Virtalukko jumissa
Virtalukko jumissa
Morjensta!
Auto on -02 9-5 aero wagon, mittarissa vajaa 250tkm. Virtalukko rupes jumittaan ja päätin ottaa sen heti irti puhdistustoimenpiteitä varten. Nyt on sylinteri käpälässä ja avain ei pyörähä enää ollenkaan. Oisko sielä joku haitta menny poikki ja nyt jumissa.
Soittelin oululaiset lukkoliikkeet ja käet nousi pystyy joka firmassa, paikalliselta saab myyjältä(aine oy) kerrottiin, notta uutta sylinteriä on kohtuu haasteellista saada saabin tilanteen takia.
Tarkoituksena on lähettää sylinteri etelään korjattavaksi, mutta tarviis autoa vielä pari päivää käytellä, joten onko mitään konstia millä sylinterin sais toimiin edes välttävästi?
Auto on -02 9-5 aero wagon, mittarissa vajaa 250tkm. Virtalukko rupes jumittaan ja päätin ottaa sen heti irti puhdistustoimenpiteitä varten. Nyt on sylinteri käpälässä ja avain ei pyörähä enää ollenkaan. Oisko sielä joku haitta menny poikki ja nyt jumissa.
Soittelin oululaiset lukkoliikkeet ja käet nousi pystyy joka firmassa, paikalliselta saab myyjältä(aine oy) kerrottiin, notta uutta sylinteriä on kohtuu haasteellista saada saabin tilanteen takia.
Tarkoituksena on lähettää sylinteri etelään korjattavaksi, mutta tarviis autoa vielä pari päivää käytellä, joten onko mitään konstia millä sylinterin sais toimiin edes välttävästi?
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Virtalukko jumissa
purku ,pesu,voitelu ja kasaus...
mikkelistä löytyy ammattitaitoista remonttitaitoa lukoille..
mikkelistä löytyy ammattitaitoista remonttitaitoa lukoille..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Virtalukko jumissa
Kun tämä sylinteri on tässä käpälässä ja puhdistus/voitelu ei auta niin miten tämä sylinteri puretaan?
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: Virtalukko jumissa
Itse itselleni vastaten, taitaa olla kaukaa viisasta ja lähettää sylinteri mikkeliin, asiantunteviin käpäliin...
015230193
Mikkelin lukkosepät
Yrittäjänkatu 15
50130 Mikkeli
015230193
Mikkelin lukkosepät
Yrittäjänkatu 15
50130 Mikkeli
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Virtalukko jumissa
oikein.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Virtalukko jumissa
Nyt kun tuo auto makaa toimettomana lukon lähdettyä mikkeliin, niin oisko oulun seudulla softan päivittäjää. Eli -02 aero softa -08 softaan ja sid info lisäksi. Korvaus toki vaivannäöstä.
YV:llä voi laittaa viestiä tai soittaa numeroon 0400-841 neljä neljä kahdeksan.
YV:llä voi laittaa viestiä tai soittaa numeroon 0400-841 neljä neljä kahdeksan.
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: Virtalukko jumissa
Ittellä justiin sama tilanne eilen, väliaikaisratkaisuksi ennen kun saan uuden lukkopesän tein seuraavasti:
Ohut muovipussi avaimen ympärille ja varovasti vääntelemällä sain lukon aukeamaan. Haitat olivat niin kuluneita ettei avain saanut niitä enää oikeeseen asentoon, mutta muovipussi toimi sen verran fyllinä että auttoi.
Kun saa avaimella pyöräytettyä lukkopesän karaa, niin päästä lukitustappi irti ja lukkopesä lähtee vetämällä avaimen suuntaan.
Tässä täytyy olla varovainen ettei haitat putoa pois.
Karassa muistaakseni kymmenen kpl haittoja, jokaisessa on merkintä kyljessä esim Y3,B6,(saman tunnuksen omaavat identtisiä) piirisin paperille järjestyksen ja purkasin haitat ja niiden jouset pois.
Seuraavaksi otin kummaltakin puolelta kaksi parhaimman kuntoista haittaa ja laitoin ne jousineen avaimen puoleiseen päätyyn, lukkohan toimisi ilman haittojakin mutta avain ei pysy sisällä.
Kun olin laittanut haitat paikalleen tarkistin avaimella, että haitat työntyvät karan runkoon kiinni.
Jos kaikki haitat romuna, niin voi viilata/poikkasta sivuleikkureilla haitan kulmasta palan(tutki toimintaa niin näet mistä).
Tämä ranetus tietysti omalla vastuulla, mutta näin sain virtalukon toimimaan.
Tälläistä tälläkertaa.
Ohut muovipussi avaimen ympärille ja varovasti vääntelemällä sain lukon aukeamaan. Haitat olivat niin kuluneita ettei avain saanut niitä enää oikeeseen asentoon, mutta muovipussi toimi sen verran fyllinä että auttoi.
Kun saa avaimella pyöräytettyä lukkopesän karaa, niin päästä lukitustappi irti ja lukkopesä lähtee vetämällä avaimen suuntaan.
Tässä täytyy olla varovainen ettei haitat putoa pois.
Karassa muistaakseni kymmenen kpl haittoja, jokaisessa on merkintä kyljessä esim Y3,B6,(saman tunnuksen omaavat identtisiä) piirisin paperille järjestyksen ja purkasin haitat ja niiden jouset pois.
Seuraavaksi otin kummaltakin puolelta kaksi parhaimman kuntoista haittaa ja laitoin ne jousineen avaimen puoleiseen päätyyn, lukkohan toimisi ilman haittojakin mutta avain ei pysy sisällä.
Kun olin laittanut haitat paikalleen tarkistin avaimella, että haitat työntyvät karan runkoon kiinni.
Jos kaikki haitat romuna, niin voi viilata/poikkasta sivuleikkureilla haitan kulmasta palan(tutki toimintaa niin näet mistä).
Tämä ranetus tietysti omalla vastuulla, mutta näin sain virtalukon toimimaan.
Tälläistä tälläkertaa.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Re: Virtalukko jumissa
janino kirjoitti:Ittellä justiin sama tilanne eilen, väliaikaisratkaisuksi ennen kun saan uuden lukkopesän tein seuraavasti:
Ohut muovipussi avaimen ympärille ja varovasti vääntelemällä sain lukon aukeamaan. Haitat olivat niin kuluneita ettei avain saanut niitä enää oikeeseen asentoon, mutta muovipussi toimi sen verran fyllinä että auttoi.
Kun saa avaimella pyöräytettyä lukkopesän karaa, niin päästä lukitustappi irti ja lukkopesä lähtee vetämällä avaimen suuntaan.
Tässä täytyy olla varovainen ettei haitat putoa pois.
Karassa muistaakseni kymmenen kpl haittoja, jokaisessa on merkintä kyljessä esim Y3,B6,(saman tunnuksen omaavat identtisiä) piirisin paperille järjestyksen ja purkasin haitat ja niiden jouset pois.
Seuraavaksi otin kummaltakin puolelta kaksi parhaimman kuntoista haittaa ja laitoin ne jousineen avaimen puoleiseen päätyyn, lukkohan toimisi ilman haittojakin mutta avain ei pysy sisällä.
Kun olin laittanut haitat paikalleen tarkistin avaimella, että haitat työntyvät karan runkoon kiinni.
Jos kaikki haitat romuna, niin voi viilata/poikkasta sivuleikkureilla haitan kulmasta palan(tutki toimintaa niin näet mistä).
Tämä ranetus tietysti omalla vastuulla, mutta näin sain virtalukon toimimaan.
Tälläistä tälläkertaa.
Ne liian pitkät haitan päät on helppo hioa pois.
Siinä on hyvä käyttää pikkurälläkkää,jossa on lamelilaikka!
Varovasti avain paikallaan hioskellee pitkät haitan pää pois!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Virtalukko jumissa
Täytyy vielä vähän tarkentaa, rouva kerto notta, avain kuulemma lähti virtalukosta vaikka auto käynnissä. Ilmeisesti haitat olivat jo tulleet tiensä päähän. Ite en ollu moista huomannukkaan, täytyypä seurata nykiikö se tuo rouva avaimia ajaessaki...
---------------------------
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Saab 9-5 AeroWagon (MY02)
#6188
Re: Virtalukko jumissa
Nii en tiedä tarkemmin kyseisen virtalukon rakennetta, mut itellä autto paineilma, niinku kaikkiin muihinkin lukkoihin.
Kompuralta täydet mitä lähtee!!! Tietysti voi olla että se hajottaa jos siel jotain sähköhilua on..
Kompuralta täydet mitä lähtee!!! Tietysti voi olla että se hajottaa jos siel jotain sähköhilua on..
9-5 SE 2.0T 2000
Re: Virtalukko jumissa
Tein saman entiseen NG900:een.
Kannattaa tarkastaa avain olisiko uusimisen tarpeessa.
SItten sekoittaa haittoja että avain lukittuu pesäänsä silloin kun pitää.
Ehkä haittaa ei kannata lyhentää koko leveydeltä kuin mitä on pakko vaan kuten aiemmin mainittiin "pyöristää" kulmia niin toimii jatkossakin.
Kannattaa tarkastaa avain olisiko uusimisen tarpeessa.
SItten sekoittaa haittoja että avain lukittuu pesäänsä silloin kun pitää.
Ehkä haittaa ei kannata lyhentää koko leveydeltä kuin mitä on pakko vaan kuten aiemmin mainittiin "pyöristää" kulmia niin toimii jatkossakin.
Re: Virtalukko jumissa
Auto on 9-5 farkku automaatti -99 300tkm. Tilanne on tämä:
Virtalukko on joskus satunnaisesti tehnyt niin että kun avaimen irrottaa, ei lukko pongahda ylös. Tämän huomaa viimeistään sitten kun ovet ei mene lukkoon kauko-ohjauksella.
Nyt kävi kuitenkin niin, että avain ei suostunut kääntymään LOCKista OFFiin. Eikä myöskään pongahtanut ylös kun avaimen otti pois. Sain sitten väkisin vääntämällä avaimen kääntymään ja tein putsauksen ja voitelun tämän ohjeen mukaisesti: http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/ Paskaa tuli aivan älyttömästi.
Nyt lukko toimii jotenkuten, mutta edelleen takeltelee samassa kohtaa.
Mitkä on suositellut seuraavat askeleet? Saanko marmorilta tilattua uuden virtalukon (tai siis pelkän sylinterin) avainnumerolla? Kustannusennuste? Toimiiko uusi lukko ihan plug&play, vai vaatiiko jotain naittamisia?
Vai saisiko lukkoseppä kunnostettua tuon nykyisen sylinterin? Onko vinkkiä tekijöistä Turun seudulla?
Vai voiko vika olla virtalukon pohjassa?
Entäpä sitten kun minulla ei ole vara-avainta, millainen proseduuri on sellaisen hankkiminen ( erillinen kauko-ohjain)?
Hakua on käytetty ja sieltä täältä tiedonmurusia saatu, mutta nämä on vielä epäselvää.
Virtalukko on joskus satunnaisesti tehnyt niin että kun avaimen irrottaa, ei lukko pongahda ylös. Tämän huomaa viimeistään sitten kun ovet ei mene lukkoon kauko-ohjauksella.
Nyt kävi kuitenkin niin, että avain ei suostunut kääntymään LOCKista OFFiin. Eikä myöskään pongahtanut ylös kun avaimen otti pois. Sain sitten väkisin vääntämällä avaimen kääntymään ja tein putsauksen ja voitelun tämän ohjeen mukaisesti: http://saabworld.net/f29/ignition-switc ... 5-a-26395/ Paskaa tuli aivan älyttömästi.
Nyt lukko toimii jotenkuten, mutta edelleen takeltelee samassa kohtaa.
Mitkä on suositellut seuraavat askeleet? Saanko marmorilta tilattua uuden virtalukon (tai siis pelkän sylinterin) avainnumerolla? Kustannusennuste? Toimiiko uusi lukko ihan plug&play, vai vaatiiko jotain naittamisia?
Vai saisiko lukkoseppä kunnostettua tuon nykyisen sylinterin? Onko vinkkiä tekijöistä Turun seudulla?
Vai voiko vika olla virtalukon pohjassa?
Entäpä sitten kun minulla ei ole vara-avainta, millainen proseduuri on sellaisen hankkiminen ( erillinen kauko-ohjain)?
Hakua on käytetty ja sieltä täältä tiedonmurusia saatu, mutta nämä on vielä epäselvää.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Virtalukko jumissa
Lukkopatruunan pystyy ainakin Aseman lukko Tampereella putsaan ja viilaamaan kuntoon, se voi olla osa ongelmaa ja kannattaa ekana hoitaa. Jos vajaatoimintaa jää niin pohja on seuraava vaihdettava
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Virtalukko jumissa
Ite kanssa viilasin tuossa talvella nuita haittoja, kun toimi välillä huonosti. Ensiksi koitin vaan voidella, mutta ei auttanut joten irrotin ja puhdistin ja taas lukkoöljyä. Avain kyllä meni hyvin lukkoon, mutta lukko ei kääntynyt koska haitat kuluneet. Ratkaisuna viilasin haittoja sopivasti ja nyt toimii hyvin. Ainut tosiaan on että avaimen voi nostaa pois missä asennossa vaan, mutta ei nyt millään meisselillä käyntiin lähde ja onhan siinä ajonestokin. Kuopiossa tosiaan ainakin sanoi lukkoliikkeessä että haittoja saa näihin todella huonosti. Ja sinne lukkoon kannattaa laittaa vaan lukkoöljyä ei mitään muuta eikä varsinkaan ns. lukkosulaa joka muka voitelee ainakin niissä purkeissa niin väitetään. Muutamaan toimivaan lukkoon sitä laittaneena tiedän, kun on lukko mennyt kerrassa jumiin.
# 6474
9-5 SE 2.3t -99
9-5 SE 2.3t -99
Re: Virtalukko jumissa
Auto-avain Helsingissä ei viilaile entisiä vaan laittaa uudet haitat. Palvelee niin sovittaessa myös postitse. Maksaa joitakin kymppejä.