Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Morjesta kaikille!
Autoni on Saab 9-5 2.0t vm-00 ajettu 230tkm. Tarkoitus olisi nyt pitää tätä loistavaa matkakumppania vielä useita vuosia (mitä sitä hyvää vaihtamaan!). Pienenä pelkona persiissä on, että auto jonakin kauniina päivänä jättää tien päälle vieläpä jonkun ennalta arvattavan tyyppivian vuoksi. Kysymys kuuluukin yksinkertaisuudessaan, että kannattaisiko autosta vaihdattaa jokin osa jo ennakolta varmistaakseni matkan jatkuvuuden? Autoon on tehty jakopään remontti, turbon vaihto, huohotinpäivitys ja sytytyskasetin vaihto vuonna 2006 kun ajettuna oli n. 125tkm. Jos jotain kannattaisi vaihtaa, niin mistä löytyisi kyseinen osa mahdollisimman edukkaasti? Itselläni tuli mieleen lähinnä bensapumppu (samainen osa antautui edellisessä tonnarissa n. 230tkm:ssa..) Motonetista löytyisi seuraava osa:"Ruiskupumppu Saab/Volvo 28-1479 9-5 2,0/2,3 Pumppu jos Walbro (pumppu asennusosilla ja suodattimella) [1998 - 2010] 99.90 € "
Ajatus olisi investoida muutamia satkuja tähän toimintavarmuuteen.
Autoni on Saab 9-5 2.0t vm-00 ajettu 230tkm. Tarkoitus olisi nyt pitää tätä loistavaa matkakumppania vielä useita vuosia (mitä sitä hyvää vaihtamaan!). Pienenä pelkona persiissä on, että auto jonakin kauniina päivänä jättää tien päälle vieläpä jonkun ennalta arvattavan tyyppivian vuoksi. Kysymys kuuluukin yksinkertaisuudessaan, että kannattaisiko autosta vaihdattaa jokin osa jo ennakolta varmistaakseni matkan jatkuvuuden? Autoon on tehty jakopään remontti, turbon vaihto, huohotinpäivitys ja sytytyskasetin vaihto vuonna 2006 kun ajettuna oli n. 125tkm. Jos jotain kannattaisi vaihtaa, niin mistä löytyisi kyseinen osa mahdollisimman edukkaasti? Itselläni tuli mieleen lähinnä bensapumppu (samainen osa antautui edellisessä tonnarissa n. 230tkm:ssa..) Motonetista löytyisi seuraava osa:"Ruiskupumppu Saab/Volvo 28-1479 9-5 2,0/2,3 Pumppu jos Walbro (pumppu asennusosilla ja suodattimella) [1998 - 2010] 99.90 € "
Ajatus olisi investoida muutamia satkuja tähän toimintavarmuuteen.
Viimeksi muokannut Niko, Ma Marras 14, 2011 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
toimintavarmaa autoa ei ole olemassakaan, mutta jos nyt varman päälle pelataan niin vaihda se bensapumppu vain. se kuitenkin porsii jossain vaiheessa. eli ennemmin tai myöhemmin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Eikös apulaitehihna rullineen olisi kanssa hyvä vaihtaa jos hiukankin epäilyttää
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Kampiakselin asentotunnostin, tulpat, ilmanputsari. Älä osta Motonetin bensapumppua se on ns. Walbro yhteensopiva, vaan ei aito. Itse ostin aidon Walbron Fixus tarvikeliikkeestä ja maksoi 91 euroa ilman niitä asennusosia.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Mistäs erotat aidon ja epäaidon, jos kyljessä lukee Walbro? Motonetin tiskiltä olen Walbron stanssilla olleen pumpun saanut, toisessa ei lukenut mitään ja oli epämääräisessä pakkauksessakin, samalta toki näyttivät muuten. Otin siis Walbron stanssilla olevan.9000 automaatilla kirjoitti:Älä osta Motonetin bensapumppua se on ns. Walbro yhteensopiva, vaan ei aito.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Joo, Tobbana on osin oikeassa. Etpähän aitoa kopiosta erota, jos molemmissa samat logot ja tekstit. Bensapumppu topicissa oli keskustelua, että Motonetista ostettu "Walbro" oli viimekädessä made in P.R.C eli ei aito. Mä tarkoitin myös sitä, että pumppuja myy muutkin kuin marmoritiski ja Motonet.
Bensapumppua käsittelevistä topiceista sain myös sen kuva, ettei Motonetista enää "aitoa" Walbroa saa, mene ja tiedä onko totta vai tulkitsinko väärin.
Bensapumppua käsittelevistä topiceista sain myös sen kuva, ettei Motonetista enää "aitoa" Walbroa saa, mene ja tiedä onko totta vai tulkitsinko väärin.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Ja mites jos ei erota kopiota aidosta, niin mikä estää tarvikepuljuja tai jopa marmoria myymästä kiinashittiä aitona? :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Tai mitäs jos koko auto on kopio ja aitoja ei ole koskaan tehtykään?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Jos puhutaan Walbrosta niin hyvää kopiota et erota aidosta kuin purkamalla pumpun osiksi ja vertailemalla toisiinsa.
Netissä on vaikka kuinka paljon juttua tästä asiasta, eikun googlettamaan![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Netissä on vaikka kuinka paljon juttua tästä asiasta, eikun googlettamaan
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Jos pitäis maksimoida käyttövarmuus niin itte vaihtaisin seuraavat osat 100 tkm:n välein
-kampiakselin asentotunnistin
-apulaitehihna kiristimineen ja rullineen
ja 150 tkm:n välein
-polttoainepumppu
peräkonttiin vielä DI-kasetti varoiksi niin kohtuu varmaa matkantekoa pitäis olla tekniikan puolesta.
Näillä lisukkeilla + normaali huolloilla pitäisi kyllä pysyä tekninen keskeytys varsin epätodennäköisenä.
Vaihtorajakilometreistä voidaan tieten väitellä![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-kampiakselin asentotunnistin
-apulaitehihna kiristimineen ja rullineen
ja 150 tkm:n välein
-polttoainepumppu
peräkonttiin vielä DI-kasetti varoiksi niin kohtuu varmaa matkantekoa pitäis olla tekniikan puolesta.
Näillä lisukkeilla + normaali huolloilla pitäisi kyllä pysyä tekninen keskeytys varsin epätodennäköisenä.
Vaihtorajakilometreistä voidaan tieten väitellä
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Kaasuläppäkoteloa ei tainnut kukaan vielä mainita. Eihän sen epäkuntoon meno välttämättä autoa tielle jätä, mutta voi vaatia pientä kaasun ja jarrun kanssa taiteilua (kierroksia) , ainakin jos auto on automaattivaihteinen.
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Kiitoksia vastauksista! Ostoslistalle menee siis ainakin bensapumppu ja mahdollisesti myös kampiakselin asentotunnistin jos nyt ei aivan mahdottomia maksa. hihna ja rullia vaihdetaan normaalien huoltojen yhteyksissä tarvittaessa ja huolto-ohjelman mukaisesti.
Täytyypä kysäistä seuraavan huollon yhteydessä että paljonko niitten vaihto kustantaa. Ei liene isotöinen homma kummankaan vempaimen vaihto.
Oma auto on manuaalivaihteinen ja tosiaan ajatuksena olisi vaihtaa vain ne riskialtteimmat osat jotka keskeyttää matkan totaalisesti.
Täytyypä kysäistä seuraavan huollon yhteydessä että paljonko niitten vaihto kustantaa. Ei liene isotöinen homma kummankaan vempaimen vaihto.
Oma auto on manuaalivaihteinen ja tosiaan ajatuksena olisi vaihtaa vain ne riskialtteimmat osat jotka keskeyttää matkan totaalisesti.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Kampiakselin asentotunnistimen ostin itse Pro-Carserviseltä ja klubialennuksella hintaa jäi Matkahuollon kulujen kanssa vähän yli 90 euroa. Merkkiliikkeessä muistaakseni vähän toistasataa...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Tiedustelin pumppua Hata autosähköstä ja vastauksena tuli:
"Sarja sisältää letkut ja on Scantech. Pelkkä pumppu on aito Walbro. Kumpaakin löytyy varastosta. Omia polttoaineletkuja ei saa erikseen.
Edit: Walbron letku 6mm lähdöllä"
Eli jos nyt tilaan Walbron pumpun, niin mistähän liikkeestä (Netistä tai Oulusta) saa sopivaa polttoaineletkua ja tarvittavat kiristimet?
Ilmeiesti tämä motonetin letku ei käy, sillä pitäisi olla 6mm letkua: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=45-8135
Liekkö Oulun Linnanmaan Autohuollossa tai vastaavassa pajassa löytyy tarvittavat letkun kiristimet omasta takaa..
"Sarja sisältää letkut ja on Scantech. Pelkkä pumppu on aito Walbro. Kumpaakin löytyy varastosta. Omia polttoaineletkuja ei saa erikseen.
Edit: Walbron letku 6mm lähdöllä"
Eli jos nyt tilaan Walbron pumpun, niin mistähän liikkeestä (Netistä tai Oulusta) saa sopivaa polttoaineletkua ja tarvittavat kiristimet?
Ilmeiesti tämä motonetin letku ei käy, sillä pitäisi olla 6mm letkua: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=45-8135
Liekkö Oulun Linnanmaan Autohuollossa tai vastaavassa pajassa löytyy tarvittavat letkun kiristimet omasta takaa..
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Vanhaan Saappaaseen toimintavarmuutta?
Itse vaihdoin eilen kaverin avustuksella (kiitos kaverille) juurikin Walbron pumpun ja laitoin siihen tota mainitsemaasi Motonetin 8 mm letkua (oli Vantaalla viimeinen hyllyssä
) ja ihan hyvin tuntui rouva sillä eilen illalla töihin pääsevän.
T -liittimestä pumpulle menevä letku raakasti poikki ja vanha pumppu pois. Sitten vanha letku mattoveitsellä halkaisten irti T -kappaleesta (varovasti!) ja uusi 8 mm letku klemmarilla kiristämällä tilalle. Pumpussa oli myös kelvollinen liitäntä 8 mm letkulle, joka klemmarilla varmistettiin. Klemmarit oli Motonetin pieniä (14 mm) klemmareita.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
T -liittimestä pumpulle menevä letku raakasti poikki ja vanha pumppu pois. Sitten vanha letku mattoveitsellä halkaisten irti T -kappaleesta (varovasti!) ja uusi 8 mm letku klemmarilla kiristämällä tilalle. Pumpussa oli myös kelvollinen liitäntä 8 mm letkulle, joka klemmarilla varmistettiin. Klemmarit oli Motonetin pieniä (14 mm) klemmareita.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...