check engine ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
nauskis
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 16:37

check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja nauskis »

eli ongelma seuraava: autoni on saab 9-5 2.3t vm98. eilen syttyi check engine valo eikä käy tyhjäkäyntiä. pakokaasukin on jotenkin erikoisen tuoksuista. eli tietäiskö joku missä mahdollisesti vika piilee?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

villiäkin villimpi veikkaus lampda
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vikakoodin luku on ainoa järkevä toimenpide jolla aloittaa vian etsintä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

juu vikakoodien luku ja läppä varmasti limp-home tilassa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja Jussi »

scorpio_88 kirjoitti:... ja läppä varmasti limp-home tilassa.
Miksi?

Ei tuossa kysyjän vikakuvauksessa anna yhtikäs mikään olettaa että kaasuläppäkotelo olisi lipsahtanut "limp home"-tilaan... ei sitten yhtikäs mikään.

Kysyjälle: Vikakoodien luvun jälkeen diagnoosi on huomattavasti helpompaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Kyllä mulla ainakin tyhjäkäynti ole melko olematonta ku oli limbissä.
Pakokaasuja en haistellu ku olin liikennevaloissa :D

Mutta koodinlukuun vaan
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Vesakko
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Joulu 08, 2009 07:46
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesakko »

Meillä samanlainen 9-5 jätti parikertaa peräjälkeen mamman tienvarteen ja oireet ihan samat.
Ce valo palaa ja erittäin matalat tyhjäkäyntikierrokset.
Kaasuläppä oli limphome tilassa ja vikakoodit viittas läppäkoteloon. Pesin läppäkotelon hammasharjalla ja jarruputsilla, nyt on menny jo 500km ilman oikkuja.
Hyundai IX55 Crdi
Saab 9-5 2,3t -07
#4980
nauskis
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 16:37

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja nauskis »

nyt on vikakoodit luettu ja kaasuläppäkotelossahan tuo vika oli. kuinkahan paljon tulee kustantaan jos oikein huoltoon vie korjattavaksi vai olisiko kotelo helppo vaihtaa itse? mistä päin ulkomailta kannattaisi kattella osaa kun varmaan aika paljon halvemmaksi tulee sieltä tilaamalla?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja Eski »

Läppäkotelon vaihto on melko helppo homma; http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

PCS:ltä läppäkotelon saanee noin 450 eurolla; http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 47844cd9c2

Eski
nauskis
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 16:37

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja nauskis »

kokeilin tuota putsausta ja se ei auttanut. heti kun laittaa virrat päälle niin limp home menee päälle ja check engine senkuin tuikkii.
voiko olla että kun otin koko kaasuläppäkotelon irti ennen putsausta niin täytyisi käydä putsauksen jälkeen ohjelmoimassa auto kun täällä on aika moni sen putsannut paikoillaan? olis hyvä tietää ennekuin rupean uutta osaa tilaamaan.
ja jos nyt uuden osan joutuu tilaamaan niin sen asentamisen jälkeen joutuu varmaankin käyttään huollossa ohjelmoinnissa?
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Käytitkö akunkenkää pois. Jos et niin limbbi menee heti takasin päälle
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
nauskis
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 16:37

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja nauskis »

no enpä käyttänyt. hyvä tietää. täytyykin kokeilla uudestaan.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itselläni oli aikanaan 9-5. Läppäkotelon resetointi akun kengän ollessa irrallaan poisti kyseiset ongelmat (huono kylmäkäynnistyvyys, vakkari ei toiminu, sutimisenesto ei toiminu ja CE-valo mollotti näytöllä).

http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

Tuossa video jonka mukaan resetointi tapahtuu.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: check engine ongelma

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Siis teoriassa tapahtuu noin, suosittelen kuitenkin irrottamaan läppäkotelon jos vähänkin epäilyttää. Helpompi suorittaa olohuoneen pöydällä. Ettei käy niinkuin itselleni 25 asteen pakkasessa. Sain siis särjettyä hieman muovia ja resetointi ei onnistunut. Kuitenkin sain läppäkotelon korjattua siten että että viritin jousen muoviseen kaasuvipuun . Tällä kotelolla ajoin 10000km ongelmitta, kuitenkin ennen auton myyntiä vaidoin kotelon uuteen. Kotelo on joutilaana ulosheittohintaan jos joku sellaisen haluaa jossa ei tuo vikatilaan meno ole mekaanisesti mahdollista. Vian ilmetessä en tiiä mitä voi tapahtua, riittääkö kun akunkengän käyttää pois ja matka jatkuu... Jos tollanen kiinnostaa niin nurkista lojumasta 50 euroa+pk:t. Vastuu jää ostajalle:) Toimivana irroitettu.
Vastaa Viestiin