajat ja notkea selkä että ylettyy :) (itsellä ns. soutajan raajat, ja selän kuntoa joutunut varomaan).
Kun laittaa pultteriin tarpeeksi jatkoja, niin se lootan täyttöpropun kanta on melkein luotisuorassa ylhäältä katsottuna. Käsityökaluilla, ilman iskua, voi olla melkoinen savotta avata tuo proppu. Se kannan torx kolo on todella matala verrattuna normaaleihin torx ruuveihin.

Eikä se auta vaikka laittais sen propun rannemomenttiin - se ottaa kiinni tosi hanakasti siltikin... Ei olis kellään heittää sen propun kierteen mittoja?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin