Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tuli tänään autovero, ja jäi vaivaamaan miksi Saab 9-5 on niin raskas auto? Siis sehän ei ole kovin iso auto.

Volvoni (740) verotuksessa painoi 1625kg.

Nyt tuli uudet verolaput (siis ensimmäistä kertaa Saabilleni), jossa lukee "Kokonaismassa 2090kg".

Siis tämä Saabbi on entistä Volvoani 465kg raskaampi? Eikä minusto ole edes isompi.

Eikä Volvot, varsinkaan vanhat ole mistään foliosta tehtyjä.

Kaitpa ne verotuksessa paremmin tietää paljon tää painaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Turvallisuus. On se iso auto.
Ainakin 940 on foliosta tehty
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
n. 5 min kohdalta =>
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Shadow_Fi kirjoitti: Volvoni (740) verotuksessa painoi 1625kg.
Nyt tuli uudet verolaput (siis ensimmäistä kertaa Saabilleni), jossa lukee "Kokonaismassa 2090kg".
Siis tämä Saabbi on entistä Volvoani 465kg raskaampi? Eikä minusto ole edes isompi.
Onkos tuo volvonkin paino kokonaismassa vai omamassa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

JKen kirjoitti:Turvallisuus. On se iso auto.
Ainakin 940 on foliosta tehty
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
n. 5 min kohdalta =>
Öööö.. Ajattele uudelleen? Siis mikätahansa auto menee tuossa vauhdissa solmuun. Ja tuossa vanhassa volvossa ei ole vielä kunnolla ajateltu energian jakausta pitkin koria? Kova kori, kova isku, metalli muuttuu aika pehmeäksi.

Renaultti oli toiminut tyynyn lailla, joten se näyttää turvallisemmalta.

Sama asia kuin tiiliskivi ja tyyny vertaus. Kyllähän tiili halkeaa pudotuksessa, mutta tyyny ei. Kumpi vahvempi? :D

Älä ymmärrä väärin, mutta tuo sinun "folio" juttu vähän ärsytti.

Ja turvallisuus = paino????
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

baasenar kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti: Volvoni (740) verotuksessa painoi 1625kg.
Nyt tuli uudet verolaput (siis ensimmäistä kertaa Saabilleni), jossa lukee "Kokonaismassa 2090kg".
Siis tämä Saabbi on entistä Volvoani 465kg raskaampi? Eikä minusto ole edes isompi.
Onkos tuo volvonkin paino kokonaismassa vai omamassa?
Samanlainen lappu, edellinen vero. Kokonaismassa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Shadow_Fi kirjoitti:Volvoni (740) verotuksessa painoi 1625kg.
Mahtoi olla melko karvalakki, kun kevyimmästä päästä ollut kulkineesi.
Oliko turboa, välijäähdytintä, ilmastointia, sähkölaseja, -peilejä, airbagit, montako kaiutinta jne.?

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Niin, karvalakki Femma painaa n. 1700 kg. Siis omamassa. Kokonaispainossa on kai mukana kantavuus, siksi ero luvuissasi niin suuri, luulen...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Hansen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Syys 05, 2011 19:21

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Hansen »

Kai tuo 9-5 ihan normaalin painoinen on. 740 on kuitenkin alunperin 13 vuotta vanhempi malli, autot vaan oli ennen kevyempiä. Ja varmaan tosiaan omamassoja pitää tarkastella, jos autojen todellisia painoeroja vertailee.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Miten noita kahta muka voi edes verrata, täysin eri laatua?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hansen kirjoitti:Kai tuo 9-5 ihan normaalin painoinen on. 740 on kuitenkin alunperin 13 vuotta vanhempi malli, autot vaan oli ennen kevyempiä. Ja varmaan tosiaan omamassoja pitää tarkastella, jos autojen todellisia painoeroja vertailee.
Sedanin painon pitäisi jäädä välille 1500-1680kg, ja sportcombin välille 1550-1745kg,
ajovalmiina sisältäen nämä, täydellä tankilla, tuulilasin neste ja työkalut. Ja taas jos katsotaan konais painoa matkustajineen, niin suunnilleen näin 9-5 sedan 2050-2130kg ja sportcombi 2110-2190kg.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Autojen painot ovat kasvaneet parantuneiden turvavarusteiden ja -rakenteiden vuoksi. 740 suunniteltiin 80-luvulla ja seuraajan 940:n kokonaispaino on luokkaa 1900 kg. 2000-luvun S60 ja V70 painavat sitten kokonaisuudessaan 2000 - 2200 kg.
Jube
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 07:22

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Jube »

[quote="Shadow_Fi"]Tuli tänään autovero, ja jäi vaivaamaan miksi Saab 9-5 on niin raskas auto? Siis sehän ei ole kovin iso auto.

Volvoni (740) verotuksessa painoi 1625kg.

Nyt tuli uudet verolaput (siis ensimmäistä kertaa Saabilleni), jossa lukee "Kokonaismassa 2090kg".

Siis tämä Saabbi on entistä Volvoani 465kg raskaampi? Eikä minusto ole edes isompi.

Samaa ihmettelin itsekin, mutta vilkaisu rekisteröintitodistukseen selvittää asiaa.
Myös vakuutusmaksu mielestäni määräytyy painon mukaan, koska edellinen autoni oli Octavia ja siinä oli huomattavasti alhaisempi liikenne- ja kaskovakuutus!
Saab on todellakin painava auto, turvallisuus painaa.Itselläni nyt 9-5 Sedan Griffin, joka painaa 1645kg ja kokonaispaino on 2110kg, sekä yhdistelmän suurin paino 3910kg, eli ei voi kuljettaa enää henkilöautokortilla, jos on riittävän suuri asuntovaunu, vaan tarvitaan ka-kortti!
-J
aero
-
Viestit: 8732
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, 9-5 on raskas auto, niinkuin kaikki muutkin nykyautot. Tämä ei onneksi tule kenellekään yllätyksenä, koska asian näkee jo autoa ostaessa rekisteröintitodistuksesta. Jos aikalaisia verrataan, niin tonnarin paino (omamassa 1410kg) on/oli aika lähellä ainakin mulla ollutta ratakiskoa (omamassa muistaakseni 1375kg), 9-5:n paino taas lie melko lähellä vastaavaa V70:stä. Kuriositeettina kerrottakoon, että mallivuoden 2009 9-3 SC TiDSM:n omamassa on 1600kg ja kokonaismassa 2000kg.

Ja nniiiiin, se vakuutusmaksu. Siihen vaikuttaa moni muu(kin) asia kuin paino (en tiedä, vaikuttaako itse paino edes suoraan) - mm. moottorin koko, asuinkunta sekä ko. ajoneuvomallin kolarointihistoria ko. yhtiössä. Ainakin moottoripyöräpuolella myös vakuutuksenottajan ikä sekä moottorin teho ovat vaikuttavia tekijöitä.

Ja se yhdistelmä. 9-5:n ajamiseen ei tarvitse kuorma-autokorttia (C), koska 9-5:sta ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi (siitä vain, yrittäkääpä joku). Henkilöautokortilla (B) sillä 9-5:lla saa kiskoa kärryä, jonka kokonaismassa ei ylitä 1390kg, kevyen yhdistelmän kortilla (BE) puolestaan sillä 9-5:lla saa kiskoa kärryä, jonka kokonaismassa on alle 3500kg ja kytkentämassa alle 1800kg (saa korjata, muistaakseni OG9-5:n sallittu vetomassa jarrulliselle kärrylle on tuo).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

aero kirjoitti:Ainakin moottoripyöräpuolella myös vakuutuksenottajan ikä sekä moottorin teho ovat vaikuttavia tekijöitä.
Ja ettei jopa myös sukupuoli.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Mikä tekee Saabista niin raskaan...?

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Vaikuttaa myös sukupuolikin ja jos oikein muistan niin se on poistumassa tasa-arvon takia.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Vastaa Viestiin