Alla on 9-5 2001 2.0 biopower (softa ollut 2kk) ohjelmalla ja kilometrejä 214000.
Toissapäivänä autosta oli tullut rajummin öljyä pihalle, huomasin lätäkön auton alla kun olin lähdössä töistä, lähemmäs päästyäni huomasin että apparin puolen rengas ja kylki oli voideltu öljyllä, tarkistuksessa selvisi että öljyä oli valunut noin 2 litraa, edellisestä vaihdosta ~2000km.
Öljyä oli todellakin niin paljon että vuotoa oli mahdoton selvittää, pesin moottoritilan, alapuolen ja ajoin auton nosturille, näytti että kampiakselin stefa se siellä vuotaa, oli eniten märkää.
Vaihdon uuden stefan ja samalla meni uusi o-rengas öljypumpulle, öljyt koneeseen, käyttelin hetken aikaa tarkkaillen, vuotoja ei näkynyt joten ajoin auton kotia 40km
Eilisaamuna lähdin töihin ja vähän matkaa päästyäni rampin mutkassa öljynpainevalo välähti kerran, auto seis ja tikku lukemaan, tikku juuri ja juuri kastui, noh, taas 2 litraa koneeseen ja töihin, auto nosturille ja taas sama juttu, joka paikka aivan öljyssä.
Tarkemmin katsottuna öljyä oli valunut paljon ylempää kuin edellisenä päivänä luulin, käytännössä kannen ja lohkon liitoksesta alaspäin kaikki oli märkää ja tässä vaiheessa epäilykset heräsi...
Irrotin venttilikopan ja ensimmäinen havainto oli karstan määrä etenkin jakopään puolella, en jäänyt karstaa ihettelemään vaan otin 1/2 vääntimen ja e16 hylsyn ja aloitin kannenpulttien tarkastuksen, lähestulkoon kaikki pultit oli löysällä ja pari pyöri melkein sormineen.
Irrotin vielä öljypohjan samoilla vauhdeilla ja sielläkin oli jonkinlasita tavaraa, sihti ei kuitenkaan ollut aivan tukkeessa vielä.
Muutama kuva havainnolistamaan;
![Kuva](http://i5.aijaa.com/b/00224/8617563.jpg)
![Kuva](http://i2.aijaa.com/b/00060/8617564.jpg)
![Kuva](http://i3.aijaa.com/b/00783/8617565.jpg)
![Kuva](http://i8.aijaa.com/b/00508/8617566.jpg)
![Kuva](http://i9.aijaa.com/b/00211/8617567.jpg)
Itse olen öljyt sekä suodattimen vaihtanut 10000 välein ja 5w-30 LL GM:ää, auton ostin kun mittarissa oli 164000, huohotin päivitys oli tehty kun ostin ja jouduon pari haperoa letkua uusimaan. Auto ollut ennen Finnairilla ja huoltokirjan mukaan tehty kaikki huollot kuten pitääkin.
Mikäs tässä nyt olisi viisainta tehdä, kiristää kansi ja kasata pakettin, moottorin pesu ja toivoa että kaikki toimii?
Purkaa lohko pois autosta, uusia kannentiiviste ja putsata karstat manuaalisesti ?
Jakopää pitää ainakin korjata kun ketju oli omasta mielestä todella löysällä, kiristäjän ulkonemaa en vielä kerennyt mittaamaan, mutta oletan sen olevan "aivan finaalissa"
Mite itse tekisitte tässä tilanteessa?