Femma pätkii / nykii
Femma pätkii / nykii
Mistä kannattaa vian etsiä, kun femmassa esintyy seuraavanlaiset oireet: Kun painaa hieman reilummin kaasua, auto alkaa nykimään / pätkimään. Moottori yleensä sammuu tämän jälkeen, ja mittaristo muuttuu tietty joulukuuseksi. Kun vaihtaa takaisin P:hen, auton voi käynnistää normaalisti taas, ja auto toimii niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Muuten auto toimii ihan normaalisti, lähtee aina käyntiin yms.
Minkäänlaisia korjaustoimenpiteitä ei tämän suhteen ole vielä tehty, mutta halusin teitää mitkä ovat riskikohdat?
Potilas on: 9-5 2,3t aut -98
Kiitoksia etukäteen!
Minkäänlaisia korjaustoimenpiteitä ei tämän suhteen ole vielä tehty, mutta halusin teitää mitkä ovat riskikohdat?
Potilas on: 9-5 2,3t aut -98
Kiitoksia etukäteen!
Re: Femma pätkii / nykii
Sytkäkasetti, tosin en ymmärrä miten moottori voi sammua siitä syystä. Bensan puute voisi sen tehdä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Femma pätkii / nykii
Vika voisi olla ahtoilmaputken liitoksissa, yleensä kaasuläppäkotelon kumi, tai välijäähdyttimen jompikumpi puoli, riittää kun kumi huonosti paikoillaan tai hieman revennyt, itsellä oli aikoinaan tonnarissa kyseinen vika.
Bensapumppu voipi alkaa oireilla varsinkin jos alkuperäinen, mutta itsellä femmassa
240tkm mittarissa ja alkuperäinen pumppu alkoi olla loppu, nyki hieman.
Noilla kuvatuilla oireilla katsoisin ensin letkut ennen kalliita sähköosia, ja sitten bensapumppu vaihtoon jos yli 150tkm ajettu.
Bensapumppu voipi alkaa oireilla varsinkin jos alkuperäinen, mutta itsellä femmassa
240tkm mittarissa ja alkuperäinen pumppu alkoi olla loppu, nyki hieman.
Noilla kuvatuilla oireilla katsoisin ensin letkut ennen kalliita sähköosia, ja sitten bensapumppu vaihtoon jos yli 150tkm ajettu.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: Femma pätkii / nykii
Okei, kiitos tiedoista. Pitää illalla vähän tutkia konetta, palataan jos/kun jos selviää.
NG900 2,0T AT
Re: Femma pätkii / nykii
Kokeilin vaihtaa tulpat ja ilmasuodatin (kun ne olivat muutenkin vaihtokunnossa), mutta ei vaikutusta. Eli, vähän kovempi kaasutus, pari nykäisyä, ja moottori sammui. Silmämääräisesti tarkistin konehuonetta, letkut ym, mutta en huomannut mitään erikoista. Olisi kai syytä kokeilla tosiella DI-kasetilla.
Re: Femma pätkii / nykii
Tässäpä onkin hyvä kohta mennä metsään, katsella vain silmämääräisesti.Femma_ kirjoitti:Silmämääräisesti tarkistin konehuonetta, letkut ym, mutta en huomannut mitään erikoista.
Ota esim. alipaineletkuja sormien väliin ja pyörittele hetki, niin huomaat vaihtotarpeen, ellei ole jo vaihdettu aiemmin. Muitakin letkuja pitää nitkutella ja vatkata, että löytää mahdolliset vuodot.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Femma pätkii / nykii
Tere
Minun biilissä oli samankaltaisia ongelmia, nykiminen alkoi tuossa 180 tkm kohdalla lisääntymään huolestuttavasti. Sitten turbon vaihdon ja softapäivityksen jälkeen kulki hetken ihan ok, mutta pian loppui nykiminen ja myös kulkupuoli oli ihan hanurista. Käytin autoa ties minkälaisilla tohtoreilla ja vika epäilyjä oli tukkeutuneesta katista DI-kasettiin. Päätiin kuitenkin uusia ensin bensapumpun, koska olin lukenut täältä että 200 tkm on kriittinen piste alkuperäiselle. (itsellä siis 203 tkm silloin). Tilasin uuden bensapumpun PCS kautta (en koko ämpäriä). Pumpun vaihdon jälkeen nykiminen loppui ja tehot löytyi taas. Pumppu itsessään on aika edullinen, joten kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa historiasta.....
Minun biilissä oli samankaltaisia ongelmia, nykiminen alkoi tuossa 180 tkm kohdalla lisääntymään huolestuttavasti. Sitten turbon vaihdon ja softapäivityksen jälkeen kulki hetken ihan ok, mutta pian loppui nykiminen ja myös kulkupuoli oli ihan hanurista. Käytin autoa ties minkälaisilla tohtoreilla ja vika epäilyjä oli tukkeutuneesta katista DI-kasettiin. Päätiin kuitenkin uusia ensin bensapumpun, koska olin lukenut täältä että 200 tkm on kriittinen piste alkuperäiselle. (itsellä siis 203 tkm silloin). Tilasin uuden bensapumpun PCS kautta (en koko ämpäriä). Pumpun vaihdon jälkeen nykiminen loppui ja tehot löytyi taas. Pumppu itsessään on aika edullinen, joten kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa historiasta.....
Re: Femma pätkii / nykii
Saman kaltaista oiretta... 125th km aero -02.
Reilumassa voiman käytössä auto nykäisee ja tehot loppuu, mutt ei sammu. Kiihdytyksessä kuuluu mielestäni resonoiva ääni... mutta ääni on kuullemma ilman suhinaa " saabbi ei mitenkään resonoi kiihdytyksessä, eikä suhise". Eli ilmaputkistossa voisi olla halkeama, joka kiihdytyksessä aukeaa kunnolla... Silmämääräisesti ja käsin kopeloimalla ei mitään vikaa putkissa. Badap -70 jotka kasvaa jokaisen nykäyksen jälkeen ja Amulin vaellukset +-300. Aiemmin kaikki arvot oli kunnossa.
Niin ... auto kyllä liikahtaa 4-5 pykälällä iloisesti, mutta kyllä sit ahdot myös hyppää tosi herkästi punaselle pienelläkin kaasun painalluksella vaihteesta huolimatta.
Reilumassa voiman käytössä auto nykäisee ja tehot loppuu, mutt ei sammu. Kiihdytyksessä kuuluu mielestäni resonoiva ääni... mutta ääni on kuullemma ilman suhinaa " saabbi ei mitenkään resonoi kiihdytyksessä, eikä suhise". Eli ilmaputkistossa voisi olla halkeama, joka kiihdytyksessä aukeaa kunnolla... Silmämääräisesti ja käsin kopeloimalla ei mitään vikaa putkissa. Badap -70 jotka kasvaa jokaisen nykäyksen jälkeen ja Amulin vaellukset +-300. Aiemmin kaikki arvot oli kunnossa.
Niin ... auto kyllä liikahtaa 4-5 pykälällä iloisesti, mutta kyllä sit ahdot myös hyppää tosi herkästi punaselle pienelläkin kaasun painalluksella vaihteesta huolimatta.