jakoketjun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
asta_markku
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 12:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja asta_markku »

Itse vaihdoin ketjun yläkautta helposti.
Ensin "ykkönen ylös" - eli merkit kohilleen.
Seuraavaksi kiristäjän jousi löysälle laturin yläpuolelta olevasta reiästä ja pitkällä meisselillä kiristäjän hammastuksen läysäys.
Nokka-akseleiden ketjupyörät irti.
Sitten rälläkällä ketjun "lukko" auki - eli hioin ketjusta kaksi tappia ulomman levyn tasalle ja irroitin lukon.
Uusi ketju kiinni vanhaan katkaisukohdan lukolla ja uutta syöttäen ja vanhasta vetäen alakertaa pyörittäen seitsemän kierrosta tuli uusi ketju paikoillen.
Kun olin ottanut vanhan ketjun irti ja jatkanut uuden lenkiksi uudella lukolla, pyöritin yhden kierroksen takaisin päin koneen alapäätä.
Alakerta merkkiin, nokka-akseleiden rattaat paikoilleen oikeille hampaille ja kiristin kiinni.

Ei lainkaan vaikeaa ja asennuksen tein yksinkin - tosin apukäsi olisi hyvä ketjun paikoilleen kierron aikana.
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Kiitoksia, hyvää tietoa on tarjolla.

Minä taidan ottaa aikalisän tämän kanssa, kone kun ei todellakaan pidä mitään kolinaa tai rapinaa. Kai noin paljon venyneen ketjun pitäisi jotain ääntä pitää?

Tai sitten mittasin sen kiristimen väärin ja ketju onkin paremmassa kunnossa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

siili69 kirjoitti:Kiitoksia, hyvää tietoa on tarjolla.

Minä taidan ottaa aikalisän tämän kanssa, kone kun ei todellakaan pidä mitään kolinaa tai rapinaa. Kai noin paljon venyneen ketjun pitäisi jotain ääntä pitää?

Tai sitten mittasin sen kiristimen väärin ja ketju onkin paremmassa kunnossa.
Näyttikö kiristin abaut tuolta:

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Saabi/Jaahas.jpg

Pari kertaa mitattu, todellinen tulos oli tuo, noin 20 milliä.
Ei tuokaan kone älytöntä rallatusta pitänyt, mutta olihan sieltä jakopään kuluvat osat kokolailla finaalissa, remontin tehneen korjaamon (PCS) toteamana :|
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Minä pistän kuvan tai pari jakoon kunhan toimerrun. Mutta samalta se kyllä näytti.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

siili69 kirjoitti:Minä pistän kuvan tai pari jakoon kunhan toimerrun. Mutta samalta se kyllä näytti.
Muistatko, että oliko kiristäjän männässä vielä yksi napsaus kiristysvaraa?
Mun tapauksessa oli, mutta mitähän tapahtuu, kun mäntä napsahtaa tuon yli...

Ei hotsittanut ottaa selvää tuosta :?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja siili69 »

En yhtään muista, pitää tarkastaa kun joskus taas touhuan auton parissa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se mäntä vaan pysähtyy viimeisen napsun jälkeen. Seurauksena jakoketju alkaa rallattamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kun ketju on löysä, pääsee se rallattamaan ja parhaassa tapauksessa löystyttyään syö jakopään alumiiniin reiän ja öljyt pihalle.

Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
99T-museopeli
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Itse kyselin tarjousta jossa huolletaan jakopää huolto-ohjelman mukaisesti. Eli ketjut/hihnat + rattaat ja vesipumppu menisi vaihtoon, uudet litkut koneeseen ja rahaa tiskiin 630€. Hmmm...
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puurot ja vellit sekaisin. Jakoketjun vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Sen sijaan V6 3.0 moottorissa (kuten MY99 Griffinissä) on jakohihna jonka vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan, vaan ei ketjuja. Kaikissa moottoreissa lisäksi moniurahihna rullineen apulaitteille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Passi kirjoitti:Kun ketju on löysä, pääsee se rallattamaan ja parhaassa tapauksessa löystyttyään syö jakopään alumiiniin reiän ja öljyt pihalle.

Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
Kuuluiko sulla tuossa rallatus lämpimänä, itsellä vain kylmällä rallattaa :(
#5824
93 B204
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kannattaa mitata ulkonema niin ei tarvitse arvailla.
paralogiX kirjoitti:
Passi kirjoitti:Kun ketju on löysä, pääsee se rallattamaan ja parhaassa tapauksessa löystyttyään syö jakopään alumiiniin reiän ja öljyt pihalle.

Itsellä otti ketju jo johonkin kiinni, kiristäjä oli niin täysin ulkona. Mitta oli jotain 21mm tms. Yleensä kun ketju rallattelee venttiilikoppaan niin kuuluu aika kiva rapina.
Kuuluiko sulla tuossa rallatus lämpimänä, itsellä vain kylmällä rallattaa :(
99T-museopeli
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja MNeva »

En haulla löydä niin kysytään, oletteko liimannut jakopään kotelon samalla liimalla kuin öljypohjan vai kenties jollain muulla?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

samalla anaerobisella punaisella tuotteella kuin öpohjakin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Lainataan tätä topiccia niin ei tartte uutta tehdä. Eli, auto vm.2006 9-5 2.0t automaatti. Tyhjäkäynnillä (kuumana) aavistuksen tuntuisi jonkinsortin rahinaa tulevan jakopäästä, lähinnä siitä nokkapyörien paikkeilta. Käytin venttiilikopan auki ja tarkistin kiristimen, oli ulkona ~15mm. Laahaimissa on pienet urat mutta ketjunrullat eivät ole siihen keskelle hanganneet. Paljonko tuo kiristin on ulkona uusilla osilla kasattuna? Paljonko kiristimessä riittää säätövaraa, 20mm? Onko mitään järkeä lähteä uusimaan pelkkää ketjua? Osathan ei maksa juuri mitään mutta työmäärässä melkoinen ero. Työ nyt ei tietysti maksa muuta kuin vapaa-aikaa.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Vastaa Viestiin