Jarrut täristää
Jarrut täristää
Vaihdoin talvirenkaat alle ja heti sen jälkeen alkoi tuntumaan jarrutettaessa jarrupolkimessa tärinää, niin kuin levyt olisivat kierot. Vanteet ovat upouudet Saabin orkkisvanteet, eka kertaa alla niin kuin myös renkaat. Minkäänlaista sivu- tai pystyheittoa ei renkaissa tunnu, eli ovat hyvin tasapainossa. Mistä voisi moinen johtua, hyviä arvauksia otetaan kiitollisuudella vastaan?
Re: Jarrut täristää
Onko jarrulevyt olleet irti lähiaikoina? Jos jonkun levyn pieni kiinnitys ruuvi on löysällä, ja renkaiden irrotuksen yhteydessä päässyt hiekkaa tms. väliin. Niin, ja onko renkaan pultit kiinni?
Re: Jarrut täristää
Jarrulevyt on olleet irti viimeksi puolitoista vuotta sitten, jolloin uusin sekä levyt että palat. Pultit on niin kiinni kuin ne käsivoimin ristikkoavaimella saa. Kummallista on tuo että tärinä alkoi heti talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Kesärenkailla ei mitään tärinää. Kesärenkaissa vanteina TSW Volcano-tarvikevanteet joissa ET40 ja talvivanteet Saab Arc ET49. Onko tuo orkkisvanne jotenkin herkempi oikealle keskitykselle tai muulle hienosäädölle, vai mikä lienee. Toisaalta kyllä edelliset talvivanteet oli aivan samanlaiset, eikä niillä esiintynyt mitään tärinää.
Re: Jarrut täristää
Jos hartaivoimin väännät ristikkoavaimella niin menee liian tiukkaan.
Itse katselin kauhuissani rengasliikkeessä kun kaveri ampaisi pulttipyssyllä pultit täyteen tiukkuuteen heti ensimmäisestä lähtien. Mistään ristiinkiristyksestä varmaan koskaan kuullutkaan. Kokeili sitten vielä momenttiavaimella että naksahtaako.
Kotipäästyäni kokeilin omalla momenttiavaimella josta lukemat loppuu 250 nm:ään ja naksahti heti. Irroittelin sitten vanteet ja kiristelin uudelleen.
Itse katselin kauhuissani rengasliikkeessä kun kaveri ampaisi pulttipyssyllä pultit täyteen tiukkuuteen heti ensimmäisestä lähtien. Mistään ristiinkiristyksestä varmaan koskaan kuullutkaan. Kokeili sitten vielä momenttiavaimella että naksahtaako.
Kotipäästyäni kokeilin omalla momenttiavaimella josta lukemat loppuu 250 nm:ään ja naksahti heti. Irroittelin sitten vanteet ja kiristelin uudelleen.
Re: Jarrut täristää
Paljonko on Saabin aluvanteen kiinnityspultin kiristysmomentti? Voishan nuo tarkistaa momenttiavaimellakin varmuuden vuoksi, tein kyllä ristiinkiristyksen huolella. Tuntuu vaan, että se täristäisi muulloinkin kuin jarruttaessa, jos tuosta olisi kysymys.
Re: Jarrut täristää
Itselläkin kävi pari viikkoa sitten täysi sama juttu eli talvirenkaiden vaihdon jälkeen jarrut alkoi täristämään todella paljon. Olin havainnut jo kesärenkailla pientä tärinää jarruttaessa joten aika helppo oli diagnosoida vika mutkalla oleviin jarrulevyihin.
Eilen vaihdoin uudet Black Diamond-merkkiset levyt ja palat eteen ja eipä täristä enää jarrutuksessa.
Arvelen, että renkaan vaihdon yhteydessä jarrulevy pääsee pikkaisen irti ja uudelleen kiinnittyessä asento ei ole aivan sama kuin alunperin.
Minkä merkkiset levyt menivät kieroiksi puolessa vuodessa?
Eilen vaihdoin uudet Black Diamond-merkkiset levyt ja palat eteen ja eipä täristä enää jarrutuksessa.
Arvelen, että renkaan vaihdon yhteydessä jarrulevy pääsee pikkaisen irti ja uudelleen kiinnittyessä asento ei ole aivan sama kuin alunperin.
Minkä merkkiset levyt menivät kieroiksi puolessa vuodessa?
Re: Jarrut täristää
Yksi mahdollisuus on eri vahvuinen vanne. Kun renkaan pultti siihen napaan kiinnittyy niin se ei välttämättä mene läpi. Tuolloin se kierteen loppu alkaa ruostumaan ja turpoamaan.
Kannattaa ottaa renkaat irti, laittaa jotakin voitelua pulttiin ja kierittää joka pultti reilusti läpi, jotta näkee onko reikä ok. Jos reiän loppupää on ruosteessa ja turvonnut, voi pultti jumittaa siihen vanhan vanteen tasolle ja olla piukassa "mukamas", vaikka ei ihann kunnolla olekkaan ?
Kannattaa ottaa renkaat irti, laittaa jotakin voitelua pulttiin ja kierittää joka pultti reilusti läpi, jotta näkee onko reikä ok. Jos reiän loppupää on ruosteessa ja turvonnut, voi pultti jumittaa siihen vanhan vanteen tasolle ja olla piukassa "mukamas", vaikka ei ihann kunnolla olekkaan ?
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Re: Jarrut täristää
tuo edellinen juttu on aika loogisen hyvä koska talvirenkailla on usein ohuempiaineiset peltivanteet..
Vaseliinin käyttö pulttien kierteissä taitaa nykykuvioissa olla aika häviävää luonnonvaraa...., ainakin "ammattipiireissä".
Vaseliinin käyttö pulttien kierteissä taitaa nykykuvioissa olla aika häviävää luonnonvaraa...., ainakin "ammattipiireissä".
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Jarrut täristää
Molemmat vanteet ovat aluvanteet ja tapanani on aina renkaanvaihdon yhteydessä puhdistaa pulttien kierteet ja kartiot ja voidella ne kevyesti vaseliinilla. Sitä vastoin muistin tuossa päivällä sellaisen asian, että nuo kesävanteet, kun ne on tarvikevanteet, niin niissä joutuu käyttämään sellaisia muovisia soviterinkuloita ja ne tahtoo purra aina kesän aikana niin tiukkaan kiinni, että pyörien irti saanti on usein työn ja tuskan takana. Niin tälläkin kertaa. Nimittäin oikea etupyörä oli jumittunut niin tiukasti kiinni, että sitä piti suostutella irtoamaan pajavasaralla renkaan taakse hakkaamalla, kun ei sitä käsin vetämällä irti saanut. Eli olisiko käynyt niin, että tämä "hellävarainen" suostuttelu olisi saanut aikaan sen, että jarrulevy olisi mennyt kieroksi, itse epäilen tätä. 

Re: Jarrut täristää
saakohan tuon navan hakattua kieroksi? Itellä nimittäin ilmeni vähän samoja oireita kun vaihdoin eteen jarrulevyt ja hakkasin noita vanhoja levyjä aika huolella irti.
#3272
Re: Jarrut täristää
Ei sitä levyä kieroksi rengasta hakkaamalla saa, mutta voihan sen asento muuttua, eikä välttämättä menekään takaisin uutta rengasta kiristämällä.
Re: Jarrut täristää
Oisko sitä hiekan murua päässyt navan ja vanteen väliin tuolla "suostuttelulla"
Re: Jarrut täristää
Enpä usko. Pinnat olivat puhtaat sekä vanteen puolelta (uudet vanteet), että navan puolelta.
Re: Jarrut täristää
Kaitpa se napakin itseensä voi ottaa, syystä tai toisesta. Omassani alkoi jarrut taannoin täristää ja pistin vanhojen levyjen piikkiin. No, vaihdoin sitten uudet alkuperäiset levyt ja palat ja sama rumba jatkui. Heittokellolla sitten mittailtiin ja todettiin että se napahan siellä on kiero.
Hetki tuumittiin ja tuli halvemmaksi tuntityönä sorvailla levyt navan kanssa suoraksi auton alla. Uudelle navalle ja levylle kun olisi tullut kivasti hintaa.
Hyvin on sen jälkeen toiminut ja varmaan nuo levyt kestää auton loppuiän
Hetki tuumittiin ja tuli halvemmaksi tuntityönä sorvailla levyt navan kanssa suoraksi auton alla. Uudelle navalle ja levylle kun olisi tullut kivasti hintaa.
Hyvin on sen jälkeen toiminut ja varmaan nuo levyt kestää auton loppuiän

Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon