Automaattivaihteiston öljynvaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
karihai
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

No helevetti jos kerran ujeltaa, niin vaihda ihmeessä. Mikä ihme on normaali ujellus, minä olen vaihtanut aina kuudenkympin välein eikä ole koskaan ujeltanut millään vaihteella ja laatikko on toiminut kuin unelma.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja balanced »

Tahtoo pitää nelivaihteinen automaatti ykkösellä ja joskus vähän kakkosellakin pientä ujellusta toisilla vissiin. Vaikkei mikään hätä oliskaan. Täällä ainakin pitää, öljyt on kyllä kunnossa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Auto on nyt hoidossa, lootaan menee mobilin atf 320:stä jota ostin 2x4l kannua motonetistä. Kerron sitten miltä loota kuulostaa.

Pirssi on mulla ollut nyt vajaan kuukauden ja nyt se on jo saatu rempattua siihen pisteeseen että uskaltaa lähteä kilometriä kauemmas kotoota niin voi keskittyä perushuoltoihin.

EDIT: se ujellus on eri ääni kuin mikä ykkösellä ja kakkosella kuuluu. En tiedä tuleeko edes voimansiirrosta vai moottorista, joku hihnapyörä tai hihna tms... Mottiöljytkin vaihdoin niin ei ollut tukkoinen öljynsuodatinkaan. Mutta anyway, johan pehmeni vaihdot ja turbiinilukkokin menee tosi mukavasti päälle kun aiemmin nytkäytti niin että tuntui. Tokihan tuo momenttipuslakin on aivan loppu ja odottaa vaihtoa.

EDIT2: Saattaapi olla joku vetonivelkin kun tärrää isolla vedolla, eikä johdu renkaista. Ei päivää ettei jotain :roll:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hma »

vertti kirjoitti:
Su Tammi 08, 2017 10:35
Onko nyt niin, että kukaan ei ole itse vaihtanut mittatikuttomaan a-lootaan öljyjä? No enpä taida minäkään, mutta ajattelin lisätä RVS:t ennen tulevaa öljynvaihtoa, kun vaan tietäs mistä reijästä ne tyrkätään laatikkoon.
Täältä löytyy muuten aihetta mahdollisesti mietiskeleville ohjeita:

http://saabworld.net/showthread.php?t=2923
http://saabworld.net/showthread.php?t=474

Mutta kyllä tuntuu olevan lähes tekemätön paikka saada kotikonstein tuo vaihteiston T55 täyttöproppu auki ja jopa ehjänä. Liekö nämä uudemmat suunniteltu vain huuhtelukoneella huollettavaksi (käytännössä)?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Valmistelen - tai siis ajattelen - tässä lähitulevaisuuden automaatin öljyn huuhteluvaihtoa...

Mikä tuon torx 55 kannan avaamisen tekee vaikeaksi - ja mikä siihen auttaa: liotushoito vaikka CRC penetrating MOS2:lla tai lämpö? Kuvittelisin, että tuollainen tx kanta ei antaudu yhtä helposti kuin ihan sysipaskat kuusiokolokannat jotka on aina pyöreinä...

Alumiini on tietysti alumiinia ja tekee hommaa vaikeammaksi, mutta onhan noita alu korkkeja availtu ennenkin... vai onko siellä sekoitettu eri metalleja => korroosio kuppaa kaiken? (kuten vanhemmissa :saab: eissa oli tapana...).

Millainen kierre siellä odottaa, koska laatikko on japsivalmiste, niin varmaan millinen kierre? Tai näköjään EPC:ssä on tuolle jopa numero ja osaa löytyy eri webshopeista...

Tuo öljypinnan säätö näyttää olevan melko triviaalia - tangolla/puikolla jossa varressa stoppari tuohon täyttökorkin pintaan ja siihen asteikko: ~50 mm alle on täynnä ja ~63 mm alle on alaraja. Ja tuolta aiemmin linkatulta UK foorumilta tuli jo hyvä neuvo - älä avaa proppua ennenkuin täyttökorkki on auki ;-)

Eli siis lähdenkö 8 litran kanssa rinta rottingilla kohden uusia pettymyksiä ja tunnin homma kestääkin pari päivää + varaosa odottelut...? :roll:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

en ala lukemaan historia viestejä... mutta joka toisella vaihdolla olen laittanut sen 4L kanisterin 320 mobilia sisään kun vastava on tullut ulos. aikas mustaa se on ollu vaikkakin km tulee se 10-12tkm vuoteen. Öljyn vaihtoja siis 2 kertaa vuoteen riippumatta km. kesäksi 10w-40 puolisyn ja talveksi 5w-40 puoli syn.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
perker
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Joulu 24, 2015 15:23
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja perker »

Siis automaattivaihteistoon?
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja ValPe »

SuoTimo kirjoitti:
Ma Touko 20, 2019 22:08
Valmistelen - tai siis ajattelen - tässä lähitulevaisuuden automaatin öljyn huuhteluvaihtoa...

Mikä tuon torx 55 kannan avaamisen tekee vaikeaksi - ja mikä siihen auttaa: liotushoito vaikka CRC penetrating MOS2:lla tai lämpö? Kuvittelisin, että tuollainen tx kanta ei antaudu yhtä helposti kuin ihan sysipaskat kuusiokolokannat jotka on aina pyöreinä...

Alumiini on tietysti alumiinia ja tekee hommaa vaikeammaksi, mutta onhan noita alu korkkeja availtu ennenkin... vai onko siellä sekoitettu eri metalleja => korroosio kuppaa kaiken? (kuten vanhemmissa :saab: eissa oli tapana...).

Millainen kierre siellä odottaa, koska laatikko on japsivalmiste, niin varmaan millinen kierre? Tai näköjään EPC:ssä on tuolle jopa numero ja osaa löytyy eri webshopeista...

Tuo öljypinnan säätö näyttää olevan melko triviaalia - tangolla/puikolla jossa varressa stoppari tuohon täyttökorkin pintaan ja siihen asteikko: ~50 mm alle on täynnä ja ~63 mm alle on alaraja. Ja tuolta aiemmin linkatulta UK foorumilta tuli jo hyvä neuvo - älä avaa proppua ennenkuin täyttökorkki on auki ;-)

Eli siis lähdenkö 8 litran kanssa rinta rottingilla kohden uusia pettymyksiä ja tunnin homma kestääkin pari päivää + varaosa odottelut...? :roll:
Huuhtelemalla vaihdoin äskettäin omaan tikuttomaan femmaan lootaöljyt. Täyttöpropussa oleva torx-kanta on kovin matala, mikä edesauttaa avaimen pyörähtämistä. Itse kun en sitä käsivoimin saanut auki napautin sitä pulttipyssyllä ja johan aukesi. Nojasin toki reilulla painolla mopoa vasten, ettei vahingossakaan pääse hyppäämään kannasta pihalle.

Normaalin huuhteluvaihdon tein mitä WIS neuvoo. Lopuksi tarkistin opensidistä lootaöljyjen lämpötilan olevan se 80C, pykälät 15s ajan käyttäen silmässä ja sitten omarakentamalla mittatikulla mittasin öljytason kaiken varalta. Kaiken ulosvalutetun öljyn mittasin vielä erikseen, jotta kerralla meni oikea määrä tilalle. Btw, tyhjennyspropusta tuli itsellä vain 3,7l vaikka puhutaan yleisesti neljästä litrasta. Automaattina siis uudempi viisilovinen.

Ja mikä parasta, nyt loota toimii selkeästi pehmeämmin eli kannatti pari tuntia käyttää.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

ValPe kirjoitti:
Ti Touko 21, 2019 16:28

Huuhtelemalla vaihdoin äskettäin omaan tikuttomaan femmaan lootaöljyt. Täyttöpropussa oleva torx-kanta on kovin matala, mikä edesauttaa avaimen pyörähtämistä.

Ja mikä parasta, nyt loota toimii selkeästi pehmeämmin eli kannatti pari tuntia käyttää.
Thänks vinkistä ja ohjeista ValPe! Ja juu sorry artikulointivirhe - nimenomaan tarkoitin tuota tikutonta ville 5v automaattia ja sen täyttöproppua.

Toivo siis elää :lol:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

ville 5 veen öljyt vaihdettu! Kokemuksia siis automaattivaihteiston öljynvaihdosta tikuttomassa automaatissa:
- Täyttötulpan koko oli Torx T55.
- Se täyttötulppa oli mulla ihan hel*tin tiukassa; ensin yritettiin iskumeisselillä, sitten ajettiin oikein tosissaan paineilmapultterilla (kunnollinen sellainen) sekä sähköisellä pultterilla - ja sitten uudestaan paineilmalla - vaati piiiiiitkän päristelyn ennenkuin aukesi. Usko meinasi jo loppua :roll:
- Jotta tulppaan pääsee käsiksi vaatii monta jatkovartta (pitkä + 1 lyhyt ei ole tarpeeksi). Mutta sitten se pääsy onkin lähes luotisuora.
- Tätä on kysytty, mutta en törmännyt vastauksiin: sen kahden litran valuttaminen auto käynnissä P-asennolla kestää abouttiarallaa 32 sekuntia. Tämä oli lähes identtinen molemmilla kerroilla. Vaihdettu siis: propusta kaikki pois + banjo auki = noin 4,3~4.4 litraa. Sitten 2x 2 litraa käyttäen moottoria.
- Vaikka laatikko ajettiin ~70 C lämpöihin (tarkastettu tekillä) niin öljypinnan taso ei suuresti eronnut siitä kun öljyt oli kaatanut koneeseen, käytti vähän aikaa (1,5 min) ja mittatikulla katsoi tason sammuksissa. Mittatikkuna 6 mm kierretangosta tehty "tikku" jossa oli erikoisprikka ja mutteri + rautasalla tehdyt urat oikeilla koroilla. Tikkuna toimii varmaan myös ihan normi prikalla varustettu tanko + mutterit tms. viritelmä.
- Kannattaa varata uusi täyttötulppa jonka laittaa tilalle - kanta sai mulla jonkin verran kipeää ja tulppa kaipaa vaihtoa jotta sen saa auki myös tulevaisuudessa. Nyt tulppa on kiristetty kevyeen rannemomenttin.
- Enkkusivuilla jossain sanottiin että tuo tulppa olisi alumiinia - ei kyllä se on ihan tavallista mustaa rautaa koska tarttuu magneettiin. Jos olisi löytynyt kierretulkki niin olisin ottanut koon talteen ja koittaisin etsiä sinne fiksumman - vaikka 6 kulmio - tulpan. Tosin tulpassa on o-rengas ja jonkun sortin kartio siellä laatikon puolella, joten voi olla hyvä pysyä tuossa alkuperäisessä...
- En ymmärrä miksi tuo tulppa pitäisi wissin mukaan kiristää 30 Nm tiukkuuteen... järkyttävä momentti... :roll: (eikä ole ainoa momentti femmassa joka wissiä seuraten on järkyttävissä momenteissa....)
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Mitä öljyä 4 vaihteiseen laatikkoon? Vaihtuuko kaikki huuhtelemalla? Motonet tarjoaa rekkarin perusteella ainoastaan Comma AQCVT täyssynteettistä. Jäi mietityttämään voiko näitä öljyjä sekoittaa jos vanhaa jää vaihteistoon. Kaiken taustalla P0743 vikakoodi (solenoidi lock-up) ja pitäisi kokeilla korjausta sieltä helpoimmasta päästä.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Jonestone kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 14:46
Mitä öljyä 4 vaihteiseen laatikkoon?
Katselepa tuosta ketjusta.
viewtopic.php?f=14&t=80998

9-5:n automaattilaatikkoon käyvät öljyt ovat ATF 3309 ja ATF 320, joista ensimmäinen uudemmalle viisivaihteiselle ja jälkimmäinen vanhemmalle neljävaihteiselle.
Jonestone kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 14:46
Vaihtuuko kaikki huuhtelemalla?
Aivan kaikki ei vaihdu millään konstilla. Öljyä voi kierrättää, jolloin sen saa todella hyvin vaihdettua. Minulla oli tästä videokin, mutta siinä epäonnistui äänet, niin en koskaan ladannut sitä juutuubiin.

Edit
Tuossa on kuvattu tuo kierrättäminenkin, millä sen nyt sitten saa tehtyä niin hyvin kuin se mahdollista on.
http://saabworld.net/showthread.php?t=474
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Kiitos! Huomasin jo tässä ketjussa, että tuo Dextron III luokiteltu ATF 320 olisi oikeaa öljyä, mutta hieman ihmetyttää tuo Motonetin varaosa haun perusteella ilmoitettu öljy.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Jonestone kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 15:40
Kiitos! Huomasin jo tässä ketjussa, että tuo Dextron III luokiteltu ATF 320 olisi oikeaa öljyä, mutta hieman ihmetyttää tuo Motonetin varaosa haun perusteella ilmoitettu öljy.
Tuo ehdotettu Comma AQCVT on CVT-vaihteistolle tarkoitettua öljyä. Enpä voi kehua olevani asiantuntija, mutta enpä mokomaa laittaisi perinteiseen vieterilaatikkoon.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

P0743 on sähköinen vika, ei muutu öljynvaihdolla. Omassa auttoi solenoidin vaihto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin