Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Eli oireet..kunnolla kiihdyttäessä esim. rampista auto menee kuin käärme, oikeesti pitää tehdä töitä ettei olla ojassa.
Toiseksi esim. kaivonkannen yli ajettaessa takapää soutaa sivuttain.
OK, puslista kysymys, mutta mitä noista nyt kannattaa vaihtaa.Sillähän nyt on se 700 ja osahan ei ole vika-alttiita...oisko jotain sarjaa tms...
onko tuolla etupäässä viturallaan muutakin kuin puslat..vetari?...
aurauskulmatkin vaikuttaa, mutta tietty säätö vasta puslien vaihdon jälkeen...
Toiseksi esim. kaivonkannen yli ajettaessa takapää soutaa sivuttain.
OK, puslista kysymys, mutta mitä noista nyt kannattaa vaihtaa.Sillähän nyt on se 700 ja osahan ei ole vika-alttiita...oisko jotain sarjaa tms...
onko tuolla etupäässä viturallaan muutakin kuin puslat..vetari?...
aurauskulmatkin vaikuttaa, mutta tietty säätö vasta puslien vaihdon jälkeen...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Oireesta päätellen vaikuttaa olevan pitkittäistukien puslingit aivan sököt.
Auto ylös ja vaikka sorkkaraudalla kampeamalla näet onko puslat kehnot.
Auto ylös ja vaikka sorkkaraudalla kampeamalla näet onko puslat kehnot.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Ok..oisko tähän heittää kellään sitä puslatsydeemin räjäytyskuvaa ja kertoo tuosta mitkä menee vaihtoon...
Onko edessä mitään vaihdettavaa noilla oireilla?
Onko edessä mitään vaihdettavaa noilla oireilla?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Eipä ole räjäytys kuvaa, mutta puslasta jota tarkoitan löytyi kuvakin, tässä jos on
glappia niin taka-akseli ohjaa autoa koska akseli siirtyy pituus-suunnassa, vuoroin oikelta ja vuoroin vasemmalta puolelta.
![Kuva](http://i39.tinypic.com/rhok7t.jpg)
glappia niin taka-akseli ohjaa autoa koska akseli siirtyy pituus-suunnassa, vuoroin oikelta ja vuoroin vasemmalta puolelta.
![Kuva](http://i39.tinypic.com/rhok7t.jpg)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
#3
![Kuva](http://shop.speedparts.se/shop/13102/13102-2432191-shopw-2fec18.jpg)
![Kuva](http://shop.speedparts.se/shop/13102/13102-2432191-shopw-2fec18.jpg)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/
Siinäpä hyvvää kuvallista ohjetta
Siinäpä hyvvää kuvallista ohjetta
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Kiitos kaikille...ja miten se nyt oli,pitäskö ne polyuretaaniset nytte laittaa vai käykö tie motonetin tiskille?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Taakse etummaiset koriin kiinnityvät puslat p.uretaani pusliin. Suosittelen!
Kaarreajossa käyttäytyy paljon paremmin.
Helppo vaihtaa kun uudet p-u puslat ompi 2 osassa, itse porasin kumiosan pois ja sitten naputtelin terävällä taltalla vanhan alumiinisen sisäkoolin poikki.
Yleensä 9-5:ssa kuluu nuo poikittaistukivarren ulommat puslat tosi äkkiä(20000 tkm),vuosi siiten vaihdatin korjaamolla ja nyt eivät enää katsastuksessa kelvanneet.
Ostin ebaysta opelin puslien vaihtotyökalun jolla ainakin itse sain nekin samalla uusittua.
Kaarreajossa käyttäytyy paljon paremmin.
Helppo vaihtaa kun uudet p-u puslat ompi 2 osassa, itse porasin kumiosan pois ja sitten naputtelin terävällä taltalla vanhan alumiinisen sisäkoolin poikki.
Yleensä 9-5:ssa kuluu nuo poikittaistukivarren ulommat puslat tosi äkkiä(20000 tkm),vuosi siiten vaihdatin korjaamolla ja nyt eivät enää katsastuksessa kelvanneet.
Ostin ebaysta opelin puslien vaihtotyökalun jolla ainakin itse sain nekin samalla uusittua.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Ok,tarkotatko poikittaistukivarren ulommilla tuossa yllä kuvassa numeroita 6&7?saapas77 kirjoitti:Taakse etummaiset koriin kiinnityvät puslat p.uretaani pusliin. Suosittelen!
Kaarreajossa käyttäytyy paljon paremmin.
Helppo vaihtaa kun uudet p-u puslat ompi 2 osassa, itse porasin kumiosan pois ja sitten naputtelin terävällä taltalla vanhan alumiinisen sisäkoolin poikki.
Yleensä 9-5:ssa kuluu nuo poikittaistukivarren ulommat puslat tosi äkkiä(20000 tkm),vuosi siiten vaihdatin korjaamolla ja nyt eivät enää katsastuksessa kelvanneet.
Ostin ebaysta opelin puslien vaihtotyökalun jolla ainakin itse sain nekin samalla uusittua.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Ei vaan numeroa 4. Ne kannattaa ostaa Saabilta tai PCS:ltä laatuosina. Kestää vähän pidempään, kuin halvat tarvikkeet. Niin ja kaiken tämän ehtona on ehjät etupuslat ja iskarit.
Tuosta uretaanipuslasta on toinenkin mielipide ja aiheesta on käyty keskustelua aikaisemminkin. Kannattaa lukaista, ehkä se uretaani ei olekaan niin hyvä vaihtoehto.
Matti
Tuosta uretaanipuslasta on toinenkin mielipide ja aiheesta on käyty keskustelua aikaisemminkin. Kannattaa lukaista, ehkä se uretaani ei olekaan niin hyvä vaihtoehto.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Kolme vuotta ja 70 tkm sitten vaihdatin pitkittäisen puslat (nro 3, 2 kpl) uretaanisiin ja ulommat poikittaisten (nro 4, 4 kpl) originaaleihin. Osat tilasin PCS:ltä. Marraskuussa kelpasi edelleen katsatuksessa.
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
OK, oletko itse vaihtanut noita(#4), onko paha rasti..nyt töissä, mutta pitänee kotona WISistä vilkuilla...nuo #3 ainakin onnistunee kotona, senverta hyvät ohjeet on platonoffin pojalla ja WISillä...G-mies kirjoitti:Ei vaan numeroa 4. Ne kannattaa ostaa Saabilta tai PCS:ltä laatuosina. Kestää vähän pidempään, kuin halvat tarvikkeet. Niin ja kaiken tämän ehtona on ehjät etupuslat ja iskarit.
Tuosta uretaanipuslasta on toinenkin mielipide ja aiheesta on käyty keskustelua aikaisemminkin. Kannattaa lukaista, ehkä se uretaani ei olekaan niin hyvä vaihtoehto.
Matti
etupuslatkin aattelin itse vaihtaa, hyvät ohjeet löytyy...
korjatkaa muutkin jos olen väärässä, mutta ajattelin siis vaihtaa kaikki puslat (etu + #3, #4) kerralla, vaikka osa varmasti OK kunnossa...tuleepahan kerralla kuntoon...
perustelen tätä sillä, että jos nyt aina katsastushylyn jälkeen vaihtelee puslia kerrallaan niin eikö 4pyöräsuuntaus pidä aina tehdä (vai pitääkö??) eikä sekään ilmanen ole...
ja itsellä joskus 2v sitten laitettu joku motonetin pusla, en muista mikä niin eiköhän nuo kaikki ole vaihtoa vailla...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Tottakai nelipyörä suuntaus tuon jälkeen aina tehtävä.
Täällä saabinverstaalla se sisältyy puslien vaihtoon koska autohan ei ole täysin kunnossa vaikka puslat vaihtaakin.
Täällä saabinverstaalla se sisältyy puslien vaihtoon koska autohan ei ole täysin kunnossa vaikka puslat vaihtaakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
sitten vielä:
onko kukaan irroittanut takatukivartta?WIS on käytössä mutta ois kiva saada käytännön kokemuksia/vinkkejä/kauan menee yms....
ostopalstalla irroitustyökalu-ilmoitus eli tarjotkaa vaikka lainaan!
onko kukaan irroittanut takatukivartta?WIS on käytössä mutta ois kiva saada käytännön kokemuksia/vinkkejä/kauan menee yms....
ostopalstalla irroitustyökalu-ilmoitus eli tarjotkaa vaikka lainaan!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu
Ja jos tilaat Pro-Carserviseltä niitä puslia, niin pyydä nimenomaan alkuperäiset, muuten taitaa tulla ScanTechin tavaraa... Itse kun niitä tilailin, niin tarviketta tarjottiin... Erottaa kyllä hinnasta, orkkis n. 40 Euroa kappale, tarvike siitä noin puolet.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...