jakoketjun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

Tervehdys taas

miten 2,3t koneesta vaihdetaan jakokettinki ja kiristimet + muut hilut. Autoon tuli käyntiin laahaava ääni ja tänään aukaisin venttiilikopan kannen. kettinki oli todella löysällä, liikkui ylös-alas liikettä ainakin 2cm. tarviiko koko moottori irrottaa vai voiko vaihtaa paikallaan? mitä kaikkea pitää purkaa jotta saa osat näkösälle? putket ja muut koneen päällä olevat ylimääräiset olen purkanut, samoin sisälokasuojat. niiden purkamisella en tullut paljoa viisaammaksi, varmaan öljypohja tarvii irrottaa, samoin järkeilyn perusteella koneen kyljessä voisi olla "luukku" jonka voisi avata. ei sitä koko konetta varmaankaan tarvitse irroittaa koska olisi se liikkeessäkin aika mittava remontti jos koko kone joutuisi aina irroittamaan

missä tasapainoakseli/ ketju on? kannattaako poistaa samalla kun konetta purkaa?

vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan

osiahan varmaan saa PCS:ltä? siellä varmaan osaavat antaa neuvoja vaihtamiseen.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

WISsin mukaan sen voi vaihtaa konetilaan päinkin nostamalla ja laskemalla jakopään päätyä ylös/alas että saa kaikki ruuvit poistettua. Prosessin sata steppiä WISsistä lukeneena olen tyytyväinen että itse olen vaihtanut silloin kun kone on lattialla, tilaa on eikä konetilan paskot tipu sinne sekaan.
Tp-ketju osineen on siellä samassa kopassa ja vaihtuu samalla kuin jakopään osatkin.

Ylivoimaisesti paras osasarja tuohon on esimerkiksi PCS:ltä saatava noin 200e maksava täydellinen jakopään/tp-osien päivityssarja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Onnistuu paikallaanki, tosin ei oo level 1 asentajan juttu. Neuvoja voi kysellä mutta se on sama kun kyselis kirurgilta munuaisleikkaus ohjeet puhelimessa. Kuvat ja teksti siinä työmaalla vieressä auttaa enemmän.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

no näinhän se tietenkin on. ajattelin vaan että onnistuuko paikallaan ja sanoit että onnistuu. en tosiaan ole tehnyt tällaista remonttia aiemmin mutta nyt aion kokeilla. wis ohjeet lueskelin mutta siinä tuntu olevan aika monenlaista erikoistyökalua ym jota minulla ei ole. miten saa esim. vauhtipyörän lukittua, vaihteiston lukittua ym. siksi mietin että onnistuuko paikallaa ettei kaikkea tuota tarvitse purkaa jota wis:sissä neuvottiin. ei sitä tässäkään taidaolla oikotietä onneen
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei siinä kummosia erikoistyökaluja tarvi, joitain perus työkaluja joutuu hieman muokkaamaan että saa sen kopan auki mutta muuten ne hoituu ihan normi kaluilla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jameli »

saraan02 kirjoitti:miten 2,3t koneesta vaihdetaan jakokettinki ja kiristimet + muut hilut.
Ammattiasentajalta koko päivän homma. Juuri omaani kyselin PCS:ltä samaista temppua. Itselle on vaihdettu pelkkä ketju ja kiristin, toimi hyvänä ensiapuna, mutta jossain vaiheessa on koko jakopään uusiminen edessä.
saraan02 kirjoitti:missä tasapainoakseli/ ketju on? kannattaako poistaa samalla kun konetta purkaa?
Ei kannata poistaa / jättää puuttumaan. Itsellä on tasapainoketju katkaistu 2.3t:stä ja voin sanoa että aika s##t#n#sti värisee ja resonoi. Yli 3k kierrosten ei ole ajamista (tosin vaikuttaa vasta >150 km/h nopeuksissa).
saraan02 kirjoitti:osiahan varmaan saa PCS:ltä? siellä varmaan osaavat antaa neuvoja vaihtamiseen.
Kyllä, PCS:ltä saa mm.
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... nsmission/

Sanovat että kone alas ja kunnon remontti. Voi sitten tehdä muutakin samalla ;)
__________________
Harrastus tauolla.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

jos vaihdan ketjun ja ohjaimet paikalleen niin tarvitseeko öljypohjaa irroittaa? se apurunko vain on aika isotöinen irrottaa, vai lähteekö öljypohja pois ilman apurungon irrotusta?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jameli »

saraan02 kirjoitti:vai lähteekö öljypohja pois ilman apurungon irrotusta?
Melko kattava ohje:
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil ... p?nsteps=4

Asiasta keskustelua myös:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 51#p802351
__________________
Harrastus tauolla.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

on tämä vaan harvinaisen hyvä foorumi. alle 3 tuntia ja noin monta vastausta tullut kysymyksiin.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Wege »

Jos pelkän jakoketjun haluaa uusia voi sen uittaa paikolleen vanhan ketjun avulla, uusi ketju pitää olla niitattavaa mallia.
Aeroon laitoin uudet hilut jakopäähän+uudet männät joten kansi ja öljypohja oli irti.

Ehkä vaikein homma purkuvaiheessa oli saada siirrettyä jakopäänkoppa pois tieltä. Moottoria tunkkasin ylös ja alas ja ei vaan mahtunut mistään kulmasta että olisi saanut muilutettua kopan veks.
Sitten irroitin imupuolen tasapainoakselin rattaan niin lähtipäs koppa irti, silti teki tiukkaa. Konetta en siis siirtänyt "hieman vasemmalle" niin kuin ohjeessa neuvotaan.

Asennusvaiheessa oli taas mielenkiintoinen vaihe saada tasapainoakselin ketjupyörä takaisin paikolleen, koppa siinä haitolla ja ajoituksetkin piti sorkkia kohdalleen.
Aikaa meni nysvätessä mutta onnistui kuitenkin.Tuo orkkis jakopääsetti on ehdoton sisältäen kaikki hilut mitä tarvitaan. Jakopään ruuvit lähtivät kätevästi yhdistelmällä 10mm räikkälenkki+sopiva torx-pala siihen.
200tkm ajetussa oli jakoketju venynyt jo kulumisrajalle, rahinaa ei vielä kuulunut.
OT: Öljynkulutus loppui koneesta kuin seinään, öljyrenkaat lötköttivät ponnettomina uransa pohjalla, eivät olleet kuitenkaan jumissa. 4 litraa vei öljyä kympille ennen remonttia, nyt ajettu 4tkm eikä öljy vähene :)
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

nämä osasarjat tuntuu olevan aikalailla kiven alla. pcs:ltä ei tiedä milloin saa, samoin merkkiliikkeissä toimitusajasta ei tietoa.aineelta lupailivat ensiviikolle mutta epäilen kun muualla eivät tiedä ollenkaan toimitusaikaa. Englannissa neobrothersilla oli nettisivuilla aamulla ja kun laitoin kyselyn niin ei ollut ja nyt osat on hävinny kokonaan niiden sivuilta.
Hinnoissa myöskin aika isoja eroja, englannissa 115£, pcs:llä n.210 ja aineella 300eur
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja arto »

Onko noista lukollisista ketjuista huonoja kokemuksia? Sellainen tuli speedpartsilta, kun tilasin deladun ketjun. Pitäis tehä "135tkm huolto" ku alkaa ääntämään.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

päädyin sitten siihen että irrotan koko moottorin autosta. 5 tuntia tiivistä työskentelyä ja moottori on apurungon pulttien irrottamista vaille irti. sieltä lähtee sitten koko paketti pois. onpahan hyvä sitten tehdä vaikka muutakin remonttia samalla. semmonen ratkaisematon ongelma tuossa on vielä että miten saan auton nostettua pois moottorin päältä kun ei ole nosturia. eiköhän siihen vielä joku ratkaisu löydy.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite uitin ketjun tohon omaan. Vanhalla ketjulla kiristin oli muutamaa napsua vaille täysin ulkona. Nykyisellä ketjulla kiristin on jo 15mm ulkona ja eipä tolla paljoa ole ajettu. Lisäksi alkuun melko varmasti juuri tuo ketju antoi ääntä jo yli 2000rpm:ssä mutta pikkuhiljaa meluaminen on siirtynyt ylemmäs ja ylemmäs. (Ennen ketjun vaihtoa tuo oli lähes äänetön.) Jälkiviisaana voin sanoa, että se täydellinen jakopääsarja olisi ollut viisaampi ratkaisu. Laahaimet ovat vissiin jo niin kuluneet, että uusi ketjukaan ei saanut kiristintä sellaiseen asentoon, missä sen kuuluisi olla, kun kettinki on uuden veroinen. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei ne laahaimet vaan ne kuluneet ketjurattaat. Aika nopeasti menee uusikin ketju huonoksi niiden vanhojen rattaiden kanssa. Kokeilkaa vaikka joskus ottaa uusi ketju ja laittakaa se kuluneen rattaan ympärille. Katsokaa paljonko jää tyhjää tilaa ketjun lenkkien alle, niin ymmärrtänette tilanteen. Uusi ketju on todellakin vain väliaikainen ensiapu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin