9-5:n kaiutinkoot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Minua hieman rassasi viestit missä ihmiset halusivat 2Ohmin kaiuttimia tai kilowatin vahvistimia autoon että "soi hyvin". Soi hyvin on suhteellista mutta minun saabissa on nämä H/K -kaiuttimet ja se alkuperäinen Kenwoodin tehosekoitin. Hyvin soi Dire Strait - Money for nothing tai Cypress Hill - Insane In The Membrane. Jossain on nyt vikaa... Minun musiikkimaussa?

Ensin nuo laskukaavat ja fysiikan lait:
Jännite auton käydessä U = 14.4V (lataussäätimen asetus)
Kaiuttimen nimellisimpedanssi R. Voi olla 2/4/8 Ohmia MUTTA impedanssi on oikeasti riippuvainen taajuudesta. Z= R+jX X=1/(2*Pi*f), f=taajuus, Pi=3,1415926
Teho P = U^2/R (Absoluuttinen)
Äänenpaine kaiuttimelta ulos = dB/W (1W/1m) Mitattuna 1 watin teholla 1 metrin etäisyydeltä kaiuttimen pääsäteilykeilasta

Eli "meteliä" saavutetaan impedanssiltaan oleviin 4ohm ja herkkyydeltään 86,7dB/W kaiuttimiin DLS RM6.2 mitattuna yhden metrin päästä kaiuttimesta 1 watin teholla: 86,7dB
Tehoa taas nämä kaiuttimet voivat saada maksimissaan ilman extra jännitettä tuon U^2/R: 14,4V^2/4Ohm = 51,84W

Luultavasti Saabin alkuperäiset Harman/Kardon -kaiuttimet eivät ole näin herkkiä ja/tai ne yliohjautuvat (hajoavat) pienemmillä tehoilla mitä vahvistin syöttää.

Lisää tehoa voisi saada kaiuttimiin ja näin lisää äänenpainetta parilla konstilla:
1) Nostetaan jännitettä eli vahvistimessa on invertteri ja sen käyttöjännite jotain muuta kuin akkujännite. Sen virta pitää ottaa syöttökondensaattoreilta jottei virtapiikit tapa jännitettä.
2) Kaiuttimien impedanssi lähestyy nollaa kun taajuus lähestyy jytkybassoja jolloin virtapiikki lähestyy ääretöntä (P=I^2*R) -> tasataan virtapiikkejä niillä konkilla... ja ostetaan ranteen paksuiset akkujohdot.
3) Kaiuttimien herkkyys suuremmaksi eli magneetti korvataan jollain. Tästä saatte fysiikan Nobelin palkinnon eikä ole mainittu sähköstaattisia kaiuttimia!
4) Paremmin syöttötehoa sietävät kaiuttimet (mainitut DLS kaiuttimien tehonkesto: RMS 100W jatkuva, MAX 200W (jollain hillittömällä säröllä, ei ole mainittu spekseissä) Eikä mainittu kauanko syövät 200W! Minun juotoskolvi on 50W eli jotain sulaa jossain kohdassa...
5) joku U.F.O. foliohattu -jutuilla ...

Eli... Miksi jotkut popit vain soivat vain paremmin???
Kondensaattorit tasaamaan huippuvirtoja milloin kaiuttimen impedanssi lähestyy nollaa taajuuden muuttuessa eli kun taajuus lähestyy 0Hz. Kondensaattoreilla on lähtöimpedanssi lähes 0 ts. ääretön virta hetkellisesti. Jytkybasso on melkein tasavirtaa! Kuulotuntemus loppuu tuossa 20Hz paikkeilla mutta sitten alkaa tuntuu mahassa...

FYI:
Kuulosuojaimet pakollisia: 80dBA
Tässä A tarkoittaa ääntä painotettuna korvan taajuusherkkyyskäyrän mukaan. "Päivittäisen melualtistuksen alempi toiminta-arvo on 80 dB ja ylempi toiminta-arvo on 85 dB. Päivittäinen melualtistus tarkoittaa A-painotettua äänitasoa, joka kahdeksan tunnin työpäivän aikana antaa saman altistuksen kuin altistava melu, mukaan lukien impulssimelu."
http://www.tyosuojelu.fi/fi/melu

Mitäs haastoitte hifisti-insinörtin :)
Viimeksi muokannut Griffin99, Pe Loka 03, 2014 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pee kirjoitti: Sama muovi rinkula sieltä löytyy. Todistetusti vuosimalleista 99, 04, 06.
No näinhän se on. Itelle jäänyt muistikuva erilaisista adaptereista tuon sivun perusteella:
http://webshop.saabparts.com/en/produkt ... dio-outlet

No olihan siellä niitä erilaisia adaptereita takaoviin :mrgreen:

Katselin googgelin kuvahaulla noita KäXä:n asentamia Infinty Kappa 60.11cs - midbassoja ja nyt ymmärrän, että miten ne voivat osua ovipahveihin :)

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pee
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Pee »

No mut oli kuitenkin erilaisia :)

Aika jyhkeät midit 8O
Ei ihme että ei saa ovipahvia kiinni.

Nuo hertzit oli vain tuommoset ja rupes hakkaamaan pikkusenkin isommalla soitettaessa ovipahviin. Ulkoneva ripustus.
Dls:n rms6 meni sitten ihan heittämällä sisään ja ei päristele ovipahveihin.
http://www.fanaticaudio.com/wp-content/ ... 00x600.jpg
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja kribe »

Griffin99 kirjoitti: Mitäs haastoitte hifisti-insinörtin :)
Itselläni on Saabin paras setti AS3 vai mikälie nimeltään. Tuossa ainakin huomaa sen, että ellei soita CD-levyltä musiikkia, niin äänenlaatu ei kajareita vaihtamalla parane. Radio ja AUX on niin heikkolaatuisia, että eivät aseta laitteille kovin suurta vaatimustasoa. AUXin kautta kokeiltu puhelimen lisäksi paria eri mp3-soitinta väh. 500kbps laatuisilla tiedostoilla, kaikilla yhtä heikko laatu. Samat tiedostot CD:ltä soitettuna ovat aivan eri planeetalta äänenlaadultaan.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tuo oletus, että 2ohm kaiuttimet soi paremmin on vaan tietämättömien vinolippojen propagandaa. Ne soi kovempaa, ei paremmin juurikin niistä syistä mitä yllä on esitetty. Vähemmän resistanssia -> enemmän mölyä vahvistimesta.

Nyt alkoi itseä jännittämään että mitenköhän mahtaa nuo dls nordicat mahtua oviin :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja kaseva »

DLS RM6.2 menee ihan vakiopaikalle ainakin viirusilmässä. Muuten on fyysiset mitat samat kuin Nordicassa, mutta magneetin halkaisijaksi ilmoitetaan 10mm enemmän. Tulee todennäköisesti siitä kumirenkaasta, jonka alla tod.näk. ihan samankokoinen magneetti. Syvyys ilmoitetaankin samaksi.Toki kannattaa sitä kuppia hieman avartaa, aika ahtaaksi jää jos ei takaosaa poista.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Missä myydään inspiraatiota? Näitä juttuja ku lukee niin rupee pikkusen vituttaan ku on niin laiska. Itellä oottaas varastos dls ms6 satsi eteen, taakse dls UP5I, orkkis subin korvaajaksi Hertzin 8" ja tätä pyörittämään JBL 6-kanavainen lankku.. Jotain jotka mahtuu, pitääs keksiä vielä kojelaudan nurkkiin joita sais pyörittää auton oman HK:n kautta..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Joo itselläkin on tällä hetkellä kiinni siitä että ehtisi autoon käyttämään aikaa tarpeeksi että saisi yhdellä purulla ja kasauksella homman valmiiksi. Hyvä tietää että midien kanssa ei tule ongelmia. se orkkiskaulus saa dremeliä todennäköisesti aika rankasti kyllä :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Juu, tuo Infinity on rungoltaan varsin massiivinen, johtuen juurin komposiittirakenteesta. Ei siinä itse magneetit ja muut osat mitään kovin suuria ole.

Nuo Hifisti-Insinörtin kaavat ei aivan täysin avautunut, mutta eipä se tällä koulutuksella ole mikään ihme :lol: Näissä asioissa aikanaan menty yrityksen/erehdyksen kautta perse edellä puuhuun, ja sen jälkeen yritetty oppia jotain :D

Jokatapauksessa tarkoitus oli saada hyvä soimaan paremmin, eikä kovempaa. Äänenpainemiehet on erikseen. Omien perstuntemusten perusteella soi jo varsin hyvin, mutta kyllä sellanen napakka suppanen tekisi vielä poikaa. Joku 8" sopivassa umpikotelossa, kun kuitenkin 4 henkisen perheen pitäisi kaikkineen tavaroineen mahtua vielä matkustamaan :)

Ottakaahan poijat vaan itseänne niskasta kiinni, meisselit ja kolvit käteen. Tekee vaikka oviparin kerrallaan valmiiksi, ja sitten jatkaa seuraavana iltana seuraavat oviparit.
Aloittaminen se tässä aina se vaikein paikka on, mutta kun saa sen ekan ovipaffin irti, niin siittä se lähtee :wink:
aero
-
Viestit: 8696
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja aero »

Örkinrumilus kirjoitti: Itselle olis tarkotus lykätä autoon etupäähän ha:n legatia l3se, ja oviin dls:n nordica 6:set. Valmennuksen kanssa luonnollisesti. Heti kun vaan autoa pystyy sisällä seisottamaam sen pari viikkoa :p
Toinen auto ajoon siksi aikaa, niin on helpompi pitää yhtä kulkinetta tauolla :D.
Griffin99 kirjoitti:1) Nostetaan jännitettä eli vahvistimessa on invertteri ja sen käyttöjännite jotain muuta kuin akkujännite. Sen virta pitää ottaa syöttökondensaattoreilta jottei virtapiikit tapa jännitettä.
Eiköhän siellä ole step-up -hakkuri (hakkaa jännitettä ylöspäin) eikä kansankielistä invertteriä (muuntaa tasasähkön vaihtosähköksi). Nyansseja, mutta pirusti parempi hyötysuhde. Ja tokihan syöttöpuolella on hyvä olla hivenen tasauskonkkaa, mutta pirusti järkevämpää on sijoittaa ne konkat sen hakkurin jälkeen itse pääteasteen virransyöttöön (saa pienemmällä varauksella ja häviöillä enemmän energiaa, eli tuttavallisesti vähemmillä faradeilla enemmän coulombeja). Tämä vaan vaatii vahvistimen modaamista ja lopputuloksesta on vähintään haastavaa tehdä kaunis ja muodikas ja useimmilla ihmisillä on sormi suussa jo ennenkö kolvi on kädessä.
Griffin99 kirjoitti: 4) Paremmin syöttötehoa sietävät kaiuttimet (mainitut DLS kaiuttimien tehonkesto: RMS 100W jatkuva, MAX 200W (jollain hillittömällä säröllä, ei ole mainittu spekseissä) Eikä mainittu kauanko syövät 200W! Minun juotoskolvi on 50W eli jotain sulaa jossain kohdassa...
Nää tarttee toki sen järeämmän vahvarin, ei siitä tehonkestosta muuten iloa ole. Elementti on muuten usein jopa helpompaa polttaa ali- kuin ylitehoisella vahvistintoteutuksella, kun etu- tai pääteaste alkaa leikkaamaan. Tuolloin signaali menee vähintään hetkeksi tasaiseksi tasajännitteeksi, jolloin liike ja jäähdytys lakkaa ja - kuten sanoit - jotain sulaa jossain kohdassa.
Griffin99 kirjoitti:Eli... Miksi jotkut popit vain soivat vain paremmin???
Koska ne on kasattu oikein :D. Kuuntelutilanahan auto on väkisinkin melko kauhea (istutaan sivussa, tila on pieni, äänieristys ja kaikujen hallinta on hankalaa jne jne), mutta kyllä siitä siedettävän yleensä saa melko vähällä vaivalla. Mun kokemuksen mukaan n. 300-400e (soitin ja etukajarit) - ~1ke (soitin, etukajarit, erillisvahvari, subbari) panostuksella tuppaa saamaan rakennettua setin joka ei vituta (joka on minusta hyvä perustaso, kun ei sinne kuitenkaan saa samaa tasoa kuin kiinteään kuunteluhuoneeseen), kun vähän miettii mitä tekee ja miten. Tottakai harrastuksen perusyksiköitä (tonnin seteleitä) on helppo polttaa vaikka kuinka monta, jos sitä tavoittelee.
Griffin99 kirjoitti:Jytkybasso on melkein tasavirtaa!
Nooooo, miten tulkitaan melkein tasavirta? Siinä bassossakin Upp (jännite huipusta huippuun) tuppaa oleen luokkaa 2Up (jännite nollasta huippuun) eli sähkön suunta vaihtelee täydellä laidalla keskipisteen ollessa nollan kohdilla, vaikka tahti hidastuukin.
KäXä kirjoitti: Aloittaminen se tässä aina se vaikein paikka on, mutta kun saa sen ekan ovipaffin irti, niin siittä se lähtee :wink:
Tämä. Ja kun sen ekan oven tekee, on pakko tehdä melko pian se toinenkin, kun vallitsee ihan lievä epätasapaino :twisted:. Ja sit ne loput, kun romut lojuu nurkissa tyhjänpanttina ja tietää mitä niistä irtois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Kaikki totta.
Itse aikoinani vietin viikonloppuja teknillisen korkeakoulun kaiuttomasa huoneessa "virittelemässä" absoluuttista ääntä mutta sitten iski realiteetit:
- joka ukko vääntää bassot ja diskantit kaakkoon (kuulostaa paremmalta)
. kuljettajan penkiltä mitattuna +/- dB taajuusvaste (täydellinen) kuulostaa aika tylsältä. Kuka oikeesti kuuntelee 120 km/h Vivaldin kuutamosonaattia?
- ikkuna auki -> tila menee äärettömäksi -> lisää ääntä koska ilma vaimentaa ääntä etäisyyden neliössä. Kuunelkaapa kun joku laukaisee kantoraketin taivaalle. Kuin paljon tehoa pelkkä ääni tarvitsee että hajottaa tärykalvoja kilometrin päästä...
- takaboxi auki parkkipaikalla ja epeen fiilistelyä -> takakontin aukaisu pilaa mm.
a) peräpeilin 6"x9" kajareiden vastapaineen (alkavat vatkaa ilmaa ja taka-aalto kumoaa etuaallon elleivät ole todella kaukana toisistaan) ja
b) se 15" bassoseflexillä(tm) tehty kotelo varapyörän tilalla toimii jytkymmin ja missä on se pakollinen katsastusvaruste?
btw. akku tyhjenee ja aika vauhdilla.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Wiww3
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2014 22:28

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Wiww3 »

Mikäs noissa ovissa on tuo max asennussyvyys kaiuttimille? Etu ja takaoviin?
Rambel
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 18:37
Paikkakunta: Veteli/Kokkola

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Rambel »

Viikonloppuna tuli ruuvailtua uusia elementtejä kiinni, pienellä panostuksella pikkasen parempaa. (my04 as3)


Ground Zero Titanium GZTF 8.7TX 3,5" meni heittämällä paikalle kojelaudan nurkkiin.

Etuoviin Ground Zero Radioactive GZRK165XII. Jonkin verran vaati sovittelua alkuperäiseen kehykseen. Syvyyden puolesta sopi. Omassani ovien kaiutinkotelot olivat erilaiset (?), toiseen meni melkein heittämällä kiinni mutta toisesta kotelosta joutu leikata paloja pois. Myös elementit olivat erilaiset... Youtubesta erittäin hyvä ohje ovipahvin purkuun.

Hattuhyllylle Ground Zero Iridium GZIF6904X, heittämällä paikalle, ei ongelmaa. Hinta/laatu suhde yllätti positiivisesti.

Epämääräsiä kuvia asennuksista...
https://www.dropbox.com/sc/ac1ovmzd0s01 ... m51S199Hla

Takaovista kaipailisin myös lisätietoa...
9-5 Aero, 90 #4107

Police:whats in that car??
Jason Statham: seats and a stearing wheel!
Goldberger
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: La Syys 27, 2014 22:29
Paikkakunta: Kotka/Vantaa

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja Goldberger »

Pitäs itekki jossain vaiheessa vaihella paremmat kajarit.. Edellises autossa säästin kajareita et otin bassot pois ja diskantit täysille ja subbari hoiti basson. Mut ei jaksais enää mitää subbari viritelmää ku kunnon kajareilla sais riittävän hyvät ännentoistot autoon ja takapaksissaki on sit tilaa enemmän.

Täytyy varmaan lukea tää ketju tarkemmin läpi ku tulee ajankohtaseks mut mitä nopeesti kattonu niin hyvin löytyy infoa kajareista yms. Varmaan menee ens kesäks ku perskule ulkona alkaa oleen sellaset ilmat ettei viitti ilman lämmintä tallia alkaa sormia jäädyttään :D
9-5 aero 2.3T 2005 hirsch
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5:n kaiutinkoot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Minä päivittelin elo-syyskuussa Aeron Prestige (AS3) systeemin kaiuttimet originaaleja parempiin kaiutinpari kerrallaan.

Kojelaudan nurkkiin Ground Zero 3,5" 2-tiet, etuoviin Raibow 6,5" midbassot ja takaoviin JBL 5,25" 2-tiet.

Kojelaudan kajarit meni paikalleen ihan heittämällä.
Etu- ja takaovissa piti modata, mutta ei ollut paha rasti.

Kaikkein eniten muuttui äänimaailma takaovien originaalien 2,5" pihistimien vaihdolla.

Elementeistä saisi varmaan paljon parempaa ääntä irti muokkaamalla myös vahvistinpuolta, mutta mulle riittää tämä päivitys (tässä vaiheessa).

Edit: Subbaselle en tehnyt mitään (vielä).
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin