Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Eli oireet..kunnolla kiihdyttäessä esim. rampista auto menee kuin käärme, oikeesti pitää tehdä töitä ettei olla ojassa.
Toiseksi esim. kaivonkannen yli ajettaessa takapää soutaa sivuttain.

OK, puslista kysymys, mutta mitä noista nyt kannattaa vaihtaa.Sillähän nyt on se 700 ja osahan ei ole vika-alttiita...oisko jotain sarjaa tms...
onko tuolla etupäässä viturallaan muutakin kuin puslat..vetari?...
aurauskulmatkin vaikuttaa, mutta tietty säätö vasta puslien vaihdon jälkeen...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja core2 »

Oireesta päätellen vaikuttaa olevan pitkittäistukien puslingit aivan sököt.
Auto ylös ja vaikka sorkkaraudalla kampeamalla näet onko puslat kehnot.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Ok..oisko tähän heittää kellään sitä puslatsydeemin räjäytyskuvaa ja kertoo tuosta mitkä menee vaihtoon...
Onko edessä mitään vaihdettavaa noilla oireilla?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja core2 »

Eipä ole räjäytys kuvaa, mutta puslasta jota tarkoitan löytyi kuvakin, tässä jos on
glappia niin taka-akseli ohjaa autoa koska akseli siirtyy pituus-suunnassa, vuoroin oikelta ja vuoroin vasemmalta puolelta.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja JKen »

#3

Kuva
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/
Siinäpä hyvvää kuvallista ohjetta
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kiitos kaikille...ja miten se nyt oli,pitäskö ne polyuretaaniset nytte laittaa vai käykö tie motonetin tiskille?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Taakse etummaiset koriin kiinnityvät puslat p.uretaani pusliin. Suosittelen!
Kaarreajossa käyttäytyy paljon paremmin.

Helppo vaihtaa kun uudet p-u puslat ompi 2 osassa, itse porasin kumiosan pois ja sitten naputtelin terävällä taltalla vanhan alumiinisen sisäkoolin poikki.
Yleensä 9-5:ssa kuluu nuo poikittaistukivarren ulommat puslat tosi äkkiä(20000 tkm),vuosi siiten vaihdatin korjaamolla ja nyt eivät enää katsastuksessa kelvanneet.
Ostin ebaysta opelin puslien vaihtotyökalun jolla ainakin itse sain nekin samalla uusittua.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

saapas77 kirjoitti:Taakse etummaiset koriin kiinnityvät puslat p.uretaani pusliin. Suosittelen!
Kaarreajossa käyttäytyy paljon paremmin.

Helppo vaihtaa kun uudet p-u puslat ompi 2 osassa, itse porasin kumiosan pois ja sitten naputtelin terävällä taltalla vanhan alumiinisen sisäkoolin poikki.
Yleensä 9-5:ssa kuluu nuo poikittaistukivarren ulommat puslat tosi äkkiä(20000 tkm),vuosi siiten vaihdatin korjaamolla ja nyt eivät enää katsastuksessa kelvanneet.
Ostin ebaysta opelin puslien vaihtotyökalun jolla ainakin itse sain nekin samalla uusittua.
Ok,tarkotatko poikittaistukivarren ulommilla tuossa yllä kuvassa numeroita 6&7?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei vaan numeroa 4. Ne kannattaa ostaa Saabilta tai PCS:ltä laatuosina. Kestää vähän pidempään, kuin halvat tarvikkeet. Niin ja kaiken tämän ehtona on ehjät etupuslat ja iskarit.

Tuosta uretaanipuslasta on toinenkin mielipide ja aiheesta on käyty keskustelua aikaisemminkin. Kannattaa lukaista, ehkä se uretaani ei olekaan niin hyvä vaihtoehto.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kolme vuotta ja 70 tkm sitten vaihdatin pitkittäisen puslat (nro 3, 2 kpl) uretaanisiin ja ulommat poikittaisten (nro 4, 4 kpl) originaaleihin. Osat tilasin PCS:ltä. Marraskuussa kelpasi edelleen katsatuksessa.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

G-mies kirjoitti:Ei vaan numeroa 4. Ne kannattaa ostaa Saabilta tai PCS:ltä laatuosina. Kestää vähän pidempään, kuin halvat tarvikkeet. Niin ja kaiken tämän ehtona on ehjät etupuslat ja iskarit.

Tuosta uretaanipuslasta on toinenkin mielipide ja aiheesta on käyty keskustelua aikaisemminkin. Kannattaa lukaista, ehkä se uretaani ei olekaan niin hyvä vaihtoehto.

Matti
OK, oletko itse vaihtanut noita(#4), onko paha rasti..nyt töissä, mutta pitänee kotona WISistä vilkuilla...nuo #3 ainakin onnistunee kotona, senverta hyvät ohjeet on platonoffin pojalla ja WISillä...
etupuslatkin aattelin itse vaihtaa, hyvät ohjeet löytyy...

korjatkaa muutkin jos olen väärässä, mutta ajattelin siis vaihtaa kaikki puslat (etu + #3, #4) kerralla, vaikka osa varmasti OK kunnossa...tuleepahan kerralla kuntoon...
perustelen tätä sillä, että jos nyt aina katsastushylyn jälkeen vaihtelee puslia kerrallaan niin eikö 4pyöräsuuntaus pidä aina tehdä (vai pitääkö??) eikä sekään ilmanen ole...
ja itsellä joskus 2v sitten laitettu joku motonetin pusla, en muista mikä niin eiköhän nuo kaikki ole vaihtoa vailla...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tottakai nelipyörä suuntaus tuon jälkeen aina tehtävä.
Täällä saabinverstaalla se sisältyy puslien vaihtoon koska autohan ei ole täysin kunnossa vaikka puslat vaihtaakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

sitten vielä:
onko kukaan irroittanut takatukivartta?WIS on käytössä mutta ois kiva saada käytännön kokemuksia/vinkkejä/kauan menee yms....
ostopalstalla irroitustyökalu-ilmoitus eli tarjotkaa vaikka lainaan!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kiemurtaa kiihdyttäessä + takapää heiluu

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ja jos tilaat Pro-Carserviseltä niitä puslia, niin pyydä nimenomaan alkuperäiset, muuten taitaa tulla ScanTechin tavaraa... Itse kun niitä tilailin, niin tarviketta tarjottiin... Erottaa kyllä hinnasta, orkkis n. 40 Euroa kappale, tarvike siitä noin puolet.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin