Kunhan lämpimikseni kyselen, en muista asiasta koskaan lukeneeni.. Voipi olla sarjassa tyhmiä kysymyksiä

Kerrotko miksi se moottori pitäisi avata? Tuo on nääs kuluttanut tasaisesti tuon verran jo viimeiset 5 vuotta.. olen asiasta maininnut useasti eri huoltoliikkeisiin (myös kahteen eri merkkiliikkeeseen), mutta eivät ole pitäneet asiaa minään.. Eli 5 vuotta sitten tehty ne mainitsemani huollot merkkiliikkeessä (jakopään ketju+sihti,turbo,huohotinpäivitys). Sanoneet oikeastaan kaikista korjaamoista vain sen, että kunhan muistaa lisäillä öljyä, niin se riittää toimenpiteeksi. Jotkut epäilleet muistaakseni venttilivarren kumeja..ysifemma kirjoitti:Halvemmalla pääset kun avaat sen moottorin ennen kuin on myöhäistä![]()
Vielä saatat selvitä rengastuksella ...
Eli sama vaihtaa vain suodatin 15tkm välein. ;)Niko kirjoitti:Käytännössä jos vaihdatan öljyt 15tkm:n välein, niin siinä välissä ehtii lisätä sen 5 litraa öljyä yhteensä...
ysifemma kirjoitti:Niin kuinka paljon sitä kerrallaan lisäilet sinne?
Kokonaistilavuushan on 5,4 litraa niin eipä se kura siitä mitään parane jos sinne sekaan lisäät vain vajaan viidenneksen uutta öljyä![]()
Halvemmalla pääset kun avaat sen moottorin ennen kuin on myöhäistä![]()
Vielä saatat selvitä rengastuksella ...
Ymmärtääkseni nyt puhutaan B2X5 moottorista eikös niinjarkkosakar1 kirjoitti:
Itse en ainakaan viiti laittaa 5.4 litraa öljyä kun kirjakin ilmoittaa tilavuudeksi suodattimen kans 4.3 litraa ja tuolla määrällä on ylämerkissä öljyt. Ei sinne enempää menny ku tonnariin tehtiin remppa vaikka väittävät ettei valuttamalla saa tyhjäksi. no kuitenkin jos moottori on nappuloina niin onko se silloin tyhjä öljystä? mielestäni on... mut silti meni 4.3 litraa ja oli ylämerkissä...
Niko kirjoitti:
Kerrotko miksi se moottori pitäisi avata? Tuo on nääs kuluttanut tasaisesti tuon verran jo viimeiset 5 vuotta.. olen asiasta maininnut useasti eri huoltoliikkeisiin (myös kahteen eri merkkiliikkeeseen), mutta eivät ole pitäneet asiaa minään.. Eli 5 vuotta sitten tehty ne mainitsemani huollot merkkiliikkeessä (jakopään ketju+sihti,turbo,huohotinpäivitys). Sanoneet oikeastaan kaikista korjaamoista vain sen, että kunhan muistaa lisäillä öljyä, niin se riittää toimenpiteeksi. Jotkut epäilleet muistaakseni venttilivarren kumeja..
Lisäilen about 0,5l kerralla, joskus joutuu lisäämään sen litran.. Tätä on alkanut pitämään jo auton normaali ominaisuutena, vaikka tympiihän se.
Ei ne öljyt ole koskaan olleet kovin pahan näköisetkään, mitään 'smetanaa' tms. ei ole näkynyt, jotka ilmeisesti kielivät huohotin ongelmasta. Eikä auto savuta (kuten savutti turbovikaisena käynnistyksessä), eikä öljyä valu myöskään maahan asti.
Käytännössä jos vaihdatan öljyt 15tkm:n välein, niin siinä välissä ehtii lisätä sen 5 litraa öljyä yhteensä...
Pöläyttääkö käynnistettäessä?Niko kirjoitti:Kuten täältä on saanut usein lukea, niin öljyn vaihto on suotavaa tehdä kohtalaisen usein vanhaan 9-5:een. Omani tykkää syödä öljyä suhteellisen paljon, vaikka tehty jakopään remppa, turbon vaihto + huohotinpäivitys. Kulutus on n.1l/3000km, joten siitä tuleekin näin maallikkona mieleen, että mahtaako öljyn laatu pysyä moottorissa keskimäärin parempana kun sitä kuitenkin lisätään jatkuvasti verrattuna siihen, että auto ei söisi öljyä lainkaan. Eihän öljyn lisäys tietenkään öljyn vaihtoa korvaa, mutta haluaisinpa nyt kuitenkin ajatella että tässäkin autoni "ominaisuudessa" on positiviinen puoli!! Vai liekkö asialla mitään merkitystä?
Kunhan lämpimikseni kyselen, en muista asiasta koskaan lukeneeni.. Voipi olla sarjassa tyhmiä kysymyksiä
Kiva teoria mutta ei pidä paikkaansa. Longlife- öljyjä ei ole suunniteltu mitenkään muista öljyistä poiketen erityisesti kuluviksi.Pakari kirjoitti:Jos vastaus on jotain longlife öljyä, sen tarkoitus onkin kulua jotta sitä lisätään ja "öljy paranee" kunnes se taas kuluu.
Itsellänikin tullut tämä sama epäilys mieleen usein, mutta kukaan ei oikein osaa arvata että mikä siinä sitten oikeestaan on vikana.. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin varsinainen ongelma johtuu toimimattomasta huohotuksesta, johon ainoa korjaus on se huohotinpäivitys joka siis tehty jo 5v sitten.. Ja ongelman seuraus on siis se jakopään ennenaikainen kuluminen ja öljysihdin tukkeutuminen + turbon poksahdus usein jälkiseurauksena..ysifemma kirjoitti:Kunnossa oleva:n moottori ei kuluta öljyä noin paljon kuin sun saappisi moottori tapaa tehdä.
![]()
Moottorista on siis korjattu vain varsinaisen vian aiheuttamia oireita ... jotta säästyisit remontti kierteeltä niin suosittelen avaamaan sen moottorin ja laittamaan kuntoon.
Olen käyttänyt long lifea (5W-30:stä), mutta myös tavallista 0W-40:stä. En ole huomannut eroa öljyn kulutuksessa näiden välillä. Öljyt on tullut vaihdatettua vähintään vuoden välein (n.15tkm vaihtoväli) tai sitten joskus jopa kaksi kertaa vuodessa jos ajoja kertynyt >20tkm vuoteen.Pakari kirjoitti:Sellanen kysymys, että mitä öljyä käytät? Jos vastaus on jotain longlife öljyä, sen tarkoitus onkin kulua jotta sitä lisätään ja "öljy paranee" kunnes se taas kuluu. Vaihda seuraavaksi "ei longlife" eli normaaliöljyt ja katso kuluttaako sitten. Tällöinhän öljynvaihtoväli on lyhyempi..
Forte käsittely ei välttämättä tee hyvää turbolle.. käsittelyssä irtoava lika saattaa hajottaa turbon.