Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Liekö vika vai ominaisuus.
Reilummin kiihdyttäessä heti kytkimen painamisen ja kaasun hölläämisen jälkeen kierrokset kipasee semmosen 500+ ennen kuin alkaa laskea.
Ne vaan käväsee ihan kuin kaasuläppä ei seuraisi kaasupoljinta samassa tahdissa.
Ei haittaa käytössä, ihmettelen vaan.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

yxipexi kirjoitti:Liekö vika vai ominaisuus.
Reilummin kiihdyttäessä heti kytkimen painamisen ja kaasun hölläämisen jälkeen kierrokset kipasee semmosen 500+ ennen kuin alkaa laskea.
Ne vaan käväsee ihan kuin kaasuläppä ei seuraisi kaasupoljinta samassa tahdissa.
Ei haittaa käytössä, ihmettelen vaan.
Muistelen olleen ennenki juttua aiheesta. Kyseessä ns mukavuus toiminto manuaalivaihteisissa, eli pienemmälle vaihdettaissa trionic nostaa hieman kierroksia että meno olisi jouheampaa, tasaisempaa, eikä pienemmälle vaihdettaessa nykäisisi niin "rajusti."
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkista imuvuodot, pienessä määrin ominaisuus mutta jos nousee noin paljon niin on vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Tästä samaisesta asiasta olen itsekin kirjoittanut tänne aiemmin.
Prikulleen sama ongelma oli. Ei haitannut, mutta ärsytti kun kierrokset nousi n.500-800 kun polkas kytkimen pohjaan vedon jälkeen. Sit ei nostanut kierroksia jos päästit kaasun pois ja odotit ihan sekunnin ennenku painat kytkimen.

Eniwei, en tuota kyseistä vikaa itseään lähtenyt paikallistamaan sillä ongelmia oli muutenkin. Testasimme juuri tulpattua mankun r vai w letkua (tulppauksella näkee onko takaiskut kondiksessa) ja sen jälkeen tuon kierrosten nousun mielestäni huomasin. Noh, after that kun ei ollut takaiskuissa vikaa, tulppaus pois, mankun letkujen tarkistaminen ja kaikkien muidenkin ap-letkujen. Samaöla kertaa softaa muokattiin. Näiden summarum tekemisten yhteydessä kone "palasi ennalleen" eikä pompannut kierrokset enään. Veikkaan että vika oli juurikin letkuissa ennemmin kuin softassa, mutta varmaksi en sano sillä molemmat korjaukset/muokkaukset tehtiin samoihin aikoihin..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Toiminnallisuuden saa softalla poiskin, ja on isommilla turboilla monesti tarpeen ettei kierrokset karkaa yli kierrosrajoittimen kun vedättää ylös asti ja nostaa kaasun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja kello »

Jep mulla tekee samaa, kierrokset nousee 300-400 rpm kytkintä painaessa. Rassaa tuollanen tyhjä huudatus vaihtaessa :cry: . Millä mekanismilla imuvuodot voi saada tämän aikaan?
Saab 9-5 Aero XWD -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sekoittaa trionicin käsityksen siitä miten ilmavirtaus muuttuu läppää suljettaessa, jos läpän ja sylinterin välissä on vuoto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J-M T.
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 08:12
Paikkakunta: pudasjärvi

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja J-M T. »

Täälläkin samaa "ongelmaa". Täytynee alkaa etsiä noita mahdollisia vuotokohtia ajatuksen kanssa, entä montako noita takaiskuja on mitä tarkistaa?
Saab 9-5 2.0t Biopower -07

Aiemmat:
2x 900i
Saab 900 2.0T-95
Saab 900SE Talladega-97
2x 9000 2.0t
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Entäs kun kärsään puhkumalla ei ole imuvuotoja ja evapin sun muut on tulpattu? Meidän -99 femmassa samaa ongelmaa, nopeissa vaihdoissa isolla kaasulla jenka karkaa ja rääkkää kytkintä ja ei mukavoita vaihtamista yhtään. Kaverit luulee jo välikaasuksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Lomareissulla äskettäin hoksasin, että meidän viiruAerossa ei kierrokset ryntäilleet, mutta eivät myöskään laskeneet normaalisti vaihdetta vaihtaessa. Tyhjäkäyntikin hurrasi pitkään ~1100 kierroksen paikkeilla, kun kytkin pohjassa rullasi, asettui kuitenkin hetken kuluttua normaaliksi.

Tukin imukärsän jämäkällä muovisella tinneripullolla, tulppasin imukobran huohotinliittimen ja laitoin magneettiventtiilin ylimmästä letkusta paineilmaa järjestelmään. Hyvin suhisi puolittain poikki ollut polttoaineen paineensäätimen letku. Onneksi ei tullut reviteltyä matkalla :lol:

Sellainen vuoto tuli myös havaittua, että kun tulpattu imukärsä alkoi paineen vaikutuksesta jöpöttämään suorempana, niin ahtoputken ja läppäkotelon välistä suhisi aika reippaasti.
Ei ollut painemittaria käytössä tuossa koeponnistuksessa, aika varovasti ilmaa päästelin, mutta veikkaan suhinan alkaneen maksimiahtopainetta (n. 1,3bar) alemmissa lukemissa.
Eikös se ahtoputken O-rengas löydy osanumerolla 4940698?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Etralta ainakin sai sopivan kun raahas vanhan mukana. Mittoja en muista enää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin