keula rutisee..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja booster » Ti Marras 15, 2011 11:48

on varmasti aiheesta ollut juttua mutta en löytänyt tähän hätään eli ongelma on se että etupäässä rusahtaa hidastetöyssystä ajettaessa kuskin puolelta. aikaisemmin se vain kolahti ja nyt ikäänkuin rusahtaa. pikaisesti tutkittuna koiranluut näytti ehjiltä. mikäs siellä sitten vois olla vialla
9-5
Ford F250

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2720
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ti Marras 15, 2011 11:51

Koiranluun jälkeen vaihtoehtona olisi esim. vaihteiston etutuki. Eli vaihdelaatikosta suoraan auton keulaan päin oleva "tanko", jossa vaimennin kumit alkaa olla loppu. Yksi vaihtoehto on myös kallistuksenvakaajan tukikumit, parhaiten pääset tutkimaan, kun otat pyörän irti ja seuraat siitä koiranlulta lähtevää kallistuksenvakaajaa siihen saakka, missä se on apurungossa kiinni.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5510
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Marras 15, 2011 11:55

Aika usein syyllinen etupään rutinaan on iskaritolpan yläpään laakeri:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... -2010.html

Eski

booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja booster » Ti Marras 15, 2011 13:33

o rait kiitos, voi olla että molemmissa vikaa. mites toi vaihteiston etutuki saako siihen pelkän puslan vai tuleeko siihen koko käpälä? motonetissä ei näyttänyt olevan..
ja sit etuiskarin yläpään laakerin vaihto miten todennäköistä on että joutuu myös kumit vaihtamaan, pelkkä laakerihan ei kallis ole. tuo tirskunta vois tosta laakerista kuulua..
9-5
Ford F250

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2720
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Ti Marras 15, 2011 16:03

Orkkiksena tulee koko käpälä, mutta muistaakseni siihen saa myös uretaaniset sisuskalut. Tällöin ilmeisesti kesto parempi ja hinta halvempi... Viisaammat korjatkoon, mikäli muistin väärin.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5510
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Marras 15, 2011 17:21

Vaihteiston tukipalikoita löytyy ainakin PCS:ltä (todnäk halvemmalla kuin marmoritiskiltä):
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 57b9f9d7e4

Iskarin yläpään laakerit alkavat rutista hajotessaan ja yleensä on riittänyt pelkän laakerin uusiminen. Etutolpan joutuu irroittamaan, mutta se ei ole kovin paha homma, kun koko tolppaa ei tarvitse purkaa palasiksi.

Eski

Pirttta
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Pirttta » Ti Marras 15, 2011 18:01

Löysin tuon oman ongelmani, joka aikoinaan häiritsi, kannattaa tarkistaa:
Pirttta kirjoitti:
Pirttta kirjoitti:Mulla sama ongelma, alustasta kuuluu ikävän kuuluista narinaa, ikäänkuin sopivassa kohdassa kierre hankaisi jotain vasten. Ääni kuuluu edestä kuljettajan puolelta ja myös pienellä nopeudella, pienissä kuopissa tai niiauksissa. Haettu ääni lähdettä, vaihdettu kallistuksen vakaimen kumit ja voideltu, ei auttanut.
Nyt löytyi vika oikean etupään narahteluun Länsi-Auto Variston 10 kohdan ilmaistarkistuksessa lauantaina.

Vikana oli iskunvaimentimen osa, nro 5232363 muovinen vasterenkangas, joka on kumisen vaimennin osan ympärillä

kiristimenä. Tämä oli mennyt halki ja sen palaset olivat jousituella jousen välissä, jotka aiheuttivat narahtuksen.

Asentajalla oli lamppu ja vikkelät sormet ja hän poimi pois ylimääräiset osat, täyden 2*kympin suoritus.



nim.
hienoa ajaa taas Saab Aeroa, kun ei narise….
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero

Lasu
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Lasu » Ti Marras 15, 2011 18:43

Itse ranetin sikaliimalla sen vaihteiston etutuen, hyvähän siitä tuli. Tulipahan opiskelijalle sopivaan hintaan kuntoon 8)
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon

Pirttta
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Pirttta » Ti Marras 15, 2011 19:15

Iskarin yläpään laakerit oireilee käännettäessä ja sen kyllä huomaa, koska sieltä voi tulla ihan paukahduksia, niin kävi ainakin broidin 9-3:ssa, kun sinne laitettiin ei alkuperäiset laakerit iskarien vaihdon yhteydessä.
Silloin jousi ampuu välillä.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero

NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja NoNI » Ti Marras 15, 2011 20:26

booster kirjoitti:mites toi vaihteiston etutuki saako siihen pelkän puslan vai tuleeko siihen koko käpälä? motonetissä ei näyttänyt olevan..
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=312

tuolla näyttää olevan samaa mitä elkparts kauppasi ennen... en tiedä löytyskö lähempää,
ei tosin hinta huimaa tuossa
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero

TID2.2
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 12:31

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja TID2.2 » Ke Marras 16, 2011 20:32

Vaihdoin alapallot ja rutinat loppui. Vähäinen väljyys alapalloissa aiheutti myös hieman
epävakaan ajotuntuman maantienopeuksissa ja ratti oli hieman vinossa. alapallot oli alkuperäiset ja ajettu 201000 km, ratti oikeni vaihdon jälkeen.

K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja K95 » Ke Marras 16, 2011 20:44

Syitä näyttää olevan monia.

Mulla narisi oikea etupää, erityisesti silloin kun lähti hiljaa ja hieman oikealle kääntyen
Ensin vaihdoin koiranluun kun siinä tuntui olevan vähän väljyyttä mutta se ei ollut syynä narinaan. Sitten vaihdoin tukilaakerin todetakseni vain että siinä ei ollut vikaa. Sitten katse kohdistui alapalloon ja vaihdoin senkin mutta ei ollut siinä ainakaan narinan aiheuttajaa.

Sitten vasta huomasin että narina tulee apurungon puslista.
Ruiskasin sinne rasvaa ja ainakin narina loppui.

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Su Helmi 19, 2012 14:28

Vanhaa topicia lainaten.

Silloin tällöin oikealle kaartaessa on alkanut kuulumaan reipas pauke. Ääni ei kuulu joka käännöksessä. Ääni on kuin suoraan koriin paukuttaisi. Vetareitahan ei näistä kulu juurikaan, siksi epäilisin iskarin yläpään laakeria, mutta voikos sitä jotenkin varmentaa?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Ke Helmi 22, 2012 20:43

Tietokone kävi huollossa ja tottakai wis ja epc katosi. Olisko jollain tähän hätään kopsata iskarin yläpään laakerin vaihto-ohjeet tähän? Auto 9-5 2000vm 2.0t
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Ke Helmi 29, 2012 08:36

Sabo kirjoitti:Tietokone kävi huollossa ja tottakai wis ja epc katosi. Olisko jollain tähän hätään kopsata iskarin yläpään laakerin vaihto-ohjeet tähän? Auto 9-5 2000vm 2.0t
Ei kukaan malttais kopsata vaihto-ohjetta tähän?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Vastaa Viestiin