Tuli tosiaan kuukausi sitten puhdisteltua 9-5:sta karstainen lohko, laakereiden tarkastus, venynyt jakoketju ja kiristin meni uusiksi.
Autolla on ajettu noin 5000 rempan jälkeen
Heti jakorempan jälkeen auto ei käynnistynyt ensi yrittämällä ja silloin viaksi paljastui huono kontakti kampiakselin asentotunnistimen liittimellä (lambda liittimien vieressä, sininen liitin)
Silloin vika korjaantui kun painoin liittimen kunnolla pohjaan.
Autossa oli tämän jälkeen ongelmana epätasainen ja hieman pätkivä tyhjäkäynti, jako oli tarkastettu ja merkit olivat kohdallaan.
Viime viikolla ajattelin että puhdistan nuo liittimet jotka olivat jakopään rempan aikana irti, eli sytkäkasetti, lambdat ja tuo kampuran anturi.
Puhdistus aineena oli Motipin Contact Cleaner, kaikki liittimet irti ja reilusti cleaneria liittimiin, annoin hetken aikaa aineen vaikuttaa ja paineilmalla puhdistus ja vielä hetken aikaa kuivua, liittimet kiinne ja starttaamaan, kun käänsin virrat päälle niin kojelaudasta kuului tolkutonta releen naksumista ja flekti lähti pyörimään, eikä moottori yllättäin käynnistynyt.
Tämän jälkeen tarkastin taas tuon kampuranasento liittimen ja hieman meisselillä rapsutin sitä, jonka jälkeen auto käynnistyi normaalisti ja lähdein ajamaan kotia kohti, noin 10km ajettuani auto sammui kesken ajon ja taas tuo releen naksutus alkoi eikä käynnistynyt, hanskalokerosta löytyi 556 CRC jota suihkautin taas tuonne kampuranasento liittimelle ja auto käynnistyi.
Tämän jälkeen auto on sammunut noin kymmenen kertaa sekä pätkii satunnaisesti, lähtee taas pelaamaan kun rapsuttelee liittitmen pinnejä ja suihkuttaa tuota CRC:tä sinne, jonka jälkeen autolla pääsee 10-100km tuurista riippuen.
Liitin on kaksi kertaa ollut auki ja olen sitä mekaanisesti puhdistanut sekä yritänyt kiristää johtosarjan puolella olevia liittimiä ilman tulosta, voiko tuollainen liitin edes vioittua niin ettei se saisi kontaktia? Saako tuollaista liitintä uutta ja pystyykö site itse uusimaan sinne?
Vai onko vika kuitenkin tuossa asentoanturissa?
Antureita ainakin saa uusia ja on varmaan helpompi kokeilla
Liitin vai anturi vika?
Liitin vai anturi vika?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Liitin vai anturi vika?
Uusi kampuran asentoanturi Pro-Carserviseltä Matkahuollon kuluineen Klubialennuksella n. 90 euroa, että montako kertaa viitti sillä rahalla matkaa keskeytellä, mikäli vika on siinä...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Liitin vai anturi vika?
Siinähän se kysymys onkin, kun vaikuttaisi ennemminkin että liittimessä on vikaa, nuukana miehenä tuo 90€ on liikaa osasta joka voi olla ehjä. Enpä täällä kyselisi jos tietäisin että vika on anturissa.9000 automaatilla kirjoitti:Uusi kampuran asentoanturi Pro-Carserviseltä Matkahuollon kuluineen Klubialennuksella n. 90 euroa, että montako kertaa viitti sillä rahalla matkaa keskeytellä, mikäli vika on siinä...
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
Re: Liitin vai anturi vika?
Vika löytyi!
Termostaattikoteloon tuleva maadoituskaapeli oli liittimen juuresta rikki, sopivasti rupesi ottamaan kontaktia kun tuota kampuranasento tunnistimen liitintä kävi sorkkimassa.
Termostaattikoteloon tuleva maadoituskaapeli oli liittimen juuresta rikki, sopivasti rupesi ottamaan kontaktia kun tuota kampuranasento tunnistimen liitintä kävi sorkkimassa.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
-91 900S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Liitin vai anturi vika?
Hieno homma, että vika löytyi! Kiitos tästäkin tiedosta, saattaa edesauttaa jotain kanssa Saabistia.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...