keula rutisee..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4768
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Ke Helmi 29, 2012 08:43

Irroita rengas, irroita iskarin alapultit+linnunluu, irroita yläpään pultit -> iskari on kädessä.

Jousipuristin kehiin, sitten iskarin yläpään mutteri auki, vaihda laakeri, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Ke Helmi 29, 2012 12:03

Kiitos.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja J.V.A » Ke Helmi 29, 2012 13:28

Etujousen yläpään aksiaali laakeri: Tähänkin tuotteeseen pätee (ainakin minulla) ostin jotkut Italiaanot jotka laitoin mutta vaihtoon meni ja tilalle tuli SKF, jonka laatuun ainakin minä luotan vaikka valmistusmaa nykyisin voi olla vaikkapa%#&?? :lol:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.

K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja K95 » Ke Helmi 29, 2012 20:45

Savun hälvett.. eiku laakerien vaihdon jälkeen tutkimme ne apurungon puslat...

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » To Maalis 01, 2012 13:47

Yläpään laakeri vaihdettu --> kolisee edelleen. Puslat kävin läpi sorkkaraudalla ja kaikki mihin pääsi kasiksi vaikutti hyviltä.

Sitten huomasin, että kallistuksen vakaajan kumit olivat aikas väljät. Tanko pääsi liikkumaan pituussuunnassa pari senttiä ja kumit n. 3mm väljät. Voisko tuo aiheuttaa kolinaa vain oikealle käännyttäessä?

No, aloin irroittamaan kumien u-mallista pidintä --> ensimmäinen pultti heti poikki. Ilmeisesti joutuu ottamaan apurungon alas, että sen saa porattua auki??? Aika ahdas paikka.

Mites tuo apurunko tulee alas. Pitää kone tukea kuinka operaation ajaksi? V***u, kun tietokonehuolto hävitti wissin.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

blair
"Viggen"
Viestit: 537
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja blair » To Maalis 01, 2012 15:15

Moikka,

hieman vaatii apurungon pudotus askartelua, mutta kaikki tietysti on tehtävissä.

Olisiko tästä apua, kts. step1 jne. http://www.fixmysaab.com/9-5_repair/sus ... p?nsteps=5
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987

petok
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja petok » To Maalis 01, 2012 15:27

Kannatta sitten kun tuo apurunko on lattialla tarkistaa ne apuringon puslat vielä kerran. Jos vähänkin on niiden kunnosta epävarmuutta niin vahtaa.
Menee siinä samalla...
Olen oppinut kantapään kautta :x

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » To Maalis 01, 2012 16:54

Joo, tarkoitus vaihtaa apurungon puslat nyt, kun joutuu sen alas ottaan. Ehkä olisi ollut järkevää vaihtaa kaikki mahdolliset 2 vuotta sitten, kun vaihdoin moottorin, mutta ajattelin jollain kieroutuneella tavalla säästää...

Mites noi rungon puslat. Motonetista löytynee ja onko niitä 6 kpl? Tarvitseeko puslien irroittamiseen erikoistyökaluja? Meneekö uudet puslat paikoilleen ilman kikkailuja?

Kiitos hyvästä linkistä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » To Maalis 01, 2012 22:05

Apurunkoa irroitellessa löytyi toinenkin mahdollinen kolinan aiheuttaja. Aut.laatikon momenttituki on aivan loppu.

Sitten kysymys, joka stoppas hommat tältä illalta. Miten olette saaneet taaimmaisen moottorin tukikumin kolme pultti irti?? Näyttää aivan mahdottomalta! Oletteko ottaneet ohjausvaihteen kelkan mukana alas?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Pe Maalis 02, 2012 11:57

Lähtihän ne irti. Kuudesta puslasta neljä vaihto kunnossa. Vielä yksi kysymys. Lähteekö puslat irti moottoriin päin vai maahan päin?

Ei kenelläkään ole mittoja/kuvaa puslatyökalusta, jos vaikka sellaisen työstäis helpottamaan hommaa.

edit. Kenelläkään lainat puslatyökalua nokia tre akselilla?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Ti Maalis 06, 2012 19:55

Puslat vaihdettu, mutta mistään ei löydy kallistuksen vakaajan heloja/kumeja. Saabin tiskiltä ja motonetista ei löydy. Paikalliseen varaosaliikkeeseen tilattu rekisteritunnuksella ja vielä mainittu, että tangon paksuus on 19mm --> tuli väärä 15mm. Kysymys kuuluu, että mistä Nokia-Tampere akselilta löytyisi helat. Olisko jollain ylimääräiset tallissa ym.? Vaikka uretaaniset ei ole väliä. Homma pitkittyy noiden takia.

Käyttääkö Opel samaa helaa?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja TURBOapc » To Maalis 15, 2012 06:59

jos saat jostain varaosanumeron tuolle puslalle niin eikun opelin tiskille tarkistamaan. muistaakseni itse varaosanumero(siis tämä varaosanumeron loppuosa) on opelilla vain toisinpäin kuin saabilla...jos siis oikein muistan..

Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 863
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabanisti » To Maalis 15, 2012 07:28

Oletkos Procar Serviceen soitellu?
Vois löytyäkkin
Saab
Elämää ohituskaistalla
9-5 Aero 2006 Saab 9-3 Aero 2006

Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja Sabo » Pe Maalis 16, 2012 08:41

Löysin Opelin helat. Ovat 18mm, eli tarpeeksi lähellä alkuperäistä. Kolinat kuopissa hävisi, mutta...

Tähän mennessä vaihdettu:
- apurungon puslat
- koiranluut
- vakaajatangon helat
- iskarin yläpään laakeri
- laatikon momenttituki

Edelleen kolisee oikealle kääntäessä (ilman vetoa=rullauksessa). Selkeetä syytä en löydä millään. Vielä, kun vaihtais alapallot ja raidetangonpäät, niin rupee oleen etupäässä kaikki uutta... Ideoita? Eikös rikkinäinen vetari paukuta juurikin vedossa, eikä vapaassa rullauksessa?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2720
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: keula rutisee..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Pe Maalis 16, 2012 09:46

Ite huomasin, että pieni kolina voi tulla myös ilmanputsarin kotelon heiluessa. Tilanteen näkee hyvin, kun menee selällään tutkimaan kotelon kannakointia. Ainakin toinen niistä "vaimenninkannakkeista" oli poistunut pysyvästi :P.

Kotelolta lähtevä ilmakanava on melko herkkä keilumaan, joten se kannakointi siitä keskeltä keulaa kannattaa myös tarkastaa.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Vastaa Viestiin