Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Moro vaan kaikille lukijoille,
Olisin huomenna menossa kyyläilemään yhtä 9-5 turbo tomaatti saabbia.
Tässä on mitä tiedän autosta:
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9-5
Body type: 4-door Sedan
Gear box: 4-Speed Automatic
Engine type: B235E LPT
Model year: 2000
Assembly plant: Trollhattan line B or Arlov, Sweden
Serial number: xxxxxx
Control symbol: Passed
SRS: Dual Airbags, 9-5 SE
Nyt kertokaa tietäjät... Tai oikeastaan kritisoikaa tämä auto. Kiinnostaa 9-5 hiekot kohdat.
Tiedän myös että edellinen omistaja on ollut invaliidi (yksi jalka poikki). Vaihto tämä saabin diisseliin.
Kuinka luja kone? Eikö ollut joskus puhetta että B235 koneissa on valmistusvirhe? Miten voin varmistaa että kone on ehjä?
Entä onko tuo tomaatti laatikko kuinka luja?
Mitkä on sellaiset ns. tyyppiviat noissa 9-5:ssa?
Mikä kulutus?
Kaikki tieto on tarpeen. Eiku rohkeasti kritisoimaan.
Olisin huomenna menossa kyyläilemään yhtä 9-5 turbo tomaatti saabbia.
Tässä on mitä tiedän autosta:
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9-5
Body type: 4-door Sedan
Gear box: 4-Speed Automatic
Engine type: B235E LPT
Model year: 2000
Assembly plant: Trollhattan line B or Arlov, Sweden
Serial number: xxxxxx
Control symbol: Passed
SRS: Dual Airbags, 9-5 SE
Nyt kertokaa tietäjät... Tai oikeastaan kritisoikaa tämä auto. Kiinnostaa 9-5 hiekot kohdat.
Tiedän myös että edellinen omistaja on ollut invaliidi (yksi jalka poikki). Vaihto tämä saabin diisseliin.
Kuinka luja kone? Eikö ollut joskus puhetta että B235 koneissa on valmistusvirhe? Miten voin varmistaa että kone on ehjä?
Entä onko tuo tomaatti laatikko kuinka luja?
Mitkä on sellaiset ns. tyyppiviat noissa 9-5:ssa?
Mikä kulutus?
Kaikki tieto on tarpeen. Eiku rohkeasti kritisoimaan.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Haku- toiminnolla löytyy valtava määrä tietoa nimenomaan tähän asiaan liittyen.
Vakavimmat mahdolliset viat ovat varmaan moottoriin liittyen; huohotinongelmat sekä turbon kestävyysongelmat. Laatikoissakin on ongelmia ollut mutta ei koske kaikkia yksilöitä.
Vakavimmat mahdolliset viat ovat varmaan moottoriin liittyen; huohotinongelmat sekä turbon kestävyysongelmat. Laatikoissakin on ongelmia ollut mutta ei koske kaikkia yksilöitä.
Citroën Jumper 2.2 ´10
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Palstalta löytyy useita vikalistoja.
Esim. tästä ketjusta löytyy yksi vikalista (mun tekemä), joka sekään ei ole täydellinen, koska esim. en ole koskaan ollut automaattien kanssa paljonkaan tekemisissä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=94803
Kun kyse on tuonikäisestä, niin kaikenlaista voi olla joko tuloillaan tai päällä. Osa vioista on enemmän km-perusteisia/käyttötuntiperusteisia (esim. bensapumppu) ja osa taas ehkä enemmän ikäperustaisia (hapertuvat käsijarruvaijerin kuoret) ja osa taas yksilöstä riippuvia (kestääkö ahdin 70 tkm vai 310 tkm).
Triviaalina toteamuksena, että vaikka lista on pitkä, niin tällaisen masiinan ylläpito on aika edullista, jos osaa/voi tehdä itse ja metsästää komponentteja edullisemmista lähteistä. Jos taas joutuu viemään autoa pajalle joka kerta ja laitattaa marmoritiskihintaisia osia, niin kustannustaso on parhaimmillaan katastrofaalinen. Makuasiana sitten, tykkääkö vaihtaa tiettyjä (matkanteon katkaisevia) riskikomponentteja etukäteen.
E
Esim. tästä ketjusta löytyy yksi vikalista (mun tekemä), joka sekään ei ole täydellinen, koska esim. en ole koskaan ollut automaattien kanssa paljonkaan tekemisissä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=94803
Kun kyse on tuonikäisestä, niin kaikenlaista voi olla joko tuloillaan tai päällä. Osa vioista on enemmän km-perusteisia/käyttötuntiperusteisia (esim. bensapumppu) ja osa taas ehkä enemmän ikäperustaisia (hapertuvat käsijarruvaijerin kuoret) ja osa taas yksilöstä riippuvia (kestääkö ahdin 70 tkm vai 310 tkm).
Triviaalina toteamuksena, että vaikka lista on pitkä, niin tällaisen masiinan ylläpito on aika edullista, jos osaa/voi tehdä itse ja metsästää komponentteja edullisemmista lähteistä. Jos taas joutuu viemään autoa pajalle joka kerta ja laitattaa marmoritiskihintaisia osia, niin kustannustaso on parhaimmillaan katastrofaalinen. Makuasiana sitten, tykkääkö vaihtaa tiettyjä (matkanteon katkaisevia) riskikomponentteja etukäteen.
E
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
No niin, uusi saabisti teidän keskuudeessa hyvät herrat.
Ostin yllä mainitu saabin. Toivottavasti on hyvä peli. Kuulemma on huohotus virit tehty, ja viimeisin huolto näkyy 175tkm kohilla. Nyt kilometrejä 195 ja katsastettu tässä kuussa. Huomasin ajaessa kotia, että loivissa kuopissa jotain pientä kolinaa. Toivottavasti mitään vakavaa. Jos on isompi reikä asfaltissa, mitään en huomaa, muutta loivissa hiukan tuntee.
Myös kun nollista alkaa kiihtymmään, niin siinä heti liikkeen alussa saattaa tuntua ratissa pieni lyönti. Aika pieni, mutta kun olen arka näissä asioissa tunnen sen. Varmaan moottorin kumet? Laatikon kiinikkeet?
Turbossa en huomaannut mitään erikoista. Ainut mitä huomasin että autohan on eläin. Pieni polkaisu niin lähtee kuin tykistä. Ja puhutaan 170 heppasesta tomaatista. Esim. samoilla tehoilla isän volvo ei ole läheskään näin pirteän oloinen.
Mukava kulutus tässä on. 120km motarilla, ja ehkä 15 kaupungilla, keskikulutus 7,5l / 100km. Volvon jälkeen tämä ei syö juurikaan mitään.
Ehkä moottori nakuttaa jonkun verran, mutta eihän tämä uusi. Toivottavasti on Saabin ominaisuus.
Ärsyttää että joku oli joskus irroittanut vasemman takaoven sisukset (siis sen sisäpanellin) ja asentanut sen päin v*ttua, että ikkunan ja paneelin väliin mahtuu 2 sormea. Näköjään kasausjärjestys väärä. Pitääpi tutkia.
Ei toimo takalunkan aukaisumekanismi ainakaan sähköisesti. Toivottavasti on helppo korjata (olenhan sähkömies...........).
Ostin yllä mainitu saabin. Toivottavasti on hyvä peli. Kuulemma on huohotus virit tehty, ja viimeisin huolto näkyy 175tkm kohilla. Nyt kilometrejä 195 ja katsastettu tässä kuussa. Huomasin ajaessa kotia, että loivissa kuopissa jotain pientä kolinaa. Toivottavasti mitään vakavaa. Jos on isompi reikä asfaltissa, mitään en huomaa, muutta loivissa hiukan tuntee.
Myös kun nollista alkaa kiihtymmään, niin siinä heti liikkeen alussa saattaa tuntua ratissa pieni lyönti. Aika pieni, mutta kun olen arka näissä asioissa tunnen sen. Varmaan moottorin kumet? Laatikon kiinikkeet?
Turbossa en huomaannut mitään erikoista. Ainut mitä huomasin että autohan on eläin. Pieni polkaisu niin lähtee kuin tykistä. Ja puhutaan 170 heppasesta tomaatista. Esim. samoilla tehoilla isän volvo ei ole läheskään näin pirteän oloinen.
Mukava kulutus tässä on. 120km motarilla, ja ehkä 15 kaupungilla, keskikulutus 7,5l / 100km. Volvon jälkeen tämä ei syö juurikaan mitään.
Ehkä moottori nakuttaa jonkun verran, mutta eihän tämä uusi. Toivottavasti on Saabin ominaisuus.
Ärsyttää että joku oli joskus irroittanut vasemman takaoven sisukset (siis sen sisäpanellin) ja asentanut sen päin v*ttua, että ikkunan ja paneelin väliin mahtuu 2 sormea. Näköjään kasausjärjestys väärä. Pitääpi tutkia.
Ei toimo takalunkan aukaisumekanismi ainakaan sähköisesti. Toivottavasti on helppo korjata (olenhan sähkömies...........).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Ostitko Oulusta ja semmoinen ruosteen vihreä? Jos näin, niin mun duunikaverin entinen. Tosiaan taisin kesällä katsoa että uusi huohotuspaketti olisi asennettu. Siitä, että oliko se uusin versio, niin en ota kantaa Yleiset osiolla ylin topikki käsittelee ko. aihetta.
Takaluukun johdot poikki siitä taitoksesta "haitarin" sisältä.
Takaluukun johdot poikki siitä taitoksesta "haitarin" sisältä.
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Jaa. Taitaapi olla se. Oliko muuten hyvä saabbi? Järkevä ostos? Mitä ongelmia siinä oli? Ja miksi on oven paneelli käytetty irti?J8 kirjoitti:Ostitko Oulusta ja semmoinen ruosteen vihreä? Jos näin, niin mun duunikaverin entinen. Tosiaan taisin kesällä katsoa että uusi huohotuspaketti olisi asennettu. Siitä, että oliko se uusin versio, niin en ota kantaa Yleiset osiolla ylin topikki käsittelee ko. aihetta.
Takaluukun johdot poikki siitä taitoksesta "haitarin" sisältä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Takaoven panelista: Itse olen tavannut useamman vanhemman 9-5 yksilön missä oven väliin on päässyt vettä ja tämän seurauksena takaoven panelit lahonneet. Koitappas painella panelia alareunasta, onko pehmeetä? Panelin saa helpoisti irti jos joku ei ole rikkonut kiinnitysklipsejä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
En sen koommin tutustunut autoon, muutakuin kävin tsekkaamassa sen huohotuksen. Ei ainakaan kaveri valitellut mistään vioista, joten sen aikana kait pelannu hyvin. Halus vaan vaihtaa tiisseliin. Pitkästä starttamisesta joskus mainitsi, mutta sanoi poistuneen tulppien vaihdolla ja paremmalla polttoaineella(98E). Muutenkin kannattaa tuota tankata, varsinkin jos(kun) laitat joskus menevämpää softaaShadow_Fi kirjoitti:Jaa. Taitaapi olla se. Oliko muuten hyvä saabbi? Järkevä ostos? Mitä ongelmia siinä oli? Ja miksi on oven paneelli käytetty irti?
Onnea uudelle hankinnalle!
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Vaihteiston ja apurungon välinen etutukitanko kumeista rikki, siitä töytäisy liikkeellelähdössä. Helppo vaihtaa ja halpa osa, kulutustavaraa.
Huoltovälinä on järkevä pitää 10tkm ellei tule yli 20tkm vuoteen eli öljynvaihtoon välittömästi. Nakutus hydraulisten venttiilinnostimien likaantumisesta, moottorin huuhtelupesu yleensä auttaa ja tähän liittyen imusihdin tarkistus öljypohjan kautta.
Voipi auttaa myös RE85 polttoaineen käytön aloitus kuten on jo puhetta ollut sen puhdistavasta vaikutuksesta.
Huoltovälinä on järkevä pitää 10tkm ellei tule yli 20tkm vuoteen eli öljynvaihtoon välittömästi. Nakutus hydraulisten venttiilinnostimien likaantumisesta, moottorin huuhtelupesu yleensä auttaa ja tähän liittyen imusihdin tarkistus öljypohjan kautta.
Voipi auttaa myös RE85 polttoaineen käytön aloitus kuten on jo puhetta ollut sen puhdistavasta vaikutuksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Kun havittelet vm2000 ja jos kilometrit lähentelee kahtasataa tuhatta, tai yli. Katso onko siihen tehty turbon ja jakopään remontti. Muuten pois hinnasta n.2500€, paitsi, jos et itse tee hommaa. Kallista pajalla ja ne on takuuvarmasti edessä aika pian näissä kilometreissä. MUlla niitä on ollut.
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Lainaan hieman topikkia, kun itsekin samoissa aiheissa liikun.
Ensimmäistä Saabbia siis ostamassa, ja sopiva yksilö jo bongattu. Varustettu täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Kysyin myyjältä onko tomaatin öljyt vaihdettu ja huohotinpäivitys tehty, mutta näistä ei erikseen löydy mainintaa kirjassa. Kuuluuko ko. jutut siis huolto-ohjelmaan?
Nim. "Sairaus" vei mukanaan.
Ensimmäistä Saabbia siis ostamassa, ja sopiva yksilö jo bongattu. Varustettu täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Kysyin myyjältä onko tomaatin öljyt vaihdettu ja huohotinpäivitys tehty, mutta näistä ei erikseen löydy mainintaa kirjassa. Kuuluuko ko. jutut siis huolto-ohjelmaan?
Nim. "Sairaus" vei mukanaan.
9-3 SC 2.0t Vector M6 -08
ex-9-5 Aero AT -03 BP
ex-9-3 SC 1.8t Vector M5 -08, BP stage1
ex-9-5 Aero AT -02
ex-9-5 2.0t Arc -02
ex-9-5 Aero AT -03 BP
ex-9-3 SC 1.8t Vector M5 -08, BP stage1
ex-9-5 Aero AT -02
ex-9-5 2.0t Arc -02
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Omalta osalta voin sanoa että 260tkm ajetulla ja täydellisen huoltokirjan omaavaan yksilöön ei ole tehty esim huohotinpäivitystä. Toki voi olla että tämä johtuu siitä että on tuontiauto, mutta jotenkin luulisi että samat säännöt eri maissa, varsinkin kun on ihan Saabilla tehty huollot..Kimpo kirjoitti:Lainaan hieman topikkia, kun itsekin samoissa aiheissa liikun.
Ensimmäistä Saabbia siis ostamassa, ja sopiva yksilö jo bongattu. Varustettu täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Kysyin myyjältä onko tomaatin öljyt vaihdettu ja huohotinpäivitys tehty, mutta näistä ei erikseen löydy mainintaa kirjassa. Kuuluuko ko. jutut siis huolto-ohjelmaan?
Nim. "Sairaus" vei mukanaan.
Omaa autoa saanut kyllä korjauttaa sen verran paljon että en usko enää mihinkään.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan 150 000 km välein, kannattaa kyllä vaihtaa tiheämmin. Sen sijaan huohotinpäivitys ei kuulu, mutta siihen saa päivityssarjan esim. ProCar Serviceltä ja sen pystyy itse laittamaan.
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Kertokaahan nyt mitä se auttaa laittaa - huohotin vaivaiseen - moottoriin mitään päivitystä kun vahinko on jo tapahtunut
Jos ei ole tähän päivään mennessä T7 moottoria päivitetty - siis vm.1997 - 2004 - niin aika turhaa on neuvoa sitä päivittämään ... ennen kuin moottori on kunnostettu
Jos ei ole tähän päivään mennessä T7 moottoria päivitetty - siis vm.1997 - 2004 - niin aika turhaa on neuvoa sitä päivittämään ... ennen kuin moottori on kunnostettu
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Ostamassa OG 9-5 Saabbia - Mihin katsoa, mitä potkia?
Minulla senverran kokemusta vaimon omistaman OG 9-5 viosta jotka korjannut itse foorumin avustuksella. Peruutus ja takasumuvalo pimeinä ja cruise lopetti toimimasta + ajovalot jäi päälle huomiovaloasennossa vaikka avaimet taskussa ja ovet lukossa.
Kaikki viat korjautui kun korjasin peräluukkuun menevän haitarikumin sisältä yhden katkenneen johdon. Auto 2.3t 2001 ajettu 165000km. Muuten aivan loistava auto, vääntää matalalta ja ohituksissa joutuu laittamaan hämmästyksenestolaitteen
päälle. ( laitetaan kuminauha pään yli leuanalta. että summu ei loksahda auki.)
SAIS JO TALVIKELIT TULLA!!
Kaikki viat korjautui kun korjasin peräluukkuun menevän haitarikumin sisältä yhden katkenneen johdon. Auto 2.3t 2001 ajettu 165000km. Muuten aivan loistava auto, vääntää matalalta ja ohituksissa joutuu laittamaan hämmästyksenestolaitteen
päälle. ( laitetaan kuminauha pään yli leuanalta. että summu ei loksahda auki.)
SAIS JO TALVIKELIT TULLA!!
Hanniko
9000 CD 2.3 TURBO IC A
9000 CD 2.3 TURBO IC A