9-5:n kaiutinkoot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Olis ylimääräisenä phoenix gold xs2300 vahvari,2-kanavainen,jolla soittaa MYÖS subia(312w 4ohm mono!2ohm vakaa mono,1ohm vakaa stereo) Hyvä ääninen pääte,50e! Alkuperäinen laatikko löytyy+mittausraportti vahvarista!
#2285
Pee
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Pee »

Loppuu lähdöt soittimesta + pitäs värkätä subi johonkin semmoseen paikkaan että ei veisi tilaa kontista.
Kiitos tarjouksesta.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Tuli sitten jostain buusti että ostanpa kojelaudan kulmiin hertzit. Sitten ajattelin että laitanpa samalla hertzin evl165L 6.5" midbassot.
Kojelaudan kaiuttimissa vaikutus oli ihan myönteinen mutta kun tuli kuskin oveen askarreltua toinen midbasso kiinni niin kyllähän se löyti aika äkkiä tiensä autotallin hyllyyn. Sen verta lahjakkaasti hävis bassot että saa vakiot hoitaa homman jatkossakin. Hukkaan meni nekin rahat.
Siitä sais joku midbassot sopuhintaan jos hakee pois. Toista ei edes ole poistettu paketista :roll:
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ei niistä etuovista tunnu saavan midbassoa kuulumaan, ellei tee noin:

Kuva

Privassa viestittelin taannoin yhden Saabistin kanssa, ei hänelläkään laadukkaat midbassot toimineet vaimentamattomissa etuovissa AS2 -vahvarilla soitettuna. Alkuperäiset elementit kuulemma soivat paremmin.
Nuo kuvan Rainbow Germaniumit potkivat ihan mallikaasti Prestige 200 (~AS3) - vahvistimella, kun ovi oli tuossa kunnossa. Tietysti potku hivenen parani, kun ne kytki lisävahvariin, jossa kaistanpäästösuotimilla sai toistoalueenkin kohdilleen. Ja 200W per elementti :lol:

Juolahti vielä mieleen, että mullahan ois joutilaana hyvä-ääniset koaksiaalikaiuttimet femman kojelaudan kulmiin. Voisin myydä ne tämän ketjun lukijoille, olisiko 45€ parihinta passeli?

Tuollaiset Rainbow KX87 koksut, passaavat vakiopaikoille, kun laittaa alkuperäisien kiinnitysruuvien alle isot prikat:
http://www.fanaticaudio.com/shop/4-tuum ... nbow-kx87/

Alkuperäinen pakkaus löytyy, kuittikin luultavasti.
En viitsi postitella, mutta voin toimittaa Vaasa-Kokkola-Ylivieska reitille.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Saattashan se olla että lisävaimennus korjaisi tilsnnetta. Nyt ovissa on sellainen semivaimennus. Tuumailinkin että pääsen helpommalla jos ostaa jonkun aktiivisubin konttiin jos bassoja jatkossa kaipaan.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Pee
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Pee »

Orkkiskajareissahan on semmonen vaahtomuovi tjmv. kaulus mikä tiivistää sen kaiuttimen ovipahviin.
Sitten kun sinne laitetaan joku muu kaiutin mistä puuttuu se kaulus niin lopputuloksena akustinen oikosulku ja eihän se kuulosta hyvältä.
Vaihtoehtona oven kunnollinen vaimennus tai voihan sitä kokeilla saada tehtyä kaulus siihen uuden elementin ympärille.
Tätäkin tuli joskus kokeiltua ja kyllä se taisi vähän auttaa, jos muistan oikein.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Voi olla, että AS2 -stydeemissä etuovien kaiuttimien vaihto parempiin ei ole niin yksinkertaista/helppoa kuin AS3/prestige -järjestelmässä.

Kaiuttimien impedanssi on manuaalien mukaan 1,8 ohm (kaiutinelementeissä lukee 2 ohm).

Voisiko olla niin, että AS2 -systeemi on niin tarkalle mitoitettu ovikajarien suhteen että suuremman impedanssin kaiutinelementit (4 ohm) soivat huomattavan paljon vaimeammin.
Kaiuttimen impedanssilla kuvataan kuormaa, jonka kaiutin muodostaa vahvistimelle. Mitä pienempi on kaiuttimen impedanssi sitä enemmän vahvistimelta vaaditaan virranantokykyä. Tavallisia nimellisarvoja kaiuttimille ovat 4 ja 8 ohmia.

Vahvistimille ilmoitetaan yleensä siihen kytkettäviltä kaiuttimilta vaadittava minimi-impedanssi. Kaiuttimien impedanssin tulee olla vähintään minimi-impedanssin suuruinen, mutta se voi olla suurempikin. Tällöin vahvistimesta ei saada täyttä tehoa.
Olisko niin, että AS2 etuovien soundin upgreidaaminen vaatisi muutakin kuin pelkän elementtien vaihdon.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Jos ovikaiuttimista haluu kunnon basarin potkasun jne yms, niin se järjestyy kun pari perusasiaa on kunnossa:

Elementille tosiaan se asennuskaulus jolla elementin saa mahdollisimman lähelle ovipahvin aukkoa, ja mielellään jos on vähän viisto kaulus että sais vähän suunnattua kohti kuulijaa niin avot. Itse potkutaajuus harvemmin on suuntautuva, mutta kerrannaiset on, ja elementti hengittää paremmin sinnepäin mihin sen tarvii hengittää. Ja niin jämptisti ja kiinteesti se elementti kiinni kaulukseen ettei vuoda, niin ei synny sitä akustista oikosulkua.

Toinen tärkee seikka on se, että ovi vaimennetaan kunnolla. Kaikki energia mikä ei kulu peltien rämisyttämiseen tuntuu paineena kabiinissa. Lisäksi kun peittää kaikki aukot ovesta (poislukien vesireiät, luonnollisesti) tulee ovesta suljettu kotelo midbassolle vs. Midi avoimessa asennuksessa vaimentamattomassa ovikotelossa.

Nämä kaksi seikkaa kun on kunnossa niin tulee vakiokaiuttimestakin midbassoo niin että kokematon on ihmeissään ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

200W Prestige -systeemistä voin omalla kokemuksella sanoa, että Rainbow SL-W6 midbassot (impedanssi 4 ohm) soivat etuovissa muokattuun originaaliin asennuskaulukseen asennettuina (ainakin korvakuulolla) paremmin ilman ovien minkäänlaista lisävaimennusta ja ilman tiivistämistä ovipahvin ritilään.
Eli kohennusta saa pelkästään elementtien vaihdolla.

Tässä herätellään pohdintaa siitä, miksi AS2 -systeemissä näin ei vaikuta olevan.

Ovien vaimennus ja suuntaavat kaulukset yms. varmastikin parantavat sointia ja äänenlaatua, mutta mitkä erot AS2 ja AS3 -systeemeissä ovat ne ratkaisevat jotka aiheuttavat äänentason vaimentumisen... vahvari, impedanssisovitus, jakotaajuudet...?

Olis mielenkiintoista tietää, jos joku on onnistunut löytämään ja asentamaan sellaisen kaiutinelementin etuoviin AS2 -järjestelmässä mikä kuulostaa soivan paremmin ilman mitään muita modauksia - siis pelkkä elementin vaihto.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Sellainen kyssä, että kun tuossa sedan 1999 griffinissä näyttäs lukevan Harman Kardon taka-ritilöissä, mutta minusta sointi on todella huono vs esim AS2 sarjan sointi ed. saappaissa.
Bassot takana "lyö yli" jo pienelläkin napin käännöllä.
Jotenkin tuntuu ettei toi noin paska voi olla, kai se nyt on parempi kuin AS2: nen :)
Onko vinkkiä mitä vois katsoa tuosta että sais soinnin kohdilleen?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Pee »

Äänen sävynsäädöt (basso,diskantti, loudness) pois ja faderi keskelle.
Jos ei vaikutusta niin sitten täytyy olla muuta häikkää.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Hallu kirjoitti:Sellainen kyssä, että kun tuossa sedan 1999 griffinissä näyttäs lukevan Harman Kardon taka-ritilöissä, mutta minusta sointi on todella huono vs esim AS2 sarjan sointi ed. saappaissa.
Bassot takana "lyö yli" jo pienelläkin napin käännöllä.
Jotenkin tuntuu ettei toi noin paska voi olla, kai se nyt on parempi kuin AS2: nen :)
Onko vinkkiä mitä vois katsoa tuosta että sais soinnin kohdilleen?
Itse myös huomannut että jotkut popit (mm. Dire Straits) toimii vasta TODELLA kovalla volumella. Hiljaa kun kuuntelee niin aika lattea ääni. Ylilyömistä ei ole, jotkut äänet vain puuttuu. Ajattelin jos kajarit ovat jo kuluneet puhki, onhan auto jo 16v vanha, Griffin kuitenkin :)
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Mää olen kyl sitä mieltä, että on ihan sama onko siellä AS 1, 2 vai 3. Eroa vaikuttais olevan noilla suurinpiirtein sama kuin punaraidallisella ja siniraidallisella tennissukalla. Jos haluaa oikeasti parempaa ääntä, pitää nähdä vähän vaivaa ja laittaa pari euroa tiskiin.

Hyviä konsteja tässä ketjussa onkin jo esitelty. Yllättävän vaivatonta loppujen lopuksi on esim. ovien vaimentaminen, jo se yksistään palkitsee varmasti vaikkei mitään muuta viitsisi/haluaisi tehdä. Alkaa ne orggiskajuttimetkin mäikämään ihan eri tahtiin.

Sit pitää vielä muistaa, että äänentoiston parantaminen alkaa yläpäästä. "passot" tulee aina perässä. 8)

edit: Niin ja se miksi Dire Straits "tuntuisi toimivan" vasta lujemmin soittaen johtuu siitä, että hra Mark Knopfler on perfektionisti ja Diren levyt on jokseenkin sujuvasti äänitetty, miksattu, masteroitu asiansa osaavien heppujen toimesta. Puhutaan siis dynamiikasta. Ollaan tavallaan toisessa ääripäässä näistä nykypäivän radiohiteistä, jotka on puristettu kuulostamaan tasamössöltä laitteesta kuin laitteesta vingutettuna. Tasamössöä sopii soitella vaikka puhelimien kaiuttimesta.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo , kyllä diren biiseissä on kunnon välineillä aistittavissa heti se "fiilis" , jota ei läheskään kaikista , muka ammattimaisista äänityksistä saa irti millään välineillä. Jo vanhemmat Agentsin äänitykset hakkaa mennen tullen suurimman osan nykymössöstä. Pulliaisen kitaraherkuttelu on pääsääntöisesti hienosti taltioitu, ja ero "luurikuunteluun" puristettuhin äänityksiin on selkeä....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Eilen avasin takaovet ja siellä olikin toinen 2" "ämyri" puoliksi jo revennyt, ei ihmekkään että hieman rutis ja pärisi.
Heitin sinne jotkut mikä-lie kaiuttimet, hieman puukkosahaa ja dremeliä niin sinne ne asettui.
Ääni ei kamalasti muuttunut, liekö noilla ohmeilla merkitystä jonkun verran.

Mites noi etuovet, mahtaisiko toimia AS2 bassot siellä ollenkaan?
Lähinnä että sois hiljaisemmallakin silleen muhkeemmin :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin