RE 85 ja karstan kierto koneessa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Nyt on tänne periferiaankin tullut myyntiin RE85:sta, joten siihen pitäis kai siirtyä. Foorumilta tietoa haettuani olen päässyt käsitykseen, että etanolilla ajaessa pannusta lähtee karstat, ainakin palotilasta. Voiko nämä aiheuttaa jotain koneen öljynkierto murhetta vai palaako ne kököt ja poistuu putkesta Garrettia rikkomatta? :oops:

Mitenkäs tämä kuuluisa liotushoito männänrenkaiden irrotamiseksi kannattaisi ajoittaa, kun kerran etanolilla aletaan kurvailla? Tulisi samalla palotilan alapuolinen osa myös putsattua.. Pitäiskö varoilta käyttää öljypohja irti, vaikka pitäisi olla ns. huohotinongelmavapaa versio... Ekaksi muutama tankillinen etanolilla ja sitten STP Flushit koneeseen ja uudet öljyt vai mikä olisi järkevä järjestys? Vai onko tähän tarvetta? Kone ei savuta, mutta aavistuksen tuntuu öljyä poistuvan jonnekin. Coolerin mutkan jälkeen imusarjaan lähtevässä letkussa oli pikkuisen öljyä, ei mitenkään kamalia määriä kuitenkaan...

Haulla on nyt päivä foorumilla notkuttu ja tietoa imuroitu, joko en osannut sitä poimia tai sitten en sitä löytänyt.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pitää paikkansa, parin tankilisen jälkeen mäntien laki hohti puhtaana.
Mulla on sellainen teoria että sama etanoli joka sekoittuu öljyyn ja ohentaa sitä kiertää myös koko koneessa ja pesee sitä samoin kuin nuo ihmeaineet.
Sekin oli todettavissa että vajaan kymppitonnin ajetut ölpät joita olin loppumatkan ohentanut neljällä tankkauksella E85:sta, olivat melkoisen luirua tavaraa ja todella mustaa.
Oliskohan se ihan tervettä varmistelua T7 koneissa muutaman tankillisen jälkeen tarkistaa se imusihti.

Ja jopa sekin huhu tuntuu olevan tosi että tankista lähtee paskot liikkeelle etanolilla.
300tkm ajettu auto ja tuntemattoman ikäinen suodatin meni ihan oikeasti tukkoon kun bensa-adaptaatio oli varkain noussut 15% ja suodattimen vaihdon jälkeen näytti menevän miinukselle välittömästi.

Mut on se muuten mahtavaa ainetta, talvikäyttö on vielä kyllä kokeilematta tolla T5 E85 softavirityksellä. Vakiokytkinkin alkoi luistamaan ihan pyytämättä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli mitäs lukuja Opensidistä seurataan, jolla tiedetään bensasuodattimen olevan tukossa? Olkoonkin, että suodatin on vain n. 20 tkm ollut käytössä vaihdon jälkeen, mutta jos se tankin kökkö lähtee liikkeelle...

Ja mites se oli toi öljypohjan irroitus, eikös sen pitäis tulla tässä vehkeessä irti ilman apurungon irroitusta?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Aikanaan saamani suositus oli vaihtaa polttoainesuodatin jokatapauksessa parin ensimmäisen etanolitankillisen jälkeen. Uuteen (15€) verrattuna vastus oli puhallettuna huomattavissa, mutta ajossa ei.

Öljypohja lähtee irti kunhan pakoputken alkuosuus on ensin irroitettu pois tieltä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Amul lähtee ryömimään selkeästi plussalle, olettaisin.
Ohjeissa öljypohjan irrotus paikoillaan vaatii koneen nostoa jakopäästä hieman että pääsee kaikkiin pultteihin käsiksi ja saa pohjan ujutettua pois paikoiltaan ilman apurungon irrotusta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Etanoli yksi vahvimmista liuottimista ja käytetään yleisesti erilaisten rasvojen liuottamiseen eli puhdistukseen.

Tämä mielessä kun läträtään sen viinan kanssa :mrgreen:

Omassa moottorissa ainakin männänpäät on puhtaat noesta eli alumiinin harmaat.

Jos moottori "syö" öljyä niin se viittaisi vahvasti että moottorissa on siis karstaa joka liuotus hoidolla lähtee sieltä jossakin vaiheessa liikkeelle.

Jos turbo ehjä ja huohotus kunnossa niin sieltä on todennäköisesti öljyrenkaat kuoleentuneet.
Saab 9-5 2.0t 1998
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mites nämä öljyrenkaat, "toipuuko" ne mahdollisesti etanoli kylvyssä tai näillä moottorinputsaus mömmöillä? Vai meneekö pata aukaisuun (ei kiitos...)
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Valitettavasti ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin uusia männänrenkaat :x
Saab 9-5 2.0t 1998
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Oletteko havainneet, että Re85 käytön myötä paloäänet olisivat erilaiset kuin bensalla tai että ne jotenkin muuttuisivat ajan myötä? Itse olen ihmetellyt metelin kasvamista etanolilla. Ilmiö tuli esiin vasta kun PA-suodin meni tukkoiseksi ja samalla meno hyytyi. Suotimen vaihdon jälkeen suorituskyky palautui, mutta karkea (ploplottava) ääni kuormituksessa jäi päälle. Bensalla tuota ei esiinny. Kone on korkeapuristeinen (-99) ja softa NON TCS Biopower (.46S), jossa tarvittavat muutokset korkeapuristeiselle koneelle ja punaisille suuttimille. Lähtökohtaisesti palotilat aika pirun karstaiset - nyt en ole vähään aikaan katsonut.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kokeile vaihtaa öljyt jos yli 5tkm ajetut. Itelläni muuten ihan sama setuppi, punaiset ruutat, 3.5bar bensanpaineensäädin (vakio tais olla 3?) ja kyseinen puukotettu non-TCS softa. Tilasin just uuden bensapumpun. Vanha pumpero alkanut vinkumaan enempi ja enempi. :) Sitä se etanoli teettää.
99T-museopeli
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: RE 85 ja karstan kierto koneessa?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Passi kirjoitti:Tilasin just uuden bensapumpun. Vanha pumpero alkanut vinkumaan enempi ja enempi. :) Sitä se etanoli teettää.
X-1R -BENSIINIBOOSTERIA tankkiin, niin voitelee kaiken muun lisäksi pumpun.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin