jakoketjun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vuotava pakosarjan tiiviste ja venyneet jakopään ja tp:n ketjut saa aikaan tommosen rahinan ja sipsutuksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gomeri
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2014 23:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Gomeri »

Suurin ääntäjä olikin EVAP mutta lähtee jakopään hilppeetkin vaihtoon kun kiristin oli jo 15,5mm ulkona. Samalla vaihtuu kytkinkamat kun tuli nekin jo aiemmin hommattua.
#6308
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Julle kirjoitti:Miltäpä tuntuu niinku omasta mielestä? Kone rolisee, kuin murskaamo. On tietenkin miehestä kiinni mistä huolestuu. Kunnossa olevan koneen ääni tuo ei ole.
No nyt ollan taas jännän äärellä. Tuohan on sievä koneen ääni. Kuuluu EVAPin naksutus, hydrokompensaattoreiden napsutus, sekä rohisee hieman remmi (kiristäjä vähän tanssii).. Muuten aivan sievä ääni.

Lämpimällä koneella harvemmin kuulee ketjun rallatuksen jos ei ole oikein paljon venynyt. Kylmällä paremmin. Ja se rohina on hitusen erilainen, ja kuullostaa koppaan naputukselta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Gomeri
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2014 23:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Gomeri »

Pakko laittaa tilannepäivitys; auto nyt neljättä päivää pajalla, hommana kone irrallaan vaihtaa jakopään, kytkimen hilut ja kasatessa sisään uudet öljyt, tulpat, suodatin... Paljonko tuollaisessa pitäisi mennä ammattilaisella aikaa?
#6308
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kahdessa päivässä se tapahtuu tuolla työlistalla kun keskittyy. Tekniikka ulos, paikkoja auki ja osien vaihto sekä öljypohjan puhdistus siinä samalla, nippuun ja tekniikka paikoilleen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Cona »

vesa67 kirjoitti:Kahdessa päivässä se tapahtuu tuolla työlistalla kun keskittyy. Tekniikka ulos, paikkoja auki ja osien vaihto sekä öljypohjan puhdistus siinä samalla, nippuun ja tekniikka paikoilleen.
OT: Kauankos Vesan kokemuksella ottaa pelkkä kytkimen hilujen uusiminen yksittäisenä hommana?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Onko jakoketjun ohjureita katkennut oikealta puolelta kiinnityspultin alapuolelta? Laitoin nimittäin väärän o-renkaan siihen kiinnityspultin viereiseen öljykanavaan josta menee öljy ohjurin kautta tasapainoketjulle. :oops:
Oletin että se sarjassa mukana tullut tiiviste kuului siihen vaikka se vaikutti vähän liian isolta ja tuntui että jäi tämän takia ohjuri vähän liikaa väännätykselle. Myöhemmin huomasin että se tiiviste taisikin kuulua ketjun kiristimen pienen pultin alle.. Nyt asia tietysti vaivaa ja meinaan purkaa sen vielä ja vaihtaa sopivan tiivisteen.

Eikö täydellisen ketjusarjan mukana luulisi tulevan myös siihen tiiviste? :evil: Entä mikä momentti piti olla niille ketjun ohjureiden/laahainten pulteille? Laitoin 12nm. Enempää ei uskaltanut ja en siihen hätään löytänyt mikä on oikea momentti.
Viimeksi muokannut SAABScania, Ma Touko 22, 2017 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Vielä sen verran että eikös tp-rattaiden ajoitusmerkit laiteta molemmat ylös? Täältä jostain luin että toinen ylös ja toinen alas. Rattaissa ja vastakappaleissa lukee kuitenkin selvästi exh ja inl. Näiden mukaan kun laittaa niin molemmat tulee suoraan ylös kun kampiakseli on kiila ylöspäin.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... chain.html

Ei siihen pakopuolen ohjuriin mitään tiivisterenkaita tule, kun pultin kiristää vierestä niin onhan se aika tiivis liitos ja joka tapauksessa siitä voidellaan ketjua hahlon kautta.

tp-akselien merkit ylös, ykkösmäntä ylös ja nokkarattaan pienet merkit ylös. Muista liimata kaikki pultit kiinni, niitä on ihan riittävästi tullut irtonaisina vastaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Noniin.. Kiitos näistä tiedoista! Meinasin siksi laittaa tiivisteen kun siellä sellainen oli purettaessakin. Eli joku oli laittanut aikaisemmassa remontissa jo sen väärin. Puran siis vielä kopan pois ja toivon ettei kannen tiiviste mene ruttuun kasatessa. Näköjään 10nm pulttien momentti, kasataan vielä uudestaan lukitteella nekin. Jako ja tp ajoitus on kohdallaan ainakin :)
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja ijw »

Pitääkö vetonivelet irrottaa ja apurunko, kun laskee moottorin alas? Kyse siis Jakopään korjauksesta.
Kiitokset vastauksesta!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

ijw kirjoitti:
Pe Kesä 12, 2020 20:06
Pitääkö vetonivelet irrottaa ja apurunko, kun laskee moottorin alas? Kyse siis Jakopään korjauksesta.
Kiitokset vastauksesta!
Oletus: et halua otaa moottoria ulos autosta - vaan seuraat jotain muuta ajatusta? Muutenhan sieltä tippuu koko paketti pois moottoreineen, vetareineen jne. WISsissä on ojeet jakopään vaihtamisesta moottori autossa.

Jos näin niin tämän kysymyksen ratkaiseva kriteeri on, onko nosturi käytössä vai ei. Itse viime vuonna vaihdoin (veljen kanssa) jakopään kaikki vermeet käyttäen WISsin ohjeita - todella työläs (tai tekemätön paikka) ilman nosturia. Avuksi tarvitaan myös moottorin kannatinpalkkia tai -nostinta. Paikat on ahtaat, moottoria joutuu "siirtelemään" vasen - oikea - ylös - alas suunnissa jotta homma onnistuu - Mutta kyllä, jakopään pystyy vaihtamaan moottori autossa. Mulle jäi jotenkin muistelma, että purku oli työlain - kasaus meni ns. "heittämällä" - hyvänä esimerkkinä jakopään koppa - sitä sai sovitella ulos vaikka miten ja missä asennossa - mutta tiivisteliimoineen päivineen se "lopsahti" paikalleen ihan tuosta vaan... Sitä mottia vaan pitää uskaltaa nostella jakopään puolelta melkoisesti.

Apurunkoon tai vetareihin ei tarvinnut koskea, sen WISsin ohjeiden kanssa.

Edit: tai no joo kyllä toi onnistuu varmaan ilman nosturia - homma pitää vaan suunnitella etukäteen kunnolla - ja makaamista maassa / lattialla kyllä riittää...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
ijw
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: To Tammi 27, 2005 20:05

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja ijw »

Kiitokset hyvästä vastauksesta. Nosturi on ja juhannus menee Saabia korjaten.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Eikä nosturiakaan tarvitse vaan päivän sana on pumppukärryt ja lava. Näiden päälle paketin tiputus, keula tunkilla puskuripalkista niin ylös kun tarvitsee, pakerin rullaus ulos alapuolelta pumppukärryjä käyttäen.

Asennus samalla tapaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin